Egy generáció, négy nézőpont, bemutatkoznak a MOME frissdiplomás divattervezői
Az öltözködés mindig is több volt puszta stílusnál: társadalmi tükör, fegyver, eszköz, nyelv. Ezt a gondolatot bontja ki négy fiatal divattervező diplomamunkája is, akik egészen különböző irányokból közelítik meg a nőiség, a test és az önkifejezés kérdését. Cukiság, technológia, rítus és hatalom - ezek a kulcsszavak adják a MOME-n végzett tervezők generációs üzenetét: az öltözködés ma is identitáspolitika.
Minden művészeti és kreatív ágazatban rendkívül fontos, hogy a fiatal generáció hogyan gondolkodik a szakmájáról, a kultúráról, a társadalmi kérdésekről, hiszen ők azok, akik pár éven belül meghatározói lesznek a divat és más kreatív ágazatok irányának. Nagyon izgalmas látni, hogy a frissdiplomás divattervezőket ilyen gondolatok mozgatják és mindezt hogyan tudják öltözék formájába önteni. Itt most négy fiatal gondolatvilágát jártuk körbe, amelyek mind érdekes és aktuális kérdéseket feszegetnek: a női identitás, a test, a technológia, a tradíció és a hatalom viszonyáról.
Sneakerkultúra japán módra – a Sashiko Gals a múltat varrja a jövőbe
GyerekCore, avagy a cukiság komolysága
Vass Krisztina kollekciója első pillantásra játékos és színes, de a báj mögött mélyebb jelentés húzódik. A GyerekCore című munkában a „cukiság” esztétikáját vizsgálja négy karakteren keresztül: a Regresszív, a Kedves, a Lázadó és a Manipulatív figurák mind-mind más pszichológiai és társadalmi motivációt jelenítenek meg.
Krisztina számára a „cuki” nem csupán vizuális stílus, hanem kulturális nyelv: az ártatlanság és a tudatosság, a gyengédség és a provokáció határán mozgó önkifejezési forma. Inspirációját a Ludwig Múzeum Cukiság Faktor kiállítása adta, de a téma saját korábbi munkáiban is visszaköszönt, most pedig teljesen körbejárta. A végeredmény egyszerre ironikus, érzékeny és felszabadító: a cukiság mint összetett kulturális és érzelmi nyelvezet.
Techne: A digitális kézimunka és a jövő textúrái egy kollekcióban
Tóth Eszter diplomakollekciója a 2000-es évek internetkultúrájából és az online kézműves közösségek világából merít. A Techne című sorozatban a kötés és horgolás klasszikus technikáit ötvözi a digitális esztétikával, létrehozva egy jövőbe mutató, mégis emberi textilvilágot.
A kollekció Y2K-futurisztikus hangulatát a kísérletező anyaghasználat és a kézi-gépi technikák kombinálása adja. Az egyik kulcsdarab, a Swirl pulóver egy ötvenes évekbeli horgolt terítő mintájából indul, amely értelmezéséhez Eszter saját Instagram-közösségétől kért segítséget. Így a projekt a digitális kor új kézművességének mintapéldája lett, ahol a hálózatok nemcsak technológiaiak, hanem emberiek is.
Fejírben járok – rítusok és női átváltozások
Kain Eszter kollekciója lírai és spirituális: a magyar néphagyomány fehér alakjait értelmezi újra, összekapcsolva őket egy fiktív női életút állomásaival. A Fejírben járok című munka kötött öltözékei a születéstől a halálig kísérik végig a női lét rituális pillanatait. A fehér szín itt nemcsak vizuális elem, hanem szimbólum, az átváltozás, a közösségi emlékezet és a tisztulás jelképe.
A kollekció egyszerre őrzi a hagyomány formai tisztaságát és a kortárs minimalizmus erejét.
Kain Eszter munkája olyan, mint egy lassan kibomló népdal: minden részlete mögött személyes történet és kollektív tudás húzódik.
My Own Rich Man – a női erő új szabásvonala
Márton Réka diplomamunkája személyes tapasztalatból indul, és a női függetlenség vizuális manifesztumává válik. A My Own Rich Man című kollekcióban a „Big Dress Energy” koncepcióját fordítja le textilre, azt a gondolatot, hogy az öltözködés a belső erő és önazonosság kifejezése.
Márton Réka a klasszikus férfiöltönyök világát értelmezi újra, a power dressing hagyományát kortárs, női nézőpontból és teljesen átformálva közelíti meg. Széles vállak, karcsú derék, monumentális arányok és finoman torzított szabásvonalak jellemzik a darabokat.
A blézerek és kabátok itt nem pusztán ruhadarabok, hanem páncélok, a belső tartás és stabilitás szimbólumai. A tradicionális öltönyanyagok mellé Réka saját tervezésű textíliákat társított, így hozva létre egy kollekciót, ami egyszerre elegáns és kíméletlenül őszinte.
Gyermekkorában elvesztette hallását, mégis ő lett a Stranger Things legnagyobb sztárja
előfizetésem
Hírlevél