Egy generáció, négy nézőpont, bemutatkoznak a MOME frissdiplomás divattervezői

2025. december 4.
A fiatal magyar divattervezők új generációja radikálisan gondolja újra a nőiséget, a testet és az önkifejezést — négy teljesen eltérő kollekció, egy közös üzenet: az öltözködés ma is identitáspolitika - Modellek: Urbán Szonja, Kozák Ádám, Smink: Kozák Ádám
A fiatal magyar divattervezők új generációja radikálisan gondolja újra a nőiséget, a testet és az önkifejezést — négy teljesen eltérő kollekció, egy közös üzenet: az öltözködés ma is identitáspolitika - Modellek: Urbán Szonja, Kozák Ádám, Smink: Kozák Ádám
Fotó: Bodócs Szelina

Az öltözködés mindig is több volt puszta stílusnál: társadalmi tükör, fegyver, eszköz, nyelv. Ezt a gondolatot bontja ki négy fiatal divattervező diplomamunkája is, akik egészen különböző irányokból közelítik meg a nőiség, a test és az önkifejezés kérdését. Cukiság, technológia, rítus és hatalom - ezek a kulcsszavak adják a MOME-n végzett tervezők generációs üzenetét: az öltözködés ma is identitáspolitika.

Minden művészeti és kreatív ágazatban rendkívül fontos, hogy a fiatal generáció hogyan gondolkodik a szakmájáról, a kultúráról, a társadalmi kérdésekről, hiszen ők azok, akik pár éven belül meghatározói lesznek a divat és más kreatív ágazatok irányának. Nagyon izgalmas látni, hogy a frissdiplomás divattervezőket ilyen gondolatok mozgatják és mindezt hogyan tudják öltözék formájába önteni. Itt most négy fiatal gondolatvilágát jártuk körbe, amelyek mind érdekes és aktuális kérdéseket feszegetnek: a női identitás, a test, a technológia, a tradíció és a hatalom viszonyáról.

glamour plusz ikon Sneakerkultúra japán módra – a Sashiko Gals a múltat varrja a jövőbe

Sneakerkultúra japán módra – a Sashiko Gals a múltat varrja a jövőbe

GyerekCore, avagy a cukiság komolysága

Vass Krisztina kollekciója első pillantásra játékos és színes, de a báj mögött mélyebb jelentés húzódik. A GyerekCore című munkában a „cukiság” esztétikáját vizsgálja négy karakteren keresztül: a Regresszív, a Kedves, a Lázadó és a Manipulatív figurák mind-mind más pszichológiai és társadalmi motivációt jelenítenek meg.

A GyerekCore karakterei – Regresszív, Kedves, Lázadó és Manipulatív – a cukiság pszichológiájának árnyalt oldalait hozzák felszínre.
Fotó: Courtesy of Vass Krisztina

Krisztina számára a „cuki” nem csupán vizuális stílus, hanem kulturális nyelv: az ártatlanság és a tudatosság, a gyengédség és a provokáció határán mozgó önkifejezési forma. Inspirációját a Ludwig Múzeum Cukiság Faktor kiállítása adta, de a téma saját korábbi munkáiban is visszaköszönt, most pedig teljesen körbejárta. A végeredmény egyszerre ironikus, érzékeny és felszabadító: a cukiság mint összetett kulturális és érzelmi nyelvezet.

Vass Krisztina kollekciója egyszerre játékos és kritikus: a „cuki” mint kulturális nyelv provokatív, érzékeny és felszabadító formában jelenik meg
Fotó: Courtesy of Vass Krisztina

Techne: A digitális kézimunka és a jövő textúrái egy kollekcióban

Tóth Eszter diplomakollekciója a 2000-es évek internetkultúrájából és az online kézműves közösségek világából merít. A Techne című sorozatban a kötés és horgolás klasszikus technikáit ötvözi a digitális esztétikával, létrehozva egy jövőbe mutató, mégis emberi textilvilágot.

A Techne kollekcióban a horgolás és kötés klasszikus technikái találkoznak a 2000-es évek digitális esztétikájával.
Fotó: Bodócs Szelina

A kollekció Y2K-futurisztikus hangulatát a kísérletező anyaghasználat és a kézi-gépi technikák kombinálása adja. Az egyik kulcsdarab, a Swirl pulóver egy ötvenes évekbeli horgolt terítő mintájából indul, amely értelmezéséhez Eszter saját Instagram-közösségétől kért segítséget. Így a projekt a digitális kor új kézművességének mintapéldája lett, ahol a hálózatok nemcsak technológiaiak, hanem emberiek is.

Tóth Eszter futurisztikus textilvilága az online közösségek erejére épül, egyes minták pedig Instagram-kollaborációból születtek
Fotó: Bodócs Szelina

Fejírben járok – rítusok és női átváltozások

Kain Eszter kollekciója lírai és spirituális: a magyar néphagyomány fehér alakjait értelmezi újra, összekapcsolva őket egy fiktív női életút állomásaival. A Fejírben járok című munka kötött öltözékei a születéstől a halálig kísérik végig a női lét rituális pillanatait. A fehér szín itt nemcsak vizuális elem, hanem szimbólum, az átváltozás, a közösségi emlékezet és a tisztulás jelképe.

Kain Eszter fehér alakjai a női életút rítusait idézik meg: a kollekció egyszerre misztikus, letisztult és mélyen személyes.
Fotó: Courtesy of Kain Eszter

A kollekció egyszerre őrzi a hagyomány formai tisztaságát és a kortárs minimalizmus erejét.

Kain Eszter munkája olyan, mint egy lassan kibomló népdal: minden részlete mögött személyes történet és kollektív tudás húzódik.

A hagyomány és a kortárs minimalizmus találkozása: a Fejírben járok kötött darabjai rituális átváltozásokat mesélnek el.
Fotó: Courtesy of Kain Eszter

My Own Rich Man – a női erő új szabásvonala

Márton Réka diplomamunkája személyes tapasztalatból indul, és a női függetlenség vizuális manifesztumává válik. A My Own Rich Man című kollekcióban a „Big Dress Energy” koncepcióját fordítja le textilre, azt a gondolatot, hogy az öltözködés a belső erő és önazonosság kifejezése.

My Own Rich Man kollekcióban a „Big Dress Energy” a női erő anyaggá sűrűsödik: a darabok egyszerre elegánsak és páncélszerűek.
Fotó: Courtesy of Márton Réka

Márton Réka a klasszikus férfiöltönyök világát értelmezi újra, a power dressing hagyományát kortárs, női nézőpontból és teljesen átformálva közelíti meg. Széles vállak, karcsú derék, monumentális arányok és finoman torzított szabásvonalak jellemzik a darabokat.

Márton Réka a férfiöltönyök világát formálja női identitássá — széles vállakkal, szoborszerű arányokkal és saját tervezésű textíliákkal.
Fotó: Courtesy of Márton Réka

A blézerek és kabátok itt nem pusztán ruhadarabok, hanem páncélok, a belső tartás és stabilitás szimbólumai. A tradicionális öltönyanyagok mellé Réka saját tervezésű textíliákat társított, így hozva létre egy kollekciót, ami egyszerre elegáns és kíméletlenül őszinte.

glamour plusz ikon Gyermekkorában elvesztette hallását, mégis ő lett a Stranger Things legnagyobb sztárja

Gyermekkorában elvesztette hallását, mégis ő lett a Stranger Things legnagyobb sztárja