Ahol a szemüveg valóban a személyiség kiterjesztésévé válik - A Thinwood SzemüvegSzabóság története

2025. június 25.
A Thinwood egyedi fa-kompozit és Acryl anyagból készült szemüvegeket kínál, ötvözve az organikus esztétikát a high-tech technológiával.
A Thinwood egyedi fa-kompozit és Acryl anyagból készült szemüvegeket kínál, ötvözve az organikus esztétikát a high-tech technológiával.
Fotó: Czukor Zoltán

A Thinwood SzemüvegSzabóság története filmforgatókönyvként is indulhatna: egy garázs, egy kreatív ötlet és egy rakás fa. A Thinwood szemüveg egyszerre hordozza a korszakok esztétikáját, az alapanyag organikus karakterét és a high-tech technológiát. Ez az a vizuális hibrid, ami miatt egyetlen keretük sem marad pusztán kiegészítő. Interjú Varga Sophival és Kis Arnolddal, a Thinwood alapítóival – kompromisszummentességről, tervekről és arról, mit jelent ma igazán egyedi látásmódot képviselni.

Arnoldnak túl sok ideje volt” – nevet Sophi, majd hozzáteszi, hogy ez a mondat akár mottójuk is lehetne, hiszen valóban innen indult minden. Arnold már régóta vágyott arra, hogy valami igazán dizájnos és kézzel fogható dolgot hozzon létre. A lehetséges tárgyak listáján szerepelt a bútor, a lámpa és a szemüveg – utóbbi lett a befutó. A kecskeméti garázsból hamarosan műhely lett, Arnoldból szemüvegkészítő mester, Sophiból pedig szenvedélyes szemüvegkeret-gyűjtő. Így született meg a Thinwood, amely ma már egyedi fa kompozitból, illetve Acrylból készült, stílusos és strapabíró szemüvegeiről ismert.

A Thinwood sikere nemcsak az egyedi koncepcióban rejlik, hanem abban is, hogy Arnold és Sophi tökéletesen kiegészítik egymást a márka működtetésében. Arnold felel a gyártásért, a tervezésért és a pénzügyekért, míg Sophi viszi a sales, marketing, PR és kommunikáció területeit. „Arnold a műhelyben pörget hatalmas fordulatszámot, én pedig gondoskodom róla, hogy mindezt a világ észrevegye – és meg is szeresse” – fogalmaz Sophi. Ez az átgondolt szerepmegosztás teszi lehetővé, hogy a Thinwood egyszerre legyen innovatív, mégis könnyen szerethető márka.

glamour plusz ikon Csernus Imre új könyve ezúttal sem kímél: épp ezért van rá szükségünk

Csernus Imre új könyve ezúttal sem kímél: épp ezért van rá szükségünk

Fa, ami nem törik- így született meg a Thinwood fa kompozit szemüvege

Az első évek egyik legnagyobb kihívása az volt, hogy olyan anyagot fejlesszenek ki, ami a fára jellemző szépséget és természetességet ötvözi a mindennapi használathoz szükséges rugalmassággal és ellenállással. A kezdeti prototípusokat még a kecskeméti garázs és a mai budai bolt között ingázva készítették, és már akkor világos volt, hogy a fával való munka nemcsak esztétikai, hanem technológiai kihívás is lesz. „A legnagyobb kihívás az volt, hogy a fát rávegyük arra, amire önmagában nem képes” – meséli Arnold. A cél egy olyan anyag létrehozása volt, amely egyszerre könnyű, rugalmas és vízálló – tulajdonságok, amelyeket a fa önmagában nem tud garantálni.

A megoldást egy különleges eljárás hozta meg: vékony furnérlapokat üvegszövettel és bioalapú epoxigyantával lamináltak össze. Így született meg az a fa kompozit, amely egyszerre esztétikus, pehelykönnyű és praktikus. A fejlesztési folyamat közben folyamatosan törésteszteltek, optimalizáltak, gépparkot alakítottak át, míg végül megszületett az az alapanyag, amely ma a Thinwood szemüveg lelke. A fa kompozit mellett már Acryl keretek közül is lehet választani.

Az alapítók, Varga Sophi és Kis Arnold tökéletesen kiegészítik egymást a márka működtetésében: Arnold fejleszti és gyártja a termékeket, míg Sophi irányítja a marketinget és az értékesítést.
Fotó: Faragó László

A következő kihívás az volt, hogy el is fogadtassák a vásárlókkal és partnerekkel. „A legtöbben a fa = törékeny képlettel érkeztek. Ezért kezdetektől fontos szerepet kapott az edukáció: videókkal, anyagmintákkal, kulisszafotókkal, és főleg sok-sok türelemmel kellett meggyőzni a közönséget arról, hogy a Thinwood kompozit jobban bírja a hétköznapi strapát, mint sok fém- vagy műanyagkeret.“ – magyarázza Sophi. Ehhez természetesen olyan partnerekre is szükség volt, akik nyitottak az újra. Az első optikák és design-üzletek, amelyek be merték vállalni a márkát, máig fontos tapasztalást adnak. „A technológiai innováció önmagában kevés, ha nincs, aki kíváncsian végighallgatja a történeted” – mondja Sophi, és ezzel gyakorlatilag meg is fogalmazza a Thinwood filozófiájának lényegét.

glamour plusz ikon Törvénnyel a testképzavar ellen – Norvégia hadat üzen a retusált valóságnak

Törvénnyel a testképzavar ellen – Norvégia hadat üzen a retusált valóságnak

Túl a konfekción – a személyre szabás művészete

De mitől más a Thinwood, mint bármely más designmárka? A válasz egyértelmű: a valódi személyre szabás. „Nálunk a keret nem S-M-L méretben létezik, hanem milliméterpontosan a viselő arc-, orr- és fülparamétereire készül” – emeli ki Arnold. A színpaletta a klasszikus árnyalatoktól a teljesen egyedi mintákig terjed, és ugyanígy figyelembe veszik a vásárló stílusát is – legyen az visszafogott skandináv, vibráló Y2K vagy minimalista business look.

Itt a szemüveg valóban a személyiség kiterjesztésévé válik.

A Thinwood optikai szolgáltatásai is túlmutatnak a megszokotton. A rendelő professzionális gépparkkal van felszerelve, a lencsék kiválasztását pedig az életmódhoz igazítják. „Nem mindegy, hogy valaki sokat ül monitor előtt és ügyfelekkel tárgyal, vagy bringával ingázik és színekkel foglalkozik – mi ehhez mérten ajánlunk lencsét” – mondja Sophi.

Bár az optikai szektorba tartoznak, a Thinwood teljesen mást kínál, mint a hagyományos üzletek. „A klasszikus boltokban konfekciókereteket árulnak, legfeljebb apró igazításokkal. Mi ezzel szemben élőben tervezünk, mérünk, gyártunk és illesztünk – gyakorlatilag egy fedél alatt” – hangsúlyozza Arnold. Ezt a komplex, “garázsból indult, mostanra high-tech” modellt Magyarországon rajtuk kívül senki nem kínálja, sőt Európában is ritkaságszámba megy. „Míg mások keretet árulnak, mi arcra szabott élményt adunk – és ebben jelenleg nincs hazai párunk” – zárja gondolatait Sophi.

A márka szemüvegei milliméterpontos illeszkedéssel készülnek a viselő arc-, orr- és fülparaméterek alapján, egyedi és fenntartható gyártási folyamattal.
Fotó: Czukor Zoltán

A Thinwood arculatának átalakulása

A Thinwood indulásakor az arculat játékos, szinte „garázs-DIY” hangulatot árasztott: élénk színek, laza tipográfia és könnyed képi világ jellemezte. Azonban amikor a SzemüvegSzabóság túlnőtt a pop-up kísérleti korszakon, és állandó otthonra lelt a budai showroomban, eljött az idő a vizuális megújulásra.

„Ahogy a márka érett, egy időtállóbb, letisztultabb vizuális nyelvre volt szükség. A harsány tónusokat természetes árnyalatok váltották, a grafikai elemek pedig finom vonalstruktúrákkal bővültek, utalva a fa rétegzettségére. A cél az volt, hogy az új arculat már ne csupán egy izgalmas kísérletet, hanem egy prémium designmárkát tükrözzön.“ – mondja Arnold.

A márkaüzenet alapja nem változott, csupán pontosították: szerintük a szemüveg nem csupán egy kiegészítő, hanem az arc ékszere, ráadásul napi 10-12 órán át viselt gyógyászati eszköz, ezért milliméterpontosan kell illeszkednie viselőjéhez. Az üzenet középpontjába a teljes személyre szabás került, hangsúlyozva a keret és lencse tökéletes összhangját.

Thinwood x Sipos Viki – amikor a csillogás találkozik a precizitással

Az új mintakatalógus és kollekció friss szemléletet hozott a Thinwood életébe – ebben volt partnerük Sipos Viki stylist, aki bátor színválasztásaival és csillogó részleteivel újragondolta a márka klasszikus darabjait. „A célunk az volt, hogy a fekete keretek kimozduljanak a „tuti biztos” skatulyából, és megmutassák a bennük rejlő sokszínűséget: olyan friss, trendérzékeny színpalettát adni az új mintáknak, amely gond nélkül megállja a helyét egy nemzetközi kifutón is, mindezt Viki védjegyével, egy leheletnyi csillámmal megfűszerezve.“- nyilatkozta Sophi.

A folyamat már az első moodboardoknál izgalmas volt: több körös mintagyűjtés, merész ötletek, és kreatív súrlódások jellemezték a közös munkát. A végeredmény egy vizuálisan izgalmas, mégis átlátható katalógus lett, amelyben a fekete keretek kapnak egy-egy váratlan textúrát vagy fényvillanást. Az új modellek a 2. kerületi Hello Margit! fesztiválon mutatkoztak be, a hozzájuk tervezett Thinwood x Sipos Viki táskakollekcióval együtt. Alapvetően a Thinwood inspirációs világa a művészet, az építészet és a véletlen határán mozog. A fa erezete, egy váratlan színminta vagy anyaghibának tűnő részlet gyakran jobb formát eredményez, mint amit terveztek – ezek a „műhely-balesetek” a kollekciók legizgalmasabb pontjai.

A Thinwood környezettudatos szemléletével kizárólag szükségletalapú gyártást végez, és minden szemüveghez élethosszig tartó szervizt biztosít. Sipos Viki stylist is imádja a márkát.
Fotó: Czukor Zoltán

Formavilágunkat sokszor építészeti utalások inspirálják. Ahogy egy modern homlokzatnál a külső burkolat, a tartószerkezet és a belső tér együtt dolgozik, úgy építjük mi is a keretet: forma, alapanyag és színek hármasa köré.“- definiálja Arnold. A formák arányát sokszor építészeti képekből merítik: egy Bauhaus-lépcsőfok, egy Zaha Hadid-ív vagy a Párizsi Pompidou-szellőző lamellái ugyanúgy rákerülhetnek a hangulattáblára, mint egy vintage Vogue-címlap.

glamour plusz ikon Az alkalmazkodás legújabb fejezete: de unjuk vagy tanuljuk a mesterséges intelligenciát?

Az alkalmazkodás legújabb fejezete: de unjuk vagy tanuljuk a mesterséges intelligenciát?

Fenntartható szemlélet

A Thinwoodnál a „fenntartható szemüveg” nem marketingcímke, hanem törekvés, hogy csak azt készítsék el, amire tényleg szükség van, a lehető legkisebb ökológiai lábnyommal. Nincs raktár, nincs felesleg készlet, minden keret egyedi megrendelésre készül. A digitális tervezéstől a lézervágásig úgy optimalizálják a gyártást, hogy minimális hulladék keletkezzen – a megmaradt darabokat prototípus mintákhoz és színpróbákhoz használják fel.

A körkörös szemlélet nálunk a termékéletút végéig tart: minden Thinwood szemüveghez élethosszig tartó szervizt biztosítunk. Ha polírozásra vagy csiszolásra van szükség, a keret visszaküldhető. Nálunk a fenntarthatóság nem utólagos kiegészítés, hanem a tervezés kiindulópontja – az egyedi rendeléstől a tanúsított alapanyagokon át a zöld energiával működő műhelyig.“- emeli ki Arnold. Az általa fejlesztett bioalapú kompozit anyaguk 52%-ban növényi eredetű epoxigyantát tartalmaz, amit üvegszövettel kombinálnak.

Az új arculat modernitását és prémiumságát hangsúlyozó minimalista vizuális megjelenést alkalmaz, amely a vásárlók személyre szabott igényeit tükrözi.
Fotó: Czukor Zoltán

A Thinwoodnál hisznek benne, hogy a stílus nem jelenthet kompromisszumot, és a fenntarthatóság nem lehet utólagos gondolat. Vásárlóik nem csupán szemüveget választanak – hanem szemléletet is. Vevőik értékelik, hogy náluk nincs „konfekciókompromisszum”, hiszen milliméterpontosan illeszkedő keretet és századpontos dioptriát kapnak, miközben az alapanyagok színei és mintái épp annyira egyediek, mint ők maguk.

Számukra a siker egyetlen pillanatban sűrűsödik össze: amikor a vásárló belenéz a tükörbe az elkészült szemüvegében – és elmosolyodik. Mert egy Thinwood-szemüveg nemcsak élesebb látást ad, hanem tisztább képet arról is, hogyan lehetne tárgyainkat egyedileg, gondosan és innovatívan megalkotni. Ez a lendület viszi őket tovább Európa divatfővárosai felé. Jövőre Bécsben saját SzemüvegSzabóságot nyitnak, ahol ugyanazzal a milliméterpontossággal vizsgálnak és terveznek majd, mint Budán. A többit – ahogy mindig – rábízzák az időre. És azokra, akik viselik.