„Tudatosság nélkül nincs valódi fenntarthatóság” - interjú Dobozy Rózsával, a Lakásbutik vásár és a RaD egyik alapítójával
Dobozy Rózsa neve ismerősen csenghet mindazoknak, akik közelebbről is követik a hazai fenntartható divat világát. A Lakásbutik vásár vagy a RaD Fashion Festival kapcsán sokan találkozhattak már vele, de munkássága ennél jóval szerteágazóbb. Jelenleg egy új életszakasz küszöbén áll: húsz év után, 2025 áprilisában lezárta kommunikációs ügynökségi karrierjét, hogy mostantól teljes erőbedobással egy számára sokkal személyesebb, mélyebb úton haladjon tovább.
„Mindig is hajtott a küldetés tudatom, hogy jobb hellyé tegyem a világot” – meséli. Ez a belső motiváció hívta életre korábban a RaD-ot is, és ez hatja át mostani vállalását is, amelyben az ötéves depresszióból kivezető mély önismereti munkáját szeretné közérthető, gyakorlatorientált módszerré formálni. A cél, hogy segítse az embereket egy tudatosabb, tartalmasabb és könnyedebb élet felé. A kreatíviparban szerzett tapasztalataiból is merítve, az „intentional living” elvén alapuló saját rendszerében gondolkodik – ennek első lépései már tavasszal elindulnak workshopok formájában.
Bár sokan a fenntartható divattal azonosítják, Rózsa szerint ez csupán egy szelete annak a komplex szemléletnek, amelyben dolgozik. A Lakásbutik vásár is ennek a tudatosságnak a jegyében jött létre, még 2002 őszén. Az egyetemi barátnőivel, Valkó-Juhász Zsófival és Heuthaler Orsival közösen indított projekt mára valódi közösségi eseménnyé nőtte ki magát. „Anno én épp hosszabb időre Ausztráliába készültem, Zsófi költözés előtt állt, és valahogy többünknél felhalmozódott egy nagy adag, feleslegessé vált ruhadarab. Nagyon izgalmas és felemelő volt, amikor összeállt a koncepció” – idézi fel a kezdeteket.
Mi az a Lakásbutik?
A Lakásbutik tulajdonképpen egy pop-up garázsvásár, amely évente kétszer nyitja meg kapuit, és ahol ma már nagyjából negyven nő – és olykor a párjaik – szekrényeinek kincsei között lehet válogatni. A szervezők az első pillanattól kezdve fontosnak tartották a vásárlói élmény magas szintjét: a ruhák típus szerint szortírozva, szépen felakasztva várják az érdeklődőket, külön termekben találhatók a tervezői és vintage darabok, valamint a fast fashion kínálat. Idősávos regisztrációval elkerülhető a tömeg, a látogatókat welcome drinkkel fogadják, nagy tükrök, kényelmes próbafülkék és egy egységes kasszarendszer segíti a kényelmes vásárlást.
A ruhákon feltüntetett címkékből az is kiderül, kitől származik az adott darab – és nem ritkák a spontán beszélgetések, személyes történetmegosztások sem. „Ez a legjobb ebben a buliban” – teszi hozzá mosolyogva Rózsa. Az elmúlt tizenhárom év alatt a Lakásbutik nemcsak fejlődött és formálódott, de tanúja is volt egy pozitív szemléletváltásnak a second hand öltözködés kapcsán.
„Azt látjuk, hogy a 'turira' és a nagyon olcsó, bárhol elérhető darabokra nincs igény. A jó minőségű, szép és különleges ruhákra viszont annál inkább – különösen a hazai tervezők darabjaira, amelyeket kedvező áron lehet beszerezni nálunk. A vásárlók már nyíltan és büszkén viselnek pre-loved darabokat, ami azt mutatja, hogy a használt ruha fogalmához sokáig társított stigma fokozatosan eltűnőben van.”
Komfortzónán túl: határok feszegetése a legzordabb körülmények között
Bár ma már külön appokkal is lehet second hand ruhát vásárolni, ez segít körforgásban tartani a már legyártott ruhaipari termékeket, de Rózsa inkább a lokális, személyes megoldások híve: a közvetlenség, az emberi kapcsolódás és a történetek, amelyek egy-egy ruhadarabhoz kötődnek, szerinte semmilyen online platformon nem pótolhatók. „Ez egy olajozottan működő gépezet, amit a szervezők, az eladók és a vásárlók kivételes és tényleg örömteli együttműködése visz előre – az, hogy ez egy közösség” – foglalja össze. És talán ez az, ami a leginkább megragadja a Lakásbutik lényegét: egy közösségi élmény, amely egyszerre reflektál a mai kor fenntarthatósági kihívásaira és ad hiteles választ azokra – stílusosan, szívből.
A másodkézből történő vásárlás szélesebb körű elfogadottságához véleménye szerint az első és legfontosabb lépés az önismeret útján való elindulás. „Talán elsőre furcsának tűnhet ez a válasz, de meggyőződésem, hogy tudatosság nélkül nincs valódi fenntarthatóság sem. Ez a gondolat messzire vezet, de most csak a lényegre szeretnék rávilágítani: az önismeret által elnyert tudatosság az, amivel csökkenthetjük az impulzusvásárlásokat, türelmet tanulhatunk, azaz hajlandóak leszünk kivárni, míg egy vágyott darabot fenntarthatóbb forrásból be tudunk szerezni, átgondoltabban választunk.
Egy rendszer részei vagyunk, a bolygónkra hatással van minden apró cselekedetünk. Az is, ha nem folyatjuk a vizet, miközben a mosogatógépbe pakolunk, meg az is, ha a pénzünkkel nem az újabb és újabb, a természetet és az embereket is kizsákmányoló fast fashionre szavazunk. Fontos megérteni, hogy az olyan egyszerű cselekedet is, mint egy ruhadarab kiválasztása és megvétele a gazdasági és fenntarthatósági szempontokon túl morális kérdés is.”
Folytatódik a RaD Fashion Festival
A Rad Fashion Festival egyedi platformot teremtett a magyar márkáknak, és közösséget formált mindazokból, akik a fenntartható divat iránt érdeklődnek. A rendezvények egyik legfontosabb értéke a kapcsolódás – ezt emelték ki visszajelzéseikben nemcsak a látogatók, de a résztvevő márkák, kiállítók és szolgáltatók is. A közönség számára különleges élményt jelent, hogy személyesen találkozhatnak azokkal az alkotókkal, akiket korábban csak az online térből ismertek. Ezek a találkozások lehetőséget adnak arra, hogy mélyebben megértsék az egyes márkák vagy ruhadarabok mögött húzódó történeteket és motivációkat.
A kerekasztal beszélgetések mélyebb rétegeit bontják ki mindannak, ami fizikailag jelen van a rendezvényeinken, fontos gondolatok hangzanak el, amiket a látogatók és a résztvevők is magukkal tudnak vinni. A workshopokon a látogatók saját kezűleg alkothatnak, így nemcsak tárgyakat visznek haza, hanem az alkotás élményét, a belefektetett munkán keresztül megélt értéket is – mindezzel a márkák egészen más mélységben tudnak kapcsolódni a közönségükkel.
2024 őszén a RaD csapata – Korn Anita, Mengyán Eszter és Dobozy Rózsa – lehetőséget kapott arra, hogy TEDx előadást tartson a TEDx Liberty Bridge Women konferencián. „Mindhármunk részéről nagyon személyes beszéd lett, embert próbáló hullámvölgyekről mesélünk – Eszter önmaga elvesztéséről, Anita a fájó veszteségeiről, én az elhúzódó depressziómról. Ezek a történetek kapcsolódnak a ruháinkhoz, az öltözködésünkhöz, és azt is elmondjuk, hogyan. Mindannyian a boldogságot keressük, amit múló pillanatokra megtapasztalhatunk pl. egy új ruhadarab megvásárlásával, ám a vásárlásterápia helyett mi más megoldást mutatunk.
És persze mesélünk a közös missziónkról, a RaDről, amiben a boldogság három különböző típusa – a hedonista, a flow és az értelemkereső boldogság – egyesül. De többet inkább nem mondok el róla, érdemes meghallgatni!” - mondja Rózsa. Az „Öltözzük magunkat boldoggá” című beszéd már online is elérhető.
A RaD gondolata úgy született meg, hogy szeretett volna szélesebb kört elérni a tudatos divattal, úgy, hogy a jótékonyság a kezdeményezés szerves része legyen – amire a Lakásbutiknál nem volt lehetősége. Az első eseményt alig öt hét alatt szervezték meg, miután Eszter igent mondott a felkérésre, Anita pedig elhozta a Ruhastory Jótékonysági Vásárt. Az elképesztő tempójú szervezés nemcsak izgalmas kihívás volt, hanem személyes fordulópont is Rózsa számára: az ezzel járó energia és lendület segítette őt abban, hogy letegye az antidepresszánst, amit közel egy évig szedett.
Az apaseb súlya: Így hat az apai hiány a felnőttkori kapcsolatainkra és önértékelésünkre
Így számára a 2023. novemberi esemény különösen emlékezetes, de a tavalyi novemberi rendezvény, illetve a rebranding party is fontos és inspiráló pillanatok voltak a RaD történetében. A csapat összetartása és energiája igazi megtartó közeggé vált számára.
A RaD csapata idén május 25-én rendezi meg első RaD Home Festival eseményét a Turbinában, ahol a fókusz a tudatos lakberendezésre kerül. A kiállítók között vintage bútorokat, designer homeware darabokat, különleges kerámiákat, valamint hazai természetes kozmetikumokat forgalmazó márkák lesznek jelen. A szervezők rengeteg izgalmas workshoppal készülnek, ahol a látogatók saját kezűleg készíthetnek otthoni dekorációkat. A vásár a Turbina nagy koncerttermében kap helyet, míg a hangulatos bisztróban kerekasztal-beszélgetések és kézműves foglalkozások várják az érdeklődőket.
Addig is érdemes bekapcsolódni a RaD podcast adásába: a RaD Radio első epizódja „Ünnepeljük, amink van” címmel a meglévő tárgyaink megőrzéséről és tiszteletéről szól. A következő epizódban Dobos Emese kutató beszélgetett a Papírszárnyak bloggerével, a Kubik Coworking vezetőjével és a Wigo Carsharing képviselőjével az autók, lakások és irodák megosztásának jövőjéről. Találkozzunk a május 10-11-én a következő Lakásbutik vásáron, illetve május 25-én a Rad Home Fesztiválon!