Generációs őrségváltás ide, vagy oda, még mindig a lázadók diktálják a zeneiparban a trendeket

2025. január 17.
A lázadók kora örök
A lázadók kora örök - Gyapjúzakó: SANDOR LAKATOS, Ruha: AMNESIA, Kristályos nyakpánt, nyaklánc és fülbevaló: SWAROVSKI, Zokni: CALZEDONIA, Cipő: HÖGL
Fotó: Donka Panna

A zene- és a divatipar annyira szimbiózisban él egymással, hogy néha elmosódnak a határvonalak a két terület között. A zene és az öltözködés nemcsak a szórakoztatásról, hanem politikai, társadalmi meggyőződések és eszmék demonstrálására szolgál évtizedek óta, és minden egyes zenei korszakban ott van a társadalom és a fiatalság összes problémája, félelme és kérdése.

A divat és a zene ennyire markáns összefonódása a tengerentúlról indult, majd Anglia lett az egész fellegvára. A XX. század kezdetének jazzkorszaka mai szemmel maga az ártatlanság, pedig abban az időben a lázadás netovábbja volt. Az első olyan zenei stílus, amelyet szinte kizárólag éjszakai bárokban játszottak, ahova bárki mehetett, nem számított társadalmi helyzet, bőrszín, és az erősen feminista hangok is teret kaptak.

A tollas kalapok, a flitteres, rövid, sejtelmes, lenge, melltartó nélkül viselt ruhák segítették a mozgást és a táncot egész éjszakán át, szabadságot jelentettek, és megváltoztatták a szemléletet, mit viselhet egy nő.

glamour plusz ikon Rekordokat döntöget a Kézipoggyász, amit a Die Hard modern utódjaként emlegetnek

Rekordokat döntöget a Kézipoggyász, amit a Die Hard modern utódjaként emlegetnek

Jönnek a tinik

Aztán az 1950-es években Elvis Presley különc és lázadó szövegei, öltözködése és mozdulatai babonázták meg a tiniket, akiket addig a legtöbb divatcég figyelmen kívül hagyott, most azonban mindannyian hasonlóan szerettek volna kinézni, mint a kedvenceik, és erre már a divatiparnak is reagálnia kellett. Az 1960-as években a modok a londoni szubkultura képviselőjeként, és ellen válaszul a hippik virágos-batikolt-rojtos és a rockerek bőrdzsekis megjelenésére,

elegánsan öltözködtek a hétköznapokban is, és úgy tartották, hogy a ruha teszi az embert.

Ennek a stílusnak köszönhető Mary Quant miniszoknyája és forró nadrágja is. Zeneileg a ska, reggae és korai R & B állt hozzájuk közel, majd a The Who együttes élesztette fel újra a stílust a hetvenes években.

Az önkifejezés eszköze

A ska a korai punkban is tettenérhető volt, de aztán a lázadás, az elégedetlenség társadalmi mozgalmává nőtte ki magát, és ez a zenén is érezhető volt már. Sokan azt állítják, hogy az egész jelenség, sőt a Sex Pistols sikerének is alapja volt az ikonikus megjelenés. A hetvenes években a tévében már megjelentek az első speciális effektek, amik persze lenyűgözőek voltak, és a zeneipar is elkezdett a sci-fi világából ihletet meríteni.

Azt nem lehet állítani, hogy a glamrock excentrikus fellépőruhái széles körben megjelentek az utcai viseletben, ugyanakkor rengeteg tervezőt inspiráltak és inspirálnak a mai napig. Ennek egyik mellékága volt a goth stílus, a sötét és komor zene pedig tökéletes alapjául szolgált a tervezőknek. Teljesen fekete öltözékek, smink, sötét rúzs, ami szintén újra és újra előjön, most éppen a Wednesday című sorozat sikere miatt.

glamour plusz ikon Emberkereskedelem áldozataival Budapest belvárosában is találkozunk, és még csak nem is tudunk róla

Emberkereskedelem áldozataival Budapest belvárosában is találkozunk, és még csak nem is tudunk róla

A lázadás örök

A kilencvenes évek szorongásából nőtt ki a grunge mozgalom, élén a Nirvanával. Kurt Cobain kinyúlt pulóverei és szakadt tornacipői egy szempillantás alatt a kommercializált világ elleni düh kifejezését jelentették a tinédzserek számára. Közben a nyolcvanas évek végétől tarolt a hiphopzene, a rapcsata, a break életérzése az öltözködésben is megjelent, a streetwear pedig azóta is a divatvilág egyik alap pillére, az ekkor indult Run DMC az Adidas Super star cipőket emelte ikonikus státusba,

a logózott melegítők, bő szárú farmerek, sportmezek pedig már nem csak az utcákon, de a kifutókon is meg jelentek.

A kilencvenes években lendült fel az elhagyatott raktárakban a rave-kultúra, és az erőteljes látványvilággal megspékelt bulik világa, az EDM-bulik jellemzői pedig a fényes darabok, ufóhatású szettek és apró bikinik voltak, amelyek a kétezres években újra megjelentek, a 2020-as években pedig a zenében és a divatban is a nemek közti különbségek elmosódása jelenik meg, olyan előadókkal, mint Dua Lipa vagy éppen Harry Styles.

glamour plusz ikon Te képes vagy válaszolni a „ki vagyok én?” kérdésre? Ha nem, talán te is identitásválságban szenvedsz

Te képes vagy válaszolni a „ki vagyok én?” kérdésre? Ha nem, talán te is identitásválságban szenvedsz

A legikonikusabb szereplők

Elvis kétségtelenül egy legenda, akinek a stílusa nemcsak a zenében, de a divatban is meghatározó. A New York Times azt írta róla, hogy bár az ízlése a burzsoá nemesség felé hajlott, emlékezetes öltönyei, például az aranylamé darab, amit menedzsere, Tom Parker a rodeószabó Nudie Cohntól rendelt, azonnal ikonikussá vált, stílusa pedig olyan divatházakat inspirált, mint a Versace, a Cavalli vagy a Gucci, megjelenése pedig az első radikális genderstílusok egyike volt, hiszen

az ötvenes években amerikai férfiak nem viseltek fényes öltönyt, és a hajukat sem festették.

Olyan előadókra hatott, akik később maguk is stílus ikonná váltak, mint David Bowie, Prince vagy éppen Harry Styles.

A punkmozgalom

Punk never dies, azaz a punk sosem hal meg, tartják a stílus követői, és ez különösen igaz a divatra is. Malcolm McLaren és Vivienne Westwood építette fel a stílust közös londoni butikjukban, és a punk stíluselemei azóta is halhatatlanok. Olyan divatházakban is megtalálják a helyüket, mint például a Dior, Thierry Mugler, Jean Paul Gaultier vagy Zandra Rhodes.

glamour plusz ikon „A legtöbben divatból választják a legpopulárisabb illatokat” - beszélgetés Cserkuti Viola parfümkurátorral

„A legtöbben divatból választják a legpopulárisabb illatokat” - beszélgetés Cserkuti Viola parfümkurátorral

A kezdeti meg jelenést valószínűleg New Yorkból importálták, a Rolling Stone magazin szerint McLaren a hetvenes években Richard Hell koncertjein látta, hogy az énekes széttépi a pólóját, majd biztosítótűkkel tűzi össze, és a tüskés hajviselet is tőle indult, majd lett belőle mozgalom Londonban, ahol semmi nem lehet sikeres, ami unalmas. Fontos kulturális kontextus, hogy a punk 1976-1977-es hullámában a munkásosztályt találta meg.

Tizennégy – tizenkilenc éves tagjai vagy a szüleik nem voltak tehetősek, így házi megoldásokkal kellett kitalálni, hogyan tudják kifejezni magukat, ebbe pedig a pólóvagdosás és a biztosítótű, a szegecsek vagy a bőrpántok a nadrágokra varrva, és a kísérletezés a divattal tökéletes lehetőséget szolgáltattak arra, hogy felháborító legyen a megjelenés.

A bőrdzseki a Ramones hatására lett népszerű, Westwoodék Sex nevű boltjában pedig elkezdtek polgárpukkasztó, viszonylag olcsón beszerezhető pólókat nyomtatni – amelyek ma már vagyonokba kerülnek, de utat nyitottak a zenekaros pólók divatjának is, és a fényes lakk- és bőrnadrágok is örök darabként vannak jelen a mai divatban.

Aki mindent megváltoztatott

Kevés férfi inspirálta annyira a divatvilágot, mint David Bowie, aki öltönyös-bakancsos stílussal indult, majd találkozott Lindsay Kemp avantgárd művésszel, és sokan ekkorra teszik Ziggy Stardust születését, vagy ahogy a Guardian írja, Bowie elkezdett művészetet alkotni a ruháiból. Az 1970-es The Man Who Sold the World című lemezének angliai kiadásán már az a „férfi ruha” látható, amit egyébként Michael Fish, a modern nyakkendő készítője tervezett, és ami elindította az énekes androgün stílusát.

Az igazi áttörés akkor jött, mikor találkozott Kansai Yamamotóval, ő tervezte azokat a kimonókat és unitardokat, amelyek Bowie Ziggy Stardust- és Aladdin Sane-korszakát jellemezték, és ezzel együtt megszületett a glamrock stílusa is. Mikor Hedi Slimane átvette az irányítást a Saint Laurennél, azt mondta, Bowie volt számára a legnagyobb inspiráció a divatban, és ez elhozta a férfi divat egyik legmenőbb korszakát is, ami még mindig visszaköszön számos kifutón.

glamour plusz ikon UNICUM: Egy márka, ami a büszkeséget és a családot jelenti - interjú Zwack Sándorral

UNICUM: Egy márka, ami a büszkeséget és a családot jelenti - interjú Zwack Sándorral

A pop és az extravagancia

Mikor Madonna Jean-Paul Gaultier fűzőjében jelent meg a színpadon, akkor már egyértelművé tette a női popelőadók számára, hogy igenis meg lehet élni a női szexualitást a művészi döntéseik által.

A lázadás pedig azóta is mozgatja a divatot, legyen szó olyan extrém állásfoglalásáról, mint Lady Gaga húsruhája, Harry Styles gender semleges kollekciója, a Gossip vagy később Lizzo testpozitivitást erősítő ruhája, vagy a klipek után a vörös szőnyegen hódító pucérruha

Stylist: Pintér Judit

Smink: Bálint Beka

Haj: Márkus Eszter

Modell: Kate/Icon Model Management