Így lett a családi összefogásból országos siker: a Mayer szörp története
Tíz évvel ezelőtt Galajda Péter konyhájában született meg az az első adag szörp, amit ma Mayer szörpként ismerünk. A hobbiként indult családi sikertörténetről Péterrel, húgával Szilviával és édesanyjukkal, Zsuzsával beszélgettünk.
Mikor és hogyan született meg a Mayer szörp?
Év végén lesz tíz éve, hogy belevágtunk. Őszintén szólva teljesen véletlenszerűen történt minden, egyáltalán nem volt tervben efféle családi vállalkozás. Ha tizenegy évvel ezelőtt megkérdezted volna, hogy szerintem mit fogunk csinálni tíz év múlva, akkor a szörpfőzés még csak viccből sem jutott volna az eszembe.
Többek között vendéglátós és szakács végzettségem van, tizennégy éves korom óta dolgozom a szakmában, tíz éve pedig a saját éttermemet, az újpesten található Központ Bisztrót üzemeltetem. A nyitásunk óta az a célunk, hogy mind a konyhán, mind a pultban a lehető legjobb minőségű alapanyagokból dolgozzunk, de akkoriban nem találtunk olyan tartósítószer-mentes szörpöt, ami megfelelt volna az elvárásainknak.
2015-ben kitaláltam, hogy a fiam szülinapi bulijára én fogom főzni a szörpöt a gyerekeknek, igazából így kezdődött az egész. A szörp annyira jól sikerült, hogy vittem belőle az étterembe is, ahol szinte azonnal elfogyott, a vendégeknek annyira ízlett, hogy PET-palackokban vitték haza. Több éttermes és borkereskedő barátom is arra biztatott, hogy kezdjem el nagy tételben főzni, mert biztos, hogy lenne rá igény.
Ezen felbuzdulva nekiláttam a folyamatos szörpgyártáshoz, amit persze este, az éttermi munka után csináltam. Egy idő után már nem bírtam egyedül az iramot, ezért a húgom is besegített. Ekkor még ő is otthon, a saját konyhájában főzte meg azt a néhány liter szörpöt, amit bevittünk az étterembe.
Ilyen izgalmas nőként nagykövetnek lenni egy délkelet-ázsiai országban
Szilvi, te gondoltad volna, hogy az otthoni szörpfőzésből rövid időn belül egy brand épül fel?
Megmondom őszintén, az első időszakban nem gondoltam volna, de ahogy telt az idő, egyre inkább láthatóvá vált, hogy valami jót hoztunk létre, amit nagyon szeretnek az emberek.
Szerinted mi a családi vállalkozásotok sikerének a titka?
Nem nevezném titoknak, egyszerűen csak mindig a legjobbat próbáljuk csinálni. Rengeteg kitartó munka van benne, és a család minden tagja, sőt a közben csatlakozó szuper csapattagok is teljes lelkesedéssel vetik bele magukat a mindennapi munkába. Nagyon szeretünk együtt dolgozni, és az időközben megnyílt bemutató kávézónkban már az én gyermekeim is beálltak a munkába.
Péter, a húgod mellett édesanyád is szerves része a vállalkozásnak. Ő hogyan csatlakozott?
A szörpre egyre nagyobb lett az igény, és több viszonteladó is jelentkezett, ekkor jött a képbe anyukám és a budakeszi családi házunk, aminek az alját átalakítottuk mini szörpüzemmé. Akarva-akaratlanul anyu is belefolyt, ő akkoriban még dolgozott a saját munkahelyén, de amikor csak tudott, besegített Szilvinek, a húgomnak. A végén eljutottunk oda, hogy kilépett a munkahelyéről, és a szörpkészítés lett a főállása. Sokáig csak a kettejük feladata volt a főzés, én pedig kézben tartottam a cég összes többi teendőjét. Együtt haladtunk felfelé, lépcsőfokról lépcsőfokra.
Mayer, miért éppen ez lett a márkátok neve?
A név nagy fejtörést okozott, mindenképpen olyat szerettünk volna, ami a családhoz köthető, de rövid, és mindenki számára könnyen megjegyezhető. Anyu leánykori neve Mayer Zsuzsa, ezért esett erre a választás.
Zsuzsa, milyen érzés, hogy a leánykori családnevedet viseli a márka? Számodra mit jelent ez a családi vállalkozás?
Nagyon büszke vagyok rá, csak azt sajnálom, hogy apukám ezt már nem élhette meg! Fiatalabb koromban apukámmal és anyukámmal dolgoztam együtt varrónőként ugyanabban a helyiségben, ahol később a szörpüzem lett. A varrónői munkám után ugyan több más munkahelyen is dolgoztam, de mindig hiányzott ez a környezet. Boldog vagyok, hogy ez újra megvalósulhatott, és most én dolgozhatok így a gyermekeimmel, sőt az új üzembe költözés óta már az unokáimmal is. Nekem ez nagyon sokat jelent, főleg azért, mert mindez itt, Budakeszin, a szülővárosomban valósulhatott meg. Örömmel kelek fel minden hajnalban.
Péter, volt benned aggódás, hogy a vendéglátós háttér nem lesz elég a sikerhez?
Nem igazán. Egyrészt szeretek kockáztatni, másrészt én azt vallom, hogy ha hiszek valamiben, és azt jól csinálom, akkor annak előbb-utóbb működnie kell. Mi soha nem terveztük, hogy hatalmasra nőjünk, a legelején csak az volt a cél, hogy a saját éttermemben jó minőségű, finom szörpöt tudjak kínálni a vendégeknek, és hogy még néhány étteremnek tudjunk belőle eladni. Nem akartam belőle pénzt keresni, azt pedig nem is reméltem, hogy néhány év után eltartja majd az egész családunkat, és számos alkalmazottunk is lesz.
Mikor volt az első nagy siker, mérföldkő, amikor már sejthető volt, hogy ez több lesz, mint egy hobbi?
Az első Nemzeti Szörpversenyen megnyertük az év szörpje díjat, ez hatalmas lendületet adott, de egyáltalán nem számítottunk rá. Sőt, nem is tudtuk, hogy létezik ilyen verseny. Anyu egyik ismerőse megkérdezte, hogy indulunk-e a versenyen? Utánajártunk, neveztünk, és nyertünk. Ennek köszönhetően a semmiből egyszer csak mind a piacon, mind a médiában hatalmas lett irántunk az érdeklődés. Ezután a második és harmadik Nemzeti Szörpversenyen is sikerült elnyernünk az év szörpje kitüntetést.
A gyümölcsök honnan érkeznek hozzátok?
Ez változó, igyekszünk hazai alapanyagból készíteni a termékeket. Ez még sajnos nem valósítható meg teljes mértékben, de nagyon szeretnénk elérni. Fagyasztott gyümölcsökből dolgozunk, ez a legjobb megoldás, hogy egész évben frissen tudjuk készíteni a szörpöket, lekvárokat. Mindig csak annyit főzünk, amennyit a következő két-három hétben biztos, hogy el tudunk adni. Mi egész évben friss szörpöt adunk a vásárlóinknak, és erre nagyon büszkék vagyunk.
A mozgáshiány egy csendes gyilkos? Így befolyásolja az inaktivitás a szervezet öregedését
Milyen recept alapján készülnek a szörpök, van valami titkos hozzávaló?
Nincs titok, egyszerűen csak bele kell tenni a kiváló minőségű alapanyagot, ezen nem lehet spórolni. Technológiában pedig visszanyúltunk a régi, jól bevált, hagyományos, tartósítószer-mentes módszerekhez, ahogy anno a nagymamáink is főzték a szörpöket, lekvárokat.
A szörpök mellett egyszer csak megjelentek a lekvárok, és a terméklista azóta is folyamatosan bővül. Milyen termékeitek vannak most?
Mindig is főztünk magunknak lekvárt, de valahogy eszünkbe sem jutott, hogy ezzel bővítsük a termékpalettát, egészen addig, amíg egyre többen meg nem kérdezték, hogy lekvárunk van-e. Rájöttünk, hogy igazából ugyanúgy kell főzni a lekvárt, mint a szörpöt, csak kevesebb vízzel. De mivel mindkettő ugyanabból az alapanyagból készül, elkezdtünk Mayer lekvárokat is készíteni. A vásárlók pedig azóta is imádják, ahogy mi magunk is.
Ugyanezt lehet elmondani a többi termékre is: soha nem előre megtervezett stratégia alapján hozzuk be az újdonságokat, sokkal inkább az igények és az ötletek szülik őket. A jeges teát például azért csináltuk meg, mert az étteremben évekig filteres teát főztünk, és azt hűtöttük vissza, viszont soha sem sikerült kétszer ugyanolyan ízűre. A jegestea-szirup tökéletesen megoldotta ezt a problémát. Október óta saját kávénk is van, egy nagyon profi kávépörkölő csapattal álltunk össze.
Gin is van már a palettátokon. Hogy jött az ötlet?
A gin története egy tonikkal indult. A Covid alatt készítettünk egy tonikszirupot/szörpöt, amit ha szódával hígítunk, egy nagyon finom tonikot kapunk. Több rendezvényen is készítettünk belőle gin-tonikot, de mindig másnak a ginjével kínáltuk. Ezért kitaláltuk, hogy készíttessünk hozzá egy saját gint is. A Mayer márkanév alatt elkészült a mi saját ízlésvilágunkat tükröző málnás ginünk, ami azóta is hatalmas sikernek örvend, a tonikkal együtt pedig tökéletes ízharmóniát alkot. Terveink szerint egy-két hónapon belül elkészül az alkoholmentes gin is, mert azt látjuk, hogy egyre többen választják az alkoholmentes italokat, koktélokat. Nekik is szeretnénk kedvezni.
Az alkohol, a társadalmi szorongás biológiája, és az ezeket övező mítoszok - beszélgetés dr. Schwab Richárddal és Sztankovics Mártával
A Mayer amellett, hogy tartósítószer-mentes, a fenntarthatóságot is képviseli. Miben mutatkozik meg a zöld szemlélet?
Igazából mi a szörpöt mint terméket tartjuk fenntarthatónak és környezettudatosnak, mivel ez egy sűrítmény, nem kell rengeteg vizet csomagolni, szállítani. Egy fél literes visszaváltható üvegpalackból három és fél liter üdítőital készíthető. Sok vendéglátó partnerünk van, náluk így például rengeteg háttérhűtő üzemeltetése helyett elég egy szódagép az italkészítéshez. Az idei évben tervezzük, hogy beruházunk egy napelemre, amivel az energiánk nagy részét elő tudjuk majd állítani, valamint a budapesti szállításainkat szeretnénk elektromos autóval megoldani.
Szerinted mi a titka annak, hogy a családi vállalkozásotok tíz éve folyamatosan növekszik?
Nálunk nagyon jó a munkamegosztás, mindenkinek megvan a saját feladata, és nem szoktunk egymás munkájába beleszólni. A húgom, Szilvi a főzést vezeti, ő ebben vesz részt a vállalkozás legeleje óta, és szerintem ő nagyon profin végzi a munkáját. Anyu viszi a hátán az összes szervezést, rendelést, és koordinálja a mindennapi munkát is, a feleségem, Andi intézi a partnerkapcsolatokat és a számlázást, majd egymás után a család apraja-nagyja is a cégnél kötött ki.
Mindenki abban segít, amiben ő a legjobb.
A szüleink családi házának az aljából tavaly októberben átköltöztünk az új üzemünkbe. A növekedés magával hozta azt is, hogy a család többi tagja mellett új kollégák is érkeztek a cégbe. Ők rengeteg munkát le tudtak venni a vállunkról, és erre már nagy szükség is volt, mert már nehezen bírtuk a tempót. Ennek persze rengeteg előnye és hátránya is van, mi a vasárnapi családi ebédnél is munkáról beszélünk, de számunkra ez sosem volt nyűg vagy teher.
Nekem személy szerint az egész egy hobbi, szórakozás, és úgy látom, hogy mindannyian nagyon élvezzük, hogy ilyen remekül működik, amit felépítettünk. Nem azt mondom, hogy nincsenek nehézségek, mert bőven vannak, de gyorsan felül tudunk rajtuk kerekedni, és a megoldásra koncentrálunk.
Az intimplasztika tabunak számít, pedig sok nő életét jobbá teheti
Az, hogy családtagokkal dolgozik az ember, az hozzáad a vállalkozás sikerességéhez?
Persze, sokkal nagyobb energiával és lelkiismeretesebben végzi az ember a feladatát, ha a saját brandjéről van szó. Mi nagyon szerencsések vagyunk, mert az új kollégáink, akik nem a családból csatlakoztak, ugyanúgy szívügyüknek érzik, hogy minőségi terméket készítsünk, és maximálisan megbízhatóan dolgoznak a vállalkozásban. Szinte ők is családtagok.
Okozott-e valaha családi feszültséget, hogy egymás kollégái, esetleg felettesei vagytok?
Nem okoz, és soha nem is okozott feszültséget. Ez most lehet, hogy túl szépen hangzik, de ha nulláról kezdenénk mindent, akkor sem csinálnék másképp semmit. Hatalmas utat jártunk be együtt, és minden elért mérföldkő egy-egy közös siker. Büszkék vagyunk egymásra és a kitartásunkra. Tíz évvel ezelőtt a konyhámban indult el a szörpfőzés, ma pedig a saját gyárunkban körbe tudjuk vezetni a vendégeinket, meg tudjuk mutatni, hogy hogyan és kik készítik a szörpöket. A márkánkat ezzel is közelebb szeretnénk vinni az emberekhez. Az a célunk, hogy minél több családhoz elvigyük a minőségi alapanyagokból készült, tartósítószer-mentes termékeinket.