Lelki megtisztulással és spiritualitással csábít a dzsungelbe az ayahuasca-retreat, de az út veszélyesebb, mint hinnéd

2025. november 24.
A pszichedelikus megvilágosodást ígéri, mégis életeket követel az ayahuasca-turizmus sötét valósága
A pszichedelikus megvilágosodást ígéri, mégis életeket követel az ayahuasca-turizmus sötét valósága
Fotó: themacx/Getty Images

Az ayahuascát az Amazonas menti törzsek évszázadok óta használják a természettel való kapcsolódásra, gyógyításra és úgynevezett beavatási célokra, az elmúlt években pedig az egyik legfelkapottabb utazási trend bontakozott ki körülötte. A főzet, ami a Banisteriopsis caapi nevű indából és különböző hallucinogén növényekből készül, a „lélek italaként” ismet, de a „fake saman culture” alapeleme is.

Az őslakosok számára az ayahuasca, vagyis a lélek indája (’aya’ = lélek, ’huasca’ = inda) nem kábítószer, hanem egyfajta szakrális eszköz. Manapság, amikor egyre többen keresik saját spiritualitásukat a „nyugati” emberek közül, az ayahuasca a gyors megvilágosodás pszichedelikus élményével kecsegtet, és mindez persze a social médiában is jól mutat. Talán ezért is olyan népszerűek manapság az ayahuasca retreatek – de milyen veszélyeket tartogathatnak ezek?

Nem ma kezdődött

Az 1960-as évek beatnemzedékének írói – köztük William S. Burroughs és Allen Ginsberg – hozták be a köztudatba az ayahuasca fogalmát, yagé néven emlegetve azt (kulturális környezettől függően az ayahuascának eltérő elnevezései terjedtek el). Burroughs a The Yage Letters című könyvében így írt róla: „A yage olyan, mintha utaznál a térben és az időben: a világ megremeg körülötted, minden mozog és átalakul, miközben különböző kultúrák és emberi tapasztalatok lüktetnek át rajtad, mintha az egész emberiség története haladna keresztül a testedben.”

A romantizált kép azonban hamar összefonódott a „nyugati” spirituális turizmus logikájával. Kelly Hearn a The Dark Side of Ayahuasca című riportja szerint naponta újabb és újabb „ayahuasca turisták” landolnak az amazóniai Iquitos repülőtéren – abban a hitben érkeznek, hogy a dzsungel mélyén megtalálják önmagukat. A perui város mára a „lélekital bisznisz” központja lett: sámán lodge-ok tömkelege hirdet „tudatmegnyitó” utakat és taxik visznek a spirituális tanítókhoz.

glamour plusz ikon Ízek, imák, szemétdomb és patkányok - Bali az Instagramon túl

Ízek, imák, szemétdomb és patkányok - Bali az Instagramon túl

A spirituális turizmus sötét oldala

A kereslet olyan gyorsan nőtt az ayahuasca iránt, hogy megjelent egy új, kifejezetten a retreatekre érkezők igényeit kielégíteni próbáló „sámántípus”. Ők általában nem mélyednek el igazán az ősi tanításokban, nincs megfelelő kulturális hátterük, mindössze egy-egy párhetes képzés után hirdetik magukat spirituális gyógyítóként, majd több ezer dollárért fogadják a turistacsoportokat. Hearn riportja szerint az ayahuasca-turizmus ma éppoly kiszámíthatatlan, mint maga az esőerdő: gyakran előfordul, hogy az élmény valóban felemelő és gyógyító hatású, de sajnos a tragédiák sem ritkák.

A legismertebb eset Kyle Nolan nevéhez fűződik, aki 2011-ben, 18 évesen utazott Kaliforniából Peruba, hogy részt vegyen egy tíznapos ceremónián a Shimbre Shamanic Centerben. A központot Roberto Velez, egykori Wall Street-i bróker építette gurujának, a Master Mancoluto néven ismert José Manuel Pineda Vargas-nak, aki egy önjelölt sámán volt. A központ spirituális megtisztulásra vágyók számára készült, és az azt reklámozó dokumentumfilm (Stepping Into the Fire) a kapzsiságot és hatalmi játszmákat elutasító új élet szimbólumaként mutatta be az ayahuasca főzetet.

Kyle Nolan azonban sosem térhetett haza. Meghalt egy ceremónia során, testét pedig Mancoluto elásta a birtokán. A történet világszerte felnyitotta a szemeket: az ayahuasca turizmus kockázatos is lehet, hiszen sokszor a szeánszok során nem érvényesülnek etikai szabályok és nincs orvosi felügyelet sem.

glamour plusz ikon Szabó Gál Bence: A termékeink azért sikeresek, mert tulajdonosként, a termékfejlesztő is én vagyok - nekem ez a hobbim, nem pedig a munkám

Szabó Gál Bence: A termékeink azért sikeresek, mert tulajdonosként, a termékfejlesztő is én vagyok - nekem ez a hobbim, nem pedig a munkám

A „felturbózott” főzet kockázatai

A pénzéhes, képzetlen sámánok sokszor veszélyes adalékokat kevernek a főzetbe, hogy nagyobb, látványosabb hatást érjenek el. Az egyik ilyen növény a toé (más néven Brugmansia vagy angyaltrombita), ami erősen hallucinogén és mérgező. Tapasztalt sámánok csak mikrodózisban használják, ám Iquitos környékén több lodge-ban emelt adagban adják a látogatóknak.

A helyzetet súlyosbítja, hogy a csalók általában nem kérdeznek rá a turisták által szedett gyógyszerekre, mentális betegségekre vagy fizikai problémákra.

Az utóbbi években több halálesetet is az okozott, hogy a turisták antidepresszánsokkal kombinálva fogyasztották a toéval kevert italt. 2011-ben egy francia nő, Celine René Margarite Briset szívrohamot kapott egy yurimaguas-i lodge-ban, pár hónappal később pedig honfitársa, Fabrice Champion hunyt el egy másik központban, vélhetően azért, mert az általa szedett gyógyszer kölcsönhatásba lépett a felhígított főzettel.

És nem csak az efféle kockázatokra lenne érdemes figyelni: Hearn és más újságírók több szexuális zaklatásról is felhívták a figyelmet. Egyes női résztvevők az ayahuasca hatása alatt, kiszolgáltatott állapotban váltak áldozattá. Egy seattle-i nő arról számolt be, hogy „sámánja” megérintette a mellét és a nemi szervét, miközben az ital hatása alatt bénultan feküdt. A Wilderutopia cikke szerint egy fiatal német nőt pedig egy másik faluban megerőszakoltak és brutálisan bántalmaztak. A „fake shaman culture” ezért nem pusztán kulturális, hanem mélyen etikai probléma is, miközben az állítólagos spirituális megtisztulás bűncselekmények terepe is lehet.

glamour plusz ikon A sisterhood nem válogat! Vagy mégis? - Elmagyarázzuk, mi az az inkluzív feminizmus

A sisterhood nem válogat! Vagy mégis? - Elmagyarázzuk, mi az az inkluzív feminizmus

Az ayahuasca valódi ereje

Mindez azonban nem jelenti azt, hogy az ayahuasca önmagában veszélyes vagy eredendően rossz lenne. Az ayahuasca eredeti célja a tudás megszerzése és a világ törvényeinek megértése. Ahogy a brazil kutató, Pedro Fernandes Leite da Luz írja: „A caapi (vagyis az ayahuasca) feltárja a dolgok áramlását – megmutatja, miért léteznek, és milyen szerepet töltenek be a nagy kozmikus színdarabban.” Az ital tehát elsősorban nem egy pszichoaktív trip alapkelléke, sokkal inkább tanulási folyamat.

És ahogy Alan Shoemaker, az Iquitos-i Shamanism Conference szervezője mondja: „Az ayahuasca a szent erőnövények egyike, ami egyáltalán nem addiktív… túladagolásába pedig gyakorlatilag lehetetlen belehalni.” A probléma tehát nem magában a főzetben, sokkal inkább a pancsolt variációkkal és a szeánszok körül kialakult jelenségekkel van. A valódi sámánok évekig figyelik a test és a lélek rezdüléseit, a növények viselkedését, és tudják, mikor kell megállni. A csaló sámánokat viszont csak saját, önös érdekei vezérlik. A legtöbb tragédiát valójában nem az ital okozza, hanem az emberi felelőtlenség.

Mire figyeljünk, ha ayahuasca retreatre készülünk?

  • Érdemes hiteles visszajeléseket, független kritikákat olvasni előzetesen, amiket korábbi résztvevők írnak, mondanak. Ne bízzunk meg vakon a lodge-ok oldalain feltüntetett infókban!
  • Olyan retreatet válasszunk, ahol a törzsi közösség részese a foglalkozásnak (vezetők, zenészek, segítők), és láthatóan nem egy turisztikai showműsor keretében zajlik a ceremónia.
  • Kérjünk előzetesen tájékoztatást a ceremóniákon használt szerekről. Ha a sámán nem akar beszélni ezekről, az már gyanús. Mielőtt kiutazunk, egyeztessünk háziorvosunkkal, pszichológusunkkal.
  • Nem az extrémitás a cél! Nem az a retreat adja a legtöbbet, ami a legdurvább élményt ígéri, mivel a szeánsz nem az totális elszállásról szól, sőt, ezektől inkább óvakodjunk!
  • Az ayahuasca élmény utáni napok, hetek is fontosak. Ha tehetjük, kérjünk támogatást, segítséget a visszailleszkedéshez.
  • Kísérjük figyelemmel, hogyan milyen helyi törvények, szabályozások vonatkoznak az ayahuasca használatára!
  • Mérlegeljük, hogy mennyire éri meg ez a többszázezer forintba kerülő, a környezetet korántsem kímélő utazás, amit az ayahuasca szeánsz miatt tennénk meg! Könnyen lehet, hogy amit valójában keresünk, azt közelebb is megtalálhatjuk, ha kicsit mélyebbre ásunk önmagunkban. Ha mégis utazunk, akkor nézzünk meg minél több mindent a térségben, hogy ne csak egy párórás rituálé miatt szeljük át a világot.

glamour plusz ikon Tényleg segíthetnek a filmek a gyászfeldolgozásban? Pszichológus válaszol

Tényleg segíthetnek a filmek a gyászfeldolgozásban?  Pszichológus válaszol

Az ayahuasca ceremóniákra épülő turizmus egyfajta kulturális-társadalmi tükröt tart: megmutatja, mennyire vágyunk a lelki gyógyulásra és a természetfelettire, ami által az elmúlt években kitermeltük a fogyasztói spiritualitást. Ahhoz azonban, hogy az ayahuasca valóban utat mutasson és biztonságosan megtapasztalhassuk jótékony hatásait, tisztelettel, tudatossággal és tájékozottsággal kellene közelítenünk felé.