„Az értő olvasás sokkal több annál, mint amit a tanulók az irodalomórán gyakorolnak”
Az United Way Magyarország alsó és felső tagozatos iskolások olvasási készségének fejlesztését – beleértve a szövegértést is – tűzte ki elsődleges céljának. A szervezet több mint 980 pedagógussal ismertette meg speciális élménypedagógiai módszereit, amelyekkel immár százezernél is több gyermeknek segítettek, 470 intézményben.
Ezeket láttad már?
Az idei GLAMOUR Women of the Year díjátadó gála szervezői az offline olvasás népszerűsítését tűzték zászlójukra, ráadásul Az év hősnői kategória győztesei az United Way Magyarország tagjai lettek, amely szervezet a gyermekek értő olvasási készségének fejlesztését tartja a legégetőbb feladatának. A győztesekkel a helyszínen készítettünk interjút.
Mit jelent nektek, hogy elnyertétek a GLAMOUR Az év hősnői kategória díját?
Nagy Andrea, ügyvezető igazgató: Jólesik, hogy bár a háttérben dolgozunk, a GLAMOUR hősnőknek kijáró díjjal jutalmazta a gyermekekért nap mint nap végzett munkánkat. Megtiszteltetés ez a díj, amiért nagyon hálásak vagyunk.
Kállay Rita, kommunikációs menedzser: Régóta dolgozom a civilszférában, így jól tudom, mennyire kevés elismerés jut ennek a szektornak, pedig a civil szervezetek rengeteget tesznek azért, hogy az égető társadalmi problémák láthatók legyenek, közreműködve azok megoldásában is – teszik mindezt úgy, hogy az elismerést számukra általában a kedvezményezettek életében történő pozitív változás jelenti. Ez a díj különleges, nem várt elismerése a munkánknak.
Fő célkitűzésetek a gyermekek olvasási készségének fejlesztése. Miért tartjátok elengedhetetlennek ez ügyben a cselekvést?
K. R.: Az értő olvasás sokkal több annál, mint amit a tanulók az irodalomórán gyakorolnak. Olvasni tudni kell, de ugyanolyan lényeges, hogy a gyerekek értsék is, amit olvasnak. Elszomorít minket, amikor lépten-nyomon azt halljuk, hogy minek az olvasni tudás, amikor a digitalizáció már ott tart, hogy a mesterséges intelligencia felolvassa, amit kell. Azok, akik ezt így gondolják, nem veszik figyelembe, hogy az olvasás milyen képességeket és készségeket fejleszt, és a gyerekek idegrendszerére is óriási hatással van. Általa fejlődik a képzelőerő, a problémamegoldó képesség, a kitartás, a kreativitás. És ha mindezekkel nem foglalkozunk, akkor gyakorlatilag humanoid gépekké válunk.
Győrvári Noémi, program- és marketing vezető: Olvasási programunk egy korábbi, pénzügyi ismereteket fejlesztő programunkból nőtte ki magát. Játékkártyákon különböző, a gyerekek részéről döntéseket igénylő feladatok szerepeltek, el kellett tehát olvasni és meg kellett érteni a kártyák szövegeit. Az vettük észre, hogy a részt vevő negyedikesek-ötödikesek nem mindig értették meg a feladatokat, pedig azok kifejezetten egyszerűek voltak – ez a tapasztalás hívta életre azt a szakmai fórumot, ahol a jelenlegi komplex programunk alapjait tettük le.
Szentesi Éva: „Azt üzenem a magyar nőknek, hogy húzzák meg a határaikat”
Andrea az iménti köszönő beszédében felhívta a figyelmet arra, hogy a magyar gyerekek 26%-a funkcionális analfabéta. A módszeretek miként teszi lehetővé az értő olvasás elsajátítását?
Gy. N.: Munkánk lényege, hogy az értő olvasást játékos formában fejlesszük. A GLAMOUR díja azért is fontos nekünk, mert ritkán van alkalmunk megmutatni, hogyan segítjük a gyerekeket, a munkák elsősorban tantermekben zajlik. Módszereink a pedagógusok által végzett munkán keresztül hasznosulnak, így azokat a módszertanokat keressük, amik az iskolai tantervekbe jól beilleszthetők. Folyamatosan fejlődnek a módszerek is, fáradhatatlanul keressük az új, még nagyobb elérést biztosító megoldásokat.
Titeket is meglepetésként ért a GLAMOUR felajánlása, hogy a GLAMOUR Book új számának teljes bevételét a szervezeteteknek adja. Ennek kapcsán is kérdezném, hogy miként lehet támogatni benneteket?
N. A.: Ez egy nagyon megható gesztus, ami túlmutat a szakmai elismerésen, és hatalmas segítség!
Gy. N.: A civil szervezetek számára a pénzbeli támogatás alapvető, mert támogatói összegekből folytatják a misszióikat, ahogy mi is. Magánszemélyektől és cégektől egyaránt szívesen veszünk adományokat, amelyeket a weboldalunkon keresztül is eljuttathatnak. Az adományok segítenek finanszírozni a pedagógusképzéseinket és lehetővé teszik, hogy minél több pedagógus részt vehessen ezeken a képzéseken. Minden ősszel megszervezzük a könyvgyűjtő kampányunkat is, ezzel célunk a kortárs gyerekirodalom eljuttatása az iskolai könyvtárokon keresztül a diákokhoz. A könyvgyűjtéshez önkéntesek csatlakozását is várjuk.
Milyen tervekkel indultatok neki az idei évnek?
Kapui Emese, program menedzser: Ebben az évben szintén szeretnénk a kampány többi elemét is megvalósítani: az értő olvasással kapcsolatos edukációs, figyelemfelkeltő tartalmak készítését nagykövetek bevonásával, és oktatást segítő módszertani képzések szervezését a pedagógusoknak. Idén egy új módszertannal egészítjük ki a kínálatot; egy olyan képzést kínálunk, amely az általános iskola felsőseire és a középiskolásokra fókuszál.
Szövegértés- és olvasáskultúra fejlesztő programról van szó, amely nem korlátozódik az irodalomóra keretére, hanem bármelyik tantárgy órájába beépíthető. A diákok a tárgyóra tankönyveivel, olvasásmotivációs technikákat használva gyakorolják a szövegértést az elsajátítandó anyag témájában. Negyedik osztályban ugyan vége van az olvasás mint készség tanításának, de a tapasztalatok szerint ezután is bőven szükség van a szövegértési képesség javítására.
Munkátokat egy ifjúsági olvasási nagykövet, Tóth Maja is segíti, aki szintén itt van a gálán. Hozzá fordulva kérdezem, hogy miként lehet népszerűsíteni az olvasást a fiatalok között?
Tóth Maja, könyves influenszer: Instagram és Facebook oldalaimon könyvajánlókat írok (Maja Könyvajánlói – a szerk.). Saját könyvklubom is van, ahová vendégeket szoktam meghívni. Az első évadban a kedvenc könyveimmel kapcsolatban kértem fel írókat, grafikusokat, velük beszélgettem az olvasás fontosságáról. Ugyanakkor a United Way Magyarország értő olvasás kampányának arca is vagyok. A szervezettel közös kampányvideó-sorozatunkban az utca embereinek tettem fel körkérdéseket az olvasás fontosságáról.
Fotóasszisztens: Aradi Nóra