Szerinted melyikben van több vitamin? Nem valószínű, hogy eltalálod

A rengeteg felénk áradó információtengerből nem könnyű kiszűrni, hogy melyek azok a tanácsok, amiket tényleg érdemes megfogadnunk. Így van ez a táplálkozással kapcsolatban is, de tőlünk most elsőkézből kaphatod meg a legtutibb tippeket!

Szerinted melyikben van több vitamin? Nem valószínű, hogy eltalálod
Fotó: We Are/Getty Images

A legfontosabb, hogy mindig a saját testünk igényeit vegyük figyelembe, így ha például tudjuk, hogy bizonyos vitaminokból hiányt szenvedünk, akkor az azokat tartalmazó élelmiszerekre fordítsunk különösen nagy hangsúlyt. Ettől függetlenül számos olyan táplálékforrás létezik, amelynél nehéz megállapítani, hogy vitamintartalma tekintetében előnyösebb választás-e, mint egy hozzá hasonló társa. Éppen ezért itt az ideje, hogy néhány közkedvelt élelmiszerről megtudd a valóságot!

Burgonya vagy rizs?

Fotó: Shutterstock

A burgonya és a rizs is a legtöbbünk étrendjében rendszeresen jelen van. Ha viszont alaposan megnézzük az összetételüket, láthatjuk, hogy vitaminok szempontjából bizony a a burgonyát érdemes előtérbe helyeznünk. B6-vitaminból például - amely a vörösvértestek és az aminosavak termelésében segíti szervezetünket - egy adag rizs az ajánlott napi mennyiség egyharmadát, míg ugyanannyi burgonya a felét tartalmazza. A rizzsel ellentétben a burgonyában C-vitamin is van, ráadásul több ásványi anyagot is tartalmaz, beleértve a magnéziumot, a foszfort és a káliumot.

Sóska vagy spenót?

Fotó: Shutterstock

A sóskáról és a spenótról abszolút kijelenthetjük, hogy nagyon megosztó zöldségek. Vannak, akik a sóskáért, mások kizárólag a spenótért rajonganak, míg sokan egyiket sem fogyasztják szívesen. Bármelyik is igaz rád, jobb, ha legalább az egyiknek helyet adsz az étrendedben, ugyanis mindkettő rendkívül magas tápanyagtartalommal rendelkezik. A győztes mégis a sóska, ugyanis magasabb rost-, kálium-, A-, C-, B6-, kalcium- és vastartalommal rendelkezik, mint a spenót.

Piros alma vagy zöld alma?

Fotó: Shutterstock

Nem hiába mondják, hogy „minden nap egy alma az orvost távol tartja”, ugyanis mindkét gyümölcs egészséges és tápláló. A legtöbb háztartásban viszont a piros almából fogyasztanak többet, de vajon ez vitamintartalom szempontjából is előnyös döntés? Nos, az igazság az, hogy A-, B-, C-, E- és K-vitamin is nagyobb mennyiségben található meg a zöld almában, mint a pirosban, sőt annak kálium- vas- és fehérjetartalma is magasabb.

Csirkehús vagy marhahús?

Fotó: Shutterstock

A legtöbben gyakrabban fogyasztunk csirkehúst, mint marhát, de vajon jól tesszük? Nos, vitaminbevitel szempontjából határozottan, ugyanis a marhahús csak B9- és B12-vitaminból tartalmaz többet. Nem érdemes azonban elmenni amellett sem, hogy a marhahús ásványianyag tartalma jóval gazdagabb, mint a csirkéé, így egy kiegyensúlyozott étrendben, mértékkel fogyasztva mindkettőnek van helye.

Ezek az élelmiszerek segítenek, hogy leküzdd a fáradtságot

Cottage cheese vagy görög joghurt?

Fotó: Shutterstock

A cottage cheese és a görög joghurt is nagyszerű egészségügyi előnyökkel büszkélkedhet, ezért mindkettő kitűnő választás egy alacsony kalória- és cukortartalmú és magas fehérjetartalmú reggelihez vagy uzsonnához. A cottage cheese-ben általában némileg kevesebb cukor található, míg a görög joghurt valamivel több fehérjét tartalmaz. Mindkettő remek kalciumforrás, A-vitaminból és B12-vitaminból viszont a görög joghurt tartalmaz jóval többet, így vitaminbevitel szempontjából előnyösebb a fogyasztása.

Sárgarépa vagy fehérrépa?

Fotó: Shutterstock

Ha egy nagy fazék húslevesről vagy zöldséglevesről van szó, nem is kérdés, hogy mindkettőből tegyél bele. Ha viszont arról, hogy általában véve melyikből éri meg többet fogyasztanod, akkor a sárgarépa a győztes. C-vitaminból és cinkből a fehérrépa többet tartalmaz, a sárgarépa viszont megannyi más vitamin és ásványi anyag tekintetében viszi a prímet, melyek közül a legkiemelkedőbb a látásunk megőrzését segítő A-vitamin.

Mandula vagy földimogyoró?

Fotó: Shutterstock

A mandula és a földimogyoró közkedvelt olajos magvak, amelyek egyaránt segíthetnek megvédeni a szíved egészségét, és sokat tehetnek azért, hogy hosszú éveken át egészségesen élj. De hogy melyik is az előnyösebb választás? Mindkettő jelentős mennyiségű B- és E-vitamint tartalmaz, előbbiből a földimogyoróban, utóbbiból pedig a mandulában van több. A győztes viszont a mandula, mivel több vasat, kalciumot, magnéziumot és egészséges zsírt tartalmaz, mint a földimogyoró.

Olívaolaj vagy kókuszolaj?

Fotó: Shutterstock

Egy egészségtudatos konyhában mindkettőnek van helye, feltéve persze, ha minőségi, extra szűz, hidegen sajtolt olívaolajról és a szűz, hidegen sajtolt kókuszolajról beszélünk. De ha mindenképpen választani kell, akkor bizony az extra szűz olívaolaj nyer, ugyanis összetételének köszönhetően több krónikus betegség megelőzését segítő tulajdonsággal rendelkezik. Viszont a kókuszolaj szintén támogatja az egészségedet, ráadásul sokoldalúbb is (szépészeti és hidratáló hatását méltán dicsérik), ezért nem éri meg mellőzni, ami egyébként a többi párosításra is igaz.

Forrás: foodstruct.com, calories-info.com, lybrate.com, healthdigest.com, nutritiouslife.com, nutritiouslife.com, thehealthsite.com, thehealthsite.com

Csupa egészséges élelmiszer, amit beépíthetsz az étrendedbe:

Ez is érdekelhet

5 történelmi pillanat a 2023-as Grammy-gáláról, amire örökké emlékezni fogunk

5 történelmi pillanat a 2023-as Grammy-gáláról, amire örökké emlékezni fogunk

Tedd & Ne tedd

Katalin hercegné újrahasznosított kabátban kezdi új életét

Katalin hercegné újrahasznosított kabátban kezdi új életét

Monitor

Marilyn Monroe ritkán látott utolsó fotói

Marilyn Monroe ritkán látott utolsó fotói