A britek már egy gombot sem tudnak felvarrni, a Z generáció viszont forradalmat csinál a ruhajavításból

2023. április 23.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Az új generáció mindennél fontosabbnak tartja a környezetvédelmet. Trendet csináltak az újrahasznosításból, és világszerte egyre több ember figyelmét hívják fel az ökotudatosságra. Nekik köszönhetően egymást érik a témával kapcsolatos műsorok, könyvek, kiállítások és oktatóvideók.

A ruhajavítás, javíttatás a jövő
A ruhajavítás, javíttatás a jövő
Fotó: Shutterstock

Nem csak a Föld napja alkalmából jelentetünk meg ökotudatossággal kapcsolatos cikkeket, folyamatosan segítünk neked, hogy változhass, változtathass. Az ebből a szempontból az előző generációknál jóval tudatosabb Z-generáció elindította az újrahasznosítási forradalmat a közösségi médiában is. Az Instagramon és a Tiktokon egymást érik a ruhák és kiegészítők javításával, tudatos fogyasztással kapcsolatos storyk, amelyek egybecsengenek az Európai Unió által meghatározott fenntarthatósági irányelvekkel, miszerint a jövőben búcsút kell intenünk a „termeld ki, gyártsd le, használd el, dobd ki” modellnek, és a termékek fenntarthatóságára, javíthatóságára kell törekednünk.

Meg tudnád javítani?

A „Make do and Mend” mozgalom nem újkeletű elgondolás, a kifejezés eredetileg a második világháború idején már ment egy kört, mikor a mértékletességre, az újrafelhasználásra és újrahasznosításra buzdították az embereket. Azonban egy 2017-es felmérés szerint a britek hatvan százaléka ma nem tudna felvarrni egy gombot se, mindenki sokkal nagyobb valószínűséggel vesz új ruhát, mintsem tűt és cérnát ragadjon, és rendbe hozza a már meglévőt. „Ruháink megjavítása rendkívül fontossá vált.” – mondja a Fashion Revolution társalapítója, Orsola de Castro, aki szerint kollektív szemléletváltásra van szükség, el kell kezdenünk jobban vigyázni a meglévő ruhatárunkra is. Ruháink élettartamának egyről két évre történő meghosszabbítása ugyanis huszonnégy százalékkal csökkentheti a szénlábnyomunkat, tehát jelentős környezeti hatása van. Ma már számos közösségimédia applikáció, könyv, oktatóvideó segíti azokat az elszánt kezdőket, akik nem tudják, hogyan fogjanak bele ruháik megjavításába, de szeretnék, ha csökkenne a hulladéklerakókba kerülő ruhák száma.

A gondolkodásmódunk megváltozása fogja megváltoztatni a divatot
Fotó: Shutterstock

A Josephine Philips által alapított Sojo például olyan átalakítási és javítási, valamint ruhacsere szolgáltatásokat nyújt, amelyek sokak számára lehetőséget teremtenek a szemléletváltásra. De a világjárvány idején több ismert luxus és fast fashion márka bővítette portfólióját, javítást vállalt be például a Gucci, a Burberry, a H&M és a Patagonia is. Felbukkantak olyan popup kávézók, ahol a takarékos divatrajongók a hagyományos módszerek és a kortárs kreativitás ötvözésével adhatnak új életet ruháiknak. A londoni Somerset House-ban pedig egy kiállítást is szerveztek Eternally Yours: An Exhibition abour Care, Repair and Healing címmel. A BBC TV restaurálásra fókuszáló Repair Shop címen futó sorozata epizódonként több, mint hétmillió embert ültet a képernyő elé.

A farmer, amit mindenki hordani akar - és még környezettudatos is

A farmer, amit mindenki hordani akar - és még környezettudatos is

A fiatalok számára menő az újrahasznosítás

Bár ezek a vállalások bizakodásra adnak okot, sok márka továbbra is azzal érvel, hogy a termékek javításának bevállalása túlságosan is költséges, időigényes és logisztikailag is nehéz kivitelezni a cégek számára. Ezért a felelősség inkább a független kisvállalkozások, gyártási folyamatokat felforgató, kiselejtezett anyagokkal dolgozó fiatal tervezők, a körkörösség iránt elkötelezett fiatalok kezében van, de a nagy követőszámmal rendelkező influenszerek is egyre gyakrabban hallatják a hangjukat a témában. „A felmérések azt mutatják, hogy a fiatalok minden más ügynél fontosabbnak tartják a környezetvédelmet.” – véli a Z-generáció fogyasztási szokásait kutató YPulse munkatársa, MaryLeigh Bliss, aki szerint ez a korosztály a recesszió árnyékában nőtt fel, és jelenleg is egy megélhetési válság felé sodródik, ezért különös árérzékenyek.

A szakértő úgy látja, a kevés pénzből gazdálkodó fiatalok lehetőségei a nem túl etikus fast fashion-re korlátozódtak, de egyre többen fordulnak inkább a ruhajavítás vagy a használt ruhák felé. A Tiktokon szupernépszerűek az olyan hashtagek, mint #upcyclingprojects, a #DIY vagy a #visiblemending, #mendingmatters, amik gyakran olyan figyelemfelkeltő videók mellé vannak rendelve, amelyekben az olcsó ruhavásárlás negatívumaira hívják fel a figyelmet. Míg mások a Youtube-on, Twitteren vagy Instagramon mutatják meg, hogyan kell kreatívan új életet lehelni a megunt ruhákba, milyen varrási technikák, trükkök vannak a foltok, szakadások eltüntetésére vagy hogyan kell egyszerűen cipzárt cserélni. „Ha minél tovább hordjuk a ruháinkat, azzal egyértelműen azt az üzenetet közvetítjük a márkák felé, hogy elegünk van. Túl sok mindent adtak el nekünk, de mi nem többet, hanem jobb minőségűt akarunk.” – fejti ki véleményét Emily Rea a The Restory marketingvezetője, aki szerint fontos, hogy reflektorfénybe kerüljön a javítás lehetősége, mert ezáltal számos környezetszennyező szolgáltatás kiváltható. A ruhák hosszú élettartamát ösztönző kezdeményezések létfontosságúak egy olyan ágazatban, amely évtizedek óta a minél gyorsabb leselejtezést preferálja.

Régi ruhából újragondolt új

Nemcsak az online térben hívják fel a figyelmet arra, hogy az új termékek vásárlása helyett javítsuk meg a régit, de a világ nagyvárosaiban, hazánkban is egyre több kreatív műhely kínál pár órás ruhajavító vagy méretre igazító tanfolyamokat, amelyek ára tizenöt-negyvenezer forint között mozog. „Egy ideje elakadt a kereslet. A luxus mindig is a hosszú élettartamról szólt inkább, ez szemlélet a fenntarthatósági kérdések miatt a vásárlókban is felerősödött. Lett egy sokkal fiatalabb réteg, akik áttértek a tudatosabb fogyasztásra, meggondolják mit vesznek és mi a céljuk vele.” – mondta Vanessa Jacobs a Restory online cipő- és táskajavító alapítója és vezetője, aki nyolc évvel ezelőtt indította el szolgáltatását a Selfridgesben és a Harvey Nicholsban.

Hasonló elven működik Hlatky-Schlichter Cintia Instagram oldala, a Bag Renaissance is, ahol luxus táskák restaurálására, karbantartására találunk ötleteket a fenntarthatóság jegyében. Felnőtt egy generáció, akinek már a könyökén jön ki, hogy mennyi egy ruha átlagos élettartama vagy hány millió tonna ruha végzi a hulladéklerakókban. Ők remélhetőleg már a divatipar lelassítására törekszenek. A biztató kezdeményezések ellenére nem dőlhetünk hátra, a világ továbbra is fuldoklik a ruhahegyekben, de ha valóban el akarunk határolódni az eldobható divattól, az egyik legjobb megoldás a már meglévő ruhadarabok élettartalmának meghosszabítása, személyre szabása. A csúcsminőségű termékek utógondozása azonban önmagában nem elegendő a bolygó megmentéséhez, a javítás lehetőségét és hozzáférhetőségét mindenki számára elérhetővé kell tenni. A Financial Times által megkérdezett szakértők szerint széleskörben akkor terjedhetne el a trend, ha a párezer forintos ruhát ugyanúgy beadnánk a javítóba, mint a több tízezer forintos dizájnerdarabokat.

A divat lehet ökotudatos. Olvass róla!

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Katy Perry először posztolt közös fotót új szerelmével, le sem tagadhatnák, mennyire imádják egymást

Katy Perry először posztolt közös fotót új szerelmével, le sem tagadhatnák, mennyire imádják egymást

Ezekkel pillanatok alatt elérhető a 'flash effect' bőrápolási trend (x)

Ezekkel pillanatok alatt elérhető a 'flash effect' bőrápolási trend (x)

A fa alá és magadnak: az élmény, ami minden pillanatot ragyogóvá tesz (x)

A fa alá és magadnak: az élmény, ami minden pillanatot ragyogóvá tesz (x)

Próbáld fel a színeidet még a kassza előtt: személyre szabott szépségnapok (x)

Próbáld fel a színeidet még a kassza előtt: személyre szabott szépségnapok (x)

Így segíts egyetlen díszgömbbel másokon idén karácsonykor (x)

Így segíts egyetlen díszgömbbel másokon idén karácsonykor (x)