A munkahelyi boldogság nem a juttatásokról, hanem az emberi méltóság tiszteletéről szól
Nem kell dizájner tervezte iroda vagy korlátlan avokádós pirítós, hogy boldog munkavállaló legyél. Szervezetpszichológusként figyelemmel kísérem, mi is az, ami valóban számít. Az elmúlt néhány évben nagy nemzetközi tanulmányok is ugyanarra a következtetésre jutottak: a munkahelyi boldogság nem annyira a juttatásokról, hanem inkább az emberi méltóság tiszteletéről, a kapcsolatokról és a hasznos autonómiáról szól.
Ezeket láttad már?
Ebben a cikkben ezért megosztom, mit tesznek a világ legelégedettebb munkavállalói és hogyan vehetik át a jó gyakorlatokat a vezetők és a munkavállalók. Mert kellő tudatossággal és felelősségvállalással nagyon konkrét lépéseket tehetsz, hogy sokkal jobban érezd magad az életedben.
1. Első a jelentőség, második a titulus
A legboldogabb alkalmazottak arról számolnak be, hogy a munkájuknak van értelme. Nem annyira a nagy küldetésekről van szó, hanem inkább arról, hogy világos kapcsolat van a munkájuk és az abból profitálók között. Amikor az emberek látják a munkájuk hatását, nő az elkötelezettségük és az elégedettségük. Ezzel pedig a szervezetek is nyernek a termelékenység és a munkaerő-megtartás szempontjából. Ez az egyik oka annak, hogy az értelmes és jelentőségteljes munka a globális felmérésekben következetesen a munkahelyi boldogság előrejelzője.
Hogyan használhatod ezt a gyakorlatban? Minden nap gondold át, milyen eredménnyel akarod zárni az aktuális munkanapodat. Mielőtt bezárnád a laptopodat, a nap végén írd fel vagy pipáld ki az eredményt, amit elértél – legyen az bármilyen kicsi vagy nagy is. Idővel ez arra tanítja az agyadat, hogy észrevegye a hatásodat és a hozzájárulásodat. Ráadásul így a végtelen teendőlistáidat is egyfajta hozzájárulás érzésével válthatod fel, csökkentve a kognitív terhelést.
2. Az autonómia érzése
A legjobb munkahelyek valódi autonómiát és felhatalmazást biztosítanak az alkalmazottaknak azzal kapcsolatban, hogyan és mikor végzik el a feladataikat. Az autonómia nem egyenlő a laissez-faire, vagyis a “hagyjuk rá” típusú vezetéssel. Ez sokkal inkább a bizalomról szól és a pszichológiai biztonságról, hogy akkor kérhetünk segítséget, amikor valóban szükségünk van rá. Az OECD felmérései és a munka minőségét vizsgáló kutatások azt mutatják, hogy az autonómia – a tisztességes fizetés és a biztonság mellett – a magas színvonalú munka egyik alapvető dimenziója.
Kihez fordulj, ha úgy érzed, kiégtél? Ezt tanácsolja a szervezetpszichológus
Tipp a vezetőknek: Szabd meg az alapvető határokat és kereteket, majd lépj hátrébb. Határozzátok meg a célokat, a határidőket és a nem megvitatható feltételeket, majd add át a „hogyan” kérdését a munkatársadnak. Tervezz be heti 10 perces egyeztetéseket vagy egy nagyobb heti meetinget a napi ellenőrzések és a mikromenedzsment helyett. Ezzel növelni fogod a teljesítményt és a morált.
3. A vezetők fontosabbak, mint a távmunka
Lehet, hogy úgy gondolod, hogy a távmunka a boldogság csodaszere. Ez valóban hasznos eszköz, de a nemzetközi kutatások szerint a vezető viselkedése gyakran erősebb előrejelzője a munkavállalók jól-létének. A megbízható vezetők, akik egyértelmű elvárásokat támasztanak, elismerik a munkát és karrierlehetőségeket biztosítanak, olyan kultúrát teremtenek, ahol az emberek elégedettek, függetlenül az irodájuk helyétől.
Mire figyelj oda vezetőként (vagy a vezetődnél)? Gyakorold az értelmes, konstruktív visszajelzéseket. Kezdd az erősségekkel, nevezz meg egy fejlesztendő területet és zárd a mondatot a támogatásod felajánlásával. Ismételd ezt gyakran. Ez az egyszerű forgatókönyv is a javítja a kapcsolatot a csapatoddal és építi a munkamorált.
4. A valahová tartozás érzése
A valahová tartozás igénye még mindig alapvető szociális (és evolúciós) igényünk. A világ legjobb munkahelyeiről készült felmérések egy ismétlődő mintát mutatnak: amikor a munkavállalók bíznak egymásban és úgy érzik, hogy befogadják őket, a kreativitás és a rugalmasság megugrik. A valahová tartozás támogatható a pszichológiai biztonság megteremtésével – azaz a szégyen nélkül való véleménynyilvánítás szabadságának megteremtésével.
Mi a teendő? A csapatmunka vagy a közös értekezlet kezdetén kérdezd meg: „Mi segített átvészelni a tegnapot?” vagy „Milyen kis győzelmet könyvelhettél el a múlt héten?” Ezek a rövid rituálék elősegítik a kapcsolatépítést és emlékeztetnek mindenkit arra, hogy ugyanabban a csapatban vagytok.
5. Növekedés és méltányosság – egy alulértékelt kombináció
A munkahelyi boldogság a hosszú távú méltányosságról és lehetőségekről is szól. Azok a munkavállalók, akik látják a fejlődési lehetőségeket és úgy érzik, hogy méltányosan bánnak velük, magasabb szintű elégedettségről számolnak be.
Egy magyar pszichológus 4 módszere, amivel évek óta képes visszaszerezni a mentális energiáját
Mit érdemes tenni? Hozz létre mikro-előléptetéseket! Ahelyett, hogy éveket kellene várni egy-egy előléptetésre, kínálj fel rövid tanulási sprinteket, látható, kihívást jelentő projekteket vagy a szerepkörök közötti rotációt. Tedd egyértelművé az előrelépés jeleit, hogy a munkatársak célokat tűzzenek ki és elérjék azokat. Vedd például a jól működő játékosított tanulási alkalmazásokat, amik nagyon népszerűek. Felhasználók százai évekig játszanak ezekkel a játékokkal, mert a program folyamatosan biztosítja számukra a pozitív visszajelzéseket és az apró előrelépéseket.
Íme néhány gyakorlati szokás, amit érdemes kipróbálni akár már a következő héten (munkavállalók és vezetők számára is)
- • Kezdj el egy 2 perces „hatásnaplót” vezetni: írj le egy dolgot, amit megtettél, és fontos volt. Tedd ezt öt munkanapon keresztül!
- • Készíts egy „autonómia-térképet”, ahol felsorolod azokat a feladatokat, amelyekért teljes mértékben felelős vagy és azokat, amelyekről szeretnél tárgyalni. Oszd meg a meglátásaidat a vezetőddel.
- • Rendszeresen adj visszajelzést, ne csak a teljesítmény-értékelések során!
- Tanulj meg egy új készséget heti 30 perc időbefektetéssel. A kis befektetések és erőfeszítések idővel összeadódnak.
- Ünnepeld meg nyilvánosan az egyéni és csapat sikereket egyaránt, de kapcsold azokat egy nagyobb célhoz vagy küldetéshez: ne tudd le ezt egy „szép munkával” hanem oszd meg, miért volt a siker fontos hozzájárulás a projektjez vagy a szervezet éves célkitűzéséhez.
- Légy reális magaddal és a munkahelyeddel kapcsolatban. Nem minden szervezet válhat azonnal Google-é, Spotify-á vagy Patagoniává. A jó hír az, hogy a jól-lét növekedése a legtöbbször kicsi viselkedésbeli és gondolkodásbeli változásokból indul ki, nem pedig a hatalmas költségvetésekből.