A magyarok köszönik, egyelőre nem kérnek a mesterséges intelligenciából - de vajon ez rendben van így?

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Rengetegen hallottak már a mesterséges intelligenciáról (MI, angolul AI), de vajon tényleg készen állunk arra, hogy teljesen kihasználjuk a benne rejlő lehetőségeket? Egy friss kutatás szerint a magyarok közül sokan még bizonytalanok ebben a kérdésben. Nézzük, hogyan viszonyulnak a különböző generációk az MI-hez, és milyen hatással lehet ez a jövőnkre!

A magyarok többsége még nem nyitott a mesterséges intelligenciára, de a Z generáció tagjai már egy ideje bontogatják a szárnyaikat a digitális térben
A magyarok többsége még nem nyitott a mesterséges intelligenciára, de a Z generáció tagjai már egy ideje bontogatják a szárnyaikat a digitális térben
Fotó: Dan Rentea/Getty Images

Bár egyre több ember hallott a mesterséges intelligenciáról, a magyarok nagy része még mindig nem igazán használja a mindennapokban. Egy friss kutatás szerint a technológiai felkészültségünk alacsonyabb, mint sok más országban, és komoly különbségek vannak a generációk között abban, mennyire nyitnak az MI világa felé.

HIRDETÉS

Tudunk róla, de nem aknázzuk ki

A Publicis Groupe Hungary és a GKID Research & Consulting kutatása szerint a magyarok többsége már hallott a mesterséges intelligenciáról, de a gyakorlati alkalmazásban még bőven van hova fejlődni. A több mint 2000 fő részvételével készült felmérés azt mutatta, hogy míg 79% tisztában van az MI fogalmával, a használatot tekintve mindössze 3,9 pontot kaptak az alanyok egy 10-es skálán. „Bár a válaszadók 79%-a véli úgy, hogy tudja, mi a mesterséges intelligencia, annak gyakorlati hasznosításában csak 3,9 pontot érnek el egy 10-es skálán” – olvasható a kutatásban.

Z generáció az élen

A Z generáció, azaz az 1997 és 2012 között születettek, már most a technológiai világ élvonalában vannak, és aktívan használják a mesterséges intelligenciát a mindennapokban. A kutatás szerint 91%-uk ismeri az MI fogalmát, és 46%-uk napi szinten használja, például iskolai feladatok megoldására.

Madar Norbert, a GKID Research & Consulting vezető tanácsadója szerint: „A Z generáció technológiai nyitottsága és gyakorlati MI-használata egyértelmű jele annak, hogy a jövő munkahelyei gyökeresen átalakulnak. Ez a generáció már most olyan eszközöket használ napi szinten, amelyek később elengedhetetlenekké válhatnak a munkaerőpiacon” - hangsúlyozza.

Ezek a munkák kerülnek veszélybe a ChatGPT és a mesterséges intelligencia miatt

Ezek a munkák kerülnek veszélybe a ChatGPT és a mesterséges intelligencia miatt

A munkahelyeken lassabban terjed

A fehérgalléros munkavállalók, tehát azok, akik irodai környezetben dolgoznak, már kezdenek megbarátkozni a mesterséges intelligencia lehetőségeivel, de még nem használják széles körben. A válaszadók 27%-a már alkalmazott MI-t valamilyen munkahelyi feladatra, de a többség még mindig bizonytalan abban, hogy tényleg hasznos-e a technológia.

„A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a MI technológia hatalmas potenciállal bír a munkaerőpiac és az iparágak átalakításában, de ennek kihasználásához szükség van a társadalom szélesebb rétegeinek elkötelezett fejlődésére is”– fogalmaz Dr. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere.

Egyre többen próbálkoznak

A kutatás arra is rámutatott, hogy bár a magyarok közül sokan tudják, mi az MI, a mindennapi életben kevesen használják rendszeresen. A válaszadók 26%-a használ valamilyen MI-alapú alkalmazást, leggyakrabban fordításhoz (53%), keresésekhez (45%) és személyes kérdések megválaszolásához (35%). A diákok különösen aktívak: 78%-uk fordul a mesterséges intelligenciához, ha segítségre van szüksége az iskolai feladatok teljesítéséhez.

A legismertebb MI-eszközök közé tartoznak a nyelvfelismerési és gépi fordítási szoftverek, amelyeket a lakosság 69%-a ismer, és 51%-a aktívan használ. Ezen túlmenően a válaszadók 31%-a él a chatbotok és a virtuális ügyfélszolgálati asszisztensek kínálta lehetúségekkel, míg 26%-uk olyan virtuális okos asszisztenseket vesz igénybe, mint a Siri vagy a Google Assistant.

A hirdetési piac is változik

Az MI terjedése a hirdetési piacra is komoly hatással van. A kutatás szerint a válaszadók 45%-a használ MI-alapú eszközöket keresésekhez, ami azt jelenti, hogy egyre kevesebben használják a hagyományos keresőmotorokat. Ez a hirdetési piacra is hatással van, hiszen a Google-típusú hirdetések jövője bizonytalanná válik.

Greifenstein Jakab, a Publicis Groupe Hungary Performance Media Directora elmondta: „A MI-eszközök közvetlen válaszokat nyújtanak a felhasználók kérdéseire. Ez jelentősen csökkenti a hagyományos keresési forgalmat, veszélyeztetve ezzel a keresőmotor alapú hirdetések jövőjét, amelyek jelenleg az ingyenes internet gerincét adják.”

Szomorú vagy depressziós? Magyar fejlesztésű algoritmus döntheti el a beszéded alapján

Szomorú vagy depressziós? Magyar fejlesztésű algoritmus döntheti el a beszéded alapján

Mit hoz a jövő?

A mesterséges intelligencia hatalmas lehetőségeket rejt magában, de Magyarországon még van hova fejlődni. A Z generáció ugyan már aktívan használja a technológiát, de az idősebbeknek még sokat kell tanulniuk ahhoz, hogy lépést tarthassanak a változásokkal.„A jövő technológiai sikere azon múlik, hogy a MI-t minden generáció képes legyen hatékonyan alkalmazni, miközben az oktatás és a technológiai felkészültség tovább erősödik” – mondta Horváth Rita.

A kutatás egyértelműen rávilágít arra, hogy a technológia előre tör, de az igazi kihívás az lesz, hogy mindenki megértse és használni tudja ezt az új eszközt.

Forrás: Publicis Groupe Hungary, GKID Research & Consulting, MindMiners Collective

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Kiderült, kiket szeretnek legjobban a szúnyogok: undorító oka lehet, ha pont téged választanak

Kiderült, kiket szeretnek legjobban a szúnyogok: undorító oka lehet, ha pont téged választanak

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Ezért őrül meg most mindenki az Etele Plázáért: nézd meg, mi vár rád! (x)

Ezért őrül meg most mindenki az Etele Plázáért: nézd meg, mi vár rád! (x)

Az ősz legnagyobb trendjei: must-have darabok, amik nem hiányozhatnak a ruhatáradból (x)

Az ősz legnagyobb trendjei: must-have darabok, amik nem hiányozhatnak a ruhatáradból (x)

Ezt neked is látnod kell: itt a Kazar új őszi-téli kollekciója (x)

Ezt neked is látnod kell: itt a Kazar új őszi-téli kollekciója (x)

Katy Perry és Michele Morrone káprázatosak az új Dolce&Gabbana kampányfilmben (x)

Katy Perry és Michele Morrone káprázatosak az új Dolce&Gabbana kampányfilmben (x)