„Áldozat bárkiből lehet” – a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány vezetőjével beszélgettünk

2025. szeptember 10.
A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány 1993 óta biztosít lelki támogatást gyermekeknek és felnőtteknek.
A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány 1993 óta biztosít lelki támogatást gyermekeknek és felnőtteknek.
Fotó: Kránicz Dorottya

A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány szakemberei és önkéntesei 1993 óta azon dolgoznak, hogy lelki támogatást nyújtsanak a hozzájuk forduló gyermekeknek és felnőtteknek. Mi mindent tapasztaltak az elmúlt három évtizedben, milyen jellegű problémák a leggyakoribbak és milyen nehézségei adódnak ma az alapítványnak és a civil szervezetnek egyaránt?

Ezekről, illetve a közelmúltban meghirdetett önkéntes ügyelői felhívásról kérdeztük a Kék Vonal szakmai vezetőjét, Reményiné Csekeő Borbálát.

Az alapítvány létrejötte óta több mint 30 év telt el. Mik az elmúlt évtizedek tanulságai, mit jelentett akkor a gyerekekért dolgozni, és mit ma?

A kilencvenes évek elején kinyílt a világ. Hatalmas lendületet kapott rengeteg olyan kezdeményezés, amik reagálni akartak az előző évtizedekben sokszor szőnyeg alá söpört problémákra, és az éppen a rendszerváltásban serdülőkorba érő és felnőtté váló fiatalok problémáira. Volt egy megalapozott szakpolitika, és a terepen dolgozó szakemberek, alakuló civil szervezetek és döntéshozók közös célokért dolgoztak.

Ennek a legfontosabb eredménye, hogy 1997-re megszületett a világviszonylatban is progresszív és nagyon komplex gyermekvédelmi törvényünk (1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról), ami többek között a mi munkánkban is iránytűvé válhatott. Ugyanakkor a jó törvényi alap önmagában sajnos nem elég. Ahhoz, hogy az irányelvek a gyakorlatban is megvalósulhassanak, elengedhetetlen lenne, hogy elegendő erőforrás jusson a szociális szférának, különösen a gyermekvédelem területére, aminek a hiánya az elmúlt évtizedekben és ma is sajnos komoly problémát okoz.

Ami még szorosan hozzátartozik a kezdetekhez, az annak az akkor újdonságnak számító lehetősége, hogy nyugati jó gyakorlatokat lehessen követni, nemzetközi szakmai munkába lehessen bekapcsolódni. Ez ma már a mindennapi működésünk természetes része. Két kattintás, és előttünk van egy, a világ túlsó oldalán készült szakanyag és van lehetőség közös projektekre, tapasztalatcserére világszerte.

glamour plusz ikon „A mentális fellégzés inspirál” - Ilyen egy bohócdoktor napja

„A mentális fellégzés inspirál” - Ilyen egy bohócdoktor napja

A változást tehát a kommunikációs lehetőségek kiszélesedése is magával hozta. A Kék Vonal tevékenységére térve, a telefon mellett chates és e-mailes segítségnyújtást is kínáltok – mik ezeknek a csatornáknak a jellegzetességei?

Én pont 2000-ben kezdtem a segítő munkámat a Kék Vonalban, és akkor még kézzel írt levelekben érkeztek a segítségkérések, és hagyományos képeslapokon jöttek a szívmelengető visszajelzések. Mondanom sem kell, hogy mekkorát fordult a kommunikációs technológia negyed évszázad alatt. Ráadásul a mi megkeresőink nagyrészt pont abból a tizenéves korosztályból kerülnek ki, akik, mióta világ a világ, a leginkább fogékonyak az újdonságokra. Tehát nem is tehetnénk meg, hogy ne legyen egy anonim, online interaktív része a honlapunknak, ahol levelet írni és chatelni lehet. Miközben segítői oldalról, ennek a műfajnak külön kihívásai vannak.

Reményiné Csekeő Borbála akárcsak a Kék Vonal minden munkatársa és önkéntese azért dolgozik, hogy a gyerekek valódi odafigyelést, elfogadást és a bajban segítséget kapjanak
Fotó: Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány

Chaten például még szűkebb a kommunikációs csatorna: nincs hangszín, hangsúlyok, elvész a ritmus, nem hallod, ha másik sír vagy nevet, és te sem tudod az empátiádat egy nagy sóhajjal vagy egyéb nonverbális jelekkel kifejezni. Mindent le kell írni. Lassabb is az írásban való kommunikáció. Míg telefonon egy fél órás beszélgetés, már lehet egy teljes, szép ívet befutott konzultáció, chaten legalább kétszer ennyi idő kell erre. Az a távolság, ami a hátrány, sokaknak előnynek számít a segítségkérők oldaláról. Úgy tűnik,

írásban könnyebb megbízni az anonimitásban, könnyebb kifejezetten nehéz, tabunak számító témákról beszélni.

Az, hogy még a hangomat sem kell adni a nehéz történetekhez, megkönnyíti többek között a családon belüli erőszaktól szenvedő, szexuális bántalmazáson átesett, önsértésben vagy akár szuicid késztetésekben érintett fiataloknak a kapcsolatfelvételt.

Évente több tízezer hívást fogadtok. Általában milyen jellegű problémákkal keresnek meg benneteket a gyerekek, illetve a felnőttek?

A legtöbb megkeresést lelki nehézségek kapcsán kapjuk. A beszélgetések középpontjában általában szorongások, félelmek állnak, de az általános lehangoltság, a magány és az öndestruktív gondolatok is nagyon gyakoriak a konzultációkban. A pszichés bajok hátterében sokszor kiderül, hogy rosszul működő családban nevelkedik a megkereső, kevéssé támogató iskolai környezetben, gyakran természetes támogatók nélkül. Egyre gyakrabban szembesülünk azzal, hogy a minket megkereső diagnosztizált pszichiátriai beteg, esetleg már kapott is pszichiátriai vagy gyermekvédelmi segítséget is, de ezek nem jelentettek elég támaszt ahhoz, hogy tartósan jobban legyen.

Nagyon fontosak a rendszeres magánadományok, legyenek azok bármilyen kis összegű segítségek, és emellett folyamatosan keressük a lehetőséget olyan cégekkel való együttműködésre, akiknek a fiatalok mentális állapota fontos, akik szívesen fektetnek a jövő generációjának lelki egészségébe.

A már emlegetett online világ a kiskorúakat érintő zaklatásoknak is a terepe, ahol a becserkészés, „grooming” zajlik. Miket tapasztaltok ezen a téren, milyen trükkökről, eszközökről számolnak be a klienseitek?

Tizenévesnek lenni mindig is nagy kihívás volt, de az online világ újabb veszélyekkel és nehézségekkel súlyosbította ezt. A hívásainkból az rajzolódik ki, hogy gyakoribb, hogy kortársak okoznak egymásnak szenvedést az interneten keresztül is, de megkeresnek minket olyan tinik is, akiket egy rosszindulatú felnőtt hálózott be. Bár áldozat mindenkiből lehet, a mi tapasztalataink szerint különösen veszélyeztettek azok a gyerekek, akik nagyon ki vannak éhezve a pozitív kapcsolatokra, a jó szóra, figyelemre.

Azok a felnőttek, akik szexuális céllal kerülnek közel interneten gyerekekhez, pont azt adják meg látszólag, amiben nagy hiányt szenved a kiszemelt gyerek: figyelmet, elismerést, sikerélményt, azt, hogy érettnek, partnernek van tekintve. A bűncselekmények veszélye mellett azért is okoz a grooming sokszor nagyon nehezen feldolgozható pszichológiai károkat, mert az áldozat valóban kötődni kezd az elkövetőhöz, és hatalmas magány és kisemmizettség maradhat benne, amikor kiderül, hogy semmi nem volt igaz, nem az ő személyének szólt a másik érdeklődése.

glamour plusz ikon Felerősíti a fiatal roma nők hangját a Romaversitas

Felerősíti a fiatal roma nők hangját a Romaversitas

A mottótok az, hogy „meghallgatunk”. Mi a helyzet azokkal az esetekkel, amikor a gyerekek nem tudnak, akarnak beszélni, megnyílni? Milyen árulkodó jelei vannak annak, hogy egy gyerek valószínűleg titkol valamit?

A szolgáltatásainkban úgy tudunk a hozzánk fordulóknak segíteni, hogy a megkeresőnek kell megtennie az első lépést. Annak tudunk támogatást nyújtani, aki ír vagy telefonál és (bármilyen bátortalanul, nehezen és hiányosan) meg tud valamit megosztani magáról. Missziónknak azonban a 24 év alattiak közvetlen segítésén túl az is része, hogy a környezetükben lévő felnőtteket edukáljuk és érzelmileg is támogassuk abban, hogy minél több hozzátartozó és szakember tudja meghallgatni, és segíteni a bajban lévő gyerekeket és fiatalokat.

Ezért beszélgetünk felnőttekkel is, ha egy gyermek miatt aggódnak, rendkívül gazdag edukációs anyagaink vannak a weboldalunkon, illetve rendszeres tartunk tréningeket, workshopokat, leginkább a tizenéveseket érintő krízisekről. Azért is fontosak ezek a párbeszédre lehetőséget adó alkalmak, mert nagyon nehéz általánosságban okosakat mondani a bajról árulkodó jelekről. Talán, amit ki tudok emelni, az annyi csak, hogy figyelni kell a változásokra és a változások irányára. Gyerekkorban, aztán kamaszkorban még inkább jellemző, hogy a hangulat hullámzó, gyorsan változnak a szokások, a stílus, a kedvelt társaság és tevékenységek. Intő jel, ha ezek a változások tartósan egy egyre negatívabb irányba mutatnak.

Ha barátságok felbomlanak és nem szövődnek újak, ha korábban kedvelt dolgok már nem fontosak, ha egy gyerek egyre inkább bezárkózik, szorongóvá válik, mindig lehangolt vagy éppen ingerlékeny és agresszív, akkor érdemes hangot adni az aggodalmainknak és megpróbálni beszélgetni arról, hogy mi bántja.

Mi történik azután, hogy egy gyermek vagy egy felnőtt kapcsolatba lép veletek?

A Kék Vonalnál a megkeresőkkel beszélgetünk, meghallgatjuk őket és ha szükség van rá, konkrét segítséget is tudunk szervezni. Ez az, ami állandó, de közben minden hívás más és más. Minden történet egyedi és minden beszélgetésnek megvan a maga sajátos dinamikája. Van, hogy nehezen indul az egymásra hangolódás, és óvatos kérdésekkel kell megtudni, hogy egyáltalán mi is a megkeresés célja. Máskor szóhoz sem jut az ügyelő egy éppen nagyon indulatos, vagy nagy ventillációs igénnyel jelentkező fiatalt fogadva.

Abban is nagyok a különbségek, hogy a megkeresőnek mennyire megy könnyen a saját belső tartalmairól beszélni. Van, aki itt hall először olyan kérdéseket, hogy mit érez, mit gondol, mitől tart és mire vágyik. A beszélgetés nagyon fontos része az érzelmi támogatás, azaz a negatív érzések elismerése. Sokszor segíthetünk pontosítani, verbalizáni nehéz belső történéseket. Az érzések validálása és az empátiánk kifejezése talán a legfontosabb eszközünk.

Nem az a cél, hogy megvigasztaljuk gyorsan a hívót, mert azzal lehet csak elnyomnánk a jogos fájdalmat vagy haragot. Inkább segítünk, hogy megélje a negatív érzéseket és jobban értse saját magát. Ezek után nyitott kérdésekkel van tér a mélyebb feltérképezésre, a körülmények tisztázására és az adaptív megküzdési eszközök keresésére.

Más a beszélgetések célja, ha olyan típusú nehézséggel küzd a megkereső, ahol a segítő beszélgetés önmagában is elég tud lenni, mint segítség.

Egy döntési helyzetben, lehet már egyetlen konzultáció is segít átgondolni a lehetőségeket, vagy egy gyászban, például egy szakítás után, önmagában a beszélgetés már oldja kicsit a fájdalmat. Más a helyzet, ha valaki konkrét veszélyben van, például, ha otthon vagy az osztályában bántják, vagy ha kezeletlen testi-lelki betegségekről, súlyos jogsértésekről számol be egy kiskorú. Ilyenkor az válik a célunkká, hogy eljusson – akár a mi közvetítésünkkel – személyes, konkrét szaksegítséghez.

glamour plusz ikon Paranormális jelenségek elleni feng shui tippek

Paranormális jelenségek elleni feng shui tippek

A közelmúltban meghirdetettek egy új lelkisegély programot, amire szeptemberig lehet jelentkezni. Mi a legfőbb célotok ezzel és kiket vártok ide?

Maga a program nem új, a 32 éve működő lelkisegély-szolgálatunk kapacitásbővítésének érdekében hirdettük meg az őszi önkéntesképzésünket. Olyan felelős, 20. életévüket betöltött felnőtteket várunk, akik tudnak heti 4-5 órát arra szánni, hogy budapesti, belvárosi irodánkban ügyeletet vállaljanak, azaz telefonon és online felületeken gyerekekkel és fiatalokkal beszélgessenek.

Fontos, hogy azok jelentkezését várjuk, akik úgy érzik, a saját gyermekkori kríziseikkel, esetleges sérüléseikkel és hiányaikkal már elég stabil, jó viszonyban vannak, és elbírják annak a lelki terhét, hogy akár bántalmazott, akár éppen önmaga ellen forduló gyerekkel beszélgessenek – tudva azt, hogy a meghallgatás, az érzelmi támasz fontos, de sokszor nem elég. Felelős és megterhelő feladatcsomag ez, ezért önkénteseink szigorú kiválasztási folyamaton túl, az elméleti és gyakorlati oktatás és vizsga után vállalhatnak ügyeletet, folyamatos szakmai felügyelet, támogatás és szupervízió mellett.

Regisztációhoz kötött tartalom logo Ezt a cikket a Subscribe with Google jóvoltából olvashatod díjmentesen december 7-éig!

Adódnak-e etikai dilemmák a mindennapi segítés során? Hogyan kezelitek ezeket?

Hatalmas a felelősségünk, és ebből az is következik, hogy gyakran kell nehéz döntéseket hoznunk és szakmai-etikai kérdésekre a legjobb választ megtalálnunk. Talán a legnehezebb helyzetek azok, amikor látjuk, hogy egy gyereknek mindenképpen személyes segítségre lenne szüksége, de nem szeretné feladni az anonimitását, nem ad meg elég adatot ahhoz, hogy segítséget szervezhessünk neki. Ez lehet egy akut életveszély is, amikor valaki erős öngyilkossági késztetéseket, vagy öngyilkossági tervet oszt meg.

Ilyenkor akkor tudunk benne maradni a beszélgetésben, ha hozzájárul, hogy közben mentő induljon a helyszínre. Nem kísérünk senkit a halálba! Ez még akkor is hoz nehéz helyzeteket, ha bízhatunk abban, hogy aki hozzánk fordul, már ezzel adott egy esélyt a valós megoldásoknak, már valamilyen mértékű nyitottság van benne.

Kevésbé egyértelmű, és még több dilemmát vet fel, amikor egy gyerek egy tartósan nagyon rossz helyzetről, családon belüli elhanyagolásról, bántalmazásról számol be, de nem szeretné, hogy segítséget szervezzünk a számára. Fontos feladatunk, hogy a hozzánk fordulókban kiépüljön a bizalom, hiszen ez teszi lehetővé, hogy elfogadják a segítséget, együttműködjenek, és megadják az adataikat a hatékony gyermekvédelmi jelzéshez – még akkor is, ha esetenként azt látjuk, hogy az elérhető külső segítség esetleg csak „kevésbé rossz” megoldásra elég.

Ezeknek a helyzeteknek az értékelésben nagyon fontos a szupervízió és a folyamatos team munka. A megkeresők felé is hangsúlyozzuk, hogy csapatban dolgozunk, együtt tudjuk megtalálni a számára legjobb megoldást.

Hogyan hat a tevékenységetek a gyermekvédelem rendszerére, tudtok-e érdemben kommunikálni az egyes szervekkel és intézményekkel, akár iskolákkal? Milyen módon lehetne ezen a téren fejlődést elérni?

Az előbbi dilemmához is kapcsolódik ez a kérdéskör. Sokkal könnyebb lenne a mi feladatunk, ha azt tapasztalnánk, hogy a gyermekvédelmi segítség minden gyerek és család életében valóban hatékony és pozitív változásokat hoz. Ehelyett sokkal gyakrabban a kapacitáshiányt, a rendszerszintű problémákat, a megfelelő képzettségű és érzékenységű szakemberek helyén tátongó űrt látjuk. Ugyanakkor nagyon sok jó példa is van.

Számtalanszor megtapasztalhatjuk, hogy ha a Kék Vonal esetkezelői közös gondolkodásra hívják a terepen dolgozó családsegítőket, iskolai szociális segítőket, pedagógusokat, akkor egy-egy gyerek tud egy kicsit több figyelmet kapni, a szakemberek együttműködésében könnyebb adekvát segítő helyet találni. Hiszünk benne, hogy minden gyereknek összehasonlíthatatlanul jobb üzenet az, hogy a felnőttek komolyan vettek és próbáltak segíteni: bár várólista volt, bár nem volt gyors a segítség, bár nem mindig éreztem, hogy jobb lett nekem, de megkérdeztek, figyeltek rám, nem maradtam egyedül egy rossz helyzetben…

Mintha mindenki széttárná a karját azzal, hogy rossz a rendszer, meg úgysem lesz jobb.

Amit mi tudunk tenni – bár tudjuk, csepp a tengerben –, hogy módszertani anyagokkal, edukatív cikkekkel, webinárokkal, tréningekkel és szupervíziós folyamatokkal segítjük a terepen dolgozókat. Sokszor hiányzik a megfelelő eszköztár, de még inkább a pénz az, ami hiányzik a gyermekvédelem rendszeréből, a gyermek mentálhigiénés ellátásokhoz hasonlóan. Nagyon sok pénz hiányzik, ami nélkül nem lesz elég jól képzett szakember, nem lesznek elkötelezett és nem túlterhelt dolgozók, jól működő intézmények. Persze nagyon fontos a hozzáállás, a szakmaiság, a módszertan, de a már felmondott gyermekvédelmi gyám, szociális munkás vagy pszichológus attitűdje nem sokat tud hozzáadni a gyermekvédelem minőségéhez.

glamour plusz ikon A tragikus sorsú mecénás halála emlékeztet minket: a gazdagság és hírnév nem minden

A tragikus sorsú mecénás halála emlékeztet minket: a gazdagság és hírnév nem minden

Sokszor visszhangzik manapság, hogy a civil szervezetek végzik el azt a munkát, vagy annak a munkának a nagy részét, amit az államnak kellene. Ti hogyan látjátok ezt?

Nehéz ezzel vitatkozni, látva az állami ellátás hiányait, különösen szociális, oktatási és egészségügyi téren, és a civilek sokszor heroikus erőfeszítéseit a lyukak foltozására. Saját működésünkön is azt látjuk, hogy a gyermekvédelem és az gyermekpszichiátria súlyos kapacitáshiánya miatt a Kék Vonal is túllép saját határain. Az lenne a feladatunk, hogy lelki elsősegélyt nyújtsunk a hozzánk fordulóknak és tovább irányítsuk őket a megfelelő helyre vagy szakemberhez, de sok esetben elérhetetlennek tűnik az a segítség, amire szüksége lenne a megkeresőnek, nem jut ellátáshoz, ezért tartósan hív minket, mert mi legalább elérhetőek vagyunk, és nem engedjük el a kezét.

Miközben egy ideálisan működő, mesebeli világban is hatalmas szükség lenne a civil szférára! Nagyon fontos, hogy legyenek alulról jövő, a valós igényekre gyorsan reagáló kezdeményezések. Minden államban nélkülözhetetlen a civil kontroll! Kell, hogy legyenek olyan szervezetek, akik rámutatnak hiányosságokra, akik jobbító visszajelzésekkel élhetnek az állami szervek felé, és a társadalom egésze felé is ki tudják hangosítani a bajokat.

Maximálisan hiszek benne, hogy az, hogy milyen országban élünk, minden állampolgár közös felelőssége.

Hatalmas értéket képvisel minden olyan kezdeményezés, ami nem fentről várja a megoldást, hanem összefogással, kreativitással és személyes áldozathozatallal választ talál a problémákra. Ugyanakkor kell, hogy legyen egy minimum minden területen, aminek a biztosítása az állam feladata. Legyenek önkéntesek a gyermekkórházi játszószobába, de ne közösségi adományozásból legyen mentőautó! Nagyon fontos lenne az állami szereplők, a civil szféra és akár a for profit cégek szorosabb együttműködése.

Sok feladatnál, mint például az európai harmonizált hívószámok működtetése esetében, tehát a Kék Vonal szolgáltatásaival kapcsolatban is, az az Európai Unió irányelve, hogy a financiális háttér biztosítása állami feladat, de valójában csak a központi költségvetéstől kapott forrásból nem tudnánk fennmaradni. Fontos a több lábon állás: hazai és külföldi pályázatok, magánadományok, céges együttműködések és természetesen az önkénteseink hozzáadott értéke.