A divat változik, a stílus örök?

2025. április 18.
Hogyan alakítja a korszellem az öltözködést és a vizuális kultúrát?
Hogyan alakítja a korszellem az öltözködést és a vizuális kultúrát?
Fotó: Aniko Aliyeva

Kedvenc szavam: paradigmaváltás. Több mint húsz éve foglalkozom divattal, és a legtöbb időt ezen belül a divat történetének tanulmányozásával töltöttem. Mindig foglalkoztatott, hogy mik azok az összefüggések, mozaikdarabkák, amelyek meg határozzák egy-egy korszak öltözködését, szokásrendszerét, vizuális kultúráját.

Minél többet tudok erről, annál jobban látom, mennyire sok szálon kapcsolódik a divat – akár szűk értelemben az öltözködésre, akár tágabb értelemben a kulturális jelenségekben megfigyelhető trendekre értjük azt – a korszellemhez. Az izgalmas kérdés azonban mindig az, hogy mi okozza a változást.

Másképp gondolkodni

A tudományban a tényeket mindig bizonyítani kell, amihez elméleteket, módszereket használunk. A paradigma az a keretrendszer, amely meghatározza a gondolkodásmódunkat: hogyan közelítünk egy kérdéshez, a rendelkezésre álló adatokhoz, és milyen elvek mentén vonunk le következtetéseket azokból a bizonyítási folyamat során. Ez azért fontos, mert ha valami így igazolható, akkor arra újabb tények bizonyítását lehet alapozni. A helyzet azonban az, hogy időről időre vannak ugrásszerű felfedezések egy-egy tudományágban, amikor egy új kutató rájön: amit eddig igaznak tekintettek, az nem (volt) az, és ez magát a gondolkodást is képes megváltoztatni.

Ilyen volt például Darwin evolúciós elmélete. Az a gondolat, hogy a folyamatos fejlődés valamifajta „pozitív” irányba halad, hiszen motivációja az alkalmazkodás és az erősebb, jobb kiválasztása, beépült nemcsak a tudomány világába, hanem a köztudatba is, hiszen azóta is minden gyerek ezt tanulja az iskolában.

glamour plusz ikon Már a plasztikai sebészek is búcsúznak a Kardashian-esztétikumtól

Idős nőket vert át egy külföldi banda, amelynek tagjai rendőrnek és ügyvédnek adták ki magukat

Minden felpörgött

A divat változik, a stílus örök – ezt a mondást több világhírű divattervezőnek is tulajdonítják, én mégsem értek egyet vele, szerintem túl leegyszerűsítő. A divat konstans változása nyilván nem lehet kérdés, hiszen azt épp a történelem nagy változásai – paradigmaváltásai – okozzák évezredek óta. Ráadásul a változás sebessége az utóbbi százötven évben hihetetlenül felpörgött, ami két összetevőből táplálkozik. Az egyik magának a világnak: az életmód, a tudomány és a technológia forradalmi változása.

Gondoljunk csak bele: százötven éve a fűzőbe préselt nőkről még simán elhitték, hogy mivel az agyuk kisebb a férfiakénál, alkalmatlanok komolyabb tanulásra vagy munkavégzésre, és nemhogy számítógép nem volt, de elektromos áram sem. A másik pedig az, hogy a XIX. század közepe óta finom szenzorokkal rendelkező szakmabeliek – divattervezők – „tapogatják le” a társadalom aktuális hangulatát, és ehhez igazítják a divatot.

Ezáltal folyamatosan generálják az igényt az újdonságokra, ami viszont egybecseng saját üzleti érdekeikkel: így születtek meg az első kollekciók, a divatbemutatók, és változott szezononként a divat, amelyhez a tömeggyártás szolgáltatta az alapanyagot nagy mennyiségben. És igen, a felvilágosodás nyomán kibontakozó ipari forradalom is egyike volt a nagy paradigmaváltásoknak.

glamour plusz ikon Mi köze a fánknak a gazdasághoz és az emberiség túléléséhez?

Idős nőket vert át egy külföldi banda, amelynek tagjai rendőrnek és ügyvédnek adták ki magukat

Tudatos váltás

A divat teljes demokratizálódását a szintetikus műszálak feltalálása és gyors elterjedése hozta meg. Ettől kezdve az új paradigma így hangzott: bármennyi előállítható belőle, így korlátlanul fogyasztható (egyúttal pedig termelheti a folyamatosan növekvő nyereséget, hiszen ez a gazda sági fejlődés ugyebár szükségszerű). A gyártás Távol-Keletre, alacsony életszínvonallal és jövedelemszinttel rendelkező országokba való kiszervezése csak még tovább „éltette” ezt a felfogást.

A nyolcvanas évektől nálunk is felnőtt egy (sőt inkább két) generáció úgy, hogy evidenciának tekinthettük: a folyamatosan változó új divat az önkifejezésünk része, az új ruhákat megérdemeljük, és a vásárlás örömforrás. Én azt hiszem, ennek a paradigmának van most vége,

itt az ideje a gondolkodásunk megváltoztatásának.

Miért ne lehetne ehelyett az az öltözködésnek (és minden egyéb termék fogyasztásának) új mozgatórugója az, hogy „szükségem van-e rá?” Mivel maga a változás állandó, a stílus(unk) sem lehet örök, velünk együtt az is változik. Az öltözékünk kiválasztása mindennap a mi döntésünk, ahogy az is, mit akarunk általa kifejezni. Reflektálunk a világban folyó jelenségekre, az életünk fordulataira, és ezek alapján időről időre újraírjuk a számunkra fontos értékeket, hiszen azokat befolyásolja a gondolkodásunk változása – vagy tudatos megváltoztatása.

glamour plusz ikon Komfortzónán túl: határok feszegetése a legzordabb körülmények között

A divatipar

A klímaváltozás és a robbanásszerű technikai fejlődés minden tudomány- és iparágban paradigma váltást hoz(ott) az utóbbi években. Ezért érezzük magunkat rosszul, ha szemetet látunk a tengerben, ha előttünk pöfög egy környezetszennyező, régi teherautó, ezért sajnáljuk (még jobban) a pusztuló esőerdőket.

A divatiparban is számtalan változás van folyamatban: a streamelés elvette a divatbemutatók exkluzivitását; a fast fashion gyors másolásától való félelem – és az az igényünk, hogy mindazt, amit láttunk, rögtön megkaphassuk – kikényszerítette, a digitalizáció pedig lehetővé tette, hogy virtuálisan felpróbáljuk és azonnal meg rendeljük az újdonságokat a webshopban.

A klímaváltozás egyre inkább kiszorítja a tavaszi-nyári és őszi-téli „hagyományos” kollekciókat. Szlogenné vált a fenntarthatóság, ami nélkül (vagy legalább a hangoztatása nélkül) ma már egyetlen márka sem lehet meg. Mindeközben érezhető egy kifulladás is: valahogy egyre kevésbé izgalmasak a boltokban kapható tömegtermékek, egyre gyakrabban jönnek vissza az egy-két évvel, évtizeddel ezelőtti „retró” vonalak,

a divat uniformizált.

Minden afelé mutat, hogy egy paradigmaváltás kellős közepében vagyunk, ami a tervezők nagy részének már meg határozza a gondolkodását: egyre többen engedik el a költséges divatbemutatókat és a folyamatosan új és új kollekciók gyártását; forradalmi alapanyagokkal kísérleteznek hulladékból, gombákból; vannak, akik az inkluzív dizájn felé fordultak, vagyis a felhasználó számára kínálják a tervezés és alkotás élményét.

Új fogalom: Szükségesség

Ahogy a divatban elindult a változás – bár ne felejtsük, hogy az továbbra is egy profitorientált, évekre előre tervezést igénylő, környezetszennyező iparág, és ettől elég nehéz elvonatkoztatni –, úgy kell bennünk, fogyasztókban is megtörténnie a paradigmaváltásnak. Talán feltehetnénk úgy a kérdést: tényleg a vásárlás és a fogyasztás az az örömforrás, amire igazán szükségünk van, és amit eddig mindig az önkifejezésre, vagy épp magunk jutalmazására fogtunk? Mi a legfontosabb számunkra, ami meghatározza az öltözködéssel kapcsolatos döntéseinket?

Én azt gondolom – ismerve az elmúlt századok ruházkodási szokásait is –, hogy a fogyasztás helyét át kell vennie egy új fogalomnak, ez pedig a szükségesség. Hány ruhára van tényleg szükségem? Mi az, amire még szükségem lenne ahhoz, hogy a meglevőket (gyakrabban) tudjam hordani? Milyen minőségű darabokra van szükségem? A jó hír, hogy ezek a kérdések a „nulladik” szintet jelentik, és egyáltalán nem zárják ki, hogy utána a valóban megszerzésre kerülő darabjaink tükrözzék az egyéniségünket, sőt még azt sem, hogy örömünket leljük bennük.

Emellett pedig még sok minden másban is, ami nem jár fogyasztással: segíthetünk valakinek, vállalhatunk önkéntes munkát, sétálhatunk a természetben, tanulhatunk valami újat, beszélgethetünk egymással, elutazhatunk valahova, csak a közelbe… Kinek mi okoz jó érzést, de az biztos, hogy a sor végtelen és annyiféle, ahányan vagyunk

glamour plusz ikon „Ahhoz, hogy divatikonná válj, kell egy képesség, ami nem tanulható”

Idős nőket vert át egy külföldi banda, amelynek tagjai rendőrnek és ügyvédnek adták ki magukat

Sok XIX. századi paradigma megdőlt

A szezonálisan megújuló női divat folyamatos követése, az egyetlen ideális testformának való kényszerű megfelelés, a „mit szólnak a többiek, ha kétszer látják rajtam ugyanazt a ruhát?”, a kiegészítők színének szükségszerű összehangolása, a női öltözködés bonyolultsága és a férfidivat egyszerűsége – mind olyan alapvetések voltak, amelyeket ma már nem kell betartanunk:

felszabadultunk a szabályok alól, vagy legalábbis simán lazíthatunk rajtuk.

Ugyanakkor vannak olyan XIX. századi, sőt még korábbi időkből származó értékek, amiknek ma is – vagy még inkább újra – előtérbe kell kerülni ük: a minőség, a tartósság, az (ön)korlátozás.

Az első kettőt a legnehezebb ma fel lelni: az anyagbeszerzés még a hazai tervezőknek is problémát okoz, hiszen Magyarországon teljesen hiányzik a textilgyártás, és sokszor nem fordítanak kellő figyelmet a minőségellenőrzésre sem, pedig a bőrünkön viselt kelme az egészségünkre is hatással lehet. Viszont önmagunk tudatos mérséklése, fogyasztásunk szükségesre korlátozása megvalósítható, és meg vagyok győződve róla, hogy ezzel a „múltbéli” viselkedéssel a jövőnket biztosítjuk