Modell helyett Gaga - Múzsa vagy marketingeszköz egy sztár a kifutón?
Versace, Dolce&Gabbana, Marc Jacobs – csak pár divatház a sok közül, akik úgy döntöttek, hogy egy megnyerő sztár mosolyával (és testével) mutatják be legújabb kollekcióikat a divatbemutatós kifutókon. Az ötlet? Hatalmas! A siker pedig még annál is nagyobb. Most bemutatjuk, miért is éri meg sztárokat vinni a kifutóra, ha egy igazán sikeres divattörténeti pillanat létrehozása a cél.
A kifutós divatbemutatók a ’80-as évek elején váltak népszerű eseményekké, melyekre az egész világ elkezdett figyelni. Népszerű lett ezeken a showkon megjelenni, ezért egyre több sztár nézte első sorból az új kollekciós bemutatók. A dizájnerek is rájöttke: minél több sztár meghívott szerepel a vendégek között, annál nagyobb figyelem terelődik a bemutatókra. A semmiből azonban kipattant az az ötlet, hogy mi lenne, ha a manökenek mellett sztárok is bemutatnák a kifutókon a ruhákat?
Így kezdődött minden, 1985-ben, pontosan negyven évvel ezelőtt. Akkoriban Grace Jones jamaikai énekesnő-színésznő elképesztő népszerűségnek örvendett (többek között azért is, mert abban az évben volt Bond-lány a Halálvágta című filmben), különleges arca és légszerű fizikuma pedig adta a lehetőséget arra, hogy modellként szerepeljen az Azzedine Alaïa Haute Couture bemutatóján – divattörténelem íródott.
Andy Warhol és a Gyémántporos Cipellők
Az ötletet sokáig nem másolták le, viszont mikor 1993-ban Jean Paul Gaultier bemutatóján a polgárpukkasztó Madonna is fellépett a híres lyukas melltartóban, fedetlen keblekkel, mindenki rájött arra, mekkora ötlet is sztárok szerepeltetni a bemutatókon. A hatalmas médiafogást egyre többen kezdték kihasználni, a divatbemutatókat popkultúrális eseményekké alakítani – az eredmény pedig az lett, hogy mára szinte minden jelentős luxusmárka dolgozott együtt olyan hírességgel, aki örömmel vonult fel a kifutóján.
Kizsákmányolás lenne a híres embereket szerepeltetése, vagy éppen ellenkezőleg: inkább egy divattörténelmi pillanat létrehozása? A híres arcok tényleg elvonják a figyelmet a ruhákról, semmissé téve ezzel a dizájnerek munkáját? Kényes kérdés. Lehetséges, de a sztárok hatalmas erővel bírnak: a az általuk viselt ruhára kevesebb és egyszerre több figyelem is rávetül. Hiszen, aki őket látja, az a rajtuk lévő ruhát is látja!
Múzsák vagy tárgyiasított eszközök a kifutón felvonuló sztárok?
De természetesen, rengeteg különböző oka van annak, miért akar egy divatmárka egy sztárt szerepeltetni a kifutóján. Az első természetesen a láthatóság: ha egy híresség végig lejt a kifutón, akkor jobban felfigyelnek a márkára a médiumok, ami több ingyenes szereplései lehetőséget eredményez mind a hagyományos, mind a közösségi médiában. A második a hírverés: sok márka előre beharangozza, ha egy sztár fog szerepelni a bemutatóján, ezért már maga az élő show előtt is izgalmat, nyüzsgést kelthet fel a brand az érdeklődők körében.
Ez szintén sok megjelenést eredményez, de a márka presztízsértékét is növeli. Sztárokkal való reklámozás, keresztpromóció vagy együttműködés is lehet az oka annak, amiért egy híresség a kifutón lép fel – az esetleges kulturális és divattörténelmi hatásokról nem is beszélve. Igen különleges kollekciók kapcsán akár még művészi értékekben is elgondolkodhatunk, hiszen az elmúlt évtizedekben egyre több híresség szerepelt a divatbemutatókon, mint múzsa.
Kitűnő példa lehet erre Ian McKellen brit színész szereplése a Daley 2023-as tavaszi/nyári bemutatóján: a show alatt egy (a kollekció témához illő) Alfred Tennyson verset olvasott fel, míg Gwendoline Christie színésznő egy tavalyi Maison Margiela shown lényegült át porcelánbabává. Sminkjétől, hajától fel sem lehetett ismerni, performansza viszont olyan magasságba emelte a bemutatót, hogy azt még sokáig emlegetni fogjuk. Florence Pugh színésznő a londoni divathét egy bemutatóján, a Harris Reed shown monológot szavalva nyitotta meg a divatelőadást.
Nem lehet elfelejteni a Prada 2012-es őszi/téli showját sem, melyet a filmes szerepjátékok és a negatív karaktertanulmányok ihlettek. A kifutón nagy hollywoodi színészek (Gary Oldman, Jamie Bell, Adrien Brody, Willem Defoe) vonultak fel, egy-egy korábbi főgonosz karakter bőrébe bújva. A kitaláció és a megvalósítás is remek volt.
Ezek az elismert, díjnyertes sztárok azonban nem tartanak fent nagy közösségi médiás bázist, nem a követőik száma vagy asztárallűrjeik miatt szerződtették őket a showra – egyszerűen csak azért, mert múzsaként megihlették a tervezőt. Ez azonban a ritka kivételek egyike: a legfőbb oka a sztárokkal való kifutós reklámozásnak ugyanis a színtiszta marketing.
Megy a marketingkerék: soha nem volt annyi sztár a kifutón, mint most!
A botrányos kifutók kapcsán már Keszeg Anna divatszakértő is elárulta, hogy a divatbemutató nem más, mint egy kommunikációs eszköz a divatmárka tárházában, ami által még több emberhez (még nagyobb, gyorsabb és eredményesebb formában) jut el a kollekció. Sokszor még különösebb kapcsolódás sem kell az adott sztár és a divatház között, csak show legyen, annyira mindegy az egész.
Ilyekor a legfontosabb, hogy a sztár fellépjen, mosolyogjon, pózoljon, bemutassa az adott ruhát és sok-sok kép szülessen róla – természetesen az adott brand termékében. A márka cserébe busás összeggel jutalmazza a sztárt, cserébe ők is sok megjelenést kapnak és így mindenki boldog. Rengeteg példát lehet erre felhozni: ilyen volt az, amikor 2000-ben (még mielőtt saját divatmárkát alapított volna) Victoria Beckham fellépett a londoni divathéten Maria Grachvogel kifutóján.
Hét évvel később Rihanna pózolt egy apró kis fekete babydollban a Dsquared2 bemutatóján, Lady Gaga pedig a Marc Jacobs 2016-os őszi/téli showján vonult fel. Ott volt még Elle Fanning is a Miu Miu 2018-as bemutatóján, a teniszlegenda Serena Williams az Off-White showján és Paris Hilton is lépett már fel egy cuki csillogó pink kisruhában a Versace színeiben.
Carrie Bradshaw is megjelenik a brit VOGUE felfedezettje, Pál Dóra festményein
Természetesen azonban nemcsak női sztárokat kérnek fel kifutós modelleknek: 2015-ben Ben Stiller és Owen Wilson promózta egy Valentino bemutatón a Zoolander II-ben játszott karakterüket, a Reszkessetek betörők! Kevinje, Macaulay Culkin pedig Gucci kifutóján lépett fel. Nemrég Sam Smith-t láthattuk a Vivienne Westwood 2024-es őszi/téli bemutatóján, a legendás brit színész, Richard E. Grant pedig a Burberry kifutóján szerepelt pár hónappal ezelőtt.
Ezeket a sztárokat nem kérték fel nemzetközi kampányarcoknak a márkák – de persze olyan is vannak, akik boldogan adják a nevüket és az arcukat a teljes márka kollekciójához. Így volt ezzel Jennifer Lopez is, aki húsz évvel a legendás Versace dzsungelruhája után újabb megkeresést kapott a márkától: az ikonikus ruha köré tervezett egy kollekciót Donatella Versacéval, természetesen pedig a bemutatón is felvonult, mint a márka arca. Ugyanezt Kim Kardashiantól is láthattuk, aki Ciao, Kim névre keresztül kollekciót tervezett a Dolce&Gabbana számára, melyet később a kifutón is bemutatott. Dua Lipa énekesnő a Versace kifutóján vonult fel a 2022-es tavaszi/nyári bemutatón, egy évvel később pedig limitált szériás kollekciós tervezett a márkával.
Sztárok a kifutón = egyértelmű siker
Ez is azt mutatja, hogy a kifutós sztármarketing nemcsak megy, hanem dübörög. Van valami varázsa annak, ha egy márka ruháját egy sztár és nem egy manöken mutatja be. Elég erős rá a gyanú, hogy a következő globális együttműködés során nemcsak fotózások, plakátok és reklámfilmek fogják erősíteni a kollaborációt, hanem koncertek, egész estés filmek vagy akár műsorok, sorozatok is.
A lényeg az élményben rejlik.
Végtére is, a márkák pont ezt akarják nekünk eladni. Pont ugyanazon oknál fogva alkalmaznak annyi sztárt a brandek reklámkampányaiban, mint a kifutókon. A cél a nemzetközi közösség megszólaltatása, mely szélesebb körben elérhető, ha egy sztár is bevállal egy-egy kifutós munkát. És miért is ne tennék? Bár a hasonló együttműködések tényleg egy gyakoribbak, azért még mindig nem számítanak hétköznapinak – ami arra enged következtetni, hogy még jó sok kifutón fogunk sztárokat látni.