Örökségből jövő: mit tanulhat a világ az afrikai slow fashion márkáktól?
Afrikában már évtizedek óta virágzik a lokális alapokra épülő, kreativitással és fenntartható szellemiséggel átitatott divatkultúra, amelyre a szcéna nemzetközi szereplői is felfigyeltek. Miből merít az afrikai fenntartható divat, kik a legfőbb képviselői és melyek az érzékeny pontjai?
Helyi gyökerek, globális kitekintés
Afrikában a textilipar egykor virágzott, ám többek között a globalizáció, a fast fashion terjedése és a helyi viszonyok visszavetették a helyi gyártás ütemét. A 2000-es évekre számos üzem bezárt, munkahelyek szűntek meg, és olcsó importtermékek árasztották el a piacot. Ma azonban egyre több márka tér vissza a gyökerekhez, és próbál a slow fashion felé húzni, mintegy mozgalomba foglalva a kis, kézműves, a fenntarthatóságra és a közösségi értékekre hangsúlyt helyező kezdeményezéseket.
Az afrikai slow fashion színtere ugyan még viszonylag kis méretű, de évről évre nő. Egyre többen választják ezeket a brandeket a fast fashion kínálattal szemben, nemcsak az országon és kontinensen belül, de nemzetközi szinten is.
Divat, ami visszaad a Földnek – Mi az a regeneratív textilipar?
A kolonizáció és a kulturális kisajátítás
Az afrikai öltözködési hagyományokat az évszázadokon átívelő történelmi események is formálták. A gyarmatosítás és a misszionáriusok térnyerése nemcsak a vallási és gazdasági struktúrákat, hanem a testhez, meztelenséghez és öltözködéshez való viszonyt is gyökeresen átalakították. Ahol korábban a forróság miatt természetes volt a félmeztelenség, ott hamarosan európai értelemben vett „illemszabályokat” vezettek be – többek közt olyan törvényekkel, amelyek megtiltották a nőknek a köztereken fedetlen felsőtesttel való megjelenést.
Ez nemcsak a testképhez, de a spiritualitáshoz, a női szerepekhez és a közösségi identitáshoz való viszonyt is visszavonhatatlanul átírta. (Manapság a klímakrízis nagymértékben sújtja a kontinenst, ezért egyre több márka egyre nagyobb mértékben veszi figyelembe a hőmérséklet emelkedését a tervezéskor, például Nigériában.)
Az afrikai divatot nem pusztán a globalizáció formálta, hanem a kolonializmus okozta kulturális agresszió is – ennek hatásait pedig még ma is viselik a közösségek. Mégis, az olyan tradicionális textíliák, mint a ghánai kente vagy a mali bogolan, a kulturális büszkeség hagyatékai, miközben új jelentésrétegeket kapnak a kortárs helyi slow fashion révén.
A fenntarthatóságra törekvő koncepciók mellett számos példát láthattunk már arra is, amikor „nyugati” márkák és fogyasztók úgy használják fel a különböző afrikai mintákat, sziluetteket vagy viseleti elemeket, hogy figyelmen kívül hagyják azok történelmi és/vagy spirituális jelentését. Ezt hívják kulturális kisajátításnak, ami nemcsak a kontextust veszi el, de a mögötte álló közösségek láthatóságát is, eltorlaszolva azok előre lépési lehetőségeit.
Kantamanto piac: a körforgásos gazdaság reménye és kihívásai Ghánában
Afrikai márkák mennek szembe a fast fashionnel
Fókuszban a kézművesség és az edukáció: a ghánai Studio 189 Rosario Dawson és Abrima Erwiah közös projektje, amely nemcsak helyi mesterek keze munkáját viszi a nemzetközi kifutókra, de oktatási és képzési programokat is finanszíroz. A márka szorosan együttműködik az Ethical Fashion Initiative-nel, és több száz kézműves számára biztosít tisztességes munkakörülményeket. Hasonló küldetést teljesít a ruandai Indego Africa is, amely nonprofit modellben működik, és női kézműveseket támogat táska- és ékszerkészítő programokkal, miközben technológiai és üzleti képzéseket is kínál.
Tradíció és kortárs design találkozása: Sindiso Khumalo nevét viselő dél-afrikai márka gazdag mintázatú, természetes textíliákkal dolgozik, és textilmaradékok újrahasznosításával is igyekszik csökkenteni a környezetterhelést. A Kahindo kongói tervezője szintén a helyi batik- és wax-technikák újraértelmezéséből építkezik, miközben különféle ösztöndíjakkal támogatja a női alkotók érvényesülését. A Sophie Zinga kollekcióiban szenegáli gyökerű kézi hímzések és a batik technika köszön vissza letisztult, modern megoldásokban.
Fenntartható táskák és kiegészítők bűvöletében: A AAKS élénk színű, kézzel font raffiatáskáit Ghánában készítik. A márka célja nemcsak a kézműves technikák megőrzése, hanem a női munkavállalók támogatása is. A malawi Dorovee kézzel szőtt cipőket és ékszereket készít helyi anyagokból egy társadalmi vállalkozás keretében, a ruandai Mille Collines pedig a hagyományos fonási technikákat hozza újra helyzetbe modern táskák által, bevételeit pedig egészségügyi és oktatási célokra is fordítja.
Az újrahasznosítás úttörői: A szenegáli-mali székhelyű XULY.Bët már a 90-es évek óta újrahasznosított anyagokkal dolgozik – kollekcióiban egyaránt megjelennek régi farmerek és katonai hálózsákok „utódai” is. A nigériai NKWO saját fejlesztésű „Dakala” textilje újrahasznosított farmeranyagból készül, és modern, letisztult szabásvonalakkal ölt testet a ruhadarabokon. A soleRebels etióp márka újrahasznosított gumiabroncsokból készít cipőtalpakat – az alapító, Bethlehem Tilahun Alemu több mint ezer főt foglalkoztat, így a brand a régió gazdasági fejlődésének egyik motorja.
Társadalmi üzenet az androgün divat által: Az Orange Culture kollekciói a hagyományos nigériai textilek újragondolásával készülnek. A márka nemcsak az androgün divat jeles képviselője, de a nemi szerepekről, önkifejezésről és elfogadásról szóló párbeszéd zászlóvivője is. Helyi alapanyagokat használ, zero waste elveket követ, és minden darabot etikus körülmények között gyártat.
Kézzel készült örökség új köntösben: A Thabo Makhetha márka Lesotho-ból indult, és a basotho takarók szimbolikáját fordítja le a kortárs divat nyelvére. A takarókat a helyi közösség tagjai készítik, akik biztosítják az alapanyagokat is a márkának, mindez pedig stabil megélhetést jelent számukra. Az etióp lemlem, Liya Kebede szupermodell kezdeményezése, helyi szövőnőkkel dolgozik. Célja, hogy életben tartsa a tradicionális szövési technikákat úgy, hogy megismerteti azokat a mai divatra fogékony vásárlókkal.
Elképesztő árat fizet a fast fashion termékekért az Atacama
Saját hangon, saját eszközökkel
Azt látjuk tehát, hogy az afrikai slow fashion divat egyaránt szól a kézművesség megőrzéséről, a kulturális identitás kifejezéséről, a helyi közösségek felemeléséről és a természetes környezet megóvásáról. Mindezek mellett a kontinens jelentősen érintett a klímakatasztrófa, a megélhetési válság, a különböző fegyveres konfliktusok és egyéb rendszerszintű kihívások által, amelyek nap mint nap hatással vannak az ott élő közösségek életére. A vízhiány, a termőföldek kimerülése, a nemzetközi ipar kizsákmányoló működése és a globális gazdasági egyenlőtlenségek mind-mind hatással lehetnek a helyi kezdeményezések megerősödésére.
Éppen ezért bír különös jelentőséggel, hogy ezek a márkák és szerveződések nem csupán túlélni próbálnak ebben az érzékeny környezetben, hanem igyekeznek – saját erejükhöz mérten – alternatívát kínálni: munkahelyeket teremtenek, közösségi tudást őriznek meg, támogatják a női munkaerőt, és a fenntartható gazdasági modellek irányába mutatnak. Az afrikai slow fashion mozgalom tehát nem(csak) passzív elszenvedője a globális válságoknak, hanem próbál aktív válaszokat adni – saját hangon, saját eszközökkel.
előfizetésem
Hírlevél
