Nem tiktokozik, régi kötelekből épít márkát, pedig még csak 17 éves: Péteri Zsombor és a Clmb sztori

2025. augusztus 26.
Péteri Zsombor egy padláson talált régi mászókötélből kezdett el öveket készíteni. A Clmb márka fenntarthatóságra és emberi történetekre épül, melyben régi anyagok új funkciót nyernek.
Péteri Zsombor egy padláson talált régi mászókötélből kezdett el öveket készíteni. A Clmb márka fenntarthatóságra és emberi történetekre épül, melyben régi anyagok új funkciót nyernek.
Fotó: Dömök Zétény

Mi történik, ha egy tizenéves nem az online világ zajában próbál kitűnni, hanem régi mászókötelekből kezd el öveket varrni? Mi születhet abból, ha valaki nem reklámszlogenekkel akarja eladni magát, hanem kézzel, lélekkel épít egy vállalkozást – lépésről lépésre, öltésről öltésre? A legtöbb tizenéves a TikTok-on pörgeti az estét, vagy gamingbe menekül a tanulás elől, de Péteri Zsombor, a Clmb márka alapítója, ehelyett régi mászókötélből öveket varr.

Van valami rendkívül emberi abban, amikor valaki régi tárgyakból, elfeledett anyagokból képes újat teremteni. Nemcsak új funkciót, hanem új jelentést is adni. Péteri Zsombor története pontosan erről szól. Egy padláson talált mászókötélből készült első övvel kezdődött minden – ma pedig már egy fenntarthatóságra épülő kézműves márka, a Clmb alapítójaként inspirál fiatalokat és felnőtteket egyaránt.

Nem volt terv, nem volt célcsoport, nem volt befektetés. Csak egy padlás, egy régi kötél, és a kíváncsiság, hogy mit lehet ebből kihozni” - mondja a Clmb Belts 17 éves alapítója, aki nem a telefonja képernyőjén keresztül akar nyomot hagyni, hanem kézzel, anyaggal, történettel. Nem trendekben gondolkodik, hanem értékekben. Zsombor a hegyek világából hozza magával a csendes koncentrációt, a kötél iránti tiszteletet – és a családjából azt a tudatos, szeretetteljes mintát, amire egy életet lehet építeni.

glamour plusz ikon Ha a szüleid nem tudták kimutatni az érzelmeiket, te is sérülten fogsz szeretni

Ha a szüleid nem tudták kimutatni az érzelmeiket, te is sérülten fogsz szeretni

Egy kötéldarab, és ami mögötte van

A történet nem egy üzleti tervvel, nem egy TikTok-videóval, nem is egy mentorral kezdődött, hanem egy fonott, kissé poros kötéllel. „A padláson megtaláltam apa régi mászókötelét. A mászás nálunk családi szenvedély, apa, anya is mászott, és én is kiskorom óta része vagyok ennek a világnak. Imádom a hegyek világát, ott tanultam meg azt a fókuszt, amit az életben is képviselek.”

Így lett egy kötéldarabból – amelyet más talán kidobott volna – új forma: először csak egy övvé változott, aztán ötletté, mára pedig vállalkozássá. Pedig Zsombor első öve nem volt tökéletes. „Fordítva sikerült a varrás, a végek szétfoszlottak és csak egy hátizsák-csattal tudtam rögzíteni, de valahogy mégis működött, volt benne valami.” És ezt a valamit mások is meglátták, biztatták a barátai, a szülei, tanárai, sőt, vadidegenek is, amikor Facebook-csoportokba feltöltötte az első övekről készült képeket.

Nem volt még webshop, sem hirdetés, csak kitettem egy posztot, hogy: »Sziasztok, 15 éves vagyok, és öveket készítek mászókötélből. Tetszik? Írj rám.« A válaszok pedig özönleni kezdtek.” Sorra jelentkeztek az érdeklődők és az első vásárlók, így Zsombor nem egy befektetői pitchben találta meg az első „tőkét” – hanem bizalomban, elismerésben, bátorító szavakban.

Szerintem az a titkom, hogy hiszek abban, hogy ha valamit a két kezeddel készítesz el, az teljesen más minőséget képvisel. Ez munka, sok időt és koncentrációt igényel, néha fárasztó és monoton. De nagyon szeretem, amit csinálok és a vevők is érzik, hogy szívből készül minden.” A Clmb márka égisze alatt a még mindig gimnazista fiú pedig már nem csak öveket hanem kutyanyakörveket is készít, de van még valami, ami ezen is túlmutat: a személyes történetek. Ugyanis Zsombor nemcsak az általa beszerzett kötelekből dolgozik – hanem mások régi mászóköteléből is készít egyedi darabokat. Bárki, akinek van egy elhasználódott, de számára fontos kötele, elküldheti – Zsombor pedig életet ad neki új formában.

glamour plusz ikon Elképesztő árat fizet a fast fashion termékekért az Atacama

Elképesztő árat fizet a fast fashion termékekért az Atacama

Ezek nem csak kötelek, őrzik a hegyeket, amiket a mászó bejárt vele, az eséseket, amiket kibírt – és ezeket az emlékeket mind megőrizzük egy övben. Ez sokak számára fontos, nekem pedig az, hogy nem a szemétbe kerül valami, amihez érzelmileg kötődnek. Számomra ez az igazi fenntarthatóság. Egyfajta tárgyba sűrített emlékezés ez. Egy öv, amely egyszerre praktikus és szimbolikus.” Ez a különleges szemlélet az, ami miatt a Clmb kitűnik: nem divatot követ, hanem értéket teremt.

Regisztációhoz kötött tartalom logo Ezt a cikket a Subscribe with Google jóvoltából olvashatod díjmentesen december 7-éig!

Ahogy a Clmb márka is különleges, úgy Péteri Zsombor gondolkodásmódja és értékrendje sem hétköznapi. A gimnazista hangsúlyozza, hogy mindezt nem magától sajátította el: első mentorai a családtagjai voltak. Nemcsak a mászás iránti szenvedély, hanem a szemléletmód és az értékrend is tőlük ered. „Apától örököltem a céltudatosságot. Ő az a típus, aki még a zombi apokalipszisre is fel van készülve – mindent megtervez, mindent kiszámol. Anyától pedig az alkotás örömét, azt, hogy merjek kreatív lenni, különlegeset készíteni, és bátran használjam a színeket.

Ez a kettősség – a struktúra és az alkotás szabadsága – teszi Zsombor személyiségét különlegessé. Egyszerre tervező és kivitelező, gondolkodó és végrehajtó. Olyan készségekkel, amelyek már most sok felnőttet is megszégyenítenek.

Valódi értékek mentén

A mai fiatalokat gyakran a közösségi média jelenlét mentén mérik, Zsombor azonban tudatosan kívül marad ezen. Egyáltalán nem tiktokozik, az Instagramot is törölte - mert szerinte nem ez az út. „A generációmban egyre többen gondolják úgy, hogy az, ha nem vagy fent semelyik közösségi média felületen, az a valódi szabadság, és ezt én is érzem. Papíron olvasni, valós tárgyakat használni – ezek kezdenek visszatérni, és a vásárlóim is így gondolkodnak.”

A Facebookot és LinkedIn-t viszont tudatosan használja – mert tudja, hogy a célcsoportja - 35–60 közötti, tudatos, környezetbarát vásárlók - ott találhatók. Ők azok, akik nem impulzív videók alapján döntenek, hanem mögé néznek annak, amit vásárolnak. Ahogy Péteri Zsombor sem akar mindent most azonnal. Tudja, hogy az érettségi, az egyetem még előtte áll, de nem akarja feladni a tanulást a vállalkozásért. Inkább úgy időzíti az övvarrást, hogy ne menjen az iskola rovására. Közben egyetemi tervei is vannak: gépészmérnöki szakirányra készül, és szeretne külföldön - akár Észak-Európában, Amerikában - is tapasztalatot szerezni.

Az egyetem nemcsak a tanulásról szól, hanem a kapcsolatok építéséről is. Látom, hogy a nagy nevek - például Zuckerbergék - is ott ismerték meg azokat az embereket, akikkel később céget alapítottak.

glamour plusz ikon Plakátkészítéssel kezdte, milliárdos cégeket épített fel, mégsem szállt fejébe a siker

Plakátkészítéssel kezdte, milliárdos cégeket épített fel, mégsem szállt fejébe a siker

És hogy mi a fiatal vállalkozó legnagyobb álma? Természetesen a Forbes 30-as lista - de nem a hírnév miatt. „Az ilyen elismerések új kapukat nyithatnak – és még több emberhez juttathatják el az üzenetet” - fogalmaz Zsombor, aki már egy ideje tervezi a nemzetközi szállítást és a terjeszkedést is, de nem minden áron. „Nem akarom elveszíteni a termék varázsát. Ha már Kínában gyártják, az nem én vagyok” – vallja, így inkább kis lépésekkel halad: fejlesztette a webshopját, új csatokat próbál ki, nemzetközi terjeszkedésen dolgozik. És ami még fontosabb: most már kész alkalmazottat bevonni, aki a varrásban segít. Mert tudja, hogy egyedül nem lehet mindent fenntarthatóan csinálni – de a minőségi kontroll nem enged kompromisszumot.

Péteri Zsombor története nem sablonos sikersztori. Nem „egyszer volt, hol nem volt” – hanem „van, és napról napra épül tovább”. Ő nem csillogni akar – hanem értéket teremteni. Nem hangosan kiált, hanem csendben dolgozik. Nem másokat másol – hanem saját utat vág. És ez a hozzáállás az, ami valóban inspiráló lehet minden fiatal számára, aki keresi önmagát, az útját, a lehetőségeit. Mert néha elég egy régi kötél, egy családi minta, és egy nagy adag kíváncsiság – hogy valami igazán maradandót hozz létre.

Zsombor nemcsak öveket készít. Hanem kapcsolatokat. Múlt és jelen között. Ember és emlék között. Fogyasztás és tudatosság között, és talán ez az igazi érték. A jövő, ami kézzel – és szívvel – készül.