Míg egy tinédzser általában arra törekszik, hogy ötöst kapjon vagy felvegyék az egyetemre, addig felnőttként magunknak tűzhetünk ki tanulási célokat

2024. december 20.
Nem ritka, hogy valaki felnőttként ül vissza az iskolapadba
Nem ritka, hogy valaki felnőttként ül vissza az iskolapadba
Fotó: J_art/Getty Images

Egyre többünk hisz az élethosszig tartó tanulás fontosságában, e tendenciához a pandémia is hozzájárult. Alkalmazkodóképességünkre talán soha nem volt akkora szükség, mint a lezárások alatt.

Cikkünkben dr. Káplár-Kodácsy Kinga, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézet oktatója, kutatója magyarázza el, hogy miért jó, ha nem hagyjuk el végleg az iskolapadot.

Gyakran későn jön a felismerés

A felnőtt-tanulás szókapcsolat két részből áll: a felnőtt, aki kognitív, pszichés és/vagy biológiai értelemben érettnek tekinthető, és a tanulás, mint valaminek az elsajátítása, tudás megszerzése – szándékosan vagy véletlenszerűen, iskolában vagy azon kívül. Fokozottan figyelembe kell venni, ki milyen környezetből jön, a tanulás folyamata során nem kezelhetjük a felnőtt tanulót ugyanúgy, mintha gyerek lenne, mert más igényei és motivációi vannak. Elsősorban egyetemek felnőtt tanulóival foglalkozom és azzal, hogyan tudnak minél hatékonyabban és eredményesebben tanulni” – fog bele Kinga.

A gyerekkori és felnőttkori tanulás különbségeiről elmondja, hogy egy felnőtt képes tudatosan gondolkodni tanulásáról. „Ez nem feltétlenül jelent nagyobb motiváltságot, mert például, ha a munkáltatónk szeretné, hogy részt vegyünk egy kurzuson, nem biztos, hogy motiváltak leszünk, viszont nagy eséllyel a tanultak kapcsolódnak munkánkhoz, és akár azonnal felhasználhatjuk azokat. Növelhető a motiváció, ha azon a területen próbálunk fejlődni, amiben eleve jó képességekkel rendelkezünk.

Minél jobban érdekel minket egy téma, annál önállóbban leszünk képesek arról tanulni, könnyebben rávesszük magunkat, hogy leüljünk a tananyaghoz vagy utánaolvassunk. Míg egy tinédzser általában arra törekszik, hogy ötöst kapjon vagy felvegyék az egyetemre, addig felnőttként magunknak tűzhetünk ki tanulási célokat.” Szerencsés az, aki időben rátalál az útjára, és azt kezdi tanulni, ami igazán neki való.

glamour plusz ikon Igen, ezt is megértük: százezreket spórolhatsz a nyelvtanuláson, élj bárhol a világon

Igen, ezt is megértük: százezreket spórolhatsz a nyelvtanuláson, élj bárhol a világon

Sok függ attól, hogy a körülöttünk lévők hogyan tudnak nekünk segíteni, és vannak élethelyzetek, amikor nincs más választás, mint rögtön elhelyezkedni. Egyébként miközben dolgozunk, rengeteget tanulunk! Magunkat is tanuljuk, és rájöhetünk, mi az, amit igazán szeretnénk csinálni, vagy ami hiányzik az életünkből. A hiány gyakran sarkall tanulásra. Előfordul, hogy a hobbink irányából érnek bennünket olyan erős hatások, hogy amiatt új karrierbe kezdünk.

A lassú építkezés működőképesebb. Gyakran hónapokra, évekre van szükség ahhoz, hogy lássuk, merre érdemes tovább menni. Ma nem ritka a teljes karrier újratervezése, amit a pandémia kényszerűsége is okozhat – hiszen bármikor, bárhol, bármit lehet tanulni.

Kell egy jó mentor

Miért érdemes felnőttként tanulásra adni a fejünket? Így frissen tarthatjuk elménket és kapcsolatainkat is. „Tanár kollégáktól hallom, hogy azért szeretnek tanítani, mert maguk is tanulnak a tanítványoktól, és ez sokáig fiatalon tartja őket. A tanulás sok sikerélménnyel járhat, főként, amikor sikeresen számot adunk tudásunkról vagy érezhetően szélesedik látókörünk. Szuper, ha mindez úgy történik, hogy stabilan van mellettünk valaki, aki támogatja fejlődésünket.

Kutatásaim fókuszában pontosan ezek a mentori kapcsolatok és azokból nyert vissza jelzések állnak. Egy jó mentor támogat, tanácsol, jól irányzott kérdéseket tesz fel, ismeri a helyzetet, amiben éppen vagyunk, megbeszélhetjük vele nehézségeinket és modellként is tekinthetünk rá. A mentor lehet egy személyes coach, egy kollégánk, régi tanárunk vagy a szülő, az a fontos, hogy tapasztalt és objektív perspektívából látja helyzetünket.” Megkérdezem Kingától, hogyan zajlott pályaválasztási időszaka, esetleg van-e köze ahhoz, hogy ma a tanulást kutatja.

glamour plusz ikon Álomállás, majd rémálomba illő elbocsátás: egy leendő kismama megrázó története a munkahelyi diszkriminációról

Álomállás, majd rémálomba illő elbocsátás: egy leendő kismama megrázó története a munkahelyi diszkriminációról

Sportolóként megsérültem, az addigi nagy terveimet újra kellett építeni. Annyira bizonytalan voltam, hogy nyolc helyet jelöltem meg a továbbtanuláshoz. Jó tanulóként, pedagógus szüleim támogatásával sem voltam biztos a dolgomban. Végül tanári diplomát szereztem, tanítani kezdtem egy középiskolában, majd megszülettek a gyerekeim, és újra át kellett gondolnom, mit is szeretnék csinálni. Mindkét gyermekem születését követően szereztem egy-egy diplomát. Jelenlétük inspirált, hogy mélyebben foglalkozzam a tanulás természetével.

Kinga alkalmazott tudományterületen kutat, nem elefántcsonttoronyban kísérletezik „Fejlesztői munkát végzek. Azt kutatom, amivel foglalkozom, keresem, hogyan lehetnek hatékonyabbak a saját és mások tanítási és tanulási folyamatai. A pandémia miatti távolléti oktatás kezdetén kollégáimmal sokat dolgoztunk azon, hogy hallgatóinknak és oktatóinknak zökkenő mentes legyen az átállás. Például egy korábbi kutatásomra alapozva létrehoztunk egy mentor hálózatot: összekapcsoltuk az erősebb digitális fel készültséggel rendelkező oktatókat a kevésbé jártas munkatársakkal.

Érdekes látni, hogy sok esetben egy junior oktató mentorál szenior kollégákat; egy ilyen helyzet nagyon gyümölcsöző lehet. Ebből a magyar oktatási struktúrában szokatlan felállásból csodálatos kapcsolatok születtek – a páros mindkét tagja tanul a másiktól!

glamour plusz ikon A szoftverek nagy részét férfiak találták ki, de a technológiát a nők alakítják: egy olyan jövőt kódolnak, ami kreatívabb, befogadóbb, sokszínűbb lesz, mint valaha

A szoftverek nagy részét férfiak találták ki, de a technológiát a nők alakítják: egy olyan jövőt kódolnak, ami kreatívabb, befogadóbb, sokszínűbb lesz, mint valaha

Tanulás bárhol, bármikor

Különböző tanulási utakról és lehetőségekről is beszélgetünk. „Ha szabadidős tevékenységnek fogjuk föl a tanulást, az online nyitott oktatási felületek nagyon divatosak. Belehallgathatunk például a Harvard egyik adatelemző kurzusába is! Egyre többször vehetünk részt kevert oktatási folyamatokban; online és jelenléti formában is el érhető tanulásban. Ha viszont szívesen haladunk egyedül, regisztrálhatunk csak online kurzusokat kínáló platformokra (Coursera, Udemy, Skillshare).

Akár diplomát is szerezhetünk online! A digitális oktatási elemek megjelenésével a felnőtt-tanulási folyamatokban is megjelenhet a játékosított oktatás: pontokat és kitűzőket gyűjthetünk, kincset kereshetünk vagy virtuálisan építkezhetünk. Én is próbálom az összes egyetemi kurzusomat – többek közt a távoktatási e-learning módszertanát tanítom – ilyen módon élvezetesebbé tenni. Optimálisan közvetlen környezetünkkel is megosztjuk a megszerzett tudást, és ezzel ők is profitálnak” – mondja a szakértő.

Végezetül kíváncsi vagyok, mi jelenti a szakmai sikert a tanulást kutató szakember számára. „Tanárként és kutatóként is annak örülök leginkább, ha a munkám hasznos, ha például azzal keres meg egy tanítványom, hogy elmondja, amit az órámon tanult, alkalmazható a munkájában. Ugyanígy feldob, amikor mondjuk egy tehetséges hallgatómmal szép eredményt érünk el. Kutatóként pedig mindig óriási öröm, ha teamben tudunk egy projektet sikeresen végigvinni, és azzal megjelenhetünk a nemzetközi térben is.