„Az utazásaimból buszsofőrök, kifőzdék és utcai árusok profitálnak” – Németh Dániel hátizsákos világutazóval beszélgettünk
Egy repjegy, egy baráti meghívás és egy nagy adag kíváncsiság – így indult el Németh Dani 18 évesen Kínába, élete első igazán nagy útjára. Az akkori élmény nemcsak az utazás iránti szenvedélyét alapozta meg, de a későbbi bátor, sokszor extrém kalandoknak is előfutára volt. A mélyvízben kezdett, hogy aztán véletlenek összjátéka mentén rátaláljon a szerelem és hogy később kontinenseken át kereshesse a „más”-t.
A Vándorful bloggere őszintén mesélt eddigi élményeiről, illetve beavatott többek között a hátizsákos utazásra, a helyiekkel való kapcsolódásra vagy épp a fenntarthatóságra vonatkozó gondolataiba is.
Az első nagy utad Kínába vezetett 18 évesen, és ha jól tudom, ott döntötted el, hogy mindent az utazásra teszel fel. Hogyan láttad Kínát akkor és hogyan később? Van jelentősége szerinted annak, hogy ez a kelet-ázsiai ország volt a „belépőd” az utazás világába?
Igen, a mélyvízben kezdtem, Kína előtt csak Magyarország környékén utazgattam. Egy nyárral korábban Németországban barátkoztam meg azzal a kínai sráccal, akit később meg is hívtam hozzánk karácsonyozni, cserébe az ő családja visszahívott magukhoz Kínába. Mindent el is intéztek, nekem csak ki kellett jutnom. Ekkor ületem először repülőn és a hosszú út alatt arra gondoltam, hogy nagyon szerencsés fickó vagyok, hogy ez megadatott nekem, és ez valószínűleg életem útja lesz, amire mindig emlékezni fogok.
Utána pedig azon izgultam, hogy vajon sikerül-e kimaxolnom életem útját… Ezért megfogadtam magamban, hogy az ottlétem minden percéből igyekszem a lehető legtöbbet kihozni. Sikerült is, a visszaúton semmi hiányérzetem nem volt – helyette újabb fogadalmat tettem magamnak. Elhatároztam, hogy ez nem az életem útja volt, hanem csak az első. Később szembesülnöm kellett azzal, hogy nincs minden országban egy barátom, akinek a szülei meghívnának magukhoz.
Fiatal egyetemistaként nem engedhettem meg magamnak hasonló utakat, de hogy magát az utazást hagyjam el, az nem volt opció. Ezért lassan, útról útra elkezdtem lefaragni a költségekből. Először az szállásokat száműztem az útiterveimből és regisztráltam a Couchsurfingre. Ez egy olyan weboldal, ahol helyiek ajánlanak fel ingyenes szállást saját maguknál. Amikor ez nem jött össze, akkor vadkempingeztem vagy ha kellett, csöveztem is.
Aztán kipróbáltam a stoppolást, sőt, még arra is összegyűjtöttem a kellő bátorságot, hogy az ételeimet a szupermarketek mögötti konténerekből halásszam ki. A közlekedés, szállás és étkezés költségeit ilyen módon lefaragva szinte ingyen utaztam be Európa nagy részét. Kínába már kétszer visszatértem azóta, és azt hiszem, ez egy olyan ország, amit soha nem fogok megunni, minden alkalommal új arcát mutatja.
Egyébként már-már karmikus pontossággal osztják fejezetekre ezek a kínai utak az eddigi életemet. Az első az érettségim nyarán volt, a második az egyetemi diplomám évében, a harmadik pedig akkor, amikor egy év afrikai utazgatás és önkénteskedés után visszatértem Európába és elkezdtem a mesterképzést.
Nem tiktokozik, régi kötelekből épít márkát, pedig még csak 17 éves: Péteri Zsombor és a Clmb sztori
Azóta rengeteg helyen jártál már, felsorolni is nehéz, és a blogodat olvasva egyértelmű, hogy kedveled a „katalógusokból kimaradt” szpotokat. Kínán kívül mely országok, városok, régiók hagyták benned a legnagyobb nyomot és miért?
Ahogy említettem, Afrikában egy egész évet töltöttem, ezalatt egy hátizsákkal és körülbelül 15 szónyi francia nyelvtudással bejártam Nyugat-Afrika legtöbb országát. Kalandoztam a Közel-Keleten is, Irakba pont az ISIS fénykorában sikerült ellátogatnom, Szaúdi-Arábiát pedig egyik első nyugati turistaként stoppoltam keresztül, még a helyi rádióba is meghívtak. Szibériában önkéntes munkát végeztem, Észak-Koreában részt vettem egy szabadtéri ünnepségen, Bangladesbe pedig egy kutatómunka kapcsán látogattam el.
Ünnepeltem már a születésnapomat nem-elismert szakadár köztársaságban, átélhettem az éjféli világosságot a sarkvidéken, együtt iszogattam egy indiai embervadásszal és egy igazi királlyal, illetve első magyarként teljesen véletlenül találtam egy Hősök Tere másolatot is egy kínai külvárosban. Ilyen felhozatalból nem könnyű egyet-kettőt kiemelnem, de azért megpróbálom.
Azt hiszem Guinea hegyvidéke, Északkelet-India legeldugottabb falvai és Algéria oázisvárosai örökös bérleti szerződéssel költöztek a szívembe. Tény, hogy ezeknek a nagy része nem épp felkapott úticél, de talán pont ezért autentikusak és érdekesek. Azok a desztinációk, amikről általában hallunk, tele vannak magunkfajta európaiakkal és a jelenlétünk minden bizonnyal már a helyi kultúra egy részét is a saját képére formálta. Én nem bánom, ha valahol nincs áram, lehúzós vécé vagy puha alvóhely. Azért utazom, hogy megtapasztaljam a „más”-t – akkor is, ha az kicsit kényelmetlenebb.
Ha elölről kezdhetnéd, van olyan dolog, amit máshogy csinálnál? Olyan ország, amit hamarabb meglátogattál volna, vagy olyan döntés, amit ma már nem úgy hoznál meg?
Azt hiszem, általánosságban az utazásaimból semmit nem bántam meg, de 15 évnyi kalandozás alatt akadtak rosszul végződött esetek is. Ha tudnék üzenni a múltbeli önmagamnak, figyelmeztetném, hogy a mauritániai vasércvonat tetején utazni 16 órán keresztül menő élmény lesz, de készüljek maszkkal, mert nem szikla, hanem por formájában szállítják a vasércet, és azon ugyan kényelmesebb ülni, de sokkal fullasztóbb is.
Elmagyaráznám magamnak továbbá, hogy nem jó ötlet egy néhány napja rommá lőtt kurd várost látványosan fényképezgetni, mert még mindig fegyveres erők rejtőznek a homokzsákok mögött, akik joggal fognak kémnek hinni. Szólnék magamnak arról is, hogy ne bízzak meg mindenkiben vakon, mert a kazah sztyeppén a telefonom, Burkina Fasóban a pénzem, Peking belvárosában pedig a testi épségem fogja bánni.
Amit viszont soha nem bántam meg, azok az utak maguk.
Több alkalommal is dilemma elé állított az élet és a legtöbbször az utazást választottam. Például lett volna fél évem egy kis tartalékot gyűjteni, mielőtt kiköltöztem Hollandiába, de helyette inkább az addig képzett tartalékot is feléltem, és elstoppoltam Thaiföldtől Kazahsztánig. De hogy ne csak a nagy utakat említsem, amíg Skandináviában éltem, minden egyes hétvégén elmentem valami új helyre.
Egy idő után már mindenki biztos volt benne, hogy kicsit őrült vagyok. Talán igazuk volt, de nagyon örülök, hogy így tettem. Én arra bíztatok mindenkit, hogy a saját lakóhelyük környékén heti rendszerességgel látogassanak el új helyekre, mert csodákra képes egy ilyen terápia.
Szerinted mit jelent ma hátizsákos utazónak lenni? Miképpen változik ez a jelenség manapság, mi minden van rá hatással?
Azt hiszem, ez a kifejezés eredetileg azt jelenti, hogy saját szervezésben, viszonylag alacsony költségből utazunk, de gyakran az a benyomásom, mintha csak egy újabb státuszszimbólum lenne a szerintem eleve sznob „tourist vs. traveller” különbségtétel után. Engem sose zavart, hogy turistának, utazónak vagy hátizsákos utazónak neveznek-e, bár tény, hogy hátizsákkal utazom és a fenti definíció is igaz rám.
A vízumaimban viszont nem a „backpacker”, hanem a „tourist” szó szerepel, ráadásul voltak olyan útjaim is, amikre se a saját szervezés, se az alacsony költségvetés nem illett. Olyan izgalmas helyek esetében teszek évtizedente egy kivételt ezen a téren, amik nagyon érdekelnek, de csoportos szervezés nélkül elérhetetlenek. Tíz éve így utaztam el Észak-Koreába, tavaly pedig így másztam meg Afrika legmagasabb hegyét, a Kilimandzsárót. Sőt, olyan útjaim is bőven voltak, amik ugyan a fenti definíció szerint hátizsákosnak számíthatnak, de pont a névadó felszerelés hiányzott belőlük.
Minimalistaként ritkán ruházok be új utazási kellékekbe, ha van egy kis pénzem, inkább elutazom. Divatból vagy ilyen-olyan társadalmi elvárásból pláne nem vennék új cuccokat, úgyhogy amikor jó hátizsákom még nem volt, egy gurulós bőröndöt húztam keresztül például Kalinyingrád, Milánó vagy Kijev utcáin. Ennek ellenére minden más ugyanolyan kalandos és alacsony költségvetésű volt, mint bármelyik hátizsákos utamban. Mindegy is minek nevezzük, a lényeg a folyamatos felfedezés.
A modern kor láthatatlan járványa, ami mindannyiunkat érint
Hogyan közelítesz a helyiekhez, szoktál kapcsolódni velük?
Azt szoktam mondani, hogy egyedül utazom, de az úton levés közben sosem vagyok egyedül. Rátérek a helyiekre is, de előbb hadd szóljak néhány szót magáról az egyedül utazásról, mert azt gyakran félreértik. Nem arról van szó, hogy ennyire antiszociális lennék, hanem – ahogy már feljebb is említettem – azért utazom, hogy megismerjem a „mást”. Más ételeket egyek, más zenéket hallgassak, más nyelveken beszéljek.
Elvből nem állok neki például a saját kedvenc zenéimet hallgatni egy tízórás afrikai zötykölődés során (bármilyen monoton is legyen), mert akkor nem hallanám, hogy mi bömböl a hétszemélyesre tervezett, de 19 embert szállító járgány magnójából. Lehet, hogy azt kevésbé fogom élvezni, de más, mint a megszokott, és elvégre pont ezért jöttem. Emiatt igyekszem minél kevesebb dolgot magammal hozni a saját életemből, ezek ugyanis utazás közben törvényszerűen a helyi dolgokat szorítják ki.
Egy baráttal utazni nagy élmény, de ha így tennék, akkor az idő nagy részében vele beszélnék a saját megszokott nyelvünkön, a saját megszokott témáinkról. Egyedül utazva viszont rákényszerítem magam arra, hogy kapcsolatba lépjek a helyiekkel, és velük beszéljek helyi témákról. Ahogy már említettem couchsurfingen keresztül éjszakázni is gyakran szoktam a helyieknél, ilyen kanapés szálláshelyem már Lappföldtől Ománig mindenhol volt. De nem csak este kerülök kapcsolatba a helyiekkel, hiszen stoppolás közben is ők vesznek fel.
Amíg az autójukban/motorjukon/lovaskocsijukon velük utazok, általában izgalmas beszélgetések születnek. Számtalan helyi látványossághoz jutottam már el ilyen alkalmi sofőrök tanácsait követve, sőt nem egyszer ajánlottak fel szállást is maguknál. Egyébként a helyieknél való éjszakázás témájában a legmaradandóbb élményem a francia Bordeaux-ból származik. 2020 elején Hollandiából stoppoltam éppen Lisszabon felé, Bordeaux-ban csak egy éjszakát terveztem volna eltölteni. Viszont ez pont arra a napra esett, amikor Franciaországban bejelentették az első Covid miatti lezárásokat.
Másnap terveztem volna átstoppolni Spanyolországba, de úgy tűnt, hogy a határt hamarosan lezárják, ezért inkább megkérdeztem a szállásadómat – egy elbűvölő helyi borszakértő lányt –, hogy maradhatnék-e még egy-két napot. Azt hittem ugyanis, hogy ennyi idő alatt majd véget ér a világjárvány és úgy folytathatom az utamat Portugáliába, mintha mi sem történt volna. Hát nem így alakult.
Az „egy-két napból” három hónap lett az apró belvárosi lakásban összezárva. Ki se nagyon mozdulhattunk, nem volt más választásunk, egymásba szerettük. A mai napig vele élek, azóta megtanultam már franciául is. Persze ez már nem couchsurfing, fizetem a lakbér felét.
Wow, ez aztán az egymásra találás! Maradva a helyieknél, szerinted milyen – etikus – módon érdemes őket bevonni a tartalomkészítésbe?
Nem tartom magam valami nagy tartalomkészítőnek. Legalábbis nem olyan értelemben, mint amire én asszociálok ennek a szónak a hallatán – a telefonba beszélős, vlogolós sztorizás nem az én világom. Persze rengeteg képet készítek és ezeknek egy részén helyiek is szerepelnek, szóval, igen ilyen esetekben igyekszem azért megszerezni a beleegyezésüket.
Az utazásaidról szóló blogolás mennyiben hat az átélt élményekre? Jellemző, hogy másképp figyelsz a részletekre, értelmezel egy helyzetet, vagy élsz meg adott pillanatot emiatt?
Nálam az utazás élménye az első, a blog csak másodlagos. Az imént futólag említettem, hogy nem az én világom a folyamatos Instavideó-készítés és helyi bejelentkezés. Nem mintha bármi bajom lenne vele, én ehhez csak túl lusta és önző vagyok. Önző, mert minden ilyen cselekedet az adott élmény átéléséből csíp le valamennyit, és lusta, mert a francnak van kedve videóvágásokkal, képszerkesztésekkel meg ilyesmikkel foglalkozni, amikor utazni is lehet helyette.
Fotózni szoktam, sőt, néha-néha egy terjedelmesebb blogposztot is kirakok, de ide egyrészt sokszor csak évekkel az adott utazás után jutok el, másrészt ezek is főleg önzőségből születnek. Saját magamnak szeretném konzerválni ezeket a kalandokat, az egyik legnagyobb félelmem ugyanis, hogy idős koromra elfelejtem mindet. Sokat átéltem, sokat veszthetek, ezért inkább leírom, amíg még megvannak. És ha már leírom, miért ne osszam meg azokkal, akiket még érdekelhet?
Szóval én az utazás közben igyekszem 100%-ban az élményre koncentrálni, aztán amikor ez leülepedett, akkor születhet belőle megosztott tartalom is, de az ok-okozati kapcsolat irányából nem engedek.
Azért blogolok, mert az utazásaimnak hála van miről, és nem azért utazok, hogy legyen.
Tudom, hogy fontos számodra a környezeti fenntarthatóság, és felesleges lenne tagadni, hogy az utazás környezetvédelmi szempontból nem egy előremutató tevékenység, bár vannak ígéretes kezdeményezések ezen a téren. Te mit teszel annak érdekében, hogy csökkentsd az ökológiai lábnyomodat?
A világunk felfedezése mellett a másik kedvenc témám pont annak megóvása. A környezetvédelem és a zöld gondolkodás gyermekkorom óta mélyen bennem van, a szakdolgozatomat a megújuló energiák témájában írtam, Hollandiában pedig két évig fenntartható fejlődést hallgattam. Az, hogy a két mániám ilyen ellentmondásos viszonyban van egymással, már régóta zavart.
A mindennapjaimban minimalista életet élek, nagyon ritkán veszek új cuccokat, húst gyerekkorom óta szinte egyáltalán nem eszem és 90%-ban gyalog vagy biciklivel közlekedem, akár távolabbi helyekre is. Ugyanakkor tehetek én bármit, ha a repüléseim önmagukban több káros anyagot bocsátanak ki, mint amennyit egy átlagos afrikai ember. Emiatt az útjaim többségében nem repülővel közlekedek, Európán belül pedig szinte soha. Már 10 éve külföldön élek, eltöltöttem két évet Skandináviában, kettőt Hollandiában, illetve öt és felet Franciaországban (azért nem adja ki a kerek 10-et, mert a költözések között hetekre-hónapokra el is utaztam). Szinte minden alkalommal stoppal látogatok haza Magyarországra.
A stoppolás pedig még a buszozásnál is környezetbarátabb!
Európa nagy részét tehát már keresztül-kasul átstoppoltam és ez nem csak azért király, mert károsanyag-kibocsátást spórolok meg a légkörnek, hanem mert a legtöbb európai városban vannak már barátaim. Ugyanakkor távolabbi helyekre, Hongkongba, Tanzániába, Ghánába vagy a Spitzbergákra továbbra is repülni szoktam, és európai stoppolások ide vagy oda, még így is sokkal többet repülök az átlagnál.
Ezért néhány éve egy új projektbe kezdtem. Kiszámoltam, hogy az összes repkedésem mennyi károsanyag-kibocsátásért felel, aztán kiszámoltam azt is, hogy mindezt mennyi új fa elültetésével tudnám jóvá tenni. Kihirdettem a követőim között, hogy aki szeretne, annak ültetek egy vagy több fát. Már hosszú a várólista, de még mindig lehet jelentkezni.
A kritériumok között szerepel, hogy rendelkezz ültetésre alkalmas földterülettel, ne bánd, ha kapsz oda egy fát, viszont ne is akard! Ez utóbbi furán hangzik, de ha olyan fákat ültetnék el, amiket mások már eleve terveztek, azzal egy gramm extra szén-dioxidot sem kötnék meg. Az ültetés teljes költéségét és munkáját én állom. Amikor évente egyszer hazalátogatok Magyarországra mindig igyekszem elültetni néhány új csemetét. Büszkén mondhatom, hogy Budapesttől Pécsig már több mint 10 kiskertben, iskolaudvaron és legelőn van saját fám. Persze ez a néhány fa nem fogja megállítani a globális felmelegedést, de én valamivel jobban érzem magam tőlük.
Otthagyta a marketinges állását, birkapásztor lett az Alpokban
Az utazások alatt óhatatlanul találkozol a világ sötétebb oldalaival is: akár, ha a veszélyes, kockázatos szitukra gondolunk, akár, ha a szegénység, társadalmi egyenlőtlenségek és a korábban emlegetett környezeti problémák jönnek veled szembe. Hogyan maradsz erős ilyenkor, mi segít túllendülni?
Amíg csak veszélyes, kockázatos szituációkról van szó, addig ezeket átnevezem magamban kalandnak és az utazás szerves részének tekintem őket. Más kérdés a helyiek szenvedésével szembesülni, ilyen az általad is említett nyomor megtapasztalása a fejlődő világban. Elsőre nagyon sokkoló, viszont – fáj leírni – idővel hozzászokik az ember. Az egyetlen, ami megmarad, az az a tehetetlen düh és bűntudat, hogy nem vagyok képes megoldani ezt a helyzetet.
A legnemesebb, amit egy ilyen országban tehetünk – még talán az adakozást is beleszámítva – az, ha emberszámba vesszük ezeket a szerencsétlen tömegeket. Akkor is kezet fogunk velük, ha látványosan koszosak és akkor sem fordítjuk el a fejünket, ha nekünk jobban esne nem szembesülni a valóságukkal. A világ igazságtalan hely, és fáj, hogy ezen nem tudunk változtatni, de az sem segítene, ha emiatt ki sem mozdulnánk a saját komfortzónánkból.
Saját felhasználásra ráadásul kitaláltam magamnak egy lelkiismeret-csillapító okfejtést is, hogy miért teszek nettó jót azzal, ha felkapottabb, fejlett desztinációk helyett szegényebb országokba utazom. Azzal, hogy a bevételem jelentős százalékát ilyen régiókban költöm el, szeretném hinni, hogy inkább pozitív irányba mozdítom a mérleg nyelvét. Ráadásul mivel nem nagy nyugati irodák szervezésében, hotelekben megszállva és éttermekben étkezve utazom, ez a pénz is főleg a helyiekhez kerül.
Az én utazásaimból gambiai buszsofőrök, örmény kifőzdék és kirgiz utcai árusok profitálnak, nem eleve gazdag cégek.
Mit láthatunk, olvashatunk tőled legközelebb?
Mire ez a cikk az olvasók elé kerül, én már valószínűleg a feröer-szigeteki hajóútam után leszek. De ha minden jól megy, még idén visszatérek hosszabb időre Afrikába is.
előfizetésem
Hírlevél
