Ennyi minden állhat amögött, ha a gyermek nem akar tanulni otthon

2025. november 28.
tanulás
A gyermek tanulási viselkedésének változása különféle okokra vezethető vissza
Fotó: Willie B. Thomas/Getty Images

Sok családban állandó probléma, hogy a gyerek valamiért nem tanul az iskolai órákra, nem készíti el a feladatát, amit egyszerűen a rossz gyerek címszóval illetnek a tanárok. De valójában sokféle ok rejtőzhet a „nem tanulás” mögött.

Ha egy gyerek nem tanul, nem biztos, hogy vele van a gond. Stöckert-Kozák Annamária gyermekpszichológussal végigvettük a lehetséges okokat, amelyek blokkolhatnak egy fiatalt.

Szeretnek tanulni a gyerekek?

Ez egy érdekes kérdés. A gyermekekben alapvetően benne van a kíváncsiság, a világ iránti érdeklődés és a tanulási vágy is. Szeretném azt gondolni, hogy szeretnek tanulni. Volt már olyan gyermek, aki mondta nekem, hogy szeret tanulni, és azért szeret iskolába járni, mert ott tanulni lehet. Sok szülő mondja, hogy amikor a gyermeke elkezdett iskolába járni, kifejezetten várta, mert kíváncsi volt. Sok gyerek és fiatal pedig azért tanul valamit, mert kedveli a tanárt, vagy érdekesnek tartja az óráit.

Mennyi múlik a tanáron?

Sok. Ha egy tanár azt jelzi vissza, hogy nem elég, amit a gyerekek csinálnak, vagy jelzi, hogy butának tartja őket, vagy esetleg nincs egy kedves szava, akkor nem csoda, hogy a gyerekek nem szeretik az óráját.

Sokat várnak el manapság a tanárok?

Egy tanár nem lát bele egy gyerek hétköznapjaiba. A családtól és a szülőtől is függ, hogy egy kisebb gyerek mikor ér haza, és mennyi lehetősége van készülni. Sokszor 30 fős osztályok vannak, így nincs túl sok megoldás arra, hogy mindent tudjanak a gyerekről.

glamour plusz ikon Magolás helyett élményalapú oktatás: ez lehet a tudásátadás jövője

Magolás helyett élményalapú oktatás: ez lehet a tudásátadás jövője

Milyen egyéb okok állhatnak a háttérben?

Amennyiben hirtelen romlás következik be egy gyermek tanulmányi teljesítményében, ott mindenképpen van egy speciális kiváltó ok, amelyet meg kell keresni, és meg kell oldani. Ha állandó a nem megfelelő teljesítmény, az sem biztos, hogy a gyerek hibájára utal. Az már elsőben látszik, ha egy gyerek lassabban halad, mint a többiek, ami utalhat tanulási nehézségre vagy zavarra. A három legismertebb zavar a diszlexia, amely olvasási nehézséget jelent, a diszgráfia, amely írási zavar, valamint a diszkalkulia, amely számolási zavarokat jelez.

Ha egy gyereknek nehéz koncentrálnia és figyelnie, az jelezhet ADHD-t is. És ne felejtsük el, hogy sok gyermek azért sem tud tanulni, mert nem tanítják meg őket arra, hogyan kell tanulni. A bevett gyakorlat az, hogy minden gyermek kialakítja a neki legmegfelelőbb tanulási szokásokat, azonban korántsem biztos, hogy ez mindenkinek megy.

Mi a teendő, ha tanulási zavarra gyanakszunk?

Érdemes konzultálni egy olyan pedagógussal, akiben megbízunk, és kikérni a véleményét. El lehet indulni egyfajta kivizsgálási úton, amitől nem kell megijedni. A pedagógiai szakszolgálatokon vannak olyan speciális vizsgálatok, amelyek meg tudják állapítani ezeket. Különféle feladatokkal nagyon szépen lehet fejleszteni ezeket az egyedi nehézségeket.

Milyen tanulási módszerek léteznek?

Személyiségtípustól függ, hogy kinek milyen módszer működik a legjobban. Van, aki csak úgy tud magolni, hogy fel-alá járkál, másoknak pedig mindenképpen ülniük kell. A vizuális típusoknak a színes kiemelők segítenek leginkább, mert arra emlékeznek, hogy a kiemelt szavak hol találhatóak a papíron. Van, akinek például kell a szövegkörnyezet egy idegen nyelv tanulásánál, de van, aki csak szavakat tanul.

glamour plusz ikon A tanulás mellett fontos, hogy ne online töltsék a diákok a szabadidejüket

A tanulás mellett fontos, hogy ne online töltsék a diákok a szabadidejüket

Hogy látod, az új környezet mennyire befolyásolhatja egy gyermek tanulmányait?

A költözés és az új környezet úgy gondolom, hogy mindig egy veszteség. Akkor is, ha jobb körülmények közé kerül egy gyerek. Azért veszteség, mert kikerül a megszokott környezetéből, amelyet meg kell gyászolni. Könnyen lehet, hogy megtorpanás következik be egy jól tanuló gyermeknél is. Új osztálytársakat és tanárokat ismer meg, és meg kell szokni az új elvárásrendszereket és ritmusokat. Nem csak a tananyag a lényeg.

A gyermek érzelmi hátterével sajnos kevesebbet foglalkozunk.

Igen, pedig nagyon fontos, hogy egy gyermek megfelelő környezetben tudjon tanulni. Legyen egy nyugodt szobája és asztala, ahol nyugodtan, a saját ritmusában tud tanulni. Ahol ott vannak a saját dolgai, és ahol békén hagyják. Ha esetleg kistestvér van, vagy a nappaliban tanul, ahol valaki tévét néz, akkor az zavarhatja az összpontosításban.

Mi van, ha nem motivált a gyermek?

Az nem jó. Ez nagyban függ a tanártól és a tantárgytól is. Ha nem gondolja, hogy célravezető egy óra, vagy nem tartja érdekesnek egy tanár módszerét, könnyen elmehet a kedve egy tantárgytól. Ha esetleg félnek a gyerekek a tanártól, mert érzik, hogy nem túl empatikus, az nagyon rossz. A tanár hozzáállása nagyon sokat számít a gyerekeknek. Ráadásul amit mi választunk, azt mindig szívesebben csináljuk. Muszáj, hogy akarjon a gyerek tanulni, mert felkeltik az érdeklődését.

Valamilyen módon értéknek kell látnia a tanulmányokat. Segíthet, ha megismertetjük vele, hogy távlatokban mennyit jelenthet egy-egy karrier vagy tanulmányi út.