„Sosem akartunk szexik lenni – csak önmagunkat adni” – Falusi Mariann szabadságról, túlélésről és zenéről

2025. július 13.
Az alkotói szabadság és az önazonosság az életvitel alapja Falusi Mariann számára.
Az alkotói szabadság és az önazonosság az életvitel alapja Falusi Mariann számára. - Felső: ROBERT MAAR, Nyaklánc és karkötők: Mariann sajátja
Fotó: Zsólyomi Norbert

Mit jelent megalkuvások nélkül, szabadon élni? Falusi Marianntól erről nagyon sokat tanulhatunk. Ráadásul ő nem önsegítő könyvekből nyert tapasztalatok alapján alakította ki függetlenségét, egész egyszerűen csak arra törekedett, hogy mindig önazonos maradjon. Kevés olyan embert tudunk elképzelni, aki ne cserélne vele szívesen.

A Pa-dö-dő zenekar történetének indulása összekapcsolódott a rendszerváltással. Falusi Mariann és Lang Györgyi Bye-bye, Szása! című számát egy ország énekelte boldog eufóriában az orosz kivonuláskor. Azóta nagyon sok minden változott, és nem biztos, hogy csak a jó irányba. Mi, magyar emberek azóta is az óránkat keressük és a vodkát nyeljük, és mostanra már biztosan tudjuk, hogy az új világrend sem hozta el számunkra a teljes szabadságot.

A legjobb, amit tehetünk, ha követjük Falusi Mariann példáját, és megpróbáljuk kialakítani egyéni szabadságunk terét, még akkor is, ha ez jóval nehezebb ma, mint a kilencvenes években volt.

Mikor korábban beszéltünk, említetted, hogy hangszálműtéted volt. A zenei szakmán kívül ritkán jut az emberek eszébe, hogy az énekesek hangja mennyire igénybe van véve a használat során. Neked ez mennyire jelentett problémát az életed során? Illetve mennyire ijesztő egy hangszálműtét?

Ez mindenkinél másképp van. Én, hála istennek, iszonyatosan teherbíró voltam világ életemben. Az 1985-ös Ki mit tud? után elmentem vendéglátózni Nyugat-Európába, ahol napi hat-hét órákat énekeltem, és imádtam. Az elmúlt negyven évben egyetlen előadást sem mondtam le, de most egy fertőzést követően megerőltettem a hangszálaimat, amire a testem azt mondta, hogy egy kicsit álljunk meg.

Megműtöttek, és már megint teljesen jó a hangom, de három hónapig le kellett mondanom a koncertjeimet. Lelki problémát különben nem okozott a dolog, mert tudtam, hogy vissza tudok állni, és jó is volt pihenni, mert az azt megelőző időszak kicsit sűrűre sikerült. Genetikai kérdés is, hogy kinek mennyire érzékeny a hangja, és persze van, aki egy ilyen helyzettől megijed.

Az énekeseknek alapvetően az átlagostól eltérő életmódot kell vinniük. Egy operaénekesnek például úgy kell készülnie a fellépéseire, hogy előtte már egy héttel diétát tart – de számít az evésen kívül az alvás és a szex is. Az éneklés féltékeny szerető: abban a pillanatban, amikor bármi olyat teszel, ami nem szabályos, hallatszik a hangodon.

Én valójában nagyon későn jöttem rá, hogy milyen nagy énekesnő vagy. Akkor, amikor a 2010-es évek második felében megjelent a Kiscsillag Semmi konferencia című albuma, és elénekelted a Dzsenifer című dalt. Mintha a Pa-dö-dő nem adott volna neked lehetőséget énekesként a kibontakozásra. Ebben igazam van?

A hangok mindenhol ugyanazok. Csak hozzáállás kérdése, hogy az ember hogyan ítéli meg, hogy amit hall, az mennyire értékes vagy cizellált. De a prekoncepció mindig működik. Zsoldos Béla például több mint egy évtizeden át dolgozott velünk, aztán egyszer csináltunk egy albumot, amin külön énekeltünk Györgyivel, és akkor csodálkozott rá, hogy milyen jó hangom van. Amikor jazzt énekelek, akkor is mindenki el van ájulva, pedig pontosan ugyanúgy énekelem, mint a popdalokat.

Falusi Mariann mindig is ragaszkodott a személyes önazonossághoz és a szabadságához - Farmernadrág: C&A , Farmerruha, bakancs és ékszerek: Mariann sajátja
Fotó: Zsólyomi Norbert

Szerinted akkor a műfajjal kapcsolatosak az előítéleteim?

Valószínűleg igen, de valójában nem annyira a műfaj az érdekes. Az egyes stílusokat te tünteted ki a figyelmed mértékével. A popzenét sokszor elintézik annyival, hogy szórakoztató, és közben nem figyelnek arra, hogy milyen árnyalatok, megoldások vannak benne.

Te milyen zenét hallgatsz szívesen?

Nem nagyon szoktam zenét hallgatni. A kocsiban néha elindítom a rádiót, de aztán mindig gyorsan ki is kapcsolom, mert idegesít. Ha magamtól hallgatok zenét, akkor az általában klasszikus, de nem nagyon válogatok a műfajok között, hallgatom, ami szól. Talán életfilozófiámnak is mondhatnám, hogy ami szembejön, az az enyém, de én nem megyek semmi után. Igaz ez a zenére is, nem nagyon szoktam benne válogatni, vagy egyetlen dolog mellett leragadni.

Aki a Pa-dö-dőről beszél, az eljut a szabadság fogalmáig. Ennek sok komponense van, az egyik ezek közül az alkotói szabadság, amibe nem engedtetek igazán külső beleszólást. De ti ketten mindig ugyanazt akartátok?

Ugyanazt, de mindig más módon. Györgyi sokkal vehemensebb volt, mindig kimondta, ami eszébe jutott, én pedig kicsit introvertáltabb voltam, mindig figyelembe vettem a lehetséges rosszakat. Györgyi mindig hirtelen döntéseket hozott, én meg elsöprögettem utána a dolgokat, ha valami probléma volt. Szóval

más tempóban, de mindig ugyanazt akartuk, ha nem így lett volna, nem tudtunk volna együtt dolgozni.

glamour plusz ikon Kérdezd inkább a ChatGPT-t? – A közösségi média és AI hatása a gyerek-szülő bizalomra

Kérdezd inkább a ChatGPT-t? – A közösségi média és AI hatása a gyerek-szülő bizalomra

A másik, ami a Pa-dö-dő szabadságának fontos komponense volt, a rendszerváltást követő eufória, és az, hogy egy számban viccesen el lehetett búcsúztatni az országból kivonuló orosz katonákat. Mennyire volt nektek furcsa eleinte a Bye-bye, Szása! című számot énekelni úgy, hogy cenzúrában szocializálódtatok?

Hozzátartozott a működésünkhöz, hogy úgy éreztük, mindent szabad, gátlások nélkül. Részt vettünk tüntetéseken, és már rögtön a rendszerváltás kezdetekor tisztában voltunk vele, hogy ez a mi időnk. De a Bye-bye, Szása! még az orosz kivonulás előtt született. A szám címe egy újságcikkből inspirálódott („Bye-bye, EMI!”), ami arról szólt, hogy egy nagy lemezkiadó cég szeretett volna bejönni az országba, de elküldte a Hungaroton.

A szövegeinket általában úgy írtuk, hogy ültünk, hülyeségeket beszéltünk, és abból végül mindig kialakult valami. Aznap azon gondolkodtunk, mitől búcsúznánk el mi szívesen, mi az, ami nekünk kínos – erről pedig rögtön orosz férfinevek ugrottak be. Így lett a cím Bye-bye, Szása!, és ez már hozta magával a többi ötletet, onnan már öt perc alatt megírtuk a szöveget. Azért hiszi mindenki azt, hogy a dal a rendszerváltás után született, mert mire megjelent, addigra valóban elkezdődött már a rendszerváltás.

A Pa-dö-dő bombaként robbant be a magyar könnyűzenei életbe. Mennyire volt nehéz a státuszát megőrizni a 2000-es években?

Nem igazán törekedtünk rá, hogy megőrizzük. Mindenki azt hiszi, hogy több szándékoltság volt a munkánk mögött, pedig mi csak jól éreztük magunkat és éltünk. A pályánk első húsz évében nem volt az a hisztéria, ami most, nem volt a bulvármédia ennyire összekapcsolva a popzenével. Nekünk az volt a fontos, hogy amit csinálunk, az működjön.

Soha nem volt menedzserünk, soha nem rendeltünk PR-cikket, soha senkinek nem tartoztunk semmivel.

A szabadság az életformánk volt, nem tagozódtunk be soha sehova, megfelelni sem akartunk senkinek. Ennek megfelelően mi nem építettük magunkat, csak minden évben csináltunk egy lemezt, és minden évben elmentünk turnézni – volt olyan év, hogy kétszázhatvan fellépésünk volt, ebből kétszáz kétórás élő koncert. Ezt élveztük. Mást nem is csináltunk, de egy csomó újítást magunknak tudhatunk – mi csináltuk például az első digitálisan felvett lemezt itthon – ezt Bécsben vettük fel. És zeneileg is próbáltunk megújulni, de csak a saját kereteinken belül: nem kezdtünk el például rappelni, amikor a rap népszerű lett.

Rettenetesen fontos volt az is, hogy mutattatok egy új, a popsztároktól addig teljesen idegen női szerepmodellt. Nem akartatok szexik lenni, rettentő jó humorérzéketek volt mindig, amit nem féltetek használni – ez nem volt jellemző akkor a női előadókra, talán még most sem az. Ebben volt valami szándékoltság?

Így volt számunkra kényelmes, és én inkább a gyerekkor meghosszabbítását látom benne, mint a női szerepekre való nemet mondást. A gyerekkor tükröződött a megjelenésünkben is: lógós rövidnadrág, hosszú trikó – fontos volt számunkra a kényelem, és hogy ugyanúgy nézzünk ki a színpadon, ahogy az utcán járunk. Az akkori női előadók karaktere egyébként sokkal erőteljesebb volt, mint ma, tehetségük átívelt az elmúlt negyven éven.

Persze, az is igaz, hogy akkoriban összességében kevesebb volt az előadó, nem volt ilyen iszonyú mennyiségű ember a szakmában, aki folyton próbál valamivel kitűnni, olyan szélsőséges dolgokat tenni, ami miatt észreveszik. Nekünk még elég volt azt csinálni, amit szerettünk.

glamour plusz ikon Fekete Giorgio: Teljesíthetetlen elvárásokat állítottam magammal szemben, ami sok szorongást, megfelelési kényszert és bűntudatot okozott

Fekete Giorgio: Teljesíthetetlen elvárásokat állítottam magammal szemben, ami sok szorongást, megfelelési kényszert és bűntudatot okozott

Most termékké kell válni…

Igen, és ez egy érdekes szituáció, amiben nehéz lavírozni. Györgyivel vezettünk például tévé- és rádióműsorokat, és mindig akkor álltunk fel, amikor úgy éreztük, hogy kezdünk termékké válni. Voltam például a Megasztárban zsűritag, Presser Gábort váltottam a műsorban. Amikor azt mondták, hogy a fülembe teszik a súgót, és megmondják, hogy mit kell mondanom, akkor azonnal felálltam.

A Danubius Rádióban vezettünk hosszú éveken keresztül műsort, ahol fontos volt nekünk, hogy amiről beszélünk, ahhoz illeszkedjen a zene. Bejött egy olyan rendszer, amikor már fizetni lehetett azért, hogy a zene a műsorba kerüljön – akkor eljöttünk, mert úgy éreztük, ez így már nem a mi műsorunk. Az ilyen helyzetekre mi mindig nemet mondtunk, és hála istennek már megöregedtünk addigra, amire ez a működés került főszerepbe. Borzasztó volt végignézni, hogyan válnak fontosabbá a produkciónál az azt körülvevő médiamegjelenések.

Ha például ma valaki elmegy egy tehetségkutatóba, akkor az emberek általában előbb tudják meg az újságból és a különböző posztokból a magánélete egyes részleteit, mint hogy fellépne a színpadra. Ebben a zajban pedig az egyéni karakter elveszik, és a zsűri válik a műsor főszereplőjévé, de tulajdonképpen mindenki statiszta. Mi

sosem voltunk statiszták a saját életünkben és művészetünkben, hanem mértékegységek voltunk, amiért visszatekintve nagyon hálás vagyok.

Stylist: Gál Nóra

Smink és haj: Pataky Ágnes