Nők, akik szó szerint a fotelből változtatták meg a világot: a szalonok mindenható háziasszonyai

2025. október 26.
A nők háziasszonyként fontos szerepet játszottak a szalonok irányításában, befolyásuk kiterjedt kulturális és politikai szférákra.
A nők háziasszonyként fontos szerepet játszottak a szalonok irányításában, befolyásuk kiterjedt kulturális és politikai szférákra.
Fotó: Aniko Aliyeva

Mi jut eszedbe arról a szóról, hogy „szalon”? Egy különösen rendezett nappali, ahol tilos hátradőlni? Rejtélyes kulturális események, ahova csak a kiváltságosok léphetnek be? Befolyásos, nagyszoknyás asszonyok? A szalon mindez, és még sokkal több.

A szalonok története egészen az 1600-as évekre vezethető vissza, amikor a francia arisztokrácia asszonyai nem nagyon tudták kitenni a lábukat a palotájukból. Nagyon messzire voltunk még attól, hogy olyan nyilvános terek legyenek az európai nagyvárosokban, ahol egy nő biztonságban időt tölthet a barátaival, így a szociális élet túlnyomórészben magánterekre, rokonok és barátok otthonaira korlátozódott. Igény azonban bőven lett volt ennél többre, változatosabbra és izgalmasabbra, így mivel a nők nem léphettek ki a világba, párhuzamos univerzumokat hoztak létre a saját otthonaikban.

Az így létrehozott kulturális szalonokban pedig addig sohasem tapasztalt kötetlen hangulatban beszélgethettek nemesek, polgárok, művészek; nők és férfiak vegyesen. A meghívókért harcoltak a korabeli párizsiak, a szalonok háziasszonyai, a fifikás salonnière-ek pedig hamarosan elképesztő befolyásra tettek szert, gyakran a háttérből irányítva a korszak kulturális trendjeit és politikai erővonalait, megteremtve a Felvilágosodás korának egyik legfontosabb szellemi bázisát. Mindezt az otthonuk kényelméből.

glamour plusz ikon Értelmiségiek, ápolók és munkások - nők az 1956-os forradalom felkelői között

Értelmiségiek, ápolók és munkások - nők az 1956-os forradalom felkelői között

Networking, de rizsporos parókában

Egy-egy szalon elindítása és fenntartása összetett képességeket és sok munkát igényelt: egyszerre kellett kiváló rendezvényszerzőnek lenni, megfelelni a folyamatos kreatív kihívásnak, hogy a szalonok előadói és témái elég izgalmasak legyenek, és közben elég empatikusnak ahhoz, hogy a salonnière elsimítsa az esetleges konfliktusokat. Egy szalon és a háziasszony sikeréhez pedig hozzátartozott a kitartás is: ahogy ma a lustán posztolóból sohasem lesz influenszer, régen ritkásan szerveződő szalonból sem lett igazi beszédtéma, meghatározó intellektuális hotspot.

A korabeli francia arisztokrácia pedig gyakran költözött a királyi udvar és a saját különböző birtokaik között, ami kiszámíthatatlanná és népszerűtlenné tett volna egy-egy szalont: Julie de Lespinasse így szembement a forgalommal, amikor tizenkét éven keresztül minden áldott este az otthonában tartózkodott öt és kilenc óra között, hogy fogadni tudja a betoppanó vendégeket. Madame Necker gondosan vezetett naplójából pedig megtudhatjuk, hogy egy-egy estére komoly haditervvel készült, hogy kivel miről fog beszélni, és kiket fog bemutatni egymásnak, akár azt is meghatározva, hogy különböző ismerőseinek milyen potenciális közös témái lehetnek.

Madame Necker (született Suzanne Curchod, 1737–1794) a 18. századi francia szellemi élet egyik különleges alakja volt – író, műveltségterjesztő és a korszak egyik leghíresebb párizsi szalontartónője, akinek házában a felvilágosodás legfontosabb gondolkodói és politikusai megfordultak.
Fotó: duncan1890/Getty Images

Egy-egy esemény háziasszonya állította össze ezeknek a tizenhetedik-tizenyolcadik századi networking eseményeknek a vendéglistáját, kiválasztották az előadókat, a megvitatandó kérdéseket, illetve gyakran mentoráltak más nőket is, hogy azok is elindíthassák a saját szalonjukat, amit a védencek gyakran csak évtizedeken át tartó „gyakornokoskodás” és a mentor halála után tettek meg. A szalonok így olyan korabeli szabadegyetemekké fejlődtek, ahol – egyedülálló módon – mindenki megcsillogtathatta a tudását és a szellemességét.

A sokszor semmilyen, vagy hiányos neveltetést kapó arisztokrata lányok pedig betömhették a műveltségük hézagjait, anélkül, hogy részt vettek volna a formális oktatásban, ami lényegében nem létezett a korabeli lányok számára. A zárdák, ahol az arisztokrata lányok gyakran éveket töltöttek a házasságuk előtt, inkább a megfelelő keresztény értékeket próbálták a gondjaikra bízott fiatalok fejébe verni, az oktatás messze elmaradt a morális nevelés mögött. Így a lányok ismereteiben bőven akadtak lyukak: például Madame Geoffrin-t, aki később sikeres szalont vezetett Párizsban, annak idején csak olvasni tanították meg, az írást már feleslegesnek ítélte a gyámja.

glamour plusz ikon Hatvany Lili bárónő, aki már akkor influenszer volt, amikor nemhogy TikTok, de még TV sem volt a világon

Hatvany Lili bárónő, aki már akkor influenszer volt, amikor nemhogy TikTok, de még TV sem volt a világon

Ménage, vagyis az intellektuális állatkert

A francia királyi udvar merev protokolljával szemben a szalonok légköre annyira oldott, a felvetett témák pedig olyan radikálisak voltak, hogy ezeket a nők által szervezett félnyilvános tereket még a „Francia forradalom bölcsői”-ként is szokták emlegetni. Nem véletlenül, hiszen azzal, hogy mindenekfelett az intellektust helyezte a középpontba, a salonnière elhintette azt a gondolatot, hogy a nemesség, a felsőbbrendűség nem feltétlenül csak örökölhető. Meg is lehet szerezni azt.

Regisztációhoz kötött tartalom logo Ezt a cikket a Subscribe with Google jóvoltából olvashatod díjmentesen december 7-éig!

A szalonok befolyására és informális hangulatára jó példa Claudine-Alexandrine Guérin de Tencin, a korszak egyik ismert háziasszonya, aki csak „állatkert”-ként emlegette a szalonját, a vendégek pedig „szörnyetegek” név alatt futottak. A korábban már emlegetett Madame Geoffrin pedig felnőtt korában annyira megtanult írni, hogy rendszeres levelezésben állt magával Nagy Katalin cárnővel. A háziasszony levelei alapvető fontosságúak voltak a szalon működése szempontjából.

Claudine-Alexandrine Guérin de Tencin (1682–1749) a 18. századi francia felvilágosodás egyik legizgalmasabb, legellentmondásosabb nőalakja volt – egyszerre író, politikai intrikus és a korszak egyik legbefolyásosabb szalontartónője.
Fotó: Meisterdrucke

Ugyanis sokan leveleken keresztül, a távolból követték nyomon egy-egy kör tevékenységét, a szalonokban pedig fontos programpont volt az érdekesebb levelek felolvasása, megtárgyalása, a levelek írói pedig számítottak is arra, hogy az írásaikat tág körben fogják megbeszélni, vagy akár kölcsön is adják. Így lassan kicsiszolódott a hírlevél, a levél, melyet egy valaki írt sok más embernek, és nem várt rá választ.

Mivel a korabeli írók gyakori vendégek voltak, sokszor a szalonok közönsége halhatta először egy-egy felolvasáson a legújabb műveiket, és természetesen maga a szalon mint jelenség is megjelent az irodalomban, mint a szerelem és az intrika fontos helyszíne. Sőt, még az is előfordult, hogy egy-egy salonnière kiadta a saját írásait, ez a fajta öntudatos, ambíciózus hozzáállás pedig pontosan az ellenkezője volt annak a szelíd engedelmességnek, amit ebben a korban elvártak a nőktől.

Persze a jelenség nem mindenkinek volt szimpatikus. Molière a szalonok fontoskodó asszonyait gúnyolta ki „Tudós nők” című darabjában. Tény, hogy előfordult, hogy egy-egy kör nem feltétlenül mély intellektuális célok miatt indult, hanem olyan prózai oka volt a szalonalapításnak, mint például Madame Lambert erős szerencsejáték-függősége. A hölgy alternatív, kártya-mentes szórakozási lehetőséget keresett, amikor elindította a saját estjeit a tizennyolcadik század eleji Párizsban, ahol a szerencsejáték szinte járványszerű méreteket öltött az arisztokrácia köreiben.

Olyan hangok is akadtak, akik attól tartottak, hogy a szalonok és szervezőik befolyása miatt lassan az egész francia társadalom elnőiesedik. Így gondolkozott a híres filozófus, Jean-Jacques Rousseau is, aki azt kifogásolta, hogy amiatt, hogy a szalonokat nők irányítják, hamar az az áldatlan állapot jöhet el, amikor férfiak próbálnak a nőknek megfelelni, és ezáltal maguk is nőiesek lesznek: „Képtelenek magukból férfit csinálni, hát belőlünk csinálnak nőt.” – puffogott Rousseau.

glamour plusz ikon Ezek voltak Jane Godall utolsó szavai - A Netflix dokumentumfilmjét mindnekinek látnia kell

Ezek voltak Jane Godall utolsó szavai - A Netflix dokumentumfilmjét mindnekinek látnia kell

Azonban a filozófusnak nem volt igaza, amikor azt hirdette, hogy a szalonok a frivol szórakozás melegágyai, hiszen az intézmény pont, hogy egyre komolyabb lett az 1630-es évekbeli indulása óta: az 1760-as évek végére a szalonok vendégeinek túlnyomó része filozófus volt, vagy legalábbis annak vallotta magát.

A vádak ellenére pontosan azok a salonnière-k tudtak hosszú éveken át sikeresen működni, akik nem hagyták, hogy az általuk létrehozott körök kiüresedjenek, és csak a szórakozásról szóljanak, mélyebb tartalom nélkül. A folyamatos intellektuális stimuláció biztosítása, a nagylétszámú vendégségek folyamatos szervezése és a különféle emberi érzékenységek állandó észbentartása pedig nagyon is komoly munka volt. Még akkor is, ha fizetés sohasem járt érte.