Igazi káliumbomba ez a gyümölcs, ami hosszú távon akár életet is menthet

Ez a káliumban gazdag gyümölcs tökéletes gyógyír a magas vérnyomásra
Ez a káliumban gazdag gyümölcs tökéletes gyógyír a magas vérnyomásra
Fotó: mixetto/Getty Images

Ez is érdekelhet

Képtelenség leállni velük: 7 zseniális Netflix sorozat, ami a legnagyobb bűnös élvezeted lesz

Képtelenség leállni velük: 7 zseniális Netflix sorozat, ami a legnagyobb bűnös élvezeted lesz

2025. április 27.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Tudtad, hogy a kálium is egyike azon ásványi anyagoknak, amelyre a szervezetünknek szüksége van a benne zajló kulcsfontosságú folyamatok támogatásához? Többek között a vérnyomás szabályozásában is rendkívül fontos szerepet játszik: jótékonyan hat rá, főleg, ha magas vérnyomásról van szó. A jó hír pedig, hogy van egy gyümölcs, amivel rengeteget tehetsz azért, hogy elegendő legyen a káliumbeviteled.

A kálium egyik legfontosabb feladata, hogy ellensúlyozza a nátrium hatását, ami a hazánkban is rendkívül gyakorinak számító túlzott sóbevitel esetén különösen nagy kincs. A kálium segít a szervezetnek megszabadulni a felesleges nátriumtól a vizeleten keresztül, ezáltal csökkenti a vérnyomást, de egyéb módokon is képes fellépni a magas vérnyomás ellen. Egy új tanulmány szerint pedig egy bizonyos gyümölcsnek nagy szerepe lehet abban, hogy ez valóban így legyen.

A magas vérnyomás csendes gyilkos lehet

A magas vérnyomást csendes gyilkosként is szokás emlegetni, többek között azért, mert a legtöbb ember nem érez semmit, amíg a vérnyomása tartósan magas. Eközben viszont a szervezet folyamatosan küzd, és sokan csak akkor tudják meg, hogy ezzel a problémával állnak szemben, amikor már nagy a baj. Éppen ezért tudatosan érdemes tenned a megelőzésért, méghozzá egészséges életmódbeli szokások kialakításával.

Akik már küzdenek a magas vérnyomással, az egyik leggyakoribb ajánlás számukra a nátriumfogyasztás csökkentése, de a legújabb eredmények azt mutatják, hogy van egy másik lehetőség, ami talán még hatékonyabb lehet - állítja a Mirror. Ebben pedig a káliumnak, ezáltal pedig egy igazi káliumbomba gyümölcsnek, a banánnak is nagy szerepe van, olyannyira, hogy hosszú távon akár életet is menthet.

A káliumban gazdag étrend aranyat ér

„Kutatásunk azt sugallja, hogy ha több káliumban gazdag élelmiszert, például banánt vagy brokkolit illesztünk be az étrendünkbe, az nagyobb pozitív hatással lehet a vérnyomásra, mintha csak a nátriumot csökkentenénk” - mondja Anita Layton, a Waterloo-i Egyetem professzora. Vagyis lényegében az új tanulmány megállapította, hogy az emelkedett vérnyomás kezelésének kulcsa az lehet, hogyan alakul a kálium- és nátriumszintünk az általunk elfogyasztott élelmiszerek hatására.

Ha naponta 3 csészével megiszol ebből az italból, akár évekkel tovább élhetsz a várható élettartamodnál

Ha naponta 3 csészével megiszol ebből az italból, akár évekkel tovább élhetsz a várható élettartamodnál

A kálium, amely bőségesen megtalálható az olyan alapvető élelmiszerekben, mint a már említett banán, a burgonya, a spenót és az avokádó, jótékony hatású lehet. Ezzel szemben a nagyobb mennyiségű nátrium, amely jellemzően feldolgozott ételekben, például a gyorséttermi sült krumpliban, hamburgerben, pizzában, pékárukban lapul, rossz hatással lehet a vérnyomásunkra.

Így segíthet a banán

Az American Journal of Physiology Renal Physiology című folyóiratban megjelent friss tanulmány rámutat, hogy a kálium bevitele segítheti a szervezet nátriumbevitel utáni helyreállítási és kezelési folyamatait. Egyszerűbben fogalmazva, míg a nátrium megemeli a vérnyomást, addig a banán és a benne lévő kálium, illetve más káliumban gazdag élelmiszerek csökkenthetik azt, ami arra utal, hogy az ilyen egyszerű étrendi módosítások jelentős egészségügyi előnyökkel járhatnak.

Rengeteget számít, ha változtatsz

A Mirror azt is kiemelte, hogy a modern táplálkozási szokásokkal egyidejűleg sok nyugati étrend nátriummal terhelt, miközben hiányoznak a káliumot adó gyümölcsök és zöldségek, ami azt jelenti, hogy a szervezetünk nehezen tudja kezelni a gyakran elfogyasztott magas nátriumszintet. Amennyiben ez a te étrendedre is igaz, rengeteget számíthat, ha életmódot váltasz.

Ha pedig már most egészségtudatosan táplálkozol, de eddig nem figyeltél célzottan a kálium-nátrium egyensúlyra, úgy érdemes lehet kifejezetten arra is törekedned. Ám a legfontosabb mindig az, hogy elsősorban a saját tested igényeit figyelembe véve alakítsd ki az étrendedet és az egyéb életmódbeli szokásaidat is, ügyelve az aktuális egészségi állapotodra!

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Itt állíthatod be , hogy a Google keresőben könnyebben megtaláld a glamour.hu cikkeit
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Így működik belülről egy Wolt Market: percek alatt összeáll a komplett bevásárlás – VIDEÓ (x)

Így működik belülről egy Wolt Market: percek alatt összeáll a komplett bevásárlás – VIDEÓ (x)

Kerti party, fesztivál vagy privát buli? DJ Yamina tippjei a tökéletes bulihoz (x)

Kerti party, fesztivál vagy privát buli? DJ Yamina tippjei a tökéletes bulihoz (x)

Látványos fogyás, de milyen áron? A fogyasztó injekciók rejtett veszélyére figyelmeztetnek (x)

Látványos fogyás, de milyen áron? A fogyasztó injekciók rejtett veszélyére figyelmeztetnek (x)

Fesztiválra készülsz? Ez a 3 szabály megkímélhet egy nagyon kellemetlen problémától (x)

Fesztiválra készülsz? Ez a 3 szabály megkímélhet egy nagyon kellemetlen problémától (x)