Ezért ne igyál soha vizet, miután gyümölcsöt ettél

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Gyümölcsöt enni egész évben, nap mint nap fontos, a meleg nyári napokon viszont különösen jól tudnak esni. A legtöbben még akkor is szívesen megeszünk egy szelet görögdinnyét vagy pár szem málnát, ha egyébként nem vagyunk nagy gyümölcsrajongók. Egy dologra viszont mindenképpen érdemes figyelned, bármikor is eszel gyümölcsöt: közvetlenül utána nem jó döntés vizet inni.

Víz és gyümölcs? Csak elméletben működnek együtt
Víz és gyümölcs? Csak elméletben működnek együtt
Fotó: Flashpop/Getty Images

Bár a testünk nagyjából 60%-át víz alkotja, és jól tudjuk, mennyire fontos, hogy kellő mennyiségben vigyünk be a szervezetünkbe folyadékot, nem mindannyian érezzük annyira könnyűnek, hogy ez így is legyen. A gyümölcsök minden kétséget kizáróan nagy segítségünkre lehetnek ebben. De tudtad, hogy miután gyümölcsöt ettél, kifejezetten rossz ötlet vizet innod?

Fontosak a testünknek, de nem együtt

Ami biztos, hogy a víz és a gyümölcsök is egyaránt egészségesek, és egy kiegyensúlyozott, normális étrendnek alapvető elemeit kell, hogy képezzék. Egy, az Advances in Nutrition című folyóiratban megjelent kutatási áttekintés rávilágított arra, hogy a gyümölcsök fogyasztása növeli a rostbevitelt, ami valószínűleg támogatja az egészségünket, és csökkenti az elhízás kockázatát. Sőt, bizonyítékok vannak arra, hogy a gyümölcsök még a lelki jólétünket is javíthatják. Eközben a víz elengedhetetlen a kiszáradás megelőzéséhez, a szövetek és ízületek védelméhez, valamint a testhőmérséklet szabályozásához. De akkor miért nem működnek együtt?

Kedvezőtlen lehet a vércukorszintünknek

Annak, hogy gyümölcsevés után nem érdemes vizet innunk, több oka is van. Egyrészt ajánlott számolnunk egy olyan esettel, ha gyümölcsevés mellett még más cukros ételeket, például hagyományos fánkot is fogyasztunk, és azután iszunk vizet. Egy, a Clinical Nutrition ESPEN folyóiratban megjelent tanulmány kimutatta, hogy azoknak a kutatásban részt vevő alanyoknak, akik vizet ittak, miközben cukros fánkot ettek, jobban megemelkedett a vércukorszintjük, mint azoknak, akik nem fogyasztottak vizet, vagy 30 percet vártak a fánk elfogyasztása után. Bár ez a tanulmány nem vizsgálta a gyümölcsfogyasztás vércukorszintre gyakorolt ​​hatását, lehetséges összefüggést sugall az édes ételek melletti vízfogyasztás és a magasabb vércukorszint között.

Túlhidratáltságot okozhat

Bár sokan inkább azzal küzdünk, hogy elegendő mennyiségű folyadékot vigyünk be a szervezetünkbe, a gyümölcs és a víz összekeverésével bizony könnyen előfordulhat az is, hogy túlhidratáltak leszünk. Egyes gyümölcsök ugyanis, mint például az eper, az őszibarack, a görögdinnye, a sárgadinnye, a grapefruit vagy a narancs legalább 88%-ban vízből állnak. Ez önmagában nagyszerű, de ha még vizet is iszunk egyből az elfogyasztásuk után, akkor túl sok folyadék kerülhet egyszerre a szervezetünkbe. Ez túlhidratáltsághoz vezethet, ami gyakran olyan kellemetlen tünetekkel jár, mint a hányinger, a hányás, az álmosság, a gyengeség, a zavartság és a fejfájás.

Ezt az 5 dolgot te sem teszed meg lefekvés előtt, pedig kellene

Ezt az 5 dolgot te sem teszed meg lefekvés előtt, pedig kellene

Felboríthatja az emésztésünket

Ha gyümölcsevés után vizet iszunk, azzal bizony az emésztésünknek sem kedvezünk. Ez a kombináció ugyanis megzavarhatja a gyomor felszívódási és emésztési folyamatát, ami savasságot eredményez, felborítva az emésztőrendszer pH-értékét, vagyis a savasság és a lúgosság szintjét. A gyümölcsök ráadásul jellemzően nagyobb mennyiségű cukrot és élesztőt is tartalmaznak. Így ha az elfogyasztásuk után vizet iszunk, az felhígítja a gyomorsavat, ami pedig olyan környezetet teremt, amelyben az élesztő szaporodhat és gázképződést okozhat a gyomorban.

Mennyit érdemes várnunk?

Ha nem szeretnéd, hogy az egészségedre potenciális veszélyt jelentsen a vízivás és a gyümölcsevés kettőse - amelyek külön fantasztikusak -, akkor hagyj közöttük kellő mennyiségű szünetet. Ez egyes ajánlások szerint jó, ha egy óra is megvan, de fél órát mindenképpen érdemes várnod. Így kedvezhetsz a vércukorszintednek, az emésztésednek, kiküszöbölheted a túlhidratáltságot, de általában véve is jobban érezheted magad. Szomjasnak aligha fogod érezni magad abban a fél vagy egy órában, hiszen a gyümölcsök is magas víztartalmúak, így tényleg csak egy kis odafigyelésre van szükség, és máris sokat tehetsz az egészségedért.

Forrás: guardian.ng, healthshots.com, healthdigest.com

Vigyázz még jobban az egészségedre:

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Sydney Sweeney aprócska bikiniben nyitotta meg a nyarat

Sydney Sweeney aprócska bikiniben nyitotta meg a nyarat

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Ha ezt a lépést beiktatod a szájápolási rutinodba, garantáltan egészségesebbek lesznek a fogaid (x)

Ha ezt a lépést beiktatod a szájápolási rutinodba, garantáltan egészségesebbek lesznek a fogaid (x)

4 dolog, amit muszáj leellenőrizned a fényvédő címkéjén, mielőtt megveszed (x)

4 dolog, amit muszáj leellenőrizned a fényvédő címkéjén, mielőtt megveszed (x)

Milyen szín illik a lakásodba? A szakértők elárulják (x)

Milyen szín illik a lakásodba? A szakértők elárulják (x)

Fontos! Ezt a 3 dolgot semmiképp ne hagyd otthon, ha nyaralni mész! (x)

Fontos! Ezt a 3 dolgot semmiképp ne hagyd otthon, ha nyaralni mész! (x)