A titkos karrier-szupererő, amit eddig figyelmen kívül hagytál a pszichológus szerint
A hála kifejezése nem csak a hálanaplók vagy a hálaadás-napi asztalok számára fenntartott rituálé lehet, hanem egyike a modern munkahelyeken leginkább alábecsült sikereszközöknek is. A szervezetpszichológia és az idegtudomány kutatásai következetesen azt mutatják, hogy a hála tudatos és rendszeres gyakorlása javíthatja a csapatmunkát, csökkentheti a stresszt és még a problémamegoldó képességeinket is fejlesztheti. Kertész Lilla szervezetpszichológus elárulja, miért és hogyan érdemes alkalmaznod a hálát a munkahelyeden is.
Ezeket láttad már?
A hála témájával foglalkozó cikkek többsége azonban csak annyit javasol, hogy gyakrabban mondj köszönetet. Ez jó kezdet, de messze nem elég. Ebben a cikkben, szokásomhoz híven, összegyűjtöttem néhány módszert, amellyel beépítheted a hálát a munkahelyi működésedbe is, hogy az valóban megkülönböztessen téged a többiektől.
Miért hatékony a hála a munkahelyen?
A hála érzése szó szerint átalakíthatja az agyunkat. Az idegtudósok rájöttek, hogy a hála kifejezése aktiválja az agy jutalmazási rendszerét, így dopamin és szerotonin (az antidepresszánsok által célzott hormonok) felszabadulását eredményezve. Idővel a hála gyakorlata megerősíti a pozitív és reziliens gondolkodás és a rugalmasság idegpályáit.
Munkahelyi szempontból a tanulmányok azt mutatják, hogy azok a munkavállalók, akik rendszeresen éreznek és fejeznek ki hálát, elkötelezettebbek, produktívabbak és innovatívabbak. Azok a csapatok pedig, amelyek gyakorolják a hála kifejezését, kreatívabban oldják meg a problémákat és kevesebb konfliktust tapasztalnak meg. A hála tehát olyan, mint egy társadalmi ragasztó, amelynek köszönhetően nagyobb valószínűséggel bízunk meg egymásban, működünk együtt és támogatjuk egymást, ami a virágzó munkahelyek alapja.
Amit a legtöbben félreértenek a hálával kapcsolatban
Nem elég egyszerűen csak köszönetet mondanod a munkatársaidnak, hogy érezhesd a hála jótékony hatásait. Az általános dicséretek, mint például a „ szép munka”, ritkán hozzák meg azt a pszichológiai, átütő hatást, amire valójában képes lehet a hála. A hála gyakorlása csak akkor működik, ha konkrét, őszinte és társadalmilag kölcsönös. Ez azt jelenti, hogy nem csak azt kell elismerned, amit valaki tett, hanem azt is, hogy az miért volt fontos. Például a „Köszönöm a segítségedet.” helyett mondhatod azt, hogy „Nagyra értékelem, hogy részt vettél azon a kaotikus megbeszélésen. Valószínűleg ez mentett meg minket attól, hogy lekéssünk a határidőről.”
Fáradtság vagy kiégés? 4 jel, hogy nagyobb a baj, mint gondolnád
De van még valami, amit a legtöbb munkahelyi hála útmutató kihagy: a hála nem csak mások megbecsüléséről szól, hanem arról is, hogy megtanuljuk elfogadni a megbecsülést anélkül, hogy semlegesítenénk azt. Sok szakember önkritikus megjegyzésekkel reagál a dicséretre, például így: „Ó, ez semmiség volt.” Ez azonban megakadályozza a hála pozitív hatását mind az adó, mind a fogadó számára. A dicséretet elfogadhatod egy egyszerű, magabiztos „Köszönöm, örülök, hogy segíthettem” állítással és megerősíti a kapcsolatot, ráadásul lehetővé teszi, hogy a hála pszichológiai körforgása teljes legyen.
Íme 5 tudományosan alátámasztott hála-gyakorlat, amit bevethetsz a munkahelyeden
1. Fordítsd meg a hála hierarchiáját!
Legtöbben felfelé fejezzük ki a hálánkat, vagyis a főnökünknek, a mentorunknak vagy az ügyfeleknek. Azonban fontos emlékeztetned magad arra, hogy a hála lefelé vagy oldalirányban is áramolhat. Azok a munkavállalók, akik váratlan hálaadást kaptak kollégáiktól, értékesebbnek érezték magukat, mint amikor a vezetők köszönték meg nekik a hozzájárulásukat.
Legközelebb, amikor a munkahelyeden vagy, köszönd meg a gyakornoknak is a segítségét, hogy kijavította a táblázatot vagy a csapattársadnak azt, hogy észrevette a beszállítói rendelésben elkövetett hibát. Ezek a mikropillanatok bizalmat építenek olyan helyzetekben, ahol a legkevésbé számítunk rá.
2. Adj hálát előre!
Ahelyett, hogy csak a már megtörtént dolgokért fejeznéd ki a háládat, próbáld meg előre is megköszönni azokat. Például egy stresszes megbeszélés előtt állj meg egy pillanatra és jegyezz fel egy dolgot, amiért máris hálás lehetsz (pl. „Hálás vagyok, hogy bemutathatom az ötleteimet a vezetőségnek” vagy „Hálás vagyok, hogy tanulhatok a visszajelzésekből”). A tudomány szerint azok, akik rendszeresen előre is hálát adnak, alacsonyabb stresszszinttel lépnek be a nagy nyomású helyzetbe és jobban teljesítenek a kognitív feladatokban is.
3. A csendes hála
Nem kell minden helyzetben kifejezned a háládat. Időnként az is elegendő, ha magadban hálás gondolatokat és érzéseket táplálsz, például egy kollégáddal kapcsolatban. Ez máris megváltoztatjatja a non-verbális kommunikációdat.
Próbáld ki a következő trükköt: mielőtt e-mail-t küldesz vagy belépsz egy megbeszélésre, szánj 10 másodpercet arra, hogy elgondolkodj ezen: „Hálás vagyok azért, ahogy ez a személy hozzájárul a csapatunkhoz.” Ha ezt megteszed, másképp fogsz kommunikálni és az e-mail fogadója vagy a megbeszélés résztvevői is érzékelni fogják ezt anélkül, hogy egyetlen szót is szóltál volna.
5 dolog, amit a boldog emberek nagyon másképp csinálnak a munkájuk során
4. Készen állsz a hála haladó szintjére?
A legtöbb hála lista a pozitívumokra fókuszál. De a haladó hála-gyakorló azt is megkérdezi, hogy mi a rejtett ajándék egy kihívásban. A pszichológusok ezt „előnyök keresésének” nevezik és ez az eszköz drámai módon növeli a rezilienciádat.
Például ahelyett, hogy azt gondolnád: „Nem tudom elhinni, hogy elutasították a projektemet”, gondolj erre inkább: „Hálás vagyok, hogy ilyen gyorsan kaptam egy megindokolt visszajelzést, mert így még van időm módosítani a terveken és egy még jobbat készíteni.” Idővel ez átprogramozza az agyad arra, hogy a kudarcokat lehetőségekként is lásd.
5. A hála, mint befolyásoló stratégia
A hála stratégiailag is felhasználható motivációs forrásként, anélkül, hogy a mikromenedzselés eszközeihez kellene nyúlnod vezetőként. Amikor az emberek megköszönnek egy adott cselekedetet, jóval nagyobb valószínűséggel ismétlik meg azt. Tehát ahelyett, hogy utasítást adnál, fogalmazd át a felszólításodat. Például ahelyett, hogy ezt mondanád: „Kérem, naponta frissítssd a jelentést”, fogalmazz így: „Nagyon köszönöm, hogy tegnap is frissítetted a jelentést, ez nagyon megkönnyítette a munkámat”. Így nem csak köszönetet mondtál, hanem megerősíetted a vágyott viselkedést a munkatársadban.
Szerelmes belém a kollégám vagy csak kedvel? Egyáltalán: hogyan kezeljem a vegyes jelzéseket?
6. Kerüld el a hála buktatóit!
Természetesen, mint minden munkahelyi módszer, a hála kifejezése is visszaüthet, ha felületesen használják. A hála is inflálódhat, ha a kis feladatokért is túlzott mértékben adsz köszönetet, mert ez felületes és kevésbé hiteles. Tartalékold az energiádat az igazán fontos pillanatokra. Továbbá, a hála soha nem jelentheti a valódi problémák figyelmen kívül hagyását. A kihívások elismerése és a hálát érdemlő pillanatok megtalálása teszi a hálát hitelesé.
A hála, mint karriertőke
A hála nem arról szól, hogy kedves embernek tekintsenek minket, hanem arról, hogy stratégikusak, emberségesek és jövőorientáltak legyünk. Azokon a munkahelyeken, ahol egyre gyorsabb a tempó és egyre nagyobb nyomás, a hála biztosíthatja a csapatok működéséhez szükséges pszichológiai oxigént. Ez nem valami elvont fogalom, hanem egy tanulható készség, amely egyaránt táplálja a teljesítményt és a kapcsolatokat.
Ráadásul a hála gyakorlása a munkahelyeden nem csak a vállalatnak segít, hanem a személyes márkádat is erősíti. A kollégák emlékeznek azokra, akik miatt értékesebbnek érezték magukat. Ez a fajta hírnév olyan karrier tőke, amelyet nem lehet megvásárolni, de fel lehet építeni egy-egy őszinte köszönettel.
„A munkahelyi zaklatás a csendben, a kétértelműségben és a jogfosztottságban virágzik” - szakértő segít a felismerésében és a kezelésében
Próbáld ki még ma! Mielőtt kijelentkezel, küldj egy váratlan, konkrét köszönő üzenetet egy kollégádnak. Aztán, amikor holnap valaki megköszöni neked, ne hagyd, hogy eluralkodjon rajtad a vágy, hogy lekicsinyeld. Csak mondd: „Köszönöm, nagyon értékelem.” Figyeld meg, hogyan változik meg az energia. Ez a hála ereje a munkahelyen.