7 módszer, hogy olyan asszertíven kommunikálj a munkahelyeden, ahogy nem is hitted volna, hogy arra képes vagy
A karrieredben a hatékony és magabiztos kommunikáció többet jelent, mint egy üzenet átadását. A kommunikációs stílusod ugyanis meghatározhatja a sikerességedet is, ezért fontos, hogy olyan módon fejezd ki magad, hogy az támogassa a kölcsönös tiszteletet, az átláthatóságot és az együttműködést.
Ezeket láttad már?
Az asszertív kommunikáció egyensúlyt teremt a passzivitás és az agresszió között, lehetővé téve, hogy igényeidet és véleményedet magabiztosan közvetítsd, miközben tiszteletben tartod a többiekét is. E készség elsajátítása jelentősen javíthatja a munkahelyi kapcsolataidat, csökkentheti a stresszt és növelheti a sikerességedet. De hogyan lehet fejleszteni az asszertív kommunikációt? Ebben a cikkben olyan stratégiákat gyűjtöttem össze, amelyek a segítségedre lehetnek.
Az asszertív kommunikáció megértése
Az asszertív kommunikáció a gondolatok, érzések és szükségletek világos és közvetlen kifejezésének képessége, oly módon, hogy eközben mások szükségleteit, nézőpontját és érzéseit is tiszteletben tartod.
Az asszertív kommunikáció különbözik…
- a passzív kommunikációtól, amikor kerülöd a konfliktusokat és nem fejezed ki valódi véleményedet, érzéseidet vagy szükségleteidet.
- az agresszív kommunikációtól, amikor erőszakosan vagy tiszteletlenül ráerőlteted a véleményedet másokra.
- a passzív-agresszív kommunikációtól, amikor a közvetett vagy szarkasztikus megjegyzések helyettesítik a nyílt és őszinte párbeszédet.
De hogyan fejlesztheted magadban? Íme néhány stratégia az asszertív kommunikáció elsajátításához!
Aki a narratívát irányítja, az irányítja a valóság érzékelését is, és ez a Wicked legnagyobb tanulsága a pszichológus szerint
Fejleszd az önismeretedet!
Mielőtt asszertívabbá válhatnál, fel kell ismerned jelenlegi kommunikációs stílusodat. Ehhez első lépésként segítségedre lehet az előző Karrier Kedd cikkben megosztott teszt is. Az önismereted által azonosíthatod azokat a helyzeteket, amikor hajlamos vagy túl passzívvá vagy túl agresszívvá válni a kommunikációd során. Vezess naplót vagy gondolkodj el azokon a munkahelyi interakciókon, ahol úgy érezted, hogy nem hallgattak meg, esetleg túlságosan agresszív voltál.
Azonosítsd be a kiváltó okokat és mintákat, amik a viselkedésed mögött húzódnak meg. Ha elakadtál, kérdezd meg azokat a személyeket a környezetedben, akikkel gyakran kommunikálsz (a családtagjaid, barátaid, munkatársaid), hogy szerintük melyek azok a helyzetek, amelyekben érdemes lehet fejleszteni az asszertivitásodat. A magas önismerettel rendelkező szakemberek erősebb szakmai hálózatokat építenek ki és nagyobb hatással vannak másokra.
Használj „én” kijelentéseket!
Az asszertív kommunikáció egyik legegyszerűbb, mégis leghatékonyabb technikája az „én” kijelentések használata a „te” kijelentések helyett. Ez a megközelítés megakadályozza a hibáztatást és a védekezést, miközben a beszélgetés konstruktív marad.
Ahelyett, hogy azt mondanád: „Soha nem hallgatod meg az ötleteimet a megbeszéléseken”, mondd inkább azt: „Úgy érzem, hogy nem hallgatnak meg, amikor az ötleteimet nem veszik tudomásul”.
A Psychological Thought című folyóiratban 2013-ban megjelent tanulmány szerint az „én” kijelentések csökkentik a munkahelyi konfliktusokat azáltal, hogy elősegítik az empátiát és az együttműködést.
Figyelj a non-verbális kommunikációdra is!
A szavaid csak az üzenet kisebb részét közvetítik, ezért nem szabad megfeledkezned a testbeszédedről, a gesztusaidról sem. Az asszertív testbeszéd ráadásul magabiztosságot és hitelességet sugároz. A kutatások szerint a nyitott, magabiztos testbeszédet használó személyeket hozzáértőbbnek és megbízhatóbbnak érzékelik.
- Tartsd a szemkontaktust, ezzel is tudatva a partnereddel, hogy figyelsz és megérted, amit közölni szeretne.
- Legyen laza, de egyenes a testtartásod, hogy magabiztosságot sugározz.
- Használj nyugodt és egyenletes hangnemet, hogy ne tűnj agresszívnek.
- Kerüld az olyan elzárkózó gesztusokat, mint amikor a karjaidat keresztbe teszed, mert ezek védekezést jelezhetnek a másik fél számára.
9 árulkodó jel, hogy kiemelkedően magas az érzelmi intelligenciád
Gyakorold az aktív hallgatást!
Az asszertivitás nem csak a beszédről szól, de a hatékony meghallgatásról is. Az aktív hallgatás módszerének elsajátításával fejlesztheted a közös probléma-megoldást és erősítheted a munkahelyi kapcsolataidat is.
Mutasd ki, hogy elkötelezett vagy a másik fél mondanivalója iránt: bólogatással, a legfontosabb pontok összefoglalásával, valamint nyílt végű kérdésekkel jelezd a másiknak, hogy jelen vagy és teljes mértékben figyelsz rá. Figyelj arra, hogy ne szakítsd félbe a másik felet, valamint azt is kerüld el, hogy gondolatban már előkészíted a válaszodat, miközben a másik még javában beszél.
Állíts fel világos határokat!
A határok a munkahelyen és a magánéletedben is segítenek megelőzni a kiégést és erős alapot biztosítanak ahhoz, hogy tiszteletben tartsák az idődet, a munkaterhelésedet és az erőfeszítéseidet is. A határok asszertív kijelölése azt jelenti, hogy világosan kifejezed, mit teszel meg és mit nem, anélkül, hogy túlmagyaráznád vagy bűntudatot éreznél. Azok a munkavállalók, akik határozott, de igazságos határokat szabnak, nagyobb munkahelyi elégedettséget és alacsonyabb stresszt tapasztalnak.
Az igazán kreatív emberek 10 paradox tulajdonsága, ami csak rájuk jellemző: rád mennyi igaz közülük
Hogyan fogj hozzá? Például, ahelyett, hogy azt mondanád: „Nagyon el vagyok havazva, de megpróbálom megoldani.”, mondd azt: „Tudok segíteni ebben, azután, hogy péntekig befejezem a jelenlegi prioritásomat”.
Tanulj meg nemet mondani!
A határhúzás egy másik formája a nemet mondás. Sokan küzdenek azzal, hogy nemet mondjanak, mert félnek a konfliktustól, a lehetséges negatív következményektől, vagy attól, hogy csalódást okoznak ezzel másoknak. A magabiztos nemet mondás azonban kulcsfontosságú készség a jól-léted védelme érdekében. Azok a munkavállalók, akik gyakorolják a magabiztos és udvarias nemet mondást, kisebb valószínűséggel tapasztalják meg a munkahelyi kiégést. Ha legközelebb legszívesebben nemet mondanál, próbáld ki a következőt: „Értékelem, hogy gondoltál rám, de ezt most nem tudom elvállalni”.
Sajátítsd el az érzelmi szabályozást!
Az érzelmi intelligencia egyik alappillére az érzelmi szabályozás képességének elsajátítása. Nehéz beszélgetésekkel mindannyian találkozunk – legyen szó főnökről, kollégáról vagy ügyfélről – ezek a helyzetek érzelmi kontrollt és asszertív nyelvezetet igényelnek. Az érzelem-szabályozási technikákat gyakorlók sikeresebb munkahelyi interakciókkal és jobb konfliktus-megoldó készséggel rendelkeznek. Hogyan fogj hozzá?
- Válaszadás előtt vegyél egy mély lélegzetet, hogy elkerüld a reaktív és impulzív kommunikációt.
- Ahelyett, hogy támadó álláspontból kommunikálnál, közléseid során maradj a puszta tényeknél. Ne fűzz hozzájuk személyes, ám nem alátámasztott megjegyzéseket, feltételezéseket. Ha valamiben nem vagyok biztos, inkább tegyél vel nyílt végű kérdéseket.
- Használj semleges nyelvezetet, hogy a beszélgetések szakszerűek és produktívak maradjanak.
Lépésről lépésre
Az asszertív kommunikáció létfontosságú munkahelyi készség, amely javítja a szakmai kapcsolatokat, csökkenti a stresszt és növeli a sikerességedet. Kezdd kicsiben és próbálj ki egy-két stratégiát az említettek közül a mindennapi munkahelyi interakcióidban és fokozatosan fejleszd az asszertivitásodat. Az asszertivitás nem az erőszakosságról szól; hanem arról, hogy világosan, tisztelettel és meggyőződéssel fejezed ki magad. És minél többet gyakorlod ezt a képességet, annál természetesebbé és hatékonyabbá válik.