7 zseniális stratégia a szakértőtől, ami segít a tartós üzleti kapcsolatok kiépítésében
Amikor az üzleti kapcsolatok kiépítésén fáradozunk, gyakran találkozunk a következő javaslatokkal: „légy őszinte és nyitott”, „kövesd nyomon a találkozókat”, vagy “ ne félj a kezdeményezéstől”. Ezek hasznos tanácsok, de annyira izgalmasak és gyakorlat-orientáltak, mint 20 névjegykártyát kiosztani egy konferencián és abban reménykedni, hogy valaki felhív.
Ezeket láttad már?
Szervezetpszichológusként az elmúlt tíz évben vezetőket és szakembereket segítettem abban, hogy túllépjenek a felszínes kapcsolat-építésen és olyan üzleti kapcsolatok kialakítására törekedjenek, amelyek valóban lehetőségekhez, támogatáshoz és eredményekhez vezetnek.
Ebben a cikkben most túllépünk a kliséken és megosztok olyan tudományosan alátámasztott stratégiákat, amelyek valóban segítenek mély, tartós üzleti kapcsolatokat kialakítani mind a vállalaton belül, mind azon kívül.
1. Teremts gyorsabban bizalmat ezzel a technikával
Az üzleti környezetben felejtsd el azokat a tanácsokat, amelyek egyszerűen azt javasolják, hogy légy sebezhető és mutasd meg a hiányosságaidat. A Harvard Business School professzora, Jeff Polzer kutatása szerint a sebezhetőség csak abban az esetben építi a bizalmat, ha a kompetencia jeleivel párosul. A „Vulnerability Loop”, vagyis a „sebezhetőség spirálja” nevet kapó modellje szerint a bizalmat építő sebezhetőség nem a túlzott megosztásról és önfeltárásról szól, hanem arról, hogy stratégiailag nyílj meg a másik számára, miután már bizonyítottad a hitelességedet.
Próbáld ki a következőt:
Ossz meg egy bizonytalanságot okozó pillanatot vagy egy közelmúltbeli kihívást egy munkatársaddal, amelyet végül a csapattagjaid segítségével leküzdöttél és mások is elismerték kompetenciádat. Ez a fajta „együttműködő sebezhetőség” emberibbé teszi és elősegíti a kapcsolódást. Ez azt üzeni az embereknek: „Képzett és kompetens szakember vagyok, de egyben valóságos és emberi is.”
6 tudományosan alátámasztott módszer, hogyan vívj ki valódi tiszteletet a munkahelyeden
2. Aknázd ki a „Ben Franklin-hatást” a hideg megkeresések során
A Ben Franklin-hatás, egy pszichológiai tanulmányokban bizonyított kognitív torzítás, mely szerint az emberek jobban fognak kedvelni, ha ők tesznek egy kis szívességet neked, nem pedig akkor, ha te teszel szívességet nekik.
Benjamin Franklin az „USA alapítóatyáinak egyike”, a Függetlenségi Nyilatkozat egyik aláírója volt, aki kiválóan értett az emberek megnyeréséhez, még akkor is, ha először azok a riválisai vagy az ellenségei voltak. Az egyik ilyen esetben Franklin úgy nyerte el egy riválisa szimpátiáját, hogy megkérte az illetőt, hogy adjon kölcsön neki egy ritka könyvet a könyvtárából, ami paradox módon pozitívabbá tette a riválisának az iránta érzett érzelmeit, sőt, végül barátokká is váltak.
Próbáld ki a következőt:
Amikor új emberrel találkozol egy rendezvényen vagy a LinkedIn-en, kérj tőle egy apró tanácsot, például tegyél fel neki egy kérdést a szakértelmére hivatkozva, még akkor is, ha már tudod a választ. Ez a stratégia biztosítja az alapot a jövőbeli együttműködésre és hatékonyabban működik, mint egy általános bók vagy elismerés.
3. Használd a „harmadik pont kommunikációt” a munkahelyi feszültség enyhítésére
A konfliktusokkal terhelt vagy érzékeny beszélgetések során a „harmadik pont” használata csökkenti a védekező magatartást. E szerint a módszer szerint ahelyett, hogy valakivel direkt módon beszélgetnél, irányítsátok a figyelmeteket mindketten egy közös referencia pontra, például egy dokumentumra, egy ügyfél-visszajelzésre vagy egy adatbázisra. Ez a finom nézőpontváltás átpozicionálja a kapcsolatot „én kontra te” dinamikából a „mi kontra a probléma” irányába.
Próbáld ki a következőt:
Ahelyett, hogy azt mondanád: „Nem hiszem, hogy a javaslatod működni fog”, mondd inkább ezt: „Nézzük át együtt az ügyfelek visszajelzéseit és a piackutatást, és nézzük meg, mi hiányzik a jelenlegi javaslatból.” Ezzel megváltoztatod a hatalmi dinamikát és teret adsz a kapcsolatépítésnek, így a konfliktust építő együttműködéssé alakíthatod.
4. Építs ki szokáshurkokat
Nem kell hetente személyes megbeszéléseket vagy kávézásokat szervezned, hogy erős szakmai kapcsolatokat alakíts ki. A legerősebb munkahelyi kapcsolatok a gyakran ismételt, rövid interakciókon alapulnak. Gondolj csak a 90 másodperces Slack-üzenetekre vagy a 2 perces folyosói beszélgetésekre.
„A munkahelyi zaklatás a csendben, a kétértelműségben és a jogfosztottságban virágzik” - szakértő segít a felismerésében és a kezelésében
Ez összhangban van Charles Duhigg szokáshurkokról szóló kutatásával, miszerint az agyunk ragaszkodik a rendszeres, kevés erőfeszítést igénylő rutinokhoz, amelyek jutalmat eredményeznek. Ezek a mikrointerakciók szokáshurkokká válnak.
Próbáld ki a következőt:
Válassz ki 3 embert, akikkel kapcsolatot szeretnél építeni és hozz létre „kapcsolódási pontokat” velük. Megfogalmazhatsz rövid üzeneteket, mint például „Gondoltam rád azután a nehéz megbeszélés után, hogy sikerült a folytatás?” Egy ilyen figyelmes üzenet többet érhet, mint egy hivatalos találkozó.
5. Zavard meg a másik hozzáállását
Sok kapcsolat-építési tipp a tükrözés módszerét javasolja a jó kapcsolat kialakításához. De az interperszonális komplementaritásról szóló új kutatások szerint az érzelmi minták szándékos felborítása még mélyebb kötelékeket hozhat létre, különösen akkor ha magas pozícióban lévő vagy nehezen kiismerhető emberekkel van dolgod.
Két kulcsember van, aki rengeteget lendíthet a karriereden: szervezetpszichológus mesél a fontosságukról
Próbáld ki a következőt:
Ha valaki hidegen viselkedik veled, te légy melegen közvetlen. Ha valaki a dominanciáját akarja kimutatni, finoman mutass érdeklődést, ahelyett, hogy alávetnéd magad vagy kihívást jelentenél. Ez a váratlan dinamika érzelmi intelligenciát és magabiztosságot jelez, ami hosszú távú tiszteletet és érdeklődést eredményez.
6. Használd a stratégiai nosztalgiát a meglévő kötelékek elmélyítésére
A pszichológusok rájöttek, hogy a nosztalgia egy társas érzelem. A közös élményekre való visszaemlékezés ugyanis növeli az oxitocin, a kötődési hormon, szintjét és növeli az összetartozás érzését.
Próbáld ki a következőt:
A csapatodban vagy egy régóta fennálló szakmai partnerségben mondj olyanokat, mint: „Emlékszel, amikor nulla költségvetéssel valósítottuk meg azt a projektet?” Ez mindkettőtöknek eszébe juttatja a közös történeteket, élményeket, és újraéleszti a bizalmat, valamint a kölcsönös büszkeséget.
8 non-verbális módszer, amivel olyan hatékonyan kommunikálsz majd, mint még soha
7. Támogass másokat anélkül, hogy közvetlen nyereségre tennél szert
Az üzleti életben különösen igaz, hogy a látszatra való törekvés és a nyilvános dicséretek dominálnak, a legerősebb kapcsolati tőke azonban a privát támogatásból származik. Az idegtudományi kutatások szerint nagyobb valószínűséggel bízunk meg azokban az emberekben, akik „semmit sem nyernek” azzal, hogy támogatnak minket.
Próbáld ki a következőt:
Ajánld egy kollégádat egy lehetőségre anélkül, hogy elmondanád neki. Mutass be két embert egymásnak a kapcsolati hálódból, akiknek hasznos lehet, ha beszélnek egymással. Ezek a kis, háttérben zajló lépések valódi bizalmat építenek.
Ne csak a stratégiai nyereségre összpontosíts
Az üzleti kapcsolatok nem csak szakmai jellegűek, de mélyen emberiek is. Ha az őszinte érdeklődésre, a stratégiai nagylelkűségre és a meghúzódó pszichológiára alapozol, akkor nemcsak szakmai hálózatot, de örökséget építesz és valódi értéket teremtesz.