Tízezrek egy játékért, amiről nem is tudod, hogy fog kinézni: a Labubu-mánia

2025. október 15.
labubu
A Labubuknál marketing és a pszichológia szerepe is jelentős, hiszen érzelmi kapcsolódást idéznek elő
Fotó: Edward Berthelot/Getty Images

TImádnivaló plüssfigura, gyűjtői szenvedély vagy egy fura divathóbort? Egyszerre mindegyik és egyik sem. Most utánajártunk annak, mi ez a nagy őrület a Labubu babák körül. Egy kérdésre kerestük a választ: miért őrül meg az egész világ egy plüss szörnyecskéért?

Valószínűleg már te is találkoztál a Labubukkal, vagy legalábbis hallottál már róluk. Azokról a huncut kis szörnybabákról van szó, amiket a Hong Kong-i illusztrátor, Kasing Lung talált ki még 2015-ben – amíg azonban a Pop Mart nem kezdte el őket forgalmazni 2019-ben, addig nem örvendek olyan nagy népszerűségnek. Azóta viszont a világ legmenőbb játékaivá nőtték ki magukat, köszönhetően a blind box, vagyis zsákbamacska formátumnak. Egy rejtélyes termékcsaládról van szó, amit teljesen vakon vesznek meg a vásárlók, azaz, addig nem tudják mi van a dobozban, amíg ki nem bontják őket.

Hasonlóan a Kinder tojásokhoz afféle meglepetésjátékok, nagy és éles fogakkal, óriási szemekkel és színes szőrmés alkattal. Nem olyan cukik, mint a Hello Kitty, de annál izgalmasabbak, karakteresebbek. Ázsiában már évek óta népszerű, 2024-ben nőtte ki magát világszenzációvá, miután lefotózták Lisát, a Blackpink nevű K-pop lánybanda énekesnőjét egy Labubu kulcstartóval

– azóta mindenkinek kell egy kis szörnyecske.

Gyereknek és felnőtteknek egyaránt, sőt, még a sztároknak is. Rihanna, Dua Lipa, Paris Hilton, David Beckham, Kim Kardashian, Lizzo, Hilary Duff, a BTS tagjai, sőt, az idősebb korosztályból még Cher és Michelle Yeoh is rajong értük. De vajon miért őrül meg az egész világ a plüss szörnyecskékért? Erre a kérdésre kerestük a választ.

Fura, cuki, nem szép, mégis verseny folyik érte

Az hihetnénk, hogy Labubuk mesekarakterek, melyeket elsősorban gyerekeknek álmodtak meg, pedig nem így van. A statisztikák szerint a Labubut vásárlók (mintegy 120 millió ember) a legnagyobb arányban 25-35 év közötti felnőtt nők. Az viszont igaz, hogy a közösségi médiának köszönhetően a Z generáció tagjai (a 12-25 évesek) között terjed a legnagyobb iramban a trend.

A babákat viszont nem nekik, hanem a huszonéveseknek tervezték: olyan fiatal nőknek, akik szeretik a trendeket, a divatot, egy közösséghez akarnak tartozni, élvezik a gyűjtögetést és a doboz kibontása olyan izgalmat okoz nekik, ami miatt nosztalgiázva gondolnak vissza a 2000-es évekre. Ha belegondolsz, az összes felsorolt tulajdonság illik a legtöbb olyan TikTok-sztárra és influencerre, akik folyamatosan ösztönzik a követőiket egy-egy Labubu vásárlására.

glamour plusz ikon Koncertjegytől a csomagolópapírig: ezért gyűjtesz látszólag értelmetlen dolgokat

Koncertjegytől a csomagolópapírig: ezért gyűjtesz látszólag értelmetlen dolgokat

Az viszont más kérdés, hogy a figurák ára nem egy zsibvásáros, párszázas zacskóé körül mozog, amit olyan könnyen meg lehetne venni. A hivatalos honlapon 20 dollártól (kb. 6600 forint) árulják ezeket a karaktereket, de olyan babák is vannak, melyek ára a 100 dollárt (kb. 33 ezer forint) is meghaladja. Beszerzésüket nehezíti, hogy Magyarországon nincsen hivatalos forgalmazó (csak a Pop Mart játékbolt árulja őket), a viszonteladók pedig az ár többszörösét is rárakhatják a termékre, ami szintén emeli az árat. Szóval nem olyan könnyű megszerezni.

Regisztációhoz kötött tartalom logo Ezt a cikket a Subscribe with Google jóvoltából olvashatod díjmentesen december 7-éig!

Sőt, még ha egy vagyont is ráköltünk, akkor sem biztos, hogy egy igazi Labubu rejlik a csomagban, a szörnyecskékre ugyanis nagyobb a kereslet, mint a kínálat, ezrével gyártják a hamisítványokat belőle. Az őrület pedig nem csökken: már olyan is létezik, hogy Labubu adventi naptár. Ebben 24 darab különböző kiegészítő és ruhácska van elrejtve a kis karakterek számára, hogy ők is stílusosan töltsék a karácsonyi szezont. A naptárra már több a várólistás vásárló, mint amennyi állítólag készülni fog belőle, pedig még csak októbert írunk.

Különösen nagy a kereslet a limitált szériás darabokra: minden kollekcióban elrejtenek ugyanis néhány különleges figurát, melyek megtalálására egy a 72-höz esély van. Ezek sokkal többet érnek, mint a többi, mert egyedi(bb)ek, ezért sokan el is adják őket, egyfajta befektetésként. Befektetni pedig jelenleg szintén megéri. A babák népszerűségét mutatja, hogy nemrég egy aukción egy másfél méteres labubu figura kelt el 170 000 dollárért (kb. 56 millió forint). Az eBay-en pedig valaki több, mint 10 585 dollárt (kb. 3,5 millió forint) fizetett egy különleges kiadású darabért.

Az emberek megőrülnek értük, de vajon miért?

Nyáron több országban biztonsági okokból kellett szüneteltetni a bolti értékesítést, olyan nagy volt az érdeklődés iránta: az egyik párizsi üzletben például a mai napig minimum két órát kell várakozni érte. Némelyikben össze is verekednek a vásárlók: az egyik londoni üzletben az eladóknak el kellett barikádozniuk magukat, amíg a rendőrség ki nem jött intézkedni. Aztán ha szerencséd van, akkor tudsz venni Labubut: de lehet, hogy a kedvencedet pont elvitték előtted - ezért a szomorú mondatért már egy eladót is felpofoztak. Szóval az őrület brutális.

Óriási verseny folyik egy ilyen kis szörnyeteg megszerzéséért. Mindennek köszönhető, hogy a tavalyi évben összesen 138 milliárd forint bevétel jött össze csak a Labubu babákból a Pop Mart játékboltnak, ami miatt a tulajdonos, a 38 éves Wang Ning a világ egyik leggazdagabb embere lett. Nehéz elhinni, hogy ennyire bevadulnak az emberek a kis karakterek miatt, de ez a valóság: a Labubu elmossa a valóságot a játék és a divat között.

Mariah Carey egy Labubuval pózol a 2025-ös MTV Video Music Awardson
Fotó: Kevin Mazur/Getty Images

A gyerekek a trendi játékot látják benne, a felnőttek pedig azt a divatos kiegészítőt, amivel lehet menőzni és trendeket diktálni.

Ásványi Laura Jázmin divatmarketing szakember szerint tudatos marketing és pszichológia áll a jelenség mögött: „Ezek a babák nem pusztán játékok. Aprólékosan megtervezett dizájnjuk, karakterük és limitált kiadásuk révén a gyűjtési vágyat hordozzák magukban. Akárcsak a Moncsicsi figurák (melyekből szintén kollekciókat alakítottak ki), a Labubu babák is arra ösztönzik a vásárlókat, hogy különleges gyűjteményt hozzanak létre.

A vakdoboz stratégiának köszönhetően pedig mindenki kíváncsi arra, milyen babát rejt a titkos doboza, ami szintén hozzáad az őrülethez. Emellett, a közösséghez való tartozás érzése is kulcsgondolat: a Labubuk birtoklása ugyanis nem csak személyes örömforrás, hanem lehetőség arra is, hogy valaki részese legyen egy közösségi élménynek” – mondja a trendelemző. Szerinte marketing szempontból azok a termékek a legsikeresebbek, melyek az érzelmekre hatnak. Ezek a figurák pedig ilyenek.

„Örömet váltanak ki, kíváncsiságot ébresztenek és izgatottá tesznek, hiszen sosem tudjuk előre, melyik verzió lapulhat a dobozban. A meglepetés izgalma a vásárlás élményének a kulcsa. Úgy gondolom, hogy az érzelmi kapcsolat, a gyűjtési ösztön és a közösségi élmény kombinációja az, ami igazán vonzóvá teheti a jelenséget.”

glamour plusz ikon 50 év alatt vált mesekarakterből globális ikonná Hello Kitty, aki valójában nem is macska

50 év alatt vált mesekarakterből globális ikonná Hello Kitty, aki valójában nem is macska

Sápi Vivien influencer szerint a meglepetés ereje miatt nagy a hype

A babákról Magyarország egyik legnépszerűbb influencerét, Sápi Vivient is megkérdeztük: ő úgy gondolja, hogy ez a trend a következő időszakban még hatalmas népszerűségnek fog örvendeni, mert kígyóznak a sorok a Pop Mart üzletek előtt, sokan pedig kartonszámra vásárolják a legnépszerűbb kiadásokat.

„A legtöbb emberhez hasonlóan a TikTokon találkoztam először a Labubu babákkal, és már az első unboxing videónál megjegyeztem magamban, hogy ez a blindbox koncepció tök jó. Utána sorra jött a többi videó és azt éreztem, felnőtt nő létemre én is szívesen beszereznék egyet, hogy átéljem azt az izgalmat, amit másokon is látok a bontogatás során” – mondja Vivi, aki alapvetően nem is kifejezetten a babákért, hanem a meglepetés és a vakon bontogatás élményéért van oda.

Annak ugyanis, még nem járt mélyebben utána, hogy ezek a figurák pontosan micsodák, de megfogta őt, hogy milyen gyermeki izgalmat vált ki az emberekből az, hogy nem tudják, melyik karakter lapul a dobozban. „Szerintem ez egy jópofa dolog! Nem is kifejezetten maga a plüss kulcstartó, hanem maga a koncepció. Bármilyen életkor ellenére is tudni kell egy kicsit gyereknek maradni. Ez a hype pedig számomra azt az érzést hozza vissza, amit gyerekként egy Kinder tojás bontogatása okozott. Szerintem ebben rejlik a titok” – meséli.

Az influencernek egy Labubuja van az Exciting Macaron kollekcióból, ami zöld Green Grape fantázianévre hallgat. Annak azonban egyáltalán nem támogatója, hogy halomra felvásároljuk a babákat.

glamour plusz ikon A dizájner termékek iránti befektetési kedv egyre nő, de főként csak a fiatalok merik bevállalni a luxustőzsdézést

A dizájner termékek iránti befektetési kedv egyre nő, de főként csak a fiatalok merik bevállalni a luxustőzsdézést

„Sok tartalomgyártóval ellentétben én nem tartom követendő példának, hogy halomra vásároljuk ezeket a tárgyakat, szimplán a trend és nézettség miatt, ezért tudatosan nem vásároltam többet. Ha bármilyen hasonló dologból többet vásárolok, akkor azt azzal a céllal teszem, hogy felajánljam őket nyereményként a követőim között és örömöt okozzak vele” - folytatja az influencer, aki épp ezért nem tartja cikinek azt, ha valaki nem tud megvásárolni egy ilyen drága szőrmókot.

Nincs abban semmi szégyen, ha valakinek csak a koppintásra telik. Ugyanolyan élményt tud nyújtani egy Lafufu (Labubu másolat) bontogatás, mint az eredeti, sőt... még akár nagyobbat is! Láttam már röhejesen félresikerült darabokat, melyek hatalmas nevetést garantálnak a gazdájuknak. Viszont az új generáció extrán márkaorientált, így valószínűleg nekik kevésbé fog átmenni a Labubu meglepetés bontogatás üzenete, ami miatt ők nem tartják annyira menőnek ezeket a koppintásokat.”