Tízezrek egy játékért, amiről nem is tudod, hogy fog kinézni: a Labubu-mánia
TImádnivaló plüssfigura, gyűjtői szenvedély vagy egy fura divathóbort? Egyszerre mindegyik és egyik sem. Most utánajártunk annak, mi ez a nagy őrület a Labubu babák körül. Egy kérdésre kerestük a választ: miért őrül meg az egész világ egy plüss szörnyecskéért?
Valószínűleg már te is találkoztál a Labubukkal, vagy legalábbis hallottál már róluk. Azokról a huncut kis szörnybabákról van szó, amiket a Hong Kong-i illusztrátor, Kasing Lung talált ki még 2015-ben – amíg azonban a Pop Mart nem kezdte el őket forgalmazni 2019-ben, addig nem örvendek olyan nagy népszerűségnek. Azóta viszont a világ legmenőbb játékaivá nőtték ki magukat, köszönhetően a blind box, vagyis zsákbamacska formátumnak. Egy rejtélyes termékcsaládról van szó, amit teljesen vakon vesznek meg a vásárlók, azaz, addig nem tudják mi van a dobozban, amíg ki nem bontják őket.
Hasonlóan a Kinder tojásokhoz afféle meglepetésjátékok, nagy és éles fogakkal, óriási szemekkel és színes szőrmés alkattal. Nem olyan cukik, mint a Hello Kitty, de annál izgalmasabbak, karakteresebbek. Ázsiában már évek óta népszerű, 2024-ben nőtte ki magát világszenzációvá, miután lefotózták Lisát, a Blackpink nevű K-pop lánybanda énekesnőjét egy Labubu kulcstartóval
– azóta mindenkinek kell egy kis szörnyecske.
Gyereknek és felnőtteknek egyaránt, sőt, még a sztároknak is. Rihanna, Dua Lipa, Paris Hilton, David Beckham, Kim Kardashian, Lizzo, Hilary Duff, a BTS tagjai, sőt, az idősebb korosztályból még Cher és Michelle Yeoh is rajong értük. De vajon miért őrül meg az egész világ a plüss szörnyecskékért? Erre a kérdésre kerestük a választ.
Fura, cuki, nem szép, mégis verseny folyik érte
Az hihetnénk, hogy Labubuk mesekarakterek, melyeket elsősorban gyerekeknek álmodtak meg, pedig nem így van. A statisztikák szerint a Labubut vásárlók (mintegy 120 millió ember) a legnagyobb arányban 25-35 év közötti felnőtt nők. Az viszont igaz, hogy a közösségi médiának köszönhetően a Z generáció tagjai (a 12-25 évesek) között terjed a legnagyobb iramban a trend.
A babákat viszont nem nekik, hanem a huszonéveseknek tervezték: olyan fiatal nőknek, akik szeretik a trendeket, a divatot, egy közösséghez akarnak tartozni, élvezik a gyűjtögetést és a doboz kibontása olyan izgalmat okoz nekik, ami miatt nosztalgiázva gondolnak vissza a 2000-es évekre. Ha belegondolsz, az összes felsorolt tulajdonság illik a legtöbb olyan TikTok-sztárra és influencerre, akik folyamatosan ösztönzik a követőiket egy-egy Labubu vásárlására.
Koncertjegytől a csomagolópapírig: ezért gyűjtesz látszólag értelmetlen dolgokat
Az viszont más kérdés, hogy a figurák ára nem egy zsibvásáros, párszázas zacskóé körül mozog, amit olyan könnyen meg lehetne venni. A hivatalos honlapon 20 dollártól (kb. 6600 forint) árulják ezeket a karaktereket, de olyan babák is vannak, melyek ára a 100 dollárt (kb. 33 ezer forint) is meghaladja. Beszerzésüket nehezíti, hogy Magyarországon nincsen hivatalos forgalmazó (csak a Pop Mart játékbolt árulja őket), a viszonteladók pedig az ár többszörösét is rárakhatják a termékre, ami szintén emeli az árat. Szóval nem olyan könnyű megszerezni.
Sőt, még ha egy vagyont is ráköltünk, akkor sem biztos, hogy egy igazi Labubu rejlik a csomagban, a szörnyecskékre ugyanis nagyobb a kereslet, mint a kínálat, ezrével gyártják a hamisítványokat belőle. Az őrület pedig nem csökken: már olyan is létezik, hogy Labubu adventi naptár. Ebben 24 darab különböző kiegészítő és ruhácska van elrejtve a kis karakterek számára, hogy ők is stílusosan töltsék a karácsonyi szezont. A naptárra már több a várólistás vásárló, mint amennyi állítólag készülni fog belőle, pedig még csak októbert írunk.
Különösen nagy a kereslet a limitált szériás darabokra: minden kollekcióban elrejtenek ugyanis néhány különleges figurát, melyek megtalálására egy a 72-höz esély van. Ezek sokkal többet érnek, mint a többi, mert egyedi(bb)ek, ezért sokan el is adják őket, egyfajta befektetésként. Befektetni pedig jelenleg szintén megéri. A babák népszerűségét mutatja, hogy nemrég egy aukción egy másfél méteres labubu figura kelt el 170 000 dollárért (kb. 56 millió forint). Az eBay-en pedig valaki több, mint 10 585 dollárt (kb. 3,5 millió forint) fizetett egy különleges kiadású darabért.
Az emberek megőrülnek értük, de vajon miért?
Nyáron több országban biztonsági okokból kellett szüneteltetni a bolti értékesítést, olyan nagy volt az érdeklődés iránta: az egyik párizsi üzletben például a mai napig minimum két órát kell várakozni érte. Némelyikben össze is verekednek a vásárlók: az egyik londoni üzletben az eladóknak el kellett barikádozniuk magukat, amíg a rendőrség ki nem jött intézkedni. Aztán ha szerencséd van, akkor tudsz venni Labubut: de lehet, hogy a kedvencedet pont elvitték előtted - ezért a szomorú mondatért már egy eladót is felpofoztak. Szóval az őrület brutális.
Óriási verseny folyik egy ilyen kis szörnyeteg megszerzéséért. Mindennek köszönhető, hogy a tavalyi évben összesen 138 milliárd forint bevétel jött össze csak a Labubu babákból a Pop Mart játékboltnak, ami miatt a tulajdonos, a 38 éves Wang Ning a világ egyik leggazdagabb embere lett. Nehéz elhinni, hogy ennyire bevadulnak az emberek a kis karakterek miatt, de ez a valóság: a Labubu elmossa a valóságot a játék és a divat között.
A gyerekek a trendi játékot látják benne, a felnőttek pedig azt a divatos kiegészítőt, amivel lehet menőzni és trendeket diktálni.
Ásványi Laura Jázmin divatmarketing szakember szerint tudatos marketing és pszichológia áll a jelenség mögött: „Ezek a babák nem pusztán játékok. Aprólékosan megtervezett dizájnjuk, karakterük és limitált kiadásuk révén a gyűjtési vágyat hordozzák magukban. Akárcsak a Moncsicsi figurák (melyekből szintén kollekciókat alakítottak ki), a Labubu babák is arra ösztönzik a vásárlókat, hogy különleges gyűjteményt hozzanak létre.
A vakdoboz stratégiának köszönhetően pedig mindenki kíváncsi arra, milyen babát rejt a titkos doboza, ami szintén hozzáad az őrülethez. Emellett, a közösséghez való tartozás érzése is kulcsgondolat: a Labubuk birtoklása ugyanis nem csak személyes örömforrás, hanem lehetőség arra is, hogy valaki részese legyen egy közösségi élménynek” – mondja a trendelemző. Szerinte marketing szempontból azok a termékek a legsikeresebbek, melyek az érzelmekre hatnak. Ezek a figurák pedig ilyenek.
„Örömet váltanak ki, kíváncsiságot ébresztenek és izgatottá tesznek, hiszen sosem tudjuk előre, melyik verzió lapulhat a dobozban. A meglepetés izgalma a vásárlás élményének a kulcsa. Úgy gondolom, hogy az érzelmi kapcsolat, a gyűjtési ösztön és a közösségi élmény kombinációja az, ami igazán vonzóvá teheti a jelenséget.”
50 év alatt vált mesekarakterből globális ikonná Hello Kitty, aki valójában nem is macska
Sápi Vivien influencer szerint a meglepetés ereje miatt nagy a hype
A babákról Magyarország egyik legnépszerűbb influencerét, Sápi Vivient is megkérdeztük: ő úgy gondolja, hogy ez a trend a következő időszakban még hatalmas népszerűségnek fog örvendeni, mert kígyóznak a sorok a Pop Mart üzletek előtt, sokan pedig kartonszámra vásárolják a legnépszerűbb kiadásokat.
„A legtöbb emberhez hasonlóan a TikTokon találkoztam először a Labubu babákkal, és már az első unboxing videónál megjegyeztem magamban, hogy ez a blindbox koncepció tök jó. Utána sorra jött a többi videó és azt éreztem, felnőtt nő létemre én is szívesen beszereznék egyet, hogy átéljem azt az izgalmat, amit másokon is látok a bontogatás során” – mondja Vivi, aki alapvetően nem is kifejezetten a babákért, hanem a meglepetés és a vakon bontogatás élményéért van oda.
Annak ugyanis, még nem járt mélyebben utána, hogy ezek a figurák pontosan micsodák, de megfogta őt, hogy milyen gyermeki izgalmat vált ki az emberekből az, hogy nem tudják, melyik karakter lapul a dobozban. „Szerintem ez egy jópofa dolog! Nem is kifejezetten maga a plüss kulcstartó, hanem maga a koncepció. Bármilyen életkor ellenére is tudni kell egy kicsit gyereknek maradni. Ez a hype pedig számomra azt az érzést hozza vissza, amit gyerekként egy Kinder tojás bontogatása okozott. Szerintem ebben rejlik a titok” – meséli.
Az influencernek egy Labubuja van az Exciting Macaron kollekcióból, ami zöld Green Grape fantázianévre hallgat. Annak azonban egyáltalán nem támogatója, hogy halomra felvásároljuk a babákat.
A dizájner termékek iránti befektetési kedv egyre nő, de főként csak a fiatalok merik bevállalni a luxustőzsdézést
„Sok tartalomgyártóval ellentétben én nem tartom követendő példának, hogy halomra vásároljuk ezeket a tárgyakat, szimplán a trend és nézettség miatt, ezért tudatosan nem vásároltam többet. Ha bármilyen hasonló dologból többet vásárolok, akkor azt azzal a céllal teszem, hogy felajánljam őket nyereményként a követőim között és örömöt okozzak vele” - folytatja az influencer, aki épp ezért nem tartja cikinek azt, ha valaki nem tud megvásárolni egy ilyen drága szőrmókot.
„Nincs abban semmi szégyen, ha valakinek csak a koppintásra telik. Ugyanolyan élményt tud nyújtani egy Lafufu (Labubu másolat) bontogatás, mint az eredeti, sőt... még akár nagyobbat is! Láttam már röhejesen félresikerült darabokat, melyek hatalmas nevetést garantálnak a gazdájuknak. Viszont az új generáció extrán márkaorientált, így valószínűleg nekik kevésbé fog átmenni a Labubu meglepetés bontogatás üzenete, ami miatt ők nem tartják annyira menőnek ezeket a koppintásokat.”
előfizetésem
Hírlevél
