Megható dologra mutat rá a kézzel készült tárgyak iránti kereslet növekedése

2025. május 27.
glamour egybögreteát keramikus művész
A fiatal magyar keramikusok újraélesztik a népi mintákat és a tradicionális motívumokat
Fotó: Egybögreteát

A modern világ rohanása mellett egyre többen fordulnak vissza a gyökereikhez, keresve a múlt értékeit, a kézművesség szépségét, valamint az időtálló hagyományokat. Gondoljunk csak bele, hogy hány olyan embert ismerünk, aki nemrég kezdett el horgolni, kötni, festeni, esetleg kerámiával foglalkozni. Különösen igaz ez a fiatal magyar művészekre, akik új életet lehelnek az ősi mesterségekbe, és olyan vállalkozásba kezdenek, amibe a szívüket és lelküket is beleteszik.

A kerámia különösen népszerű lett ebben a folyamatban: a hagyományos formák és minták újragondolásával a múlt és jelen izgalmas találkozásának lehetünk tanúi. Ez az anyag nem csupán használati tárgyat jelent, hanem egyfajta történetmesélést is: a földből születő anyag formálásával a művészek tulajdonképpen üzeneteket közvetíthetnek. A régi magyar motívumok, a népi minták, valamint a kézzel készített kerámiák újra reneszánszukat élik, köszönhetően az elhivatott fiataloknak, akik nemcsak őrzik, hanem saját stílusukkal gazdagítják a hagyományokat.

A kézzel készült tárgyak iránti kereslet növekedése azt mutatja, hogy az emberek egyre jobban értékelik az egyediséget a tömeggyártott termékek helyett. A vásárok, a workshopok, illetve a közösségi kerámia műhelyek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a régi mesterségek ne merüljenek feledésbe. A fiatal művészek elhivatottsága és kreativitása segít abban, hogy a magyar kerámiaművészet újra reflektorfénybe kerüljön.

„Engem is, ahogy sok más társamat, már fiatalkoromtól kezdve vonzottak a művészetek” – meséli Dévai-Filkor Anett, az Egybögreteát megálmodója, akinek az agyag iránti szerelme közel tíz éve tart. Azóta pedig nagy utat járt be. A tradíciók újraértelmezése nemcsak a múlt tisztelete, hanem egy lehetőség is arra, hogy a jövő generációi is részesei lehessenek ennek a különleges művészeti formának. Agyagból már évezredek óta formálunk edényeket, ami segít abban, hogy összekössük a múltat a jelennel. Ehhez azonban hosszú utat kell bejárnia egy keramikusnak, hogy valósághű, tradicionális tárgyakat készíthessen.

glamour plusz ikon A szobrász, aki művészetén keresztül küzd az előítéletek ellen - interjú Rabóczky Judittal

A szobrász, aki művészetén keresztül küzd az előítéletek ellen - interjú Rabóczky Judittal

„A középiskolai éveimet a budapesti Képző- és Iparművészeti Szakgimnáziumban töltöttem kerámia szakon. Bár sokáig vonzott a textillel való munka, utólag boldog vagyok, hogy a kerámia mellett döntöttem, hiszen a férjemet is ezen a mesterségen keresztül ismertem meg. Az Egybögreteát márkát a békés teázások adta élmények inspirálták, később a tavaszi megújulás, a női energiák és a magyar népi motívumvilág is nagy szerepet kaptak alkotásaimban.”

Változó világ

A globalizáció zajában, a tömeggyártott tárgyak világában különösen értékes az, amikor egy fiatal magyar művész tudatosan nyúl vissza a gyökereihez. „Számomra a hagyomány a múltból eredő, generációkon átívelő értékeket és tudást jelenti, amely szülőről gyermekre, és tanítóról a tanítványra száll, megjelenik a művészetekben, viseletekben, és népszokásokban egyaránt.” – magyarázza. Mivel az utóbbi időszakban egyre több magyar keramikus dönt úgy, hogy nem csak megélhetésként, hanem kulturális örökségként tekint az agyagra, így talán lesz, aki átadja a következő generációnak azt, hogy miért is éri meg ezzel foglalkozni.

Az alkotók nemcsak megőrzik a múltat, a formavilágot, a díszítés hagyományait, de egyfajta kortárs szemlélettel értelmezik újra a mesterséget. Ennek köszönhetően

egyfajta hidat építenek a jelenlegi és a következő generációk között.

Persze akkor is érdekes, hogy a mostani művészeket mi ihlette meg.„Ennek az egésznek a szeretete az apai nagymamámtól ered, aki palóc asszonyként népi iparművész, szövőnő volt. Bár kevesebb időt tölthettem vele, mint amennyit szerettem volna, mégis megtapasztaltam munkái által a kézművesség szeretetét és a tradíciók fontosságát. Célom, hogy munkáimon, és azok motívumvilágán keresztül, nagymamámhoz hasonlóan, én is átadhassam másoknak a hagyományok értékét.”

A hagyományok újraértelmezése hidat épít a múlt és a jelen között, lehetőséget nyitva a jövő nemzedékei számára
Fotó: Egybögreteát

Nem minden arany, ami fénylik

Anett számára rendkívül fontos volt, hogy saját műhelyben dolgozhasson. De még így sem azonnal vált sikeressé, azonban a folyamatos lelkesedése és a motivációja segítette abban, hogy mára egy olyan helyen dolgozhasson, aminek minden szegletét imádja. „A vállalkozást 2020-ban tudtam elindítani családi segítséggel. Édesapám támogatásával a családi háznál kialakítottunk egy saját műhelyt, melyet az évek során folyamatosan tudtunk fejleszteni. A fejlődéshez és a sikerhez sok türelem és kitartás kell, s bár voltak nehezebb időszakok, elbizonytalanodások, egy-egy sikeres vásár és a megrendelők kedves visszajelzése mindig motivált abban, hogy jó úton haladok.”

A kerámia művészete mindig is szorosan összefonódott a mindennapi életünkkel, hiszen ott vannak a hétköznapi használati tárgyaink között, amelyek korábban meghatározó szerepet töltöttek be a paraszti kultúrában. A rajtuk található motívumok pedig máig kódolt üzenetet hordoznak magukban. Ilyen a tulipán, az életfa vagy éppen a napmotívum.

Az efajta gondolkodás pedig párbeszédre hívja a múltat és a jelent, ezáltal a hagyomány nem csak a múzeumokban marad fenn, hanem egy élő és lélegző dologként, egy valóságos tevékenységként, amit minden generáció a saját gondolkodása szerint alakíthat át. Ebben pedig nagy szerepük van a fiatal keramikusoknak, akiknek a munkájában egyszerre van jelen a kézművesség alázata, valamint az új formák megálmodása iránti vágy.

glamour plusz ikon Sárköz egykori brutális titka, az életeket megnyomorító „egykézés”

Sárköz egykori brutális titka, az életeket megnyomorító „egykézés”

„Számomra az alkotás az önkifejezés egyik formája, ahol a folyamat legalább annyira fontos, mint a végeredmény. Minden egyes csésze elkészítése a korongozástól az utolsó ecsetvonásig örömmel tölt el. Ugyan a vállalkozásnak vannak monoton, és kevésbé érdekes részei, a kerámiakészítés mindig rejt magában új lehetőségeket, hiszen végtelen módon lehet játszani a formákkal, a színekkel, mintákkal és a technikákkal.

Előfordul, hogy elfáradok egy-egy munkafolyamat során, de ilyenkor, ha tehetem, más alkotói tevékenységre váltok, ami számomra egyfajta kikapcsolódás is.” – fűzte hozzá Anett, aki egyúttal hozzátette, hogy bár a kerámiakészítés örök szerelme marad, az utóbbi időben újra elkezdett kötni, horgolni, linómetszéseket készíteni, illetve a tervei között szerepelnek más grafikai munkák, amikben úgyszintén visszaköszönnek majd a hagyományos és népi jellegű motívumok.

„Ha egy tanácsot adhatnék a fiatal generációnak az az volna, hogy amíg lehetőségük van, legyenek nyitottak a szülők és a nagyszülők tudására, hogy azt a rengeteg értéket személyesen adhassák tovább nekik. Legyen szó konyhai praktikákról, kenyérsütésről, fermentálásról, vagy akár a kötés, szövés, horgolás csínjáról-bínjáról” – zárta gondolatait a fiatal keramikus.