Szótár helyett mesterséges intelligencia - így tanul az új generáció
A mesterséges intelligencia az elmúlt években egyre inkább az érdeklődés középpontjába került, és mostanra már az oktatásban is jelentős szerepet tölt be. Ebben a cikkben Zöldi Éva magyar nyelvtanár tapasztalatai mentén járjuk körbe az MI alkalmazhatóságát, lehetőségeit, korlátait és jövőjét az oktatásban.
A Klippe.hu e-learning platform szerint a mesterséges intelligencia az oktatásban nem csupán egy ígéretes, „diákbarát” technológiai újítás, hanem egyre inkább a tanulási folyamatok szerves részévé válik. Az MI-alapú megoldások többek között személyre szabott tanulási élményt nyújthatnak, segíthetik a tanulók önálló haladását és támogathatják az oktatókat az értékelési feladatok gyorsabb elvégzésében.
Az e-learning területén a mesterséges intelligencia alkalmazási módjai – mint a chatbotok, virtuális asszisztensek, automatikus tartalomgenerálás vagy a csalásellenes rendszerek – nemcsak hatékonyabbá, de elérhetőbbé is teszik a különböző tanulási módszereket. Az MI által a tanulók eltérő igényeire szabhatják a tananyagot a tanárok, és olyan innovatív módszereket kínálhatnak, amelyek eddig elképzelhetetlenek voltak. Azonban a technológia valódi sikere abban rejlik, hogy az oktatás-tanulás során képesek vagyunk-e megőrizni az emberi kapcsolódást és a közösséghez tartozás élményét.
Tényleg arról álmodunk, aki lefekvés előtt ránk gondolt? – Pszichológussal beszélgettünk
A mesterséges intelligencia alkalmazások növekvő száma mutatja, hogy egyre nagyobb az igény rájuk. Noha fontos szerepet játszhatnak az oktatásban, a magyar nyelv támogatása még nem minden esetben teljes körű. Az olyan eszközök, mint a ChatGPT, már jól működnek magyarul, és segítenek tananyagok, kvízek vagy kreatív feladatok készítésében, míg a Redmenta kifejezetten a magyar oktatási igényekre szabott platform, amely tesztek és dolgozatok összeállítását teszi egyszerűbbé.
Más alkalmazások, mint például a Kahoot! vagy az Edpuzzle, ugyan angol nyelvű felülettel rendelkeznek, de használhatók magyar nyelvű tartalmakhoz is. Érdemes kombinálni a különböző MI eszközöket és tesztelni, hogy melyik illik leginkább az adott tanárhoz vagy a tanulókhoz.
Első találkozás az MI-vel tanárként
Zöld Éva magyar nyelvtanár kezdetben nem tudta hová tenni a mesterséges intelligenciát. „Ahogy sokan mások, én is évek óta olvasom és hallgatom a hírekben, hogy új korszak kezdődik, hogy az MI változásokat hoz és hogy bár számos előnye van, számtalan veszéllyel is fenyeget. A Szilícium-völgy mellett, San Franciscóban élő rokonunk már évekkel korábban elkezdett erről beszélni, de bevallom, akkor még egyáltalán nem értettem, hogy miről is van szó” – fejti ki a pedagógus.
Elmondása szerint szülőként és tanárként is érdekelte az új technológia, de kezdetben inkább csak óvatosan figyelte a jelenséget és „lassan mozdult rá” az MI tanórán történő felhasználásának lehetőségére. Aztán a valódi fordulatot egy diák visszajelzése hozta el számára. „Minden év végén készítünk a hallgatóimmal egy összegzést és értékelést a közös munkáról, és az egyik diákom értékelésében azt olvastam, hogy érdekesebb, izgalmasabb, interaktívabb órákat lehetne készíteni az MI segítségével." Ez arra ösztönözte a pedagógust, hogy mélyebben elmerüljön a témában.
A kitartás és a szakma iránti rajongás tesz sikeressé - interjú Varga Eszter űrmérnökkel
Az MI integrálása a tananyagba
Évát nem hagyta nyugodni az a bizonyos visszajelzés – ahogy ő mondja, a tanárok sokszor hasonlítják magukat a színészekhez, akik szívesen fogadják a vastapsot az előadásuk végén, de kiszúrják a közönség soraiban azt az egy embert, aki nem tapsol, akinek talán nem tetszett az előadásuk, és ez frusztrálja őket…
„Éppen ezért elkezdtem próbálgatni az MI-t: kérdezgettem, hogy mit hogyan tanítana, hogy hogyan lehetne élvezetesebb az órám. Tény, hogy voltak jó ötletei, de ezeknek átütő sikere nem volt. Eleinte sok időt igényelt az órákra való felkészülés a mesterséges intelligenciával, ez pedig kicsit ijesztő volt számomra” – emlékszik vissza Éva, aki 2023 tavaszán egy tanári workshopon találkozott először konkrét javaslatokkal, amelyeket azonnal beépített az oktatásba: a workshop hatására elkezdte használni a ChatGPT-t, amely hamarosan az órák szerves részévé vált. Szótár helyett használták a nyelvórákon a chatbotot, és ez interaktívabbá, érdekesebbé tette a foglalkozásokat.
Az MI az órákon és az otthoni felkészülés során is hasznos eszköznek bizonyult. „Minden nyelvórát követően az újonnan tanult anyagot felvittem a ChatGPT-re, és készíttettem vele gyakorló feladatokat, szövegeket, képeket a témákhoz” – sorolja a tanár, hozzátéve, hogy a diákok közül is sokan használják ezt az eszközt a felkészülésük során. Éva tapasztalatai szerint az MI alkalmazása megváltoztatta a tanítás dinamikáját. A technológia lehetőséget adott neki arra, hogy a tananyagokat még személyre szabottabban, gyorsabban és egyszerűbben alakítsa ki. „Ma nincs már olyan kurzusom, amihez ne használnám a mesterséges intelligenciát” – vallja.
Tenki Dalma: Világ életemben Vízöntőnek hittem magam - a színésznő asztrológiai képletét Nagy Katica elemzi
Akkor a mesterséges intelligencia önmagában is elég?
Az MI számos módon segítheti a nyelvtanulókat, de vannak korlátai. Éva szerint a mesterséges intelligenciában többek között az a jó, hogy a tanulók érdeklődési körüknek és tudásszintjüknek megfelelően tudnak információkat olvasni és írott szövegeket kijavíttatani a technológia segítségével, vagy kérhetnek gyakorló feladatokat a tipikus hibáikra. Mindezek mellett fontos, hogy a bonyolultabb, eddig nem használt témákban és helyzetekben képesek legyenek kifejezni magukat, és erre tud mintaszövegeket készíteni az MI. „Véleményem szerint az MI sok mindenben tudja segíteni a nyelvtanulókat. Szinte korlátlanok a lehetőségek, csak az kell hozzá, hogy a tanuló tudatos és motivált legyen.”
Ugyanakkor Éva szerint a mesterséges intelligencia nem helyettesítheti a humán segítséget, vagyis az oktatót, a nyelvtanárt. Kiemeli, hogy az MI egyelőre nem tud spontán, célirányos beszélgetést lefolytatni, nem képes fókuszáltan javítani, továbbá nem helyettesítheti az élő, mindennapi nyelvhasználatot. A technológia kiegészítő eszközként hasznos, de a tanár kreativitása és jelenléte továbbra is nélkülözhetetlen.
Nem minden tanár rajong az MI-ért
A mesterséges intelligencia fogadtatása a tanárok körében változó, sokan sokféleképpen állnak hozzá. „Van olyan kollégám, aki el sem tudja már képzelni a munkáját enélkül, mások viszont még csak most ismerkednek a mesterséges intelligencia adta lehetőségekkel, de egyelőre nem tudják, hogy mire, hogyan használhatnák" – mondja Éva, hozzátéve, hogy az idősebb tanárok közül néhányan ódzkodnak a technológia használatától, mondván, hogy nehéz változtatni a bevált módszereken.
Ezzel kapcsolatban a kulcs talán az, amit Éva is említ a továbbképzésekkel kapcsolatban. Ő maga folyamatosan látogatja azokat a tréningeket, amelyeket tanárok számára szerveznek a mesterséges intelligenciával a fókuszban. Elmondása szerint, bár használja a legújabb technológiát, vannak nála profibb, kreatívabb kollégák, akiktől folyamatosan tanul.
Tényleg öregít a stressz? Szakértőkkel beszélgettünk a témáról
Mit hoz a jövő?
Zöldi Éva szerint nagyon nehéz meghatározni, hogy mit hoz a jövő a mesterséges intelligencia alkalmazhatóságában az oktatás terén. „Ezzel kapcsolatban Orwellt, Asimovot kellett volna megkérdezni, esetleg Spielberggel, Lucas-szal vagy Elon Muskkal kellene beszélni. Én egy egyszerű nyelvtanár vagyok, aki még azt sem tudja elképzelni, hogy munkáját valamikor robotok fogják elvenni, pedig lehetséges, hogy egy messzi-messzi galaxisban, vagy akár a Geonosis bolygón már sorozatgyártás alatt állnak a tanár-robotok.”
Így vagy úgy, a mesterséges intelligencia egyre fontosabb szerepet játszik a tanításban és tanulásban, de a tanárok tapasztalata, szakértelme továbbra is elengedhetetlen marad. Az MI és az ember együttműködése új dimenziókat nyithat meg az oktatás világában, és fontos látni, hogy ebben a relációban a technológia nem konkurenciát, hanem támogatást jelent, ha felkészülten és tudatosan használják.