Offline életre vágynak a Z generációs digitális bennszülöttek?!
„A történelem zabigyerekei vagyunk. Nincs se célunk, se helyünk, nincs világháborunk, se válságunk” – mondta Tyler Durden 1999-ben a Harcosok Klubja című kultfilmben az X generációról. Ezzel szemben a Z generáció sokak szerint nem tud küzdeni, nem képes összefogni, nincs közös élményük, ami összetartsa őket. Vagy mégis?
Hirtelen 2020-ban mégis megérkezett az ő háborújuk a COVID-19 formájában. Egy harc, amit az előző korosztályok csatáinak nagy részével ellentétben nem ők hoztak létre, mégis nekik kellett viselniük a felelősséget. Ölükbe pottyant egy meghatározó élmény, ami hosszú távon összekovácsolhatja őket.
Megváltozott egy korosztály viselkedése
Az online tanóráktól kimerült fiataloknak a karantén alatt elegük lett a non-stop képernyő bámulásból, sokkal kézzelfoghatóbb élményekre vágytak. A WGSN 2021-es, fiatalok kulturális szokásait vizsgáló tanulmánya rámutat, hogy a járvány alapjaiban változtatta meg a korosztály viselkedését, hobbijait, pénzhez vagy munkához való hozzáállását. A felmérés szerint a Z generáció harminchat százalékát nyomasztja a spórolás és az alapvető szükségleteik hiánya.
A számos kudarc ellenére ez alatt az időszak új mozgalmak, közösségek, együttműködések és márkák jöttek létre. Rengeteg fiatal kezdett el barkácsolással, varrással vagy főzéssel foglalkozni. Többen szorosabbra fűzték a családjukkal és barátaikkal való viszonyt is. Felkapott lett a nosztalgiázás, ami meghatározza majd a gondolkodásukat a jövőben. Nyitottabbak lesznek a közösségi élményekre, a kreatív kísérletezésre és az alternatív oktatási módszerekre.
A kreatívnak mondott generációnak is köszönhető, hogy a varrógépek értékesítése 127 százalékkal nőtt meg 2020 áprilisában, és négyszer többen „Google-ztak” rá a varrógép szóra ebben az időszakban. A trend érdekessége, hogy nemcsak, a lányok, de a fiúk között is nagy népszerűségnek örvend. Az Instagramon és a Tiktok-on egymást érik a különféle kihívások a szőnyegszövésen, kötésen, szabás-varráson át a patchwork-ölésig.
A rövid videókban lelkes fiatal fiúk tapasztalt varrónőket megszégyenítő módon használják a nagymama szekrényéből előkerült varrógépet vagy a születésnapra kért szövőgépet. A látványos végeredményre csakúgy özönlenek a lájkok.
Kihívások tömkelege
„Kezdetben unaloműzőnek használtam. Korábban túl sokat buliztam, a párkapcsolatom is véget ért és a régi iskolatársaim is hiányoztak. A kötés először magányos hobbinak tűnt, de ennek köszönhetően új baráti köröm lett. Egy nap elmentem anyukámmal a helyi fonalboltba, ahova már egyedül járok.
Az ottani nőknek a korábbi barátaimmal ellentétben nem volt kifogásuk az ellen, hogy én is oda járok. A kötőklubban megismerkedtem az ötven éves Larával, aki ma az egyik legjobb barátom” – emlékszik vissza a kezdetekre a Knitwit and Yarns 26 éves alapítója, Brendan Girak, aki szerint napjainkban már egyáltalán nem számít, hogy ki milyen nemű vagy korú.
A knot.bad alapító Vincent Green-Hite-nak állandóan megkérdőjelezik a szexuális hovatartozását a hobbija miatt. Minden esetben büszkén felvállalná magát, nem érti, a témának mi köze van a kötéshez vagy a varráshoz. „Úgy neveltek, hogy ez nem férfias szakma. Amióta karriert váltottam, jobb lett a nőkkel való kapcsolatom, bár továbbra sem gondolom azt, hogy erre női szakmaként kell tekinteni.”
„Eleinte frusztrált, hogy én vagyok az egyetlen színes bőrű a kötőklubban. Ezt a hobbit mindig is idős fehér hölgyek kiváltságának gondoltam. Magas fekete férfiként mindenki azt hitte, hogy focizni vagy kosarazni fogok. Ehelyett tornázni szerettem volna vagy hangszereken játszani. A kötésben az a jó, hogy egyszerre tudok kikapcsolódni, teázni, zenét hallgatni és alkotni” – jegyzi meg Vincent Williams, aki szerint a kötésnek nyugtató, figyelemelterelő ereje van.
A trend már nemcsak a közösségi oldalakon hódít, egyre több kötő férfi bukkan fel a kávézókban, egyetemi előadásokon vagy a tengerparton. A népszerű kézműves oldal, a LoveCrafts arról számol be, hogy az elmúlt évben az oldalt használó fiúk több, mint egyharmada kezdett el kötni, horgolni vagy varrni.
Hasonló gondolatmenet alapján jött létre a brazil Fio da Conversa, ahol sörözés helyett kötés közben cserélnek eszmét férfiak például arról, hogy hogyan élik meg férfiasságukat a mai világban. „Terápiással jelleggel, a kötéssel szeretném arra buzdítani a fiúkat, hogy nyíltan beszéljenek mentális egészségükről. Elkezdtünk kötni és azon kaptuk magunkat, hogy az életről beszélgetünk” – jegyzi meg Girak, az ő hetvenkétezres Insta-táborának tíz százaléka férfi és nagy részük az asztalos szektorból érkezett.
GEN Z
A Z generáció fogalomban a Z betű az angol zealous azaz buzgó szóra utal. Ahogy Trunk Tamás Z generációról írt könyve utal rá, a mai, énközpontú generációra több közösségi felület is nagy hatással van, ami garancia arra, hogy új perspektívából gondoljanak a jövőre, ugyanakkor már nem feltétlenül hagyják figyelmen kívül az offline világot.
Valószínűleg nagy hatással lesznek a világ fejlődésére, ugyanakkor többen gondolják azt, hogy ez egy magára hagyott generáció, mivel az idősebbek nem értik meg őket. A digitalizáció a járvány kitörése óta új jelentést nyert, egyszerre áldás és átok. Az oktatók szerint a legnagyobb kihívás, hogy a tíz-tizenöt év múlva oktatásba kerülő alfa generáció olyan szociális, intellektuális és manuális képességbeli korlátokkal bír majd, amelyek jeleit már a mostani Y és Z is mutatja.
A diákoknál erősen jelen lesz a géporientáltság, a valós élmények hiánya, az online függőség valamint a koncentráció hiánya, ugyanakkor gondolkodásuk technológia orientált, absztrakt lehet. Ennek tudatában a legtöbben üdvözlik, hogy a divatiparban elindult demokratikus folyamatok hatására kortól és nemtől függetlenül egyre többen nyitottak a kézműves szakmákra.