Kódolásban rejlik a divat jövője: végleg búcsút inthetünk a divattervezőknek?
Átalakulóban a divat: a technológia és a kódolás egyre nagyobb helyet követel magának a divatiparban, átalakítva ezzel a(z eddig) művészi inspiráción alapuló stílusszemléleteket. Már nem a dizájnerek mondják meg, mi lesz a trendi a következő szezonban, hanem a programozók/adatkódolók fejtik meg, számszerűsítve ezzel a divatot. De vajon tényleg működik ez az új irány?
Te is követed a divatot? Árgus szemekkel figyeled a legújabb trendeket és lázasan olvasod a trendjelentéseket? Valószínűleg akkor te is tisztában vagy azzal, hogy a skinny farmernek végleg vége, a Y2K és a preppy újra menő, manapság pedig nincs népszerűbb cipő az Adidas Sambánál – mindez azonban nem véletlen. Hihetnénk, hogy a véletlen hozta így, és csakis trendteremtő sztárok, tervezők befolyásolták a divat alakulását, de ez nem így van. Ők inkább amolyan segédeszközök ahhoz, hogy valaminek növekedjen a népszerűségi szintje, de a trendeket igazából te befolyásolod.
Hogy hogyan? A divatmárkák ma már olyan technológiai hátérrel rendelkeznek, melyek segítségével pontosan le tudják követni, mire kattintasz a honlapjukon, mit vásárolsz meg és miről görgetsz el azonnal. Hogy a közösségi médián milyen stílusú és megjelenésű posztok nyerik el a tetszésedet és persze, azt is figyelemmel követik, hogy mely sztárok, influencerek stílusát kedveled a legjobban. Mindezeket összerakva könnyen ki lehet következtetni, mit fogsz hordani a következő pár szezonban – ezt pedig az divattudósoknak köszönhetjük.
A divattudósok előrejelzései megmondják, mit fogsz viselni ősszel
Hogy kik azok az divattudósok? Azok a magas technológiai tudással rendelkező, adatokkal foglalkozó szakemberek, akik különböző divattal kapcsolatos dolgokat számszerűsítenek, majd programozás és kódolás segítségével táblázatba visznek – ezáltal pedig, össze tudják hasonlítani őket. Munkájuk hasonlóan működik, mint a tőzsde: a trendelemzés is egyszerű elemzés, a jelenleg rendelkezésre álló információkat összehasonlítva pedig nagy eséllyel kikövetkeztethető a jövő.
Nem megjósolható, hanem számszerű tényekkel valószínűsíthető. Persze, nem egészen 100%-ig, mert mindig vannak hibafaktorok, de ha az adatok pontosak és figyelemmel kísérjük a napi történéseket, számokkal kikövetkeztethető, hogy mit fogsz hordani az ősszel, a télen, sőt, még talán azt is, hogy jövő nyárra melyik idei vakációs szettedet fogod először felvenni. Legalábbis a divat kódját feltörő adattudósok szerint, akikből ma már egyre több van. Egyikük közülük Madé Lapuerta, egy Harvardon végzett kódoló, a tech és a divat szerelmese, aki a Data But Make It Fashion oldalon teszi közzé a saját, egyedi szoftverjén készített trendelőrejelzéseket.
Jobb programozó válhat a nőkből, mint a férfiakból?
A naponta frissülő oldalán a legapróbb ingadozásokat is nyomon követi: a legfrissebb trendek, a legkevésbé fogyó ruhadarabok, az új szépségőrületek, sőt, még a divatmárkák tőzsdei értékét is nyomon követi – a legtöbbször pedig tényleg bejönnek a megfigyelései. Azt például előre jelezte, Charlie XCX Brat albuma és a Wicked-filmek megjelenése miatt a zöld az egyik legtrendibb szín lesz 2024-ben és 2025-ben, de azt is megállapította, hogy az elmúlt években nagyon divatos csendes luxus esztétikát (quiet luxury aesthetics) fokozatosan leváltja majd a hangos luxus esztétika (loud luxury aesthetics) – mindössze azért, mert az olyan trendi sztárok, mint Rihanna, Taylor Swift, Jennifer Lopez és Hailey Bieber egyre több ilyen öltözéket vesznek fel.
A legutóbbi posztjai közül arra tér ki, hogy a Burberry márka tőzsdei értéke fokozatosan szökik fel, amióta Kylie Jenner egy Burberry mintás bikiniben pózolt az Instagramján, valamint hiába mondja mindenki, hogy az Uggs kiment a divatból, a kutatásai szerint minden ősszel népszerűbb lesz, mint amilyen az tavaly ősszel volt…
Az is érdekes lehet, hogy a statisztikái szerint a Prada részvényei 1,5%-ot növekedtek azóta, amióta pár hete kiderült, hogy forgatják Az ördög Pradát visel második részét, a preppy esztétika pedig népszerűsége pedig 66%-kal nagyobb, mint tavaly ilyenkor. Ezek szerint talán nem véletlen, hogy a fast fashion márkák folyamatosan preppy fashion-ös hírlevelekkel bombáznak minket! Éves trendjelentéseit publikálja is The Little Book of Big Fashion Data címmel, megfigyeléseit pedig mostanában a szépségiparra is kiterjeszti. Jelenleg szerinte az a legmegdöbbentőbb, hogy a szempillaspirálok eladási rátája rohamosan csökkeni kezdett és
ma már többen vásárolnak pirosítót, mint szempillaspirált, amire évtizedek óta nem volt példa.
De nemcsak ezzel hívja fel magára a figyelmet: arra is ügyel, hogy ellenőrizze a divatmárkák által közzétett friss pénzügyi jelentéseket. Újabban abból a posztjából lett botrány, hogy rájött: a Loro Piana olasz luxusmárka a minimum 1600 euróba (kb 640 ezer forintba) kerülő poliészter kardigánjainak elkészítéséért mindössze 4 eurót (kb. 1600 forintot) fizet óránként a varrónőinek. Szintén nagy megdöbbenést okozott, hogy statisztikái segítségével, csupán egyszerű tényekre támaszkodva kimutatta: a pandémia előtt sokszor még fele ennyibe sem kerültek a luxuscikkek.
2019-ben egészen pontosan csak a felébe (!) került a már korábban említett Loro Piana kardigán, mint most; átlagosan pedig 52%-kal emelkedtek a luxusipar termékeinek árai. A Dior és a Chanel még ennél is több, 59%-os emelést hajtott végre, miközben az emberek keresete egyáltalán nem, vagy szinte csak alig növekedett – rendkívül kiegyenlítetlen arányba hozva ezzel az életszínvonalat és a luxustermékek iránti vágyat.
Statisztikáira ránézve, szinte biztos, hogy egyre messzebb kerülünk az áhított Birkin táska megvásárlásától, mert minden évben legalább 7%-kal növeli meg az árát az Hermés, amit egyszerűen lehetetlen behozni, hacsak nem kaszálunk sokat, gyorsan – állítja mindezt a kódoló. Ilyen és ehhez hasonló összefüggések nyilvánosságra hozatalával elképesztő népszerűségre tett szert a tőzsdei idexszerűen működő oldal, ami szinte mindent elemez és számszerűsít, aminek köze van a divathoz.
A divaton több mindent lehet elemezni, mint gondolnád
De vajon mit lehet elemezni a divaton? Először is fontos tisztában lenni a legnagyobb sztárokkal és hírességekkel, valamint a velük történő napi eseményekkel: ki viselt mit, mikor, milyen vörös szőnyeges rendezvényen és mennyien szerették az adott szettet? Felméréseket lehet készíteni arról, kik pózoltak a legújabb divatkampányokban és mennyien kedvelték a képeket, videókat a közösségi médián – ez szintén az adott sztárok, modellek nívóját és divatbefolyását erősítheti.
Ezek után lehet még elemezgetni, hogy a divathéten milyen típusú és színű kollekciók jelentek meg: miből terveztek sokat, miből keveset és mit nem lehetett egyáltalán a kifutókon látni? Arra is ki lehet térni, hogy ezekből milyen modern trendeket lehet teremteni, figyelembe véve a korábbi szezonok esztétikáit. Rendkívül érdekes statisztikákat és gráfokat lehet készíteni a webshopok oldalmegjelenítéseiből is.
Habár ezek a legtöbbször titkosítva vannak, a bestseller összeállításokra tekintve már könnyen le lehet vonni a konklúziót és különösebb táblázatok nélkül is ki lehet következtetni, milyen ruhadarabokat adnak el a leggyorsabban. Akárcsak azt, milyen szabású táskák lesznek a menők, hogy mennyire van a színeknek befolyásuk az eladott darabokra és az is sok mindent elárul, milyen termékeket adnak el gyorsan (akár a megjelenés után néhány órával, nappal), vagy milyen cuccok maradnak meg még a leárazásokon is.
Akik tényleg nagyon képben akarnak lenni, azok a popkultúrát is figyelik: melyik sztár milyen ruhában, ékszerben pózolt a legnagyobb magazinok címlapjain, vagy éppen, mit vett fel Sarah Jessica Parker az És egyszer csak… legújabb forgatási napjára. Erre egyébként az aukciósházak is ügyelnek: jellemzően azokra a vintage darabokra érkezik a legnagyobb licit, ami újból nagyon felkapott és menő.
Carrie Bradshaw és Katalin hercegné is hordta már a világ legikonikusabb cipőjét
Adatok bizonyítják: Zendaya-val több ruhát és cipőt el lehet adni, mint más sztárral
Érdemes tisztában lenni a divattörténelem főbb pontjaival, az ikonikus darabokkal és azokkal a ruhákkal is, melyeknek a legnagyobb hatásuk volt a történelemben (például Diana hercegné fekete bosszúruhája vagy Carrie Bradshaw kedvenc cipője, a királykék Manolo Blahnik Hangisi soha nem fog kimenni a divatból). Az aktualitásokra, így a könyv-és filmmegjelenésekre, a bemutatókra, a kiállításokra és a sztárok hivatalos bejelentéseire is érdemes figyelni: ha például egy jó nevű sztár elhatárolódik egy márkától, az elég árulkodó és hatással lehet az adott márka divattermékeinek keresletére.
Épp ezért, az elejére visszautalva, a sztárokkal is tisztában kell lenni: ki a menő, ki a legtöbbet követett és milyen értékeket képviselnek? Mely posztjaik kapják a legtöbb kedvelést és vajon miért? Érdekesség, hogy például Zendaya divattal és ruhákkal kapcsolatos tweetjeit mindig többen osztják meg, mint más hírességekét – ez számszerű tény. Azt bizonyítja, hogy az emberek adnak a véleményére és arra, hogy mit visel. Talán pont ezért csapott le rá a Louis Vuitton és szerződtette a reklámarcává a sztár: ha ő ezt viseli, a rajongói is ezt fogják viselni.
A divat ugyanolyan, mint a többi iparág
A kódolóknak tehát rengeteg dolguk van, ha elemezni akarják a divattal kapcsolatos trendeket és előre akarják jelezni, mit fogunk megvásárolni jövőre ilyenkor. De egyébként ez őket annyira nem is érdekli. Végtére is csak arra kell ügyelniük, hogy minden, ami a divattal kapcsolatos, számszerűsítve legyen, hiszen csak így tudják nyomon követni a változásokat, amikkel aztán valószínűségszámítással kikövetkeztetik a jövőt.
Nagyon futurisztikusan hangzik ez, de tényleg van benne valami: ha ugyanis van róla kézzel fogható bizonyíték, hogy milyen színek, árnyalatok, anyagok, fazonok és ruhadarabok a népszerűek és miket keresnek az emberek, akkor azok a termékek fogják diktálni a divatot a következő szezonban. Az viszont már egy újabb kérdést vetít elő, hogy így milyen létjogosultságuk lesz a jövőben a divattervezőknek a divatiparban?
Ha minden csak az eladásról fog szólni, akkor a kódolók is könnyen össze tudnak rakni egy új kollekciót és semmi szükség nem lesz a dizájnerek kísérletező, művészi vénáira ahhoz, hogy egy márka új ruhákat kínáljon az embereknek – ami aztán vagy sikeres lesz, vagy nem. Mindenesetre: amíg a kódolók megfejtik a divat kódját, addig nagyobb eséllyel találunk olyan ruhákat, melyekre tényleg vágyunk és melyek (remélhetőleg) kevesebb eséllyel fognak a kukában landolni.
előfizetésem
Hírlevél
