Elképesztő árat fizetett a sikerért Coco Chanel
Coco Chanel, a 20. század egyik legjelentősebb divatlegendája soha nem tanult divattervezőnek: kitűnő meglátásainak és akaraterejének hála viszont megteremtette a luxuskategóriás divat alapjait – nevét pedig azóta is arannyal fémjelezve emlegetik a szakértők.
A Chanel a divatmárkák királynője. Egyfajta trónon ülve felügyeli és diktálja a divatot, alakítja a trendeket és olyan módon alakítja át a divat világát, mint más senki. Hatalmas megtiszteltetés és kiváltság a márka tervezőjének lenni, ezért is váltott ki hatalmas megdöbbenést, mikor Virginie Viard tavaly nyáron öt év után lemondott a divattervezői posztról. A nő 37 éven át dolgozott a márkának, harminckettőt egyenesen a legendás Karl Lagerfeld keze alatt – mindenki azt gondolta, hogy ő lesz a Chanel következő ikonja, de nem így lett.
Jó sok várakozás után végre bejelentették, hogy Matthieu Blazy, a Bottega Veneta előző kreatív igazgatója lesz a francia divatház új divattervezője. Kétségtelen, hogy ezzel új korszak kezdődött a márka életében, jelenleg azonban csak találgatások folynak azzal kapcsolatban, milyen is lesz a Blazy-féle Chanel. Trendi? Menő? Minimalista? Modern? Senki sem tudja: az azonban biztos, hogy a francia sikknek maradnia kell, csakúgy, mint az előkelő stílusosságnak, ami miatt olyan naggyá is vált a ház 100 évvel ezelőtt.
Érdemes tehát egy kicsit visszatekinteni a Chanel elegáns idővonalára, valamint a márka csillogással, drámával és botránnyal teli történetére – mert bőven van mit mesélni róla. Induljon az utazás a Chanel több évszázados múltjába!
Tervező nélküli divatházak, lassuló eladások jellemzik a divatipart, ami lehet, hogy az összeomlás felé tart
Mélyszegénységből jött, mégis elérte, hogy a felső tízezer hordja a ruháit
A Chanel neve egybe forrt az alapító, Gabrielle Bonheur „Coco” Chanel nevével, aki 1883-ban született egy mosónő és alsóneműt, valamint munkásruhát árusító vándorárus gyermekeként egy szegényházban. Lepusztult szállásokon, teljesen nomád körülmények között éltek, sokat vándoroltak hat testvérével, akik közül egy sem járt iskolába. Férfi testvérei mezőgazdasági munkásnak álltak, lánytestvéreivel pedig a helyi kolostorban, apácák között nőtt fel – itt is tanult meg írni és varrni, ami egész későbbi életét meghatározta.
(Tudni kell, hogy gyermekkorát egész életében szégyellte: sok kitalált történetet és beszámolót alkotott a fejében, rengetegszer hazudott a szüleiről, a neveltetéséről, de még a születésének pontos időpontjáról is, ezért sok a bizonytalan tényező, de a felsorolt dolgok mind igazak voltak.) Először varrodai munkát vállalt, később pincérlányként és énekesként dolgozott a helyi kabaréban, ahol szépségével bájolta el a férfiakat.
Nem volt kiemelkedő hangja, ezért tudta, hogy nagy énekesnői karrier nem vár rá: a kabaréban viszont megismerkedett Étienne Balsan textilörökössel, akinek a szeretője lett. Coco ezek után francia kastélyokban élte az életét, sorra vadásztak kegyeire a férfiak: így az angol elit felsőosztály kiemelkedő tagja, Arthur Edward Capel is, aki az első divatüzletének nyitását is fedezte.
Szóváltással indult, tettlegességig fajult Elsa Schiaparelli és Coco Chanel párharca
A kalapokat áruló Chanel Modes nevű bolt elsősorban Coco szeretői életmódjának eltereléseként indult, végül egészen sikeres vállalkozás lett belőle – főleg azután, hogy a kor egyik népszerű párizsi színésznője, Gabrielle Dorziat is tőle kezdte el vásárolni a kalapjait. Pár évvel később egy másik helyszínen is nyitott egy boltot Chanel, ahol azonban már nem kalapokat, hanem női és férfiruhákat kezdett el árulni. Portékáit állítólag úgy reklámozta, hogy minden reggel végig sétált Párizs előkelő negyedein a csinosabb varrónőivel együtt – ez pedig nagyon bejött neki.
Minden tehetős párizsi nő a Chanel üzletbe kezdett járni, végül megnőtt az igény az egyedi, személyre tervezett darabok iránt is. Coco úgy gondolta, hogy ezt egy másik helyen kell megtennie, ezért megnyitotta a harmadik üzletét is, immár 300 dolgozóval: megszületett a maison couturier-je a gazdag franciák kedvelt üdülőhelyén, a spanyol határhoz közeli Biarritz-ban.
Csúcsra járatta a Chanelt, a világháborút viszont a francia divatház is megszenvedte
A biarritz-i üzlet olyan jövedelmezőnek bizonyult, hogy a tervező teljesen kifizette Capelt és saját maga tudta irányítani a márkáját. Hírnevet akart, ezért terjeszkedni kezdett: a párizsi a Rue Cambon utcában megalapította a La Maison Chanelt a saját kis varrodájával, műhelyével és szabászatával együtt. Sőt, piacra dobta első parfümjét, az eredetileg csak a törzsvásárlóknak ajándékozott Chanel No.5-ot, amiért a nők (és a férfiak is) megőrültek.
Nem volt mese: a Chanel beindult, ráadásul nem is akárhogyan! Csak idő kérdése volt, mire jön a második parfüm, a N°22, amit 1922-ben álmodott meg Coco és Ernest Beaux parfümőr – kettejük együttműködése pedig olyan sikeres volt, hogy a tengertúli értékesítés végett egy új céget, a Parfums Chanel-t is létrehozták. Bár ez a vállalkozás egyáltalán nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket (Coco évekig küzdött, hogy újra a fennhatósága alá kerüljön a parfümcég), közben azért a jövőre is gondolt.
Parfümjeivel párhuzamosan az első Chanel sminkszereket is elkezdte megjelentetni, melyek között főleg púdereket és rúzsokat lehetett megtalálni. Később persze, egy 15 darabos bőrápolási termékcsalád is helyet kapott a Chanel üzletekben és felismerte, hogy a kicsivel olcsóbb állandó prêt-à-porter darabokra is igény van, nemcsak az egyedileg készített különlegességekre, ezért szezonális kollekciókat is elkezdett tervezni. A második világháború ekkor csapott le, Coco pedig úgy gondolta, hogy az ékszereken és a parfümökön kívül egy ideig semmi mást nem fog árulni – el akarta kerülni, hogy végleg lehúzza a rolót, ezért úgy döntött, egy kis szünetet fog tartani.
Coco ekkor a párizsi Ritz-ba költözött és a pletykák szerint itt ismerkedett meg Hans Günther von Dincklage náci tiszttel, aki náci kémnek szervezte be őt. Bár ezt Coco Chanel soha nem vallotta be, a történelemkutatók ezt azzal bizonyítják, hogy a La Maison Chanel épületében, a Rue Cambon 31-es számban volt egy náci központ, ahol többször látták őt. Kódneve állítólag a „Westminster” volt, mert Coco a brit Westminster herceg szeretője volt, aki miatt igen gyakran utazott Londonba – tökéletes fedősztori. Ott aztán állítólag Winston Curchill brit miniszterelnökkel rendszeresen tárgyalt egy esetleges SS béketerv részleteiről – de persze, erre sincsenek bizonyítékok.
Időskorára újraformálta a divatot
A világháború vége után mindezekért le is tartóztatták Chanelt, ám fizikai bizonyítékok, okiratok és tanúk nélkül nem tudták igazolni a bűnösségét, ezért el is engedték a tervezőt. Párizsban viszont egyre többen kinézték őt: szeretőjével, a Hans Güntherrel (akit volt náci tiszt létére érdekes módon szintén nem ítéltek el) a svájci hegyekbe költözött, ahol a legnagyobb luxusban élt több, mint tizenöt évig. Ekkortájt fejeződött be a Chanel parfümcég iránti huzavonája és úgy döntött, hogy itt az ideje visszaköltöznie Párizsba.
Eleinte kétkedve fogadták az immár 70 éves tervezőt, aki meglepődve tapasztalta, hogy a párizsi divatszcénát immár nem ő, hanem Christian Dior uralta. Vissza akarta szerezni hírnevét, ezért elkezdett olyan midi szoknyákat és tweed blézereket tervezni, ami a korban igazi ritkaságnak számított. Bár visszatérése utáni első kollekcióját az „árulása” miatt kétkedve fogadták Párizsban, a tengertúlon, Amerikában hatalmas népszerűségnek örvendtek a termékei. Az amerikai szexszimbólumok (így Marilyn Monroe is) imádták a Chanelt, hamarosan pedig a francia nők is beadták a derekukat, ami miatt megmenekült a márka a csődtől.
A divattörténelem legdurvább konfliktusa is lehetett volna Chanel és Dior rivalizálása
Coco ekkor kitalálta, hogy felerősíti a divatház kiegészítőrészlegét: fekete gyöngyökkel és virágokkal díszített ékszereket, valamint táskákat kezdett el árulni – nem is akármilyeneket! 1955-ben kirukkolt a védjegyének számító 2.55-ös táskával, ami egy arany színű fémmel, valamint fémlánccal és bőrszállal összevont pánttal rendelkező steppelt bőrtáska volt. Alakja egy borítékhoz hasonlított, praktikusan lehetett a vállon hordani, imádták a nők – a mai napig a divatvilág egyik legjobb befektetésének tartják.
Egy évvel később az egymáshoz tökéletes illő, de különállóan hordható tweed twinszettek (azaz blézerek/mellények és hozzájuk illő szoknyák) is elképesztően népszerűek lettek; a két tónusú fehér-fekete Chanel cipőkért pedig még a brit királyi család tagjai is lelkesültek. A Chanel hírnevét csak tovább vitte az, hogy az akkori amerikai elnök, John F. Kennedy felesége, Jackie Kennedy a márka szabályos nagykövete lett, annyit hordta a Chanel ruhákat és kiegészítőket. Tulajdonképpen neki köszönhető az is, hogy időskorában Coco Chanel megtervezhette az amerikai Olympic Airways légikísérőinek ruháit – ez pedig már akkoriban is nagy dolognak számított.
Kemény árat fizetett a Chanelért, amire feltette az egész életét
Végül néhány évvel később, 87 éves korában hunyt el Párizsban, az akkor már évtizedek óta rezidenciájának számító, elegáns Ritz szállodában. Utolsó évei állítólag magányosan teltek személyzete és a komornyikja társaságában: állítólag már soha nem tudott olyan boldog és felszabadult lenni, mint a világháború kirobbanása előtt. Később derült csak fény rá, hogy élete nagy részében drog- és gyógyszerfüggő volt, gyengeségeit soha nem mutatta mások előtt.
Keményen megküzdött azért a luxuséletért, amit teremtett magának, de alaposan meg is fizetett érte: saját családja soha nem volt, nem állapodott meg és gyermeke sem született. A szeretői jelentették számára a családot, akiket addigra azonban mind eltemetett. Állítólag még az utolsó napján is dolgozott a Chanel kollekcióján, melyet két héttel a halála után mutattak be. Sikerének talán a tökéletességre való törekvése és a hatalmas akaratereje tudható be: mindig az utolsó pillanatig küzdött, soha nem adta fel és akármilyen szituációba is került, mindig talált valamilyen kiutat az érvényesülésre.
Mindennél többre tartotta márkáját, amit egész életében terelgetett és szépen, lassan épített fel – kitartása pedig csodálatra méltó volt. Coco Chanel egyike azoknak a 20. századi divatlegendáknak, akik képesek voltak meglátni az újdonságok erejét és kihasználni a bennük való lehetőséget – ez pedig igaz mind a személyes életére, mind a saját tervezéseire.