Dior egyenruhában vécét pucolni? - A légiutaskísérők ellentmondásos világa

2025. július 14.
A polgári légiközlekedés aranykora változásokat hozott az egyenruhákban, amelyek inkább marketing célt szolgáltak, mint gyakorlati feladatokat.
A polgári légiközlekedés aranykora változásokat hozott az egyenruhákban, amelyek inkább marketing célt szolgáltak, mint gyakorlati feladatokat.
Fotó: VCG/Getty Images

A fapados légitársaságok korában a repülésről már csak keveseknek jut eszébe a pezsgő, a kaviár, a könyékig érő fehér kesztyű és a magas élet. Hamarabb ugranak be az elkobzott ásványvizes üvegek, kígyózó sorok, trenyós utazóközönség, többórás késések és lassú fejszámolás, hogy ha egy hétvégére utazunk el valahova, vajon beférünk-e a kézipoggyászba. A helyek mintha évről évre kisebbek lennének, és a légiutaskísérők gyakran széldzsekiben, fáradtan mormolják el, hogyan rántsuk magunk elé az oxigénzsákokat.

Így, ha olyan járatra keveredünk, ahol nem a kifutópályán pörkölődünk a napon, vagy ázunk az esőben, hanem egy utashídról lépünk a fedélzetre, máris úgy érezzük, mintha ötcsillagos szolgáltatást kapnánk. A repülés rengeteget változott, de mi a helyzet a légiutaskísérőkkel?

A repülés ma már valóban mindenkié lehet, így vége az időknek, amikor azok a szerencsés kiválasztottak, akik utasként léphettek be a reptérre, annyira komolyan vették az eseményt, hogy csak a legelegánsabb ruháikban utaztak. Ma már a legtöbben arra is alig figyelnek, amikor a repülőút elején elmondják, mit kell tennünk, ha baj történik. Hiszen mindannyian abban bízunk, hogy a valóságban sohasem lesz probléma, nem leszünk rosszul repülés közben, és azt pedig végképp sohasem fogjuk átélni, milyen kicsúszdázni egy repülőgépből, szigorúan magassarkú nélkül.

glamour plusz ikon Szüle Zsolt: A repülés a legbiztonságosabb közlekedés, az aviofóbia pedig legyőzhető

Szüle Zsolt: A repülés a legbiztonságosabb közlekedés, az aviofóbia pedig legyőzhető

Akik azonban pontosan tudják, hogyan kezeljék az ilyen és ehhez hasonló meleg helyzeteket, meglehetősen alulértékeltek. Sose történjen meg veled, de a stewardess adott esetben az életedet mentheti meg, vagy akár levezeti a szülésedet. Akkor meg miért jut eszünkbe hamarabb erről a munkáról egy túl rövid Halloween kosztüm, mint egy felelősségteljes szakember?

Ann of the Airlines

Az első légiutaskísérők, vagy „stewie” -k – ahogy hamarosan elkezdték becézni őket – már az 1930-as években megjelentek a repülőgépek fedélzetén. Eleinte mindannyian képzett ápolónők voltak, akik a repülés közben is ropogósra keményített, hófehér, a térdüket bőven takaró kórházi egyenruhájukat viselték, mely hamarosan leginkább katonai uniformisra emlékeztető egyenruhává alakult.

A cél elsősorban az volt, hogy a légiutaskísérők biztonságérzetet keltő öltözete megnyugtassa az utazók idegeit, de közben tiszteletet parancsoló is legyen. Hiszen a két világháború közötti években még korántsem volt annyira bevett dolog, hogy az ember csak úgy repül. „Nem Istennek tetsző dolog” – fogalmazott a dédnagymamám szigorúan. Azonban az 1950-es években minden megváltozott. Az Amerikában turbófokozatra kapcsoló fogyasztási kultúra gyakoribb utazásokat, és a polgári légiközlekedés aranykorát hozta el. A légitársaságok pedig hamar felismerték, hogy a túlnyomórészben üzleti úton lévő férfiakból álló utazóközönség jobban örülne más típusú egyenruhának.

Ennek megfelelően hamarosan megjelent a tökéletes smink és frizura, a magassarkú cipő, a test vonalait szorosan követő szoknyák és blézerek fűzővel kiegészítve, hófehér kesztyűk, „pillowbox” kalapok, amilyeneket maga a first lady, Jackie Kennedy hordott. A légitársaságok annyira komolyan vették a feladatot, hogy volt olyan egyenruha kalap, ami egyenesen a Dior-házból érkezett a fedélzetre. Mindez hatalmasat lendített egy-egy légitársaság imázsán, de egyáltalán nem könnyítette meg a légiutaskísérők amúgy is összetett munkáját, mely a vacsora felszolgálástól a vécépucoláson át alkalmanként az életmentésig terjedt.

A sokszor fizikai munkához kifejezetten alkalmatlan uniformisok mellett a légiutaskísérőknek sokáig mai szemmel nézve egészen képtelen szabályok szerint kellett élniük az életüket: kizárólag egyetemi diplomával rendelkező fiatal nők léphettek a fedélzetre, nem mehettek férjhez, nem lehetett gyerekük, a testsúlyuk semmiképpen sem haladhatta meg a hatvanegy kilót, a harmincas éveik elején pedig kíméletlenül nyugdíjazták őket. Ráadásul az utasok – gyakori és változatos – visszaéléseivel szemben alig, vagy egyáltalán nem védték meg őket. Mindezen csak rontottak a szakma különböző popkulturális ábrázolásai.

glamour plusz ikon Elizabeth Taylor feláldozta a magánéletét a csillogás oltárán, de nem volt választása

Elizabeth Taylor feláldozta a magánéletét a csillogás oltárán, de nem volt választása

Az 1930-as évek elején Amelia Earhart lett az első nő, aki pilótaként átrepülte az Atlanti-óceánt, de az ebben az évtizedben induló „Ann of the Airlines” című rádiójáték főhősnője nem pilóta, hanem stewardess lett, ahogy az egy lánynak való. Így a fiatal és csinos légiutaskísérők könnyelmű és mindig jókedvű aurája elválaszthatatlan lett az utazás élményétől. Magazin hirdetések tucatjain lehetett látni a jóképű pilótát, ahogy végigvonul a reptéren, jobbról és balról minimum egy gyönyörű és makulátlanul öltözött stewardess karol bele, és rajongva néz fel a férfire.

A szexi stewardess örök

A légiutaskísérők helyzete pedig, az őket alkalmazó légitársaságok közötti verseny kiéleződésével és a szexuális forradalommal csak még rosszabb lett az 1960-as években. Olyan amerikai légitársaság is akadt, ahol bevezették egyenruha gyanánt a kevéssé tiszteletet parancsoló hosszú, fehér csizmát és a minszoknyát; közben pedig a filmekben is tovább vetkőztették a légiutaskísérőket. Az 1970-es években mozikba kerülő „Fly me” szereplői a kalapjukon kívül már semmit sem viseltek a film plakátján.

A légiutaskísérők az évtized végére mégis elérték, hogy komolyabban vegyék a panaszaikat, többek között elkezdtek tiltakozni a testsúlyukat szabályozó elvárások, és a korai nyugdíjazás ellen is. Így jó néhány évbe beletelt, de az 1980-as évekre már nemcsak, hogy nem tiltották a gyerekvállalást, de volt olyan légitársaság is, amely még várandós egyenruhát is biztosított a dolgozóinak.

Azonban eddigre a szexi stewardess képe beleégett a világ kollektív retinájába. Britney Spears még a 2000-es évek elején – amikor a mainstream kultúra amúgy is sokszor a pornóból inspirálódott – is forgatott videót erősen alulöltözött légiutaskísérőként, azonban a Toxic sosem lehetett a valódi stewardessek kedvence.

Rengeteget változtak a légiutaskísérők munkakörülményei, de évtizedeken keresztül reklámok, filmek tucatjai közvetítettek a munkájukról meglehetősen torz képet. Hiába nem pusztán repülő pincérnőkről van szó, a legtöbb utas jobb esetben csak a fáradtan eldarált biztonsági előírásokat és az érkező mogyorós zacskókat látja bennük, rosszabb esetben pedig könnyen kapható, nem túl okos lányokat, akik minden útjukon új férfire vadásznak.

glamour plusz ikon Vásárlási kalandok a luxusmárkák legmerészebb boltjaiban

Vásárlási kalandok a luxusmárkák legmerészebb boltjaiban

A valóságban a légitársaságok sokszor szívesebben vesznek fel légiutaskísérőket egyetemi végzettséggel, a magabiztos nyelvtudás alapvető, és a jelölteknek számos vizsgát le kell tenniük, mielőtt a fedélzetre léphetnek, ahol összetett helyzetek tucatjait oldják meg minden nap. Hiszen nem kell extrém helyzetnek kialakulnia egy-egy úton ahhoz, hogy a stewardessnek nehéz napja legyen.

Ugyan ki nem utazott már olyan járaton, ahol a légiutaskísérőnek egyszerre kellett foglalkoznia egy nyűgös baba gondjaival, és a miatta panaszkodó utasokkal is? Azonban utasként, pusztán a normális viselkedésünkkel sokat tehetünk azért, hogy ne keserítsük meg a légiutaskísérők életét, akik – eskü – nem maguktól találták ki a szabályokat, amiket megpróbálnak betartatni velünk.