Te innál tízezer forintért Louis Vuitton vagy Dior logós kávét?

2025. szeptember 13.
A Louis Vuitton-féle Le Café Cyril Lignac a londoni Heathrow repülőtéren
A Louis Vuitton-féle Le Café Cyril Lignac a londoni Heathrow repülőtéren
Fotó: Courtesy of Louis Vuitton

A kifutókon túl egyre több nagy divatház kóstol bele a kávézás trendjébe: ma már nem elég, hogy vásárlás közben eszpresszóval kínálják az ügyfeleiket, a világ különböző tájain alapítják sorra luxuskávézókat az előkelő dizájner márkák. De vajon hogyan jön össze a divat és a kávézás világa?

A divat és a kávézás tökéletesen párosítható egymással, hiszen mindkettő a mindennapjaink része. Ám míg a divatmárkák mostanáig főként csak táskákat, cipőket és ruhaneműket kínáltak nekünk, ma már olyan lifestyle termékeket és élményeket is vásárolhatunk tőlük, melyek tökéletesen illenek a divatház által képviselt értékekhez. Ilyenek a parfümök és a smink-, valamint bőrápolási termékek, de egyre többen próbálják ki magukat a lakberendezésben, az autógyártásban, a hotelbizniszben, sőt, még az éttermek világában is.

És mi is lehetne nagyobb luxus annál, mint egy dizájneres kávét kortyolgatni egy márkajelzéses süteménnyel kombinálva? Erre a márkák is rájöttek, ami miatt az elmúlt néhány évben sorra nyíltak meg a luxuskategóriás divatkávézók: Dior, Louis Vuitton, Ralph Lauren, Gucci, Prada – szinte alig van olyan nagy név, akinek ne lenne saját café shopja. Sőt, még a magyar divatmárkának, Nanushkának is van kávézója a budapesti és londoni üzletében. De vajon mi ez az új divatkávézási őrület és miért imádják a divatrajongók a márkajelzéses kávét?

Tényleg megér több tízezer forintot egy dizájner kávé vagy süti?

Nehéz rá válaszolni, mert mindenki máshogy viszonyul hozzá. Az általában középkategóriás, „semmi-extra” kávézói élmény önmagában nem túl kifizetődő, ha a dizájner kávéházba megyünk – ám divatrajongóként olyan élményben lehet részünk, mint soha máskor. Bár hazánkban még újdonságnak számít a divatkávézó fogalma, külföldön, a nagy divatfővárosokban már egy nagyobb sikk beülni a Diorba egy kávéra vagy enni egy Louis Vuitton süteményt az egyik showroomban.

Igaz, ezt még így is csak a kivételezettek tehetik meg: az árak ugyanis nem átlagos pénztárcára lettek szabva, de hát mikor volt a luxus elérhető mindenki számára? Talán pont ezért nem meglepő, hogy a divatkávézókban minden nagyon elit és luxus, főleg ha New York-ról van szó. A New York-i Le Café Louis Vuitton árai például lényegesen magasabbak, mint egy normál kávézóé – de ne felejtsük, hogy ide tényleg csak azok jönnek, akik egy élményt szeretnének és nem feltétlenül kávét iszogatni. A Central Park közelében elhelyezkedő prominens Louis Vuitton üzlet csodás bejárattal rendelkezik:

még azok számára is igazi látványosság, akik nem mennek be az épületbe.

glamour plusz ikon Álom luxuskivitelben: ezért érdemes meglátogatni a világ legsikkesebb bevásárlóutcáit

Álom luxuskivitelben: ezért érdemes meglátogatni a világ legsikkesebb bevásárlóutcáit

Maga kávézó a negyedik emeleten helyezkedik el, de ez nem azt jelenti, hogy könnyű lenne bejutni. Turistaszezonban nagyon sokan vannak, asztalt szerezni foglalás nélkül pedig szinte lehetetlen (a bárral azért lehet próbálkozni, de az is egy nagy lutri). Az árak friss infók szerint magasak, de ez várható is a Louis Vuitton-élményért. A 9 dolláros vaníliás latte állítólag isteni, LV jelzéses pohárban és szalvétával szolgálják fel, a rászórt kakaót pedig a márkajelzésről mintázzák.

Monogramosan érkezik a gofri, a muffin és a sütik mindegyike is, többségüket 25-35 dollárért lehet megvásárolni. Ha valami nagyobbra vágynál, arra is van lehetőség, csak jobban ki kell nyitni a pénztárcát. A délutáni teamenü például 110 dollárba kerül, és a Cézár-salátától kezdve a hamburgeren át egészen a tengeri herkentyűig mindent meg lehet itt kóstolni.

Már nemcsak az álmaidban reggelizhetsz a Tiffany-nál

Hasonló árakkal rendelkezik a Tiffany & Co. Blue Box Café-ja is, ami a világ leghíresebb vásárlóutcájában, az Fifth Avenue-n helyezkedik el, a Louis Vuitton kávézó közvetlen szomszédságában. A kávézó inspirációjáért az Álom luxuskivitelben című film egyik jelenete felel, melyben a főszereplő a Tiffany kirakat előtt reggelizik meg. Most nem kell a kirakat előtt szendvicset majszolni (egyébként nem is nagyon lehet, mert a pár percnél tovább ott időzőket eltessékelik), hanem be is lehet ülni az üzlet kávézójába. Hogy megéri-e? Az már más kérdés. A Louis Vuitton Café-val ellentétben az ikonikus kék szín jelenlétén kívül nem nagyon lehet érezni, hogy egy exkluzív ékszerüzletben, egy nagymúltú márka főhadiszállásán kávézgatunk.

Bár a porcelánok, a poharak és a tányérok mind Tiffany-k, ha nem rendelünk kifejezetten olyan finomságot, amivel imitálni tudták az ikonikus Tiffany dobozt, az egész olyan, mintha egy klasszikus gourmet kávézóban ülnénk, ahol minden kék. Itt ugyanis nem lehet csak egy kávét kérni: kész, leülős szettek vannak, minimum két főre, ételekkel-italokkal, amiket ki kell fizetni. Az alap 35 dolláros menüben croissant, dzsem, gyümölcslé, valamint tea/kávé/forró csoki van, a kicsit extrább 68 dolláros viszont már egy ínycsiklandozóbb menünek bizonyul sütikkel és tojással.

A Prada kávézó a londoni Harrods áruházban egyszerűen lenyűgöző
Fotó: Courtesy of Harrods

Bár a Tiffany-effektus ezeken a menükön nem nagyon látszik, az ünnepi alkalmakra lehet mini ékszerdobozokra hasonlító tortácskákat rendelni, ami elég népszerű választás. Itt inkább az ízekre fókuszálnak (ami a Michelin-csillagos Daniel Boulud séf érdeme), ezt az elvet pedig a Burj Khalifában található, adubai szökőkútra néző Armani/Lounge, valamint a Ralph Lauren New York-i kávézója, a Ralph’s Coffee is határozottan követi. Sőt, a Prada milánói kávézója, Fondazione Prada múzeumban helyet kapó Bar Luce by Prada sem áraszt nagy divathangulatot.

Bár az ’50-es, 60-as évek olasz kávézóit felelevenítő dizájn (amit egyébként Wes Anderson filmrendező álmodott meg) kétségtelenül hangulatos, sok köze nincs a divathoz vagy a divatmárkához. Ha nem tudnánk, hogy ez a kávézó a Prada érdemes, ki sem lehetne találni, annyira nem jelenik meg a Prada élmény. Szerencsére, a londoni Harrods áruházban található Prada Café már mást nyújt: itt tényleg kétségtelenül minden Prada, azonnal eszünkbe jutnak az ikonikus ruhák, kifutók és reklámok, ha ide betérünk.

A londoni Prada Café olyan, mint egy gyönyörű parfümös üveg, egy zöld vattacukros buborék, ahonnan nem esik jól kimenni. Az üzletpolitika itt máshogy van, mint New York-ban: bárki betérhet, az elviteles opció is alap és azt fizeted ki, amit fogyasztasz. Sanszos, hogy itt is sorba kell állnod, akár 40 percet is, de a divatrajongóknak megéri. Igaz, ez a hely sem való spórolásra: praliné bonbonok 3,5 fonttól; croissantok 11,5 fonttól, Prada csokoládéval ellátott sütemények pedig 17,5 fonttól kezdődnek.

Az italok terén a turmixok 15 fontot, a kólák ötöt érnek, a monogramos kávék és teák pedig 6,5-től kezdődnek. Ha leülsz, kérnek még egy font vizitdíjat és 12,5%-os szervízdíjat is, ami igencsak fel tudja tornászni az árakat, de hát a Prada az Prada. A pincérek munkaköri leírásában valószínűleg benne van, hogy mindent fotózzanak, ha megkéred őket (legalábbis ez az általános tapasztalat) ami azért nem rossz dolog, főleg, ha sok szép fotót szeretnél magadról.

glamour plusz ikon Olaszországban összeér a divat, a művészet és az építészet, ráadásul nem is akárhogy

Olaszországban összeér a divat, a művészet és az építészet, ráadásul nem is akárhogy

Az összes divatkávéház közül kiemelkedik a párizsi Dior Le Café, ami az Avenue Montaigne utcán található exkluzív üzletben helyezkedik el. Az épülethez képest egy kifejezetten intim térről van szó, de ez valószínűleg azért van, mert a kávézó mellett még van egy étterem is (Restaurant Monsieur Dior), ahol a nagyobb fogásokra fókuszálnak, nem kávékra és süteményekre. Valószínűleg ez magyarázza a kávézó apró méretét, de ez ne zavarjon meg senkit!

Előfoglalással fantasztikus élményben lehet része annak, aki szereti a Diort, nélküle viszont elég nagy merészség lenne szabad asztalban reménykedni. Amint belépsz, a pulton egyből Dior mintás bonbonok és csokoládék sorakoznak, szépen, díszdobozba csomagolva – ez már önmagában meggyengít, annyira szép és ízléses a tálalás. Később a nagyobb méretű sütemények, péksütemények végül a torták jönnek, természetesen Dior-módra találva. A kávékat nem csak monogramosan, hanem klasszikusan, egyszerűen szórva, hálós-, csillag- és virágmintával is felszolgálják a divatház míves porcelánjaiban, a kínálat pedig szezonálisan változik, ami szuper.