A jövő már nem vár, aki nem lép be a digitális divat világába, lemarad
A divatipar jövője a digitális térben formálódik ott, ahol a kreativitás találkozik a technológiával, és a fenntarthatóság már nem csupán cél, hanem természetes kiindulópont. Bajer Andrea, az ASSYST Hungária Kft. ügyvezetője szerint a Style3D nemcsak egy tervezőprogram, hanem egy új gondolkodásmód megtestesítője: a 3D-s szabászat valós idejű varrásszimulációja lehetővé teszi, hogy a tervezők anyagpazarlás nélkül, precízen és játékosan dolgozzanak.
Hogyan kerültél kapcsolatba a Style3D | ASSYST céggel, mindig is érdekelt a divat digitális világa?
Mindig vonzott, hogy a divatot össze lehet kötni a legújabb technológiákkal. Már a bécsi tanulmányaim alatt beleszerettem a CAD-megoldásokba, és rögtön láttam, milyen hatalmas segítséget jelenthetnek a gyártáselőkészítésben dolgozó szakemberek számára. Akkoriban, a ’90-es években még újdonságnak számított, ha egy designer informatikai tudással kombinálta a szakmáját – engem pedig ez teljesen magával ragadott.
Több mint 25 éve dolgozom a Style3D | ASSYST csapatában, és pont ezt találtam meg: egy olyan platformot, ahol a kreativitás és a digitalizáció találkozik. Kollégáimmal automatizálhattam Magyarország legnagyobb ruha- és bútorgyárait, valamint kis- és közepes manufaktúráit. A legjobban az inspirál, hogy ez a terület folyamatosan fejlődik, mindig lehet újat tanulni, és ez a megújulás az, ami életben tartja a szenvedélyt.
Tízezrek egy játékért, amiről nem is tudod, hogy fog kinézni: a Labubu-mánia
Miben különbözik a Style3D más 3D-s tervezőprogramoktól a divatiparban? Hogyan segíti a 3D-technológia a tervezőket és a gyártókat a prototípusok elkészítésében?
A Style3D nemcsak gyors, hanem elképesztően élethű. Olyan, mintha a ruha tényleg ott lenne előtted – látod, hogyan esik az anyag, hogyan mozog –, sokkal közelebb áll a valósághoz, mint bármi más. Megjelent egy független összehasonlítás tavaly, ahol a Style3D programunk nagyon előkelő helyen szerepelt. Azóta rengeteg fejlesztésünk volt, és minden téren előrébb mozdultunk, az AI-fejlesztésekben élen járunk.
A Style3D úgy épül fel, hogy a tervező valóban szabadnak érezhesse magát benne. Olyan élethűen szimulálja az anyagokat, hogy szinte „érzed”, hogyan esne a ruha a modellen. A legtöbb 3D-s szoftver inkább technikai jellegű, a Style3D viszont a divattervező nyelvén kommunikál. A fiatalok számára ez azért fantasztikus, mert gyors, intuitív és vizuális, miközben időt, pénzt és anyagot spórolnak meg. Digitálisan mindent kipróbálhatnak: színeket, fazonokat, variációkat. Nem kell várni, mire valaki látja a munkája eredményét – itt minden azonnal életre kel.
Régen egy új kollekció megvalósítása hosszú és költséges folyamat volt, mivel minden változtatás új mintadarabot, új szabást, új próbát igényelt. Ma viszont a 3D segítségével percek alatt kipróbálható több verzió is. Ha nem tetszik egy anyag vagy kiegészítő, esetleg a szabás vagy az arányok, akkor egy kattintással kicserélhetem, arrébb helyezhetem. A digitális prototípusokkal könnyebb dönteni, és a fiatal tervezők is bátrabban kísérletezhetnek – hiszen a „hiba” itt nem kerül semmibe, csak egy új ötletbe.
Hogyan járulhat hozzá a Style3D a textilhulladék drasztikus csökkentéséhez?
A Style3D hatalmas lépés a textilhulladék csökkentése felé, mivel a klasszikus szabászattal ellentétben itt minden próba és igazítás digitálisan történik. A program valós időben mutatja meg a szabásvonalakat, az illeszkedést és azokat a pontokat, ahol érdemes finomítani, így a kísérletezés sokkal hatékonyabb és anyagtakarékosabb. Korábban egy kollekcióhoz akár több tucat prototípust is elkészítettek és utaztattak, ma pedig elég a virtuális modell – csak akkor gyártunk fizikailag, amikor minden részlet tökéletes. Ez nemcsak környezetbarátabb, hanem gazdaságosabb is. A virtuális modelleket felhőmegosztással pillanatok alatt el lehet juttatni a címzetteknek.
A hagyományos szabászat kézműves, tapintható és gyönyörű, de a digitális tervezésben ott van valami plusz: sebesség, pontosság és játékosság. A számítógép nem veszi el a kreativitást, inkább felszabadítja. A digitális környezetben bármit kipróbálhatok anélkül, hogy alapanyagot pazarolnék – ez hihetetlen szabadságot ad a tervezőnek. A fenntarthatóság szempontjából ez forradalmi: kevesebb hulladék, gyorsabb gyártás és kisebb ökológiai lábnyom jellemzi a folyamatot.
De ami számomra a legfontosabb, az a gondolkodásmód változása.
A tervezők már a kezdetektől tudatosabban döntenek – nemcsak esztétikai, hanem környezeti szempontból is. A fiatal generáció ebben úttörő: ők természetesen mozognak a digitális térben, és nemcsak divatot akarnak alkotni, hanem valódi értéket teremteni. A digitális eszközök pontosan ezt teszik lehetővé, hiszen minden innovációs és tervezői feladat magas hozzáadott értékű munka, ahol a tudás és a kreativitás adja a valódi értéket.
Sneakerkultúra japán módra – a Sashiko Gals a múltat varrja a jövőbe
Hogyan változtatja meg a mesterséges intelligencia a tervezési folyamatot?
Az AI szinte olyan, mint egy extra kreatív csapattárs: bedob ötleteket, új mintákat, sőt már azt is tudja, hogyan nézne ki egy fotózás vagy kampány – minden eddiginél több inspirációt ad. A mesterséges intelligencia számomra inkább segítő asszisztens, mintsem fenyegetés. Képes új mintákat, formákat és színkombinációkat javasolni, de az igazi döntéseket mindig az ember hozza. Már most látszik, hogy az AI a fotózások, kollekcióbemutatók és anyagkoncepciók tervezésében is kulcsszerepet játszik. Aki ma fiatal tervezőként elkezd ezzel foglalkozni, az egy teljesen új dimenzióba lép, és hatalmas előnnyel indul.
Milyen kihívásokat jelent a 3D programok bevezetése a kisebb divatcégek számára? Kik használják jelenleg?
Az erős számítógépes háttér és a folyamatos tanulás kihívás lehet, de közben ez adja a fejlődés varázsát is. A kisebb vállalkozások számára ez eleinte nehéznek tűnhet, de hosszú távon hatalmas előny. Ma már nemcsak a nagy márkák, hanem startupok, független tervezők és egyetemek is használják a technológiát. Az Óbudai Egyetemen például már elkezdtük oktatni a Style3D programot egy kis hallgatói csoportnak, és tervezzük, hogy külföldi példára más hazai egyetemeken is bevezetnénk, ahol erre igény mutatkozik. A jövő tervezőinek minél előbb meg kell ismerkedniük a digitális technológiákkal, hiszen ez a szemlélet ma már alapvető és nélkülözhetetlen a divatiparban.
Mit gondolsz, akár ipari méretű textil- és ruhagyártás is elképzelhető teljesen digitális alapon?
Abszolút! Az ipari méretű textil- és ruhagyártás teljesen digitális alapon ma már nem futurisztikus vízió, hanem a közeljövő realitása. A design, a gyártás, az értékesítés és a logisztika összehangolása – az AI integrációjával együtt – radikálisan növeli a hatékonyságot és a rugalmasságot.
Már most látható, hogy a digitális gyártás nem csupán elméleti lehetőség: automatizált szabás, 3D-s prototípusok és online fittingrendszerek régóta a gyakorlat részei. A digitális ökoszisztémák ma nemcsak a tervezést, hanem a gyártást és az értékesítést is integrálják, így a teljes folyamat átláthatóvá és optimalizálttá válik. A 3D/2D Connect modul lehetővé teszi a 3D designalkatrészek gyártási elemekként történő feldolgozását, és fordítva is – ezáltal hatékony és zökkenőmentes együttműködést biztosítunk a tervezők és a gyártásban dolgozó szakemberek számára egyaránt.
Ez nem áttörés vagy hirtelen ugrás, hanem egy létező, terjedő valóság.
Azok a cégek, amelyek képesek ezt a komplex rendszert átlátni és alkalmazni, versenyelőnyt és költséghatékonyságot nyernek. A digitális alapú gyártás nem opció, hanem stratégiai eszköz, amely a jövő iparágát formálja.
Mérő László: „A mesterséges intelligencia mindent elintéz helyettünk – és ez veszélyesebb, mint hinnénk”
Milyen új innovációkat látsz a Style3D | ASSYST esetében a következő években, amelyek tovább forradalmasíthatják a divattervezést?
A digitális divatiparban a folyamatok egyre gördülékenyebbé válnak: valósághűbb anyagszimulációk, automatizált munkafolyamatok, valamint a felhőalapú tervezés lehetővé teszi, hogy a világ bármely pontjáról integráltan dolgozzanak a tervezők és a gyártók. Különösen jelentős az a lehetőség, hogy a globális gyártáshelyek és a tervezők prototípusokat oszthatnak meg a digitális térben. Ez nemcsak gyorsítja a munkát, hanem átláthatóbbá és fenntarthatóbbá is teszi a teljes értékláncot.
A változás nemcsak technológiai: a divatipar ténylegesen digitális ökoszisztémává alakul, ahol minden szereplő – a tervezőtől a gyártóig – összekapcsolódik, és a folyamatok hatékonysága radikálisan nő. Jelenleg egy nagyon izgalmas projektünk van a Champion céggel, melynek lényege, hogy a gyártás csak akkor indul, ha a ruhának megvan a gazdája. Ez a folyamat megfordítása – előbb a vásárló dönt, és csak utána készül el a ruha –, amely drasztikusan csökkenti a textilhulladékot.
A „sell before make” koncepció a 3D-vizualizáció hatására került a köztudatba, és pontosan ez a szemléletformálás a fenntartható divat egyik kulcsa. A 3D-tervezés nemcsak a jövő, hanem már a jelen is. A divat és a technológia most ér össze igazán, és a jövőben elengedhetetlen lesz azok számára, akik tartani akarják a lépést.
előfizetésem
Hírlevél