Az illatgyertyák új generációja: az Andyourstories alapítói élményekből gyártanak illatélményt, legújabb kollekciójukat a tarot kártyák ihlették
2019-ben szenvedélyes gyertyalángként „lobbant be” a köztudatba az Andyourstories szójagyertya márka, amelynek megálmodói, Tokaji Márti és German Juraj Gyuri a saját történeteiket, élményeiket jelenítik meg a népszerű illatgyertyákban. A páros legutolsó, Tarot névre hallgató kollekciója nemcsak bátor kikacsintás a tarotkártyavetés misztikus világa felé, hanem a kettejük dinamikájában is meghatározó lépés.
„A láng és annak romantikája lehet az oka annak, hogy a gyertyák lettek az önkifejezésünk eszközei és a vállalkozásunk mozgatórugói” – foglalja össze egy mondatban Márti és Gyuri, miért épp ebben a műfajban kezdték el közös alkotótevékenységüket. Történetük által nemcsak illatkollekciók hada, hanem egy olyan kapcsolat is kibontakozik előttünk, amely nemcsak a hétköznapok, hanem az üzleti élet kihívásait is éppúgy képes megugrani.
Illatos kezdetek
„Mind a ketten nagyon szeretünk alkotni. Igazi DIY-rajongók vagyunk!” – kezdi Márti annak történetét, mi inspirálta a márka létrejöttét. A páros tagjai eredetileg a valóságból akartak picit kiszakadni, ezért is fordultak az illatok felé. „Aztán olvastunk arról, milyen károsak a »normál« gyertyák... Ennél viszont sokkal izgalmasabb, hogy rájöttünk, ma már létezik a viaszt tökéletesen helyettesítő, növényi alapanyag, a szójaviasz. Nagyon »menőnek« találtuk ezt a fenntartható verziót és úgy voltunk vele, érdemes lenne kipróbálni!”
Érdekesség, hogy Mártiban és Gyuriban fel sem merült, hogy ne környezetvédő módon kezdjenek neki a szójaviasz-gyertyák gyártásának. „Akkor is napokig bűntudatom van, ha például rendelek valamit, amit pufi-fóliába csomagolva kapok meg...” – magyarázza Márti, akit egy súlyos (bőr)allergia is a fenntartható, környezetvédő működés irányába terelt.
Ami az illatokhoz fűződő kapcsolatát illeti, azt afféle „női dologként” aposztrofálja. Mártit bármi képes megihletni!
Elmondása szerint nemrég egy workshopon addig-addig körözött egy résztvevő körül, míg végül – a kellemetlen szituáció elkerülése miatt – kénytelen volt neki bevallani: nagyon tetszik neki a parfüm, amelyet visel, és kíváncsi a benne lévő komponensekre, hogy lemodellezhesse az illatot egy újabb szójagyertyán.
„Gyakori, hogy villámcsapásszerűen ugrik be, mit szeretnék alkotni. Nemrég egy kedves ismerősöm átküldött egy képet, amely annyira megihletett, hogy fent voltam egész éjszaka... Szó szerint viszketett a tenyerem, mikor mehetek már a műhelybe, hogy megalkossam a kép szójagyertya-lenyomatát,” – magyarázza Márti. Míg a páros női tagját gyakran arcon csókolja a múzsa, addig – az eredetileg festőművész – Gyuri inkább a logisztikában erős, de nem titok, hogy ő tervezi a gyertyák grafikai megjelenését is. Ami a vállalkozás irányítását jelenti, abban mindketten kiveszik a részüket: bár Márti vállalkozói famíliából származik, maximum csak a vérében hordozza ennek a fajta létezésnek a csínját-bínját. „Egyikünk sem rendelkezik egzakt tudással, mindent magunknak tapostunk ki,” – fogalmaznak.
A vállalkozás útján
Míg a kezdetek kezdetén Márti teljesen ad hoc alkotta meg a különböző illatokat („Volt, hogy egy kürtőskalács inspirált, máskor az eső utáni rét illatát szerettem volna megörökíteni egy-egy gyertyában!”) mára belátták: működésük szempontjából előnyösebb, ha kollekciókban gondolkodnak. „Csitul már az a fajta csapongás, ami jellemző volt ránk a kezdetek kezdetén, de nehezen tudom magam megzabolázni,” – magyarázza nevetve Márti. Bár egyértelműen a szezonalitást tartják a vállalkozásuk legnagyobb kihívásának (magyarán azt, hogy az emberek a téli időszakhoz kötik a gyertyagyújtást), mára megtanulták kiaknázni annak az ebben rejlő lehetőségeket. Márti és Gyuri sokszor tevékenységek köré szövik a megjelenő kollekciókat: a koronavírus-járvány bezártsággal töltött hónapjai alatt előrukkoltak egy home office kollekcióval, de Ott Annával is kollaboráltak már egy olvasásnépszerűsítő kampány apropóján.
Legújabb kollekciójuk, a Tarot hasonló élményre apellál: Márti a tinédzserkori tarot-kártyavetések emlékeiből merítette az ötletet, amely eleinte nem aratott osztatlan sikert. „Amikor elmondtam Gyurinak, mint szeretnék, nehezen ment át az üzenet!” (Nevet.) „Igen, erre tényleg Márti dumált rá!” – bólogat Gyuri, aki az ellenérzéseit félretéve tervezte meg a tarot-kollekció gyertyáinak dombornyomott, piros-arany címkéit. Mindketten egyetértenek abban, hogy a tarot-kollekció merész húzás volt a részükről, hiszen a tarot-ot körül lengő spiritualitás el is idegeníthette volna az embereket a gyertyáktól, de szerencsére nem így történt.
„Úgy látom, a tarot-nak van egyfajta reneszánsza napjainkban. Szerencsére sokaknak ugyanaz a megélésük, mint ami nekem is: hogy a tarot egy szuper önismereti eszköz, amelyet, ha jól használunk, és megfelelően értelmezzük a több száz éves szimbólumait, megismerhetjük magunkat általa. Szerettem volna egy olyan gyertya kollekciót létrehozni, amelyet – ha meggyújtanak otthon az emberek – és leülnek mellé, esetleg húznak egy kártyát a tarotkártya-pakliból, picit meg tudnak állni és el tudnak benne mélyedni. Állandóan rohanunk, ezért fontosnak tartom, hogy néha leüljünk és elgondolkodjunk azon, hol tartunk most és merrefelé haladunk!” – meséli ezzel kapcsolatban Márti.
Markó Barbara Eliza: „A tarot-kártyák képei nem egyértelműek, akárcsak a női működés, ezért a férfiak évszázadokon át féltek tőlük”
Magánélet és vállalkozás határán
Amikor arról kérdezem őket, hogy tudják összeegyeztetni a magánéletüket a vállalkozásban betöltött szerepükkel, Márti és Gyuri összemosolyognak. „Nem egyszerű!” – fogalmaz Márti. „Korábban nem értettem, amikor azok az emberek, akik az álommunkájukat végezték, azt mondták, hogy ez egy soha véget nem érő történet. Úgy voltam vele, ha imádod, amit csinálsz, akkor azt bármennyit tudod csinálni, nem?” (Nevet.) Ma már tudom, hogy ez a legnagyobb csapda az egyenletben. Hosszú évek óta a tavalyi volt az első év, amikor kétszer is elszöktünk utazni és pihenni, mert úgy éreztük, hogy felemésztenek minket a feladatok. Nem ötből öt, hanem hétből hét napot dolgoztunk!” – magyarázza Márti. Gyuri pluszban hozzáteszi: még dolgoznak azon, hogyan tudják kialakítani a megfelelő munka-magánélet egyensúlyt, hogy hosszú távon egyik se menjen a másik rovására.
Azt viszont mindketten aláhúzzák, hogy szerencsére nagyon gördülékeny kettejük között a kommunikáció. Ha bármiben nem értenek egyet, addig beszélnek róla, amíg közös nevezőre nem jutnak. „Gyurinak borzasztóan jó természete van, és pontosan tudja, mikor-mit kell mondania ahhoz, hogy leszállítson a földre. Nagyon sok erőt ad, hogy tudom, bízik bennem!” – magyarázza Márti, aki egyúttal aláhúzza: ha ne adj’ Isten nem menne át a következő kollekció üzenete, elég, ha annyit mond a párjának: „Maximálisan hiszek benne, hogy ez működni fog. Kérlek, csináljuk meg!”
Táguló jövő
A „csináljuk meg!” felkiáltás nemcsak egy-egy kollekció, hanem a bővülés kapcsán is értelmet nyer: Márti és Gyuri az elkövetkezendő években szeretnék még komolyabban venni a szezonális kollekciók piacra dobását, de a külföldi terjeszkedés is a céljaik között szerepel.
„Gyakori tapasztalat, hogy a Budapestre látogatók turisták rátalálnak a gyertyáinkra, majd érdeklődnek afelől, kaphatók-e külföldön. Jelenleg három országban vagyunk jelen, és most nyit majd egy étterem Írországban, ahol szintúgy megtalálhatók lesznek a gyertyáink. Nagyobb volumenben szeretnénk még Spanyolország felé nyitni, de – révén, hogy Gyuri felvidéki – a cseh- és a szlovák piac is fontos számunkra!” – magyarázza Márti, aki azt is megsúgta, hogy műhelybővítést is kilátásba helyeztek idénre. Miután vállalkozásuk egyik legfőbb erőssége, hogy az aznap kettőig leadott rendelés másnap házhozszállításra kerül, azt szeretnék elérni, hogy Európában egy olyan központtal tudjanak együtt dolgozni, ahol – e célhoz mérten – megfelelően tudnak raktározni.
Márti és Gyuri már izgatottan készülnek a tavaszi időszakra: a húsvéti kollekciót idén a rokonok által körbeült, húsvéti asztal ihlette, de idénre még két, olyan, nagyobb dobás van a tarsolyukban, mint amilyen a tarot-kollekció volt február elején.
Márti és Gyuri számára a legnagyobb ajándék, hogy az Andyourstories nem csupán egy üzlet, hanem egy olyan kreatív tér, amely lehetőséget ad számukra a folyamatos önmegvalósításra. Ahogy gyertyáik a mindennapokat gazdagítják, úgy a vállalkozásuk is tükrözi az életük sokszínűségét: folyamatosan változnak, fejlődnek, de mindig hűek maradnak a saját értékeikhez.