Fuzik Adél sneakereiben a streetstyle mellett megjelenik a reneszánsz ihletés is
Egyértelműen a sneakerekben van a jövő: míg évtizedekig a hiphopkultúra egyik szimbólumai voltak, addig mára már a street fashion elengedhetetlen kellékeivé, gyűjthető relikviákká és az önkifejezés egyik legrelevánsabb platformjává váltak. Fuzik Adél, a Bold Movers márka alapító-tervezője kalauzol el minket a sneakerek világába.
Színes és eleven minták, társadalomkritikus elemek, akár celebek ihlette dizájn és mentálhigiénés para frázisok – ezekkel mind találkozhatunk Fuzik Adél egyedi tervezésű sneaker kollekciójában. Adél életében gyerekkora óta különleges helyet foglal el a tánc, utána fotósnak és grafikusnak tanult. Az alkalmazott művészetek ismerete és a tánc, a hiphop kultúrára jellemző laza öltözködési stílus ötvözete hívta életre márkáját és a Bold Movers közösségét is.
Személyes kapcsolattal kezdődik
Egy Fuzik Adél tervezésű cipő elkészítésének története nem ott kezdődik, amikor valaki rányom a kosárgombra a webshopban; a tervező szerint az első lépés a tudatosság. Ez jelenti azt, amikor ráébredünk a fast fashion nem fenntartható minőségére, és hogy szeretnénk minőségi anyagokkal megtölteni a gardróbunkat, de legfőképpen megszületik a vágy, hogy valami egyedit és utánozhatatlant hordjunk. Miután elköteleződtünk a slow fashion mellett, Adél minden vásárlójával személyesen beszélget a tervezésről.
„Volt olyan, akitől megkérdeztem, hogy általában mit szeret, és hirtelen nem tudott válaszolni, mert évek óta nem kérdezte meg tőle senki. Szeretném, hogy többen megtapasztalják a személyes kapcsolódást a vásárlás során, mert nem is olyan régen még természetes volt szabóhoz járni, méretre készíttetni ruhadarabokat, csak azóta eltávolodtunk ettől.” Adél a törődés érzete mellett a minőségre is hangsúlyt fektet, odafigyel, hogy olyan fenntartható és tartós anyagokkal dolgozzon, amelyek megállják a helyüket a minden napokban, és a környezetre sem rónak terhet. Dizájnban pedig alapvetően a reneszánsz ihletést vegyíti neonszínekkel és a graffitis, streetstyle elemekkel, így kialakítva a mára már védjegyévé stílusát.
Melegh Anna cipőtervező igent mond a fenntartható divatra
Cipőkészítés vagy közös élmény
A személyes impressziók és víziók meg beszélése után Adél munkába kezd: egy egyszerűbb sneaker elkészítése öt órát vesz igénybe, míg egy izgalmasabb darab akár száz óra alatt készül el. „Középiskolában tanultam festészetet, de akkoriban még egyáltalán nem szerettem, és nem is annyira értettem – mesél Adél a mára már a munkásságát meghatározó művészeti ágról. – De talán meg kellett rá érnem, hogy megértsem, hogy a folyamat sokkal fontosabb, mint a végeredmény.”
Az alkotás közbeni flow-élményt nem tartja meg magának, különleges workshop keretein belül másokkal is szívesen megosztja az alkotás örömét; korábban a Sneakerness Fesztiválon a GLAMOUR standjánál is volt lehetőség Adéllal közösen alkotni. Ezt a közösségi programot tervei szerint szívesen vinné akár csapatépítőkre is, hiszen azonkívül, hogy a résztvevők osztoznak a festés élményén, még egy egyedi cipővel vagy bármilyen ruházati kiegészítővel is gazdagodnak. A közös alkotás közben sosem születik két egyforma lábbeli, Adél szerint az ebben rejlő kreativitás kimeríthetetlen. És annak sem kell aggódnia, aki számára ismeretlen terep a festészet, nem a tehetségen múlik a menő dizájn, hiszen Adél szerint „nincs jó festő, csak nagyon türelmes”.
Művészet és egyediség
Amikor pedig nem éppen egyedi rendeléseket készít, vagy közösen workshopol más lelkes alkotókkal, akkor a Bold Movers márka és közösség útját egyengeti. „Ez nemcsak egy márka, hanem művészeti mozgalom is. Eszköz, hogy megismerjük magunkat. Ezután a második lépcső, ha már megértettük magunkat, hogy ki merünk-e nyílni a világ felé.” Törzsvásárlói javarészt harmincöt év felettiek, és Adélt ez egyáltalán nem lepi meg, mivel úgy látja, az emberek addigra érnek meg a kompromisszumoktól mentes önkifejezésre.
Míg a fiatalabb vásárlói inkább hírességek arcképeit szeretnék a cipőjükön látni, és hajlamosabbak a virális trendeket követni; addig a milleniálok nem zárkóznak el az önazonos és talán absztraktabb mintáktól. A Bold Moversen keresztül mind a sneakerlázban élő Z-generációt, mind az egyediségre vágyó idősebb, de belül örök fiatal generációkat is szeretné meg szólítani. Az egyedi rendelésre készített kiegészítők kultúrája Adél szerint még nincs eléggé jelen a hazai piacon.
Magától értetődően, a művészek keze nyomát viselő darabok árai nem fognak – és nem is akarnak – a fast fashion elérhetőségével vetekedni. Emellett viszont a kevés láthatóság is az elterjedés útját állja, azonban Adél úgy gondolja, megtalálta ennek a kulcsát, és ismert márkákkal kollaborál. Egyik sikeres együttműködése a Molnár Nini alapította és tervezte Nini kiegészítő- és táskamárkával volt, amely keretén belül saját névvel ellátott Nini táskák készülhettek.
Merj lépni!
Az egyre sokrétűbb partnerségek és Adél cipőinek népszerűsége lassan kinövi a tervező egyszemélyes manufaktúráját. Reményei szerint hamarosan diák szövetkezeteken keresztül fiatal alkotókkal dolgozhat majd együtt, akiket így támogathat az iparban való elindulásban. Talán még sosem volt ennyire hangsúlyos önmagunk megértése és autentikus reprezentálása.
Egy világban, ahol minden impulzus arra késztet, hogy fogyasszunk és idomuljunk az éppen dübörgő trendekhez, ott új és ismeretlen kihívás kisebb tervezők váratlan alkotásai felé kacsintgatni. Azonban Adél is mindenkit erre buzdít, hogy merjen valami bátrat lépni, mert a maximálisan önazonos darabok sosem mennek ki a divatból.
Stylist: Pintér Judit
Smink és haj: Pataky Ági