Anyák, lányok, tükrök – Így öröklődik a testképzavar generációról generációra

2025. július 29.
A testképzavar gyökerei a gyermekkorban tapasztalt mintákhoz vezethetők vissza.
A testképzavar gyökerei a gyermekkorban tapasztalt mintákhoz vezethetők vissza.
Fotó: Launchmetrics/Spotlight

A testképzavar nem a tükör előtt kezdődik, hanem egy elejtett sóhajjal, egy gyerekként hallott mondattal, egy mélyen rögzült anyai mintával. Miközben az Instagram tökéletes testeiről tanulunk szégyent, gyakran észre sem vesszük, hogy a legmaradandóbb üzenetek otthonról jönnek. Egy nő, aki csendben diétázik, egy anya, aki lemondóan néz végig magán – ezek formálják a lányok viszonyát önmagukhoz. A test nemcsak külső látvány, hanem öröklött narratíva is. Lehet-e egyáltalán saját a testünk, ha mindig mások tekintetében mérjük? És hogyan szabadulhatunk ki ebből a láthatatlan, női örökségből?

Nem azzal kezdődik, hogy egy lány összehasonlítja magát az Instagram-modellekkel. Nem is az első bikinis fotóval, amit nem mer kiposztolni. A testképzavar ott kezdődik, amikor egy kislány látja az anyját a tükör előtt felsóhajtani: „Undorító ez a combom.” Amikor hallja, hogy „nem ehetek, mert holnapra bele kell férnem.” Amikor megtanulja: a test nőként valami, amit mérni, szabályozni, alakítani kell. Soha nem elég, de mindig „másnak legalább szebb”.

Néma tanítás

Emese harmincéves, egy kisfiú anyukája. A saját testképéről nem naplókban, hanem szokásokban őrzi a gyerekkori mintákat. „Anyukám gyönyörű nő volt, de soha nem tudta ezt elhinni. Télen is harisnyában aludt, és mindig volt valami diéta, valami tiltás. Megtanultam, hogy egy nő soha nincs kész. Mindig van rajta javítanivaló.”

Emese sokáig nem kapcsolta össze a saját szégyenét ezekkel a mondatokkal. Csak amikor már ötödször is megvette ugyanazt a szűk farmert másfél mérettel kisebben, mert „abba majd bele kell fogyni”, kezdett gyanakodni. „Aztán egyszer rajtakaptam magam, hogy a tükröt nézve pont azt mondom ki: én ezt nem mutathatom meg. Pedig senki nem kérdezte. Csak a fejemben volt ott anyu hangja.”

A modern testképzavar formálásában nemcsak az otthoni minták, hanem a közösségi média és a reklámipar is meghatározó szerepet játszik. A „mandula anyák” – ahogyan a köznyelv nevezi azokat az anyákat, akik látszólag tökéletes, egészségtudatos, makulátlan életet élnek az Instagram-fotók szerint – akaratlanul is elérhetetlen mércét állítanak más nők és lányok elé. A #cleanbody, #anyatest, #fitmom hashtagek mögött gyakran professzionális fotók, szponzorált tartalmak és valóságtól elrugaszkodott testképek állnak.

A lányok ezekből a képekből nemcsak azt tanulják meg, hogyan „kellene” kinézniük, hanem azt is, hogyan viszonyuljanak önmagukhoz: soha nem elég jól, mindig van még mit fejleszteni. Terényi Andrea coach szerint a reklámipar és a közösségi média rejtett nyelve ugyanazt suttogja, mint egy kritikusan sóhajtó anya: „Tökéletes test nélkül nem vagy szerethető.” Ez a nyomás gyakran összeadódik az otthoni üzenetekkel, így egy fiatal lány már egészen korán úgy érzi: ő nemcsak egy testtel él, hanem egy folyamatos projekttel, amit kontrollálnia, optimalizálnia, takargatnia kell.

A szakértő kiemeli, a testképzavar átvitele nem tudatos: „Nem arról van szó, hogy egy anya rosszat akar. Épp ellenkezőleg: jót akar, és önmagát hibáztatja, ha nem sikerül. De a gyerek nem a szavakból tanul, hanem a látott mintákból. Ha azt látja, hogy anya sóhajtva öltözik, ha hallja, hogy mindig »le kell dolgozni a vacsorát«, abból azt tanulja meg: a test valami, amit kontrollálni kell.

A számokat ismerjük: egy 2019-es amerikai felmérést a University of Notre Dame pszichológiai kara végzett, és azt találta, hogy azok a lányok, akiknek az anyja rendszeresen kritizálta a saját testét, kétszer nagyobb valószínűséggel alakítottak ki negatív testképet kiskamasz korukra.

glamour plusz ikon „A megjelenés nem csak személyes ügy, hanem szociális valuta”

„A megjelenés nem csak személyes ügy, hanem szociális valuta”

Érintetlen testkép nincs

A testkép nem magányos műfaj. Társas térben alakul ki, női családi vonalon gyakran generációsan. Terényi Andrea hangsúlyozza, az „én testem” érzete csak akkor lehet szabad, ha felismerjük, milyen hangokat hurcolunk a tükör mellé. „Ha tudom, hogy nem én vagyok az, aki nap mint nap lehúzza a tekintetével saját magát, hanem ezt tanultam, akkor lehetőségem van átírni a könyvet. Nem kell leordítani a tükröt, de lehet másik narratívát választani.

Ez a narratívaváltás gyakran egybeesik azzal, amikor maga az anya is elkezd másképp gondolkodni. „Az unokák születésekor sok nő visszanéz, és észreveszi: lehet, hogy többet ártott a folytonos testkritika, mint amennyit segített. Ez felszabadító lehet mindenki számára.A testképzavar Magyarországon is széles körben elterjedt jelenség.

A 2022-es HBSC (Iskoláskorú Gyermekek Egészségmagatartása) nemzetközi felmérés magyarországi adatai szerint a 15 éves lányok közel fele (48%-a) úgy érzi, hogy túlsúlyos – függetlenül attól, hogy a testtömegindexük ezt alátámasztaná-e. A jelentés rávilágít arra, hogy a testtel kapcsolatos szorongások már serdülőkorban komolyan jelen vannak, és ezek kialakulásában a kortárs csoportok, a közösségi média, valamint a családi minták is meghatározó szerepet játszanak.

A testkép nemcsak külső látvány, hanem viszonyulás. Ha a viszonyt az anya bizonytalansága építi, akkor ezt a bizonytalanságot tanulja tovább a lánya is. De a lány lehet az is, aki először mondja ki: „Köszönöm, nem viszem tovább.”

A testkép gyermekkorban kialakul

A testkép nem serdülőkorban alakul ki, hanem már a kisgyermekkorban megalapozódik. A pszichológusok szerint már 3–6 éves kor között megkezdődik az a folyamat, amely során a gyermek a saját testét észleli, értelmezi, és viszonyul hozzá. Ebben az időszakban az anyai visszajelzések különösen hangsúlyosak: ha az anya pozitívan viszonyul a saját testéhez, az biztonságos alapot ad a gyermeknek is. Ha viszont gyakran kritizálja magát, fogyókúrázik, vagy szégyelli a testét, a gyermekben is kialakulhat az az érzés, hogy a test valami problematikus, amit folyton változtatni kell.

Nem mindegy, milyen társadalmi közegben formálódik a testhez való viszony. Egy szegénységben élő anya teste nemcsak másféle munkaterhelésnek van kitéve, de az is lehet, hogy kevésbé van lehetősége „gondozni” azt a hagyományos szépségipari elvárások szerint. Sokszor nem az a kérdés, hogyan néz ki a test, hanem hogy bírja-e a terhelést, elég erős-e a túléléshez. A társadalmi osztályok különbségei így a testképben is megjelennek: nemcsak a szépségideálhoz való viszonyban, hanem abban is, hogy mit gondolunk elvárhatónak saját magunktól és más nőktől.

A testképzavarról szóló társadalmi párbeszédekből gyakran kimaradnak azok a nők, akik nem felelnek meg a normatív testideálnak – például fogyatékkal élő, transznemű vagy roma nők. Ők sokszor kétszeresen is kirekesztődnek: egyrészt nem szerepelnek a reprezentációban, másrészt a saját közegükön belül is gyakran negatív visszajelzéseket kapnak. Ahhoz, hogy igazán befogadó testkép-kultúrát teremtsünk, ezeknek a hangoknak is teret kell adni.

glamour plusz ikon Üvegplafonon túl, üveghegyen innen: miért van a vezető pozíciókban olyan kevés nő?

Üvegplafonon túl, üveghegyen innen: miért van a vezető pozíciókban olyan kevés nő?

A testképzavar nemcsak egyéni küzdelem, hanem generációkon átívelő, társadalmilag formált történet. Az anyai minták, a közösségi média nyomása és a szépségipar elvárásai mind hozzájárulnak ahhoz, hogyan látják a nők saját testüket. A változás azonban lehetséges: a tudatosítás, az új narratívák keresése és az elfogadóbb önbeszéd mind segíthet kilépni a szégyen ördögi köréből.

Ha felismerjük, honnan jönnek a kritikus hangok, máris megtettük az első lépést a gyógyulás felé. Mert minden nőnek joga van ahhoz, hogy ne csak viselje, hanem otthonra leljen a saját testében. És hogy ezt a szabadságot továbbadja a következő generációnak is.

Ajánlott irodalom/film/podcast, hogy könnyebben megértsd a saját tested:

  • Naomi Wolf: A szépség kultusza – Klasszikus feminista mű arról, hogyan vált a női test a társadalmi kontroll eszközévé.
  • Roxane Gay: Éhség – Egy személyes esszékötet arról, mit jelent a trauma, a test és az önelfogadás kapcsolata.
  • Dokumentumfilm: „Embrace – Öleld át önmagad!” – Taryn Brumfitt alkotása, amely nők testképével és a szépségipar hatásával foglalkozik.
  • Podcast: Body Image with Bree – Testkép, önelfogadás, étkezési zavarok és mentális egészség hiteles, szakmai szemmel.