Ez a gyógynövény lenne a tökéletes alvás titka? Kipróbáltuk!

Kipróbáltuk, hogy az ashwagandha gyógynövény rendszeres szedése javítja-e az alvást
Kipróbáltuk, hogy az ashwagandha gyógynövény rendszeres szedése javítja-e az alvást
Fotó: Shutterstock/GLAMOUR

A nyugodt, pihentető alvás mindenki számára alapvető fontosságú, mégis sokan küzdenek vele. Az éjszakákon át tartó forgolódás, a korai ébredés és a napközbeni fáradtság szinte mindenki számára ismerős. Vannak, akik hormonális nyugtatókat szednek a nyugodt alvás reményében, míg mások inkább délutáni alvással kompenzálják szervezetüket, csakhogy egyik módszer sem fogja megoldani az alvászavart. Nézzük, mi nyújt hatékony megoldást.

A magyarok átlagosan 7-8 órát alszanak naponta. Ez az érték hétköznapokon és hétvégéken is hasonló, ami pozitív hír, hiszen ez megfelel az ajánlott alvásidőnek​, és bár az alvásidő jónak tűnik, az alvás minősége már kevésbé bíztató. A felnőtt magyar lakosság mindössze 4%-a számolt be arról, hogy jól alszik, míg 60%-uk rossz vagy nagyon rossz minőségű alvásról számolt be. Ez azt jelenti, hogy tízből hat ember küzd valamilyen alvásproblémával​. Jó lenne megoldást találni?

Az ok: magas kortizol szint

Az alvás nem csak egy pihentető tevékenység, ez egészségünk egyik alapköve. Gondoljunk bele, hogy az elegendő és minőségi alvás javítja a mentális egészségünket, erősíti az immunrendszerünket, segíti a memória és a tanulási folyamatokat, valamint csökkenti a szívbetegségek kockázatát. Az alvás során testünk regenerálódik, sejtjeink megújulnak, agyunk pedig feldolgozza a nap eseményeit. Vagyis, amennyiben hosszú ideje rosszul alszunk, akkor az életünk minden területén érezni fogjuk a kialvatlanság tüneteit.

Nem kérdés, hogy az alvászavarral szemben tennünk kell valamit. Sokan próbálkoznak különböző alternatív módszerekkel, mint a meditációs zene, a nyugtató hatású tea, míg mások hormonális altatókat vetnek be a cél érdekében. Pedig a nyugodt alváshoz elsősorban egy tényezőnek kell teljesülnie: csökkenteni kell a szervezet stressz-szintjét.

glamour plusz ikon Fogyasztunk, hogy boldogok legyünk, de a belső munkát már megspóroljuk - Pszichiáterrel beszélgettünk a mentális jóllétről

Fogyasztunk, hogy boldogok legyünk, de a belső munkát már megspóroljuk  - Pszichiáterrel beszélgettünk a mentális jóllétről

Bizonyított tény, hogy az alvásminőség szoros összefüggésben áll a kortizol szinttel, vagyis a szervezet stresszhormon szintjével.

A magas kortizolszint megnehezítheti az elalvást, a mély alvást pedig egyszerűen lehetetlenné teszi. Jó lenne, ha csupán egy szóval elűzhetnénk az életünkből a stresszt, csakhogy ez nem ilyen egyszerű. A stresszes életmód, a gyakori szorongás és a helytelen táplálkozás mind hozzájárulhatnak a kortizolszint emelkedéséhez. A kérdés már csak az, hogy mégis hogyan csökkenthetjük a lehető legtermészetesebb és leghatékonyabb módon a szervezet stressz-szintjét?

Egy szó: ashwagandha

Az ashwagandha, vagy más néven indiai ginzeng egy adaptogén gyógynövény, amely segít a szervezetnek alkalmazkodni a stresszhez és kiegyensúlyozni a hormonális szinteket. Az ashwagandha bizonyítottan csökkenti a kortizolszintet, ami hozzájárulhat a jobb alvásminőséghez és a stressz csökkentéséhez. A kutatások szerint az ashwagandha rendszeres fogyasztása akár 30 százalékkal is csökkentheti a kortizolszintet. De vajon tényleg segít javítani az alvásminőséget? Kipróbáltuk!

Az ashwagandha segíthet helyrehozni a rendszertelen alvást
Fotó: Shutterstock
  1. Az első héten, amikor elkezdtem szedni az ashwagandhát, már éreztem némi különbséget, ami abban állt, hogy az éjszakai forgolódás csökkent, illetve sokkal gyorsabban tudtam elaludni.
  2. A második héttől tapasztaltam újabb változást, a reggeli ébredések után frissebbnek és energikusabbnak éreztem magam.
  3. Egy hónap elteltével az alvásom minősége kétségkívül javult, és a napközbeni stressz-szintem is csökkent.

Hogy meddig fogom alkalmazni? Egyáltalán mennyit érdemes bevenni ebből a gyógynövényből? Ez már más kérdés.

Mennyi az annyi?

Az ashwagandha kapszulák szedése egyszerű, olyan, akár bámelyik vitaminé, de fontos tudni a megfelelő adagolást. A kutatások szerint napi 600 mg-os adag szükséges a kortizolszint csökkentéséhez és az alvás javításához. Ez általában két kapszulát jelent, habár minden gyártó más-más egység szerint csomagol, ezért fontos leellenőrizni az adott egységet. Bár az ashwagandha természetes gyógynövény és sokak számára valóban jótékony hatású, vannak olyan esetek, amikor mégis érdemes kerülni a fogyasztását.

glamour plusz ikon Van 5 perced, hogy megfékezd a saját összeomlásod? Mutatunk pár hasznos technikát!

Van 5 perced, hogy megfékezd a saját összeomlásod? Mutatunk pár hasznos technikát!

Például várandósság és szoptatás alatt nem ajánlott az ashwagandha szedése, ugyanis még nem áll rendelkezésre elegendő kutatás a terhes nőkre gyakorolt hatásáról. De az autoimmun betegségekben szenvedőknek is óvatosnak kell lenniük, hiszen az ashwagandha befolyásolja az immunrendszert, amely rossz hatással lehet a lupusban vagy szklerózis multiplexben szenvedőkre.

Az ashwagandha kapszulák szedése egyszerű, olyan, akár bármelyik vitaminé, de fontos tudni a megfelelő adagolást
Fotó: Shutterstock

Az alvásminőség kulcsfontosságú

Az ashwagandha tehát egy jó megoldás lehet, persze csak abban az esetben, amennyiben nem áll fenn várandósság vagy a fent említett betegségek valamelyike. Csakhogy a jó alvásminőség élethelyzettől függetlenül fontos mindenki számára. Tegyünk a nyugodt alvás érdekében, és segítsük a szervezetünket, hogy valóban pihentető legyen az éjszaka. Próbáljunk minden nap ugyanabban az időben lefeküdni és felkelni. Ez segít a szervezetnek beállítani a belső óráját.

Ezen kívül gondoskodjunk arról, hogy sötét legyen a szobában, ne égjen feleslegesen semmilyen fényforrás, hiszen ez csak növeli a stressz-szintet. Mivel a nyugodt alvás titka sokszor a hormonális egyensúly helyreállításában rejlik, a rendszeres mozgással és a megfelelő táplálkozással is sokat tehetünk a cél érdekében. Mert a nyugodt alvás nem kiváltság, hanem az egészséges élet egyik alapja.