„Itthon sokan megriadnak a konvencióktól való elrugaszkodástól”
Az életterünk mi magunk vagyunk, és mi vagyunk a környezetünk. Zsuzsics Renáta lakberendező és standtervező nem választja ketté, hogy hol ér véget az ember és hol kezdődik a lakása - arra buzdít mindenkit, hogy holisztikusan gondolkodjanak az intim terükről, mert sokkal több mélység rejlik benne, mint azt elsőre gondolnánk.
A GLAMOUR-nak már kétszer tervezett a S/Alon Budapest lakástrend kiállításon installációt, és most megkérdeztük: mi a titka az egyedi, ízléses, ugyan akkor beszédes otthonnak.
Több mint dizájn
Zsuzsics Renáta materiális világ iránti szenvedélye fiatalon kezdődött, hiszen korán felfedezte a különleges és szép dolgok vonzerejét: óvodásként sóvárgott a magas könyvespolcuk tetején díszelgő macskás Zsolnay kerámia iránt. Ezután sokáig kézzel fogható dolgokkal, tárgyakkal akart foglalkozni, mint agyaggal, kirakatrendezéssel, a felnőtt életét mégis tolmácsként és fordítóként indította, ami által mélyebben megismerte az olasz nyelvet és kultúrát.
Ez a tudás kísérte abban, hogy elmélyüljön az itáliai legendás formatervezés művészetében, amely a mai napig fontos számára. Szakmájának alapjait, majd fortélyait a Lakberendező-iskolában, Draveczki Julianna kurzusai során sajátította el, ahol diplomamunkáját egy fiktív perszóna megformálásából és annak életterének megtervezéséből készítette. Az Exkluzív legénylakás című munkájában már érvényesíteni tudta azokat a hit vallásait, amelyeket magánemberként és tervezőként is vall:
apró, szimbolikus tárgyak stratégikus elhelyezésével válik kerek egésszé az összkép.
A lakberendezés számára több mint a dizájn vagy esztétikum, őt az emberek – tudatosan kerülve a „megrendelő” kifejezést – belső világa és pszichéje egyaránt foglalkoztatja. Úgy gondolja, csak úgy lehet az otthont intim miliővé varázsolni, ha az emberek merik a saját arcképükre formálni az életterüket, és kompromisszumok nélkül vállalják önmagukat. Renátának ez az ars poeticája, hogy önazonosság nélkül nincs önazonos tervezés sem.
Gyakran tapasztalja, hogy különösen itthon sokan megriadnak a konvencióktól való elrugaszkodástól, és inkább a trendeket követik, semmint a vágyaikat. Ő nagyobb alkotási szabadságra vágyott, ezért váltott: úgy, mintha a lakástervezés lenne az alkalmazott fotográfia, a standtervezés akkor a művészi önki fejezés útja. Pár éve pedig úgy döntött, hogy az elvontabb, művészibb víziók kiteljesedésének szenteli a karrierjét, és standtervező lett.
Elvont fogalmak látványként
Renáta munkáival leginkább európai szintű, luxus lakástrend expókon találkozni, ahol válogatott témákban tervez standokat. A GLAMOUR-nak már második éve álmodott meg a S/Alon Budapesten debütáló installációt, legutóbb a Book tematikájához illeszkedve, az „örök elegancia, divat” koncepcióját fordította le tárgyak és lakberendezési cikkek nyelvére. A stand tervezésben pont ez hajtja, hogy elvont fogalmakat tud kézzel fogható látvánnyá átalakítani:
„Gyakran egészen vad víziók lebegnek a szemeim előtt, merész, szokatlan koncepciók mentén indulok el, amelyeket egy-egy szó, esemény, személy, színtónus vagy dallam, hang, illat ihlet. Mélyebb impressziókat szeretnék tehát teremteni, amelyek nem csak az érzékekre, de az elmére is hatást gyakorolnak – ideális esetben lenyűgöznek.” A magazin standjával azt mutatta be, hogy a divat sokkal több mindent jelent, mint azt a legtöbben gondolnák, mivel minden egyes döntésünk voks egy bizonyos divatirányzat mellett.
„A gigantikus gyöngysorokat jelképező lámpák, a porcelánrózsaszín, szabadon álló kádban elhelyezett dús növénykompozíció meghatározó elemei váratlan, szimbolikus elemekként gazdagították a teret” – meséli Renáta. A térben elhelyezett még egy, direkt az eseményre tervezett ruhasztendert is, amelyen Zoób Katti ruhakölteményei sorakoztak, ezzel invitálva a látogatókat, hogy fedezzék fel az ikonikus tervező darabjait. Renáta szerint a személyes élmény ki emelten fontos a lakástrend-bemutatókon, mert ezek során válhat „emberléptékűvé” a sokszor elrugaszkodottnak tartott dizájn és luxus.
Az installáció teljes egésze az Epres Pannival készült bookazine-borító színeiben és tónusaiban pompázott, a klasszikus fekete és fehér kiegészült a mályvával, finom pinkekkel és a nőies formákkal.
Luxus az otthonban: A legnagyobb divatházak lakberendezési kollekciói
A kíváncsiság
A színválasztás sosem véletlen, ugyanakkor nem is csak az optikai kontrasztok játékán múlik. A tervező szerint a színek varázserővel rendelkeznek, mind a természetes környezet ben, mind a mesterségesen épített közegben hatással vannak ránk, hogy milyen árnyalatok, tónusok vesznek minket körbe. „A színek olyanok, mint a fűszerek vagy gyógyfüvek: pikantériával bírnak, koncentrációra sarkallnak, felmelegítenek vagy pont fordítva, kellemesen lehűtenek, megnyugtatnak bennünket, álomba ringatnak. Képesek tágítani vagy szűkíteni, osztani, újradimenzionálni a teret” – vallja.
Például a Pantone Intézet által választott év színei is mindig egy bizonyos üzenetet hordoznak, reagálnak társadalmi, kulturális eseményekre – ebben a kontextusban szimbólumok is egyben. A színtan mellett Renáta arra invitálja a hozzá fordulókat, hogy tanulmányozzák a szimbólumok misztikus világát is. Őt a kíváncsisága hajtja, hogy elmélyedjen különböző mitológiákban, kódfejtésben, de mindenki számára érdemes lehet elsajátítani e metakommunikációs eszközt, és bátran alkalmazni a személyes életterekben.
Például Renáta lakásában az étkezőt egy olasz dizájner embernagyságú, piros műanyag kanala jelöli. Az első blikkre meghökkentőnek ható tárgy a dizájner számára mindennapos örömforrás, egy hecc, amivel nem tud betelni. Szerinte az ideális lakás pont ilyen: a tulajdonos vágyainak és elképzeléseinek ízléses megtestesülése. A modern lakástrendek váltakozásával nem könnyű lépést tartani, de felmerül a kérdés, hogy kell-e egyáltalán. A trendeket számos indikátor mozgatja, mint az aktuális gazdasági helyzet, az elérhető anyagok, a társadalmi változások.
A laikus, de lelkes lakberendezőknek Renáta azt tanácsolná, hogy a trendek figyelése mellett az alapvető ergonómiai szabályokat és térrendezési elveket ne hagyják figyelmen kívül, ugyanakkor maradjon meg a kísérletező kedvük, és ne vesszen ki a folyamatból a játékosság.
Autentikus élettér
A tömeggyártással a gyorsabb és olcsóbb lakberendezési cikkek széles körben elérhetővé váltak – talán sosem volt még ilyen könnyű trendi dolgokkal körbe venni magunkat. Bár az elvont művészetben alkotók hajlamosak elítélni a nem egyedi és történettel bíró tárgyakat, Renáta mégsem tartja ördögtől valónak őket. „Noha hiszek a minőségben, és arra bátorítok mindenkit, hogy amennyiben belefér a költségvetésbe, minőségi darabokat válasszon, indokoltnak ítélem a takarékosabb, akár a fast fashion jegyében született lakberendezési kiegészítőket is.
Ezek újra- és újravásárlásával követhetjük az évszakok váltakozását, hangulatunk ingadozását, sőt személyiségünk fejlődését is. Ha már nincs rájuk szükségünk, továbbajándékozhatjuk vagy felajánlhatjuk őket szociális intézményeknek vagy jótékony célra.” Azonban ő is, mint a slow-fashion képviselői, a tudatos keresgélés és kivárás híve. Szívesen keres fel retróbútor boltokat a nosztalgikus emlékek becsempészéséért, de abban hisz, hogy bármivel is töltjük meg az „óvó fészkünket”, azoknak első látásra magukkal kell ragadniuk.
Arra buzdít mindenkit, hogy bátran lépjen a külön leges minták vagy vad szín tónusok irányába, ha úgy érzi, valami belül rezonál velük. „Ez egy nagy, bátor, azonban el engedhetetlen lépés, csak így válhat az élettér autentikussá – önmagunk kiterjesztésévé.”