A Kiút az elmúlt évek legjobb misztikus-horrorsorozata, amiért Stephen King is odavan
Aki szereti a misztikus-horror sorozatokat és élvezi, ha hosszú időre beszippantja egy sztori, akkor annak egyenesen kötelező megnézni a Kiút c. szériát, ami az utóbbi évek egyik legjobbja.
Bár születtek az elmúlt években is egészen kiváló misztikus-horror sorozatok, mint amilyen az Amerikai Horror Story, Az Usher-ház bukása, vagy és akár még idesorolhatjuk a Stranger Things-et vagy a Walking Deadet is. Egytől-egyig nagyon jó sorozatok, de hacsak nem megszállott rajongó az ember, egyiknél sincs meg a „Mindjárt meghalok, ha nem nézhetek még egy részt” vagy az „Hát mi történik itt?!” érzés. Szkeptikusan álltam a Kiúthoz, mivel nagyon felhájpolták az ismerősök és alig lehetett olvasni róla valamit a hazai sajtóban, ami akár azt is jelenthette volna, hogy valami huszadrangú műsorról van szó.
Ahhoz képest egy igazi gyöngyszem, ami megérdemli, hogy körbetrombitálják és mindenkihez eljusson a híre, mert valami egészen különleges élményből marad ki az, aki nem nézi meg a sorozatot.
Még Stephen King is áldását adta rá
Nagyon visszafogottan, kissé közömbösen ültem neki a Kiútnak, ami mint kiderült, Stephen King nagy kedvence is. Márpedig, ha a horror királya is elismerően nyilatkozik egy sorozatról – ami nem mellesleg olyan, mintha ő írta volna – akkor tényleg érdemes tágra nyílt szemekkel figyelni. Anélkül, hogy túl sokat spoilereznék – mivel épp ebben rejlik a sorozat varázsa, a felfedezésben – elmondhatom, hogy a cselekmény több szálon fut.
Egyrészt betekintést nyerünk egy elszigetelt város lakóinak életébe, miközben egy házaspár Jim (Eion Bailey) és Tabitha (Catalina Sandino Moreno) a két gyermekükkel, Julie-val (Hannah Cheramy) és Ethannel (Simon Webster) egy lakókocsiban utaznak. Váratlanul meglátnak egy kidőlt fát az út közepén, ami körül nagyon baljósan repkednek a varjak. Abban a pillanatban megpecsételődik a sorsuk. Akkor kezdtem csak el igazán hümmögni, ami nálam a „jó lesz” szinonimája, mikor végighaladnak az előbb említett lepukkant kisvároson. Újra meg újra. Ugyanis onnan nincs kiút.
Két epizód múlva azon kaptam magam, hogy nem bírok leállni, folyamatosan darálom, tudni akarom, mi történik. A sztori napközben kísértett és vártam, mikor ülhetek le végre nézni, és persze este lefekvés előtt máson sem járt az eszem, minthogy vajon mi lesz, mikor derülnek már ki a dolgok, és mindez egy igazán jó sorozat ismérve:
berántja a nézőt és függővé teszi.
Dicséretes a karakterek játéka és a cselekményt vastagon áthatja a misztikum
Persze korántsem merül ki annyiban a történet, hogy van egy város, amibe csak bejutni lehet, de ki már nem. Éjszakánként be kell zárkózni, mert előjönnek a pofátlanul vigyorgó szörnyek, akik megpróbálnak bejutni a házakba, és Hannibal Lectert megszégyenítően kifilézzék az embert. Mielőtt azt gondolnád, valami zombis marhaságról van szó, megnyugtatlak: tévedsz és idővel mindent megtudhatsz a szörnyekről. Ugyanakkor nem a szörnyek az egyetlen természetfeletti tényezők.
A Kiút egy igazi rejtélycsemege, amit zsúfolásig pakoltak misztikus elemekkel, ami kezdettől fogva érezhető. Olyan az egész sorozat, mintha szőnyegbombázás érné az elmédet, alig csapódott be az egyik, már jön is egy következő és kapkodod a fejedet, hogy szent ég, mi jöhet még?! A harmadik évad végére az agyam tele volt misztikával, hiszen amit csak lehetett, azt belepakolták a készítők: szellemek, időutazás, teleportálás, reinkarnáció és még sorolhatnám.
Miért szeretjük a horrorfilmeket? - A félelem és katarzis pszichológiája
Egy szinten valóban azt érzi a néző, oké, remélhetőleg itt megállnak, különben lassan szuperhősös sztorit csinálnak egy egyébként szépen megkomponált és kifinomult ízlésre valló sorozatból. Szerencsére még nem lépték át a készítők ezt a lélektani határt. De természetesen mindez nem szólna akkorát, ha nem lennének kivételesen jól felépítettek és zseniálisak a karakterek. Ott van a furcsa hangokat halló Sara (Avery Konrad), aki előbb kiesik a néző kegyeiből, de később visszaszerzi helyét.
A férfi testben élő gyereklelkű Victor (Scott McCord) a legrejtélyesebb figura, aki elsőre a bolond benyomását kelti, majd sorra okozza a meglepetéseket. A látomásoktól szenvedő Jade tűnik a legkiállhatatlanabbnak, akinek a legszívesebb bemosnál egyet, majd mégis ő lesz az egyik legszerethetőbb. Aztán újabb szereplőkkel gazdagodunk a második évadban és megjön a kimonós szellemnővel beszélgető Elgin (Nathan D. Simmons).
Aki igazán a prímet viszi a sorozatban és a legnagyobb dicséret illeti, az a Kiút központi alakja, Boyd Stevens (Harold Perrineau) seriff. Bár több kiemelkedő szereplő van, de valahogy mégis körülötte forognak az események. Mondani sem kell, időnként nem a szörnyek jelentik az ellenséget, hanem az emberek, akik egymásnak feszülnek és tovább generálják a problémákat egy nappal is érzékelhető rémálomvilágban.
Ha pedig azt veszed észre menet közben, hogy a Kiút helyenként a Lost-Eltűntek című sorozatra emlékeztet, ahol meg egy szigeten ragadtak a szereplők, ne nézd magad őrültnek, ugyanis Jack Bender rendező és Javier Grillo-Marxuach forgatókönyvíró mindkét projekten dolgozott. Ez csak előnyére vált a 2022-ben elstartoltnak produkciónak – akárcsak Harold Perrineau, aki a Lostban a fiát védő Michaelt alakította – aminek a negyedik évadára sajnos 2026-ig kell várni.
A radikális szovjet költő, Limonov igazi antihős, egyfajta „orosz Joker”, története pedig az ambícióval fűtött kisszerűség pusztító erejéről mesél
Mindig több a kérdés, mint a válasz
A Kiúttal kapcsolatban sokszor az lehet az ember érzése, épp csak kapott egy szeletet a tortából, aminek javarészét dugdossák előle. Már az első résztől kezdve tele vagyunk kérdésekkel és időnként kapunk is egy-egy választ, de akkor jön helyette két másik kérdés, ez pedig őrjítő lehet, jó és rossz értelemben egyaránt. De ez legyen a kisebb gond, hogy nem kapni mindenre magyarázatot. Erre fel kell készülnie annak, aki azt szereti, ha mindenre azonnal vagy rövid időn belül kap választ, ugyanis a Kiút a harmadik évad végére sem szolgál velük.
Frusztráló lehet olyannak, aki kevésbé ismeri a misztikus elemeket vagy épp ellenkezőleg, nagyon is képben van velük és pont emiatt tud tucatnyi teóriával előállni. Mindenesetre számomra meglepő, miért nincs még felkapva a Kiút és beszél róla mindenki, pedig a Netflix kínálatában feliratosan, míg a Maxon szinkronosan is elérhető. A karakterek jól felépítettek, a történet folyamatosan fenntartja az izgalmat a csavaros a fordulatokkal és az égető rejtélyekkel, miközben időnként vérfürdőt rendeznek benne.