Ősi szimbólumok, örök tanítások – Mit üzennek a mai korban a népmesék?

2025. szeptember 21.
A mesemondás hidat képez generációk között, erősíti az érzelmi kohéziót és a közösségi kapcsolatokat.
A mesemondás hidat képez generációk között, erősíti az érzelmi kohéziót és a közösségi kapcsolatokat.
Fotó: Godina Eszter

Az „Egyszer volt, hol nem volt...” kezdőmondat hallatán legtöbben azonnal mesékre asszociálunk – gyermekkori esték emlékeire, meleg takarók alatti biztonságra, ismerős hangokra és ritmusokra. A népmesék azonban jóval túlmutatnak a gyermeki szórakoztatáson: olyan szimbolikus struktúrákat hordoznak, amelyek mélyen összekapcsolódnak a kollektív tudattalannal, és az emberi tapasztalat archetípusos rétegeit szólítják meg.

A népmese nem pusztán gyermekeknek szóló kedves történet, hanem egy több évszázados közösségi tudás tárháza. Olyan kulturális és pszichológiai térkép, amely az emberi fejlődés, erkölcsi tanulás és belső egyensúly kialakításának alapvető kérdéseire reflektál. A magyar népmesék különösen gazdagok ezekben a rétegekben: a hagyományba ágyazott, univerzális mintázatok révén támogatják az egyéni és közösségi önismeretet, irányt mutatva gyermeknek és felnőttnek egyaránt.

Dr. Frang Gizella PhD, a PTE egyetemi docense szerint a népmesék olyan ősi tudáselemeket közvetítenek, amelyek generációról generációra formálják erkölcsi világunkat, énképünket és kapcsolati mintáinkat. Ezek a mesék a kulturális emlékezet aktív hordozói, melyek segítenek abban, hogy egyén és közösség egyaránt megtalálja a helyét a világban. A mese világa valójában az élet leképezése. Az indulás, a választások, az akadályok és a megérkezés mind-mind olyan motívumok, melyek a belső fejlődés metaforái.

glamour plusz ikon A film, ami többet tanít az empátiáról, mint bármi más az életben

A film, ami többet tanít az empátiáról, mint bármi más az életben

A népmesék nemcsak egy-egy közösség kultúráját és értékrendjét őrzik, hanem az emberi psziché archetípusos mintáit is. Ezek a történetek a kollektív tudattalanból táplálkoznak, s ezért lehetnek ennyire időtállók. A szakértő véleménye szerint a mesevilág strukturált tanítási forma is, amelyben minden szereplő, esemény és tárgy egy-egy belső tartalom vagy élethelyzet szimbóluma.

Az útra kelő hős: az élet metaforája

A népmesék hősei nem csak kalandoznak. A mesebeli út – amely gyakran ismeretlen világba vezet – az emberi élet útjának metaforája. A szegény legény vagy a legkisebb királyfi az ismeretlenbe indul, de valójában önmagát keresi. A hős útra kelése a komfortzónából való kilépést jelképezi, amely minden ember életében elkerülhetetlen.

A tradíciószakértő szerint ez a beavatás-típusú szerkezet archetipikus mintákat követ: a gyermeki állapotból az érett felnőttlétbe vezető utat mutatja meg. Az akadályok leküzdése, a döntések sorozata, a segítők elfogadása – mind-mind a felnőtté válás szimbolikus állomásai. Az út során a hős nemcsak tudást és tárgyakat gyűjt, hanem megtanulja értelmezni a világot és saját szerepét benne.

A próbák és akadályok révén a mesehős erkölcsileg, pszichésen és spirituálisan is fejlődik. A történetekben rejlő minták segítik a fiatalokat a saját kríziseik megértésében. Dr. Frang Gizella kiemeli: a népmesékben az útra kelés sosem öncélú, hanem mindig közösségi jelentőségű – a hős nemcsak magáért, hanem másokért is cselekszik.

A próbatétel, mint fejlődési lépcső

A hármas próba visszatérő elem a magyar népmesékben, de valójában nem csupán a történet izgalmát fokozza. A kulturális antropológus szakvéleménye alapján a hármas próba a teljesség, a beérkezés ősi szimbóluma. A próbák teljesítése nemcsak fizikai, hanem erkölcsi és szellemi fejlődést is jelent.

glamour plusz ikon Az apa hiánya mérgezheti a kapcsolataidat — anélkül, hogy észrevennéd

Az apa hiánya mérgezheti a kapcsolataidat — anélkül, hogy észrevennéd

A próbák sokszor ellentétes képességeket igényelnek: erőt és gyengédséget, bátorságot és türelmet, eszességet és együttérzést. Ezáltal a hős komplex jellemformáláson megy keresztül. A mese tanítása egyértelmű: nem elég jónak születni, azzá kell válni.

Regisztációhoz kötött tartalom logo Ezt a cikket a Subscribe with Google jóvoltából olvashatod díjmentesen december 7-éig!

„Ezek a próbatételek segítik az identitás kialakulását is, különösen kamaszkorban. Az út során a mesehős fokozatosan leválik a szülői világról, és önálló döntéseket hoz. Minden egyes megpróbáltatás belső fejlődésre késztet – és ezt a pszichológiai folyamatot a mese szimbolikus nyelven, mégis rendkívül pontosan ábrázolja.” – mondja Dr. Frang.

Varázslatos segítők, akik tanítanak

A mesei segítők – akár tündérek, akár koldusnak álcázott isteni alakok – mindig próbára teszik a hőst. A szakértő meglátása, hogy: az alakok a közösségi és erkölcsi normákat jelenítik meg, ugyanakkor a belső lelkiismeret megszemélyesítői is lehetnek.

A segítő sokszor csak akkor jelenik meg, ha a hős kellően alázatos és nyitott. Az öregasszony, akit „öreganyámnak” szólítanak, nem egyszerű szereplő, hanem az ősi bölcsesség megszemélyesítője.

A mese üzenete: tiszteld a tudást, lásd meg a látszat mögötti értéket.

Frang Gizella szerint a segítők valójában belső funkciókat is képviselnek – az intuíciót, a lelkiismeretet, vagy épp a bölcsességet. A hős nem boldogulhat egyedül, és ez fontos tanítása a mesének: a fejlődéshez kapcsolódás, közösség, bizalom is szükséges. Ez szembeáll a mai individualista értékrenddel, és alternatívát kínál egy kapcsolatorientált világkép felé.

Mesemondás: kapcsolat önmagunkkal és másokkal

A mese nemcsak belső utazás, hanem közösségi élmény is. A szájhagyomány útján terjedő mesélés nemcsak szórakoztatott, hanem tanított, nevelt, közösséget épített. A kultúratudományi elemző szakvéleménye szerint a mesemondás egyfajta pszichológiai rítus is volt, amely rendet teremtett a káoszban: az élet nehézségeit jelképes formában segített feldolgozni.

glamour plusz ikon Az illóolajok titkos szuperképességei, amiket még a nagymamáink sem ismernek

Az illóolajok titkos szuperképességei, amiket még a nagymamáink sem ismernek

A paraszti társadalomban a mese a mindennapok része volt: esténként a család apraja-nagyja együtt hallgatta, és a gyerekek játszva tanultak a hősöktől. Ez az élő közösségi tanulásforma olyan érzelmi biztonságot adott, amit ma gyakran hiányolunk.

„A mese nemcsak tanítás, hanem kapcsolat. Kapocs a generációk között, hidat képez a felnőttek és gyerekek, a hagyomány és jelen között. A modern pszichológia is alátámasztja, hogy a narratívák segítik a traumák feldolgozását, az önazonosság kialakítását, és erősítik a belső koherenciát.” – mondja a szakértő.

A mese nem menekülés a valóságból, hanem visszatérés valami ősihez, valami lényegihez.

Ahhoz az emberi tapasztalathoz, amit már sokszor elfelejtettünk a modern világ zajában: hogy az élet nemcsak logika és teljesítmény, hanem hit, morál, szeretet és belső rend kérdése is. Dr. Frang Gizella szerint a magyar népmesék nemzeti identitásunk szimbolikus térképei. Olyan tudást őriznek, amelynek segítségével generációk nőttek fel, és amelyet ma is újra kell tanulnunk – hogy gyökeret eresszünk egy gyökértelen világban. A kérdés már csak ez: mikor meséltél utoljára úgy, hogy közben magadat is hallottad?