„Az isteni Sarah” - A színésznő, aki koporsóban aludt, és az sem tarthatta távol a színpadtól, amikor levágták a lábát

2025. szeptember 18.
Sarah Bernhardt a XIX. század legelűnőbb színpadi tehetsége volt, közönségét világszerte elvarázsolva.
Sarah Bernhardt a XIX. század legelűnőbb színpadi tehetsége volt, közönségét világszerte elvarázsolva.
Fotó: Hulton Deutsch/Getty Images

„Sarah fogja játszani Salome-t!” – írta lelkesen egy levelében Oscar Wilde, amikor kiderült, hogy a kor leghíresebb színésznője, Sarah Bernhardt fogja életre kelteni az író új darabjának címszereplőjét. Bernhardt eddigre majdnem ötven éves volt, de ez senkit sem zavart: nem olyan régen még a tizenkilenc éves Jeanne d’Arc szerepében bűvölte el a közönséget, és miközben Wilde a Salome-n dolgozott, Sarah Bernhardt éppen a legendásan gyönyörű egyiptomi királynőt, Kleopátrát alakította a színpadon.

Ez a zseniális színésznő ráadásul úgy hódította meg az egész világot, hogy szinte kizárólag az anyanyelvén, franciául lépett színpadra.

Apácából színésznő

Sarah eredetileg Henriette-Rosine Bernard néven, egy kurtizán törvénytelen lányaként született Párizsban, a tizenkilencedik század közepén. Julie Bernard, a későbbi Sarah édesanyja hamar rájött, hogy a babagondozás nem fog beleférni sűrű életmódjába, ezért a kislány először dajkaságban, majd egy kolostorban nevelkedett. Henriette-Rosine maga is apácának készült, de ezt a szolid karriertervet végül keresztülhúzta Julie Bernard egyik befolyásos szeretőjének érvelése, aki azt javasolta, adják színésznőnek a lányt.

Már sosem fog kiderülni, milyen apáca lett volna Henriette-Rosine-ból, mindenesetre a történelem egyik legnagyobb ívű színészi pályája vette kezdetét, amikor a tizenhat éves lány először átlépte a Párizsi Konzervatórium kapuját.

glamour plusz ikon Női istenek uralták a világot, amíg a férfiak el nem vették tőlük

Női istenek uralták a világot, amíg a férfiak el nem vették tőlük

Sarah Bernhardt karrierje nehezen indult be, de a magánélete már fiatalon is színdarabba kívánkozott: a Comédie-Française társulatánál még a próbaideje alatt kirakták, mert felpofozott egy nála jóval idősebb színésznőt, közben Ligne hercegének szeretője lett, és leányanyaként szülte meg egyetlen gyermekét, egy kisfiút. Végül a magánéleti fordulatok mellett a siker is megérkezett, de ennek ellenére Sarah Bernhardt egészen az 1890-es évekig megosztó figura maradt Franciaországban.

A színésznő nem különösebben igyekezett, hogy megfeleljen a korabeli szigorú francia társadalmi normáknak. Egyszer egy tökéletes modoráról és feddhetetlen erkölcseiről híres hölgy gratulált neki az egyik szerepéhez, hozzátéve, hogy „Kár, madame, hogy a darabjai mindig a szenvedélyről szólnak, így sosem tudom elvinni a lányaimat színházba.” Mire Bernhardt csak annyit válaszolt:

Ah, madame, sohasem szabad elfelejteni, hogy szenvedély nélkül lányai sem lennének, akiket eltilthat a színháztól.

A botrányos színésznőt a korabeli sajtóban sokszor sokféleképpen kritizálták, de Sarah Bernhardt egyszerűen túlságosan szabad és intelligens volt ahhoz, hogy törődjön a pletykákkal, sőt sokszor tudatosan szította is azokat. Gyakran támadták a zsidósága miatt, de azért is születtek róla rosszindulatú cikkek, mert túlságosan vékonynak találták, vagy pont azért, mert nem volt hajlandó fűzőt hordani. Házasságon kívül született fiának a saját, lánykori nevét adta, és amikor ők ketten megérkeztek valahova, szemtelenül így jelentette be a párosukat „Sarah Bernhardt kisasszony, és a fia”.

Amikor pedig végül férjhez ment, egy nála jóval fiatalabb férfit választott. Még azt is elterjesztette magáról, hogy a neki írt szerelmeslevelekkel kibélelt rózsafa koporsóban alszik. Ahogy egy 1879-es vele készült interjúban megfogalmazta az életfilozófiáját „Vagy megpróbálsz megfelelni a közönség elvárásainak, és akkor talán megnyered őket, vagy teszel minden elvárásukra és szemöldökráncolásukra. Mersz önmagad lenni, és a végén téged követ mindenki.”

Mindhalálig a színpadon

Sarah Bernhardt jóval több volt sikeres színésznőnél: a francia-porosz háború alatt katonai kórházat rendezett be a párizsi Odéon színházban, a harmicas évei közepén pedig saját vándortársulatot alapított, ami meghozta számára a nemzetközi sikert is. Innentől kezdve fáradhatatlanul járta a világot Amerikától Ausztráliáig, néha több, mint száz utazóláda kíséretében, közben pedig egyszerre irányította a társulatot és játszotta a főszerepeket.

Sőt, nemcsak sokoldalúan tehetséges volt, de másokban is felfedezte a zsenialitást.

A Sarah-ról készült plakátok futtatták be az egyik legismertebb szecessziós plakátművészt Alfons Mucha-t is, aki számos szerepében megörökítette a színésznőt. A Sarah Bernhardt-ot Médea szerepében ábrázoló képen megjelenő, kígyóként tekergőző karkötő esetében végül fantáziából valóság lett: a színésznő és az egyik leghíresebb párizsi ékszerész közös kollekciót indított a híres karkötőre alapozva.

glamour plusz ikon Olló helyett forrasztópisztoly – interjú Dévényi Dalmával, a d’Alma Jewelry ékszermárka alapítójával

Olló helyett forrasztópisztoly – interjú Dévényi Dalmával, a d’Alma Jewelry ékszermárka alapítójával

Csak Sarah Bernhardt lelkierején múlt az is, hogy a huszadik század első éveiben nem tört ketté a karrierje. 1905-ös dél-amerikai turnéján megsebesült munka közben: egy rosszul sikerült ugrás következtében megsérült a térde, és a sebesülés elfertőződött. Végül nem maradt más megoldás, az ünnepelt díva egyik lábát amputálni kellett; Sarah-t azonban, aki egészen addig a lebilincselő színpadi mozgásáról volt híres, semmi sem tarthatta vissza a szerepléstől. Az első világháború éveiben fél lábbal utazott a frontra a francia katonákat szórakoztatni, hazafiassága miatt végül még a legszőrösszívűbb honfitársai is megbocsátották neki fiatalkori kilengéseit, és a francia Becsületrend is kitűntette.

Sarah pedig nem hagyta cserben a közönséget: időskorában is a színpadon maradt, és olyan szerepeket vállalt el, amelyeket féllábbal, ülve is el tudott játszani. Sőt, az 1844-es születésű, eredetileg színpadi színésznő még a mozgókép megjelenéséhez is tudott alkalmazkodni, bizonyítva, hogy megöregedni inkább döntés, mint életkor kérdése.

Ő maga némi fenntartással kezelte az új műfajt, melyet a kezdet kezdetén leginkább cselédeknek való vásári szórakozásnak tartottak, mint komoly művészetnek; de végül pont a színésznő egyik filmje, az 1912-ben bemutatott Kaméliás hölgy volt az egyik olyan produkció, ami meggyőzte mind a közönséget, mind pedig a kritikusokat arról, hogy a filmmel igenis érdemes számolni. Az eleinte vonakodó Sarah Bernhardt összesen három némafilmben szerepelt, az utolsó hollywoodi produkciót közvetlenül halála előtt, párizsi otthonában forgatták.

glamour plusz ikon Felejtsük már el, hogy az anyaság és a karrier két ellentétes világ

Felejtsük már el, hogy az anyaság és a karrier két ellentétes világ

Fia, Maurice, pedig egész életében büszke maradt önfejű és sikeres édesanyjára. Egy anekdota szerint a fiú apja, Ligne hercege Maurice esküvője előtt hivatalosan is a nevére vette volna a gyerekét, azonban Maurice Bernhardt ragaszkodott az anyja nevéhez. Nem sokkal később apa és fia együtt érkeztek egy párizsi pályaudvarra, ahol a herceg szerette volna kikerülni a hosszú sort, így jelezte az állomás személyzetének, hogy ő Ligne hercege, azonnal engedjék előre.

A párizsi pályaudvaron azonban még sohasem hallották ezt a nevet, így aztán Maurice és a herceg maradtak a sor végén; egészen addig, ameddig a fiú be nem jelentette, hogy ő Sarah Bernhardt fia. Maurice, és a megilletődött Ligne hercege azonnal a sor elejére kerültek.