Ez az oka, hogy kimerültnek érzed magad alvás után is

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Te tudod, mi az a rem alvás? Az egyik legfontosabb alvási szakaszunk. Tekintve pedig, hogy a megfelelő éjszakai alvás milyen fontos a szervezetünk számára, nem is férhet hozzá kétség, hogy a rem alvásról is megéri többet tudnunk. Főleg, hogy sokan méltatlanul keveset törődünk eleve azzal is, hogyan és mennyit is alszunk.

Mi az a rem alvás? Egy olyan fázisa a pihenésednek, ami alapjaiban határozza meg a minőségét, és azt, ahogyan érzed magad
Mi az a rem alvás? Egy olyan fázisa a pihenésednek, ami alapjaiban határozza meg a minőségét, és azt, ahogyan érzed magad
Fotó: FreshSplash/Getty Images

Veled is gyakran előfordul, hogy fáradtnak érzed magad, miután felébredtél? Esetleg túl sokat ásítasz munkába menet, vagy kialvatlannak érzed magad? Bármelyik is igaz rád, szinte biztos, hogy többet kellene foglalkoznod az alvás fontosságával. Kezdve azzal, hogy mi az a rem alvás, amely az alvási szakaszaink egyike, és valóban nagy jelentőséggel bír.

HIRDETÉS

Mi pontosan a rem alvás?

A rem (rapid eye movement - vagyis gyors szemmozgás) alvás tulajdonképpen az alvási szakaszaink egyike, azok nagyjából 25%-át teszi ki, és először körülbelül 70-90 perccel az elalvásunk után következik be. Egészen pontosan az a szakasz, amelyikben a szemeink gyorsan mozognak különböző irányokba, és ahol a legtöbb álmunkat tapasztaljuk meg.Hihetetlenül értékes része az alvási ciklusnak, ugyanis döntő szerepet játszik az általános egészségünkben és jólétünkben.

A rem alvás során az agyi aktivitásunk fokozódik (némileg hasonlítva ahhoz, amikor ébren vagyunk), az izmaink pedig ellazulnak, ami megnehezíti a mozgást. Ilyenkor atóniáról, vagyis a rugalmasság gyengüléséről beszélhetünk, ami azért fontos, mert megakadályozza, hogy alvás közben gyakorlatilag elkezdjük valóra váltani az álmainkat, és esetleg megsérüljünk. A szemünk viszont kivételt képez, és közben nagyon gyorsan mozog.

Miért olyan fontos ez a fázis?

Azt már bizonyára te is jól tudod, hogy felnőtt korban a szervezetünknek hét-nyolc óra alvásra van szüksége az optimális működéshez. Ez azért is olyan lényeges, mert az alvás döntő szerepet játszik a memóriánk megszilárdításában. Amikor pedig az agyunk megszilárdítja az emlékeinket, és integrálja az új információkat a meglévő tudásunkba, az bizony a rem alvás során történik.

A rózsaszín zaj lenne a tökéletes alvás titka?

A rózsaszín zaj lenne a tökéletes alvás titka?

A rem alvásnak az étvágyunk szabályozásában és az anyagcserénk működésében is kulcsfontosságú szerepe van. A kutatások szerint ugyanis azoknál az embereknél, akiknél kevesebb a rem alvás ideje, általában magasabb testtömegindex jellemző, és nagyobb a kockázata annak, hogy elhíznak. Az immunrendszerünk szempontjából pedig az is hangsúlyos, hogy a rem alvás során a szervezetünk citokineket termel, amelyek segíthetnek leküzdeni a gyulladásokat és a fertőzéseket. A hiányában így gyengülhet az immunrendszerünk, és fogékonyabbak lehetünk sok betegségre.

De lényeges az is, hogy a rem alvás során az agyunk az érzelmi tapasztalatainkat is feldolgozza, ezáltal segítve az érzelmeink szabályozását. Vagyis a rem alvás az érzelmi egészségünk szempontjából is fontos, így a hiánya érzelmi zavarokhoz, többek közt szorongáshoz és depresszióhoz vezethet. Ez nem is csoda, ha belegondolunk, hogy már egyetlen nem elég pihentetően telt éjszaka is milyen kellemetlenségeket tud okozni másnap.

Mit tehetsz, hogy jobb legyen?

Ha te is úgy érzed, hogy általában nem vagy elég kipihent, akkor a rem alvás fontosságát figyelembe véve nem is lehet kérdéses, hogy megéri többet foglalkoznod az alvási szokásaiddal. Ennek az alapja természetesen ebben az esetben is az, ha kialakítasz egy rendszeres alvási rutint. Vagyis, ha csak lehetséges, minden nap próbálj meg ugyanabban az időben felkelni és lefeküdni, még akkor is, ha éppen szabadnapod van - igen, még a hétvége se legyen kivétel.

Fontos természetesen az olyan, alvásra is negatívan ható tevékenységek kerülése vagy mérséklése, mint a késő délutáni órákban vagy este történő koffeinfogyasztás, az alkoholfogyasztás vagy a dohányzás. De hasonlóan hangsúlyos az is, hogy lefekvés előtt legalább egy órával már kerüld az elektronikus eszközöket. Ami pedig általában véve is rengeteget segíthet, az az, ha a kiegyensúlyozott, tápláló étkezésre és a rendszeres testmozgásra is nagy hangsúlyt fektetsz.

Forrás: sleepfoundation.org, india.com, mattressclarity.com

Hogy még pihentetőbben teljenek az éjszakáid:

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Ez komoly? 16 milliós játékot kapott a kis Sarolta hercegnő, vissza kellett adnia

Ez komoly? 16 milliós játékot kapott a kis Sarolta hercegnő, vissza kellett adnia

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

5 fürdőruha nyárra, amivel biztosan nem nyúlhatsz mellé! (x)

5 fürdőruha nyárra, amivel biztosan nem nyúlhatsz mellé! (x)

Túl sok inger ér egyszerre, és nem tudsz szünetet tartani? – Így vedd kezedbe az irányítást a szakértők szerint (x)

Túl sok inger ér egyszerre, és nem tudsz szünetet tartani? – Így vedd kezedbe az irányítást a szakértők szerint (x)

Fontos! Ezt a 3 dolgot semmiképp ne hagyd otthon, ha nyaralni mész! (x)

Fontos! Ezt a 3 dolgot semmiképp ne hagyd otthon, ha nyaralni mész! (x)

Ha ezt a terméket választod, nem kell többet a sötét karikák miatt aggódnod (x)

Ha ezt a terméket választod, nem kell többet a sötét karikák miatt aggódnod (x)