8 stratégia a kiégés ellen, amit minden munkavállalónak ismernie és alkalmaznia kellene a szakértő szerint

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Manapság a kiégés sokak számára túlságosan is ismerős ellenséggé vált. A folyamatos teljesítménykényszertől kezdve a technológiai követelményekig könnyű túlterheltnek és kimerültnek érezni magunkat.

Nem kell áldozatnak lenned a saját életedben - létezik munka és karrier kiégés nélkül is
Nem kell áldozatnak lenned a saját életedben - létezik munka és karrier kiégés nélkül is
Fotó: Getty images/Glamour

Bár számos cikk kínál értékes tanácsokat a kiégés kezelésével kapcsolatban a munkahelyen, ebben a cikkben néhány, nem hagyományos stratégiát gyűjtöttem össze, amelyek segíthetnek e mindenütt megjelenő probléma, a kiégés veszélyének leküzdésében.

Gondoskodj magadról bűntudat-mentesen!

A bűntudat érzése gyakran társul az öngondoskodási tevékenységekhez, különösen akkor, ha tengernyi munka roskadozik előtted. Azonban annak felismerése, hogy az öngondoskodás elengedhetetlen, és a jól-léted mellett az eredményességedhez is hozzájárulhat, kulcsfontosságú.

Legyen szó akár egy hosszú fürdőzésről, sétáról a természetben vagy egyszerűen csak egy csésze tea elfogyasztásáról, az öngondoskodásnak bűntudat nélkül add meg a megfelelő prioritást és helyet az életedben. Foglald be a naptáradban az időt az öngondoskodásra, csak úgy, mint ahogyan tennél egy értekezlettel vagy egyéb szakmai időponttal!

Gyakorold a hálanapló írást egy kis csavarral!

Bár a hála napló vezetése jól ismert gyakorlat és számos cikkemben megemlítettem már áldásos hatását, hozzáadhatsz ehhez a gyakorlathoz azzal, hogy a munkanap során az apró sikerekre és győzelmekre, valamint az öröm pillanataira összpontosítasz.

9 egyszerű mindfulness technika, amitől gyorsabban megy a munka, és még a kedved is jobb lesz

9 egyszerű mindfulness technika, amitől gyorsabban megy a munka, és még a kedved is jobb lesz

Tarts kéznél egy naplót, akár digitálisan, és minden nap végén jegyezz fel három olyan dolgot, amiért hálás lehetsz, és ami kifejezetten a munkáddal kapcsolatos. Ezeknek az apró győzelmeknek az ünneplése és értékelése megváltoztathatja a perspektívádat a munkáddal kapcsolatban. Jegyezz fel például konkrét helyzeteket, interakciókat, akár pozitív elismeréseket, amiket a munkatársaidtól kaptál!

Határozz meg világos és radikális határokat!

Ez jelentheti az e-mail értesítések kikapcsolását munkaidő után, a nem sürgős feladatok visszautasítását, vagy rendszeres “kikapcsolódó és digitális-mentes” napok beiktatását, hogy teljesen kiszakadj a munkából. A radikális határok megvédik a fizikai és mentális egészségedet és megelőzheted a kiégés bekúszását is az életedbe.

Használd az e-mail szolgáltatásokba beépített szűrőket, és csoportosítsd, rendszerezd az e-mailjeidet, és állítsd be automatikus válaszokat azokra az időkre, amikor nem nézed meg az e-mailjeidet!

Fogadd el az "elég jó" gondolkodásmódot

A perfekcionizmus a kiégés egyik gyakori kiváltó oka, amely megerőltető törekvésekhez és elégedetlenséghez vezet. Ehelyett fogadj el egy "elég jó" gondolkodásmódot, amely a fejlődést helyezi előtérbe a tökéletességgel szemben. Ismerd fel, hogy a tökéletességre való törekvés gyakran irreális és fenntarthatatlan, és akár kiégéshez, folyamatos halogatáshoz, stresszhez és szorongáshoz vezethet.

Koncentrálj a feladatok “elég jó” szinten történő elvégzésére, hogy a szükségtelen nyomást levehesd a vállaidról. Biztosan ismered a mondást: A kész jobb, mint a tökéletes. Tűzz ki reális elvárásokat saját magad irányában a napi munkahelyi feladataiddal kapcsolatban, és kezdd azzal a munkanapot, hogy ezeket felírod egy jól látható helyre, majd ezek teljesítésére fókuszálsz.

Ismerd meg a divergens gondolkodásmódot!

Szabadulj ki a lineáris gondolkodási sémákból a divergens gondolkodási technikák felfedezésével. Az ötletelés, az elmetérképek készítése vagy akár a firkálás is serkentheti a kreativitást és az innovációt és felüdülést jelenthet a rutinfeladatok monotonitásából.

„Hívjuk a tudatlanság arroganciájának” - Megkérdeztük, mit gondol az Emily Párizsban főhőséről egy pszichológus

„Hívjuk a tudatlanság arroganciájának” - Megkérdeztük, mit gondol az Emily Párizsban főhőséről egy pszichológus

A divergens gondolkodás ösztönzi a rugalmasságot és újraélesztheti a szenvedélyt és a célt a munkádban. Szerezz egy füzetet, amit kifejezetten a firkáláshoz és a kreatív gondolataid és ötleteid összegyűjtéséhez használsz!

Teremtsd meg a pszichológiai biztonság környezetét!

Olyan környezet létrehozására és fenntartására törekedj, amelyben a munkatársaiddal biztonságban érzitek magatokat, és ezáltal őszintén kifejezhetitek a gondolataitokat, ötleteiket és aggályaitokat anélkül, hogy félnétek az ítélkezéstől vagy a negatív következményektől. Támogasd és serkentsd a nyílt kommunikációt, az aktív hallgatást és a konstruktív visszajelzéseket a csapatodban.

A pszichológiai biztonság kultúrája elősegíti a bizalmat, az együttműködést és a kihívásokkal szembeni ellenálló képességet is. Hívd össze például a csapattársaidat egy megbeszélésre vagy munka után egy közös vacsorára, és vitassátok meg, hogyan segíthetitek elő a nyitottabb, transzparensebb kommunikációt és a támogatóbb munkakörnyezetet. Dobjatok be és jegyezzetek fel valamennyi ötletet, majd válasszatok ki egyet, amit kipróbáltok!

3 pszichológiai módszer, amivel a legnehezebb időszakokat is átvészelheted

3 pszichológiai módszer, amivel a legnehezebb időszakokat is átvészelheted

Alkalmazd a céltudatos halogatás módszerét!

Ahelyett, hogy a halogatásra eredményesség-gyilkosként tekintenél, fogadd el a céltudatos halogatást stratégiai eszközként. Engedd meg magadnak, hogy átmenetileg félre tedd azokat a feladatokat, amelyeket nyomasztónak vagy kevéssé inspirálónak érzel, illetve amelyek nem elsődleges prioritásúak és inkább foglalkozz olyan tevékenységekkel, amelyek örömet vagy kíváncsiságot ébresztenek benned.

Ez a tudatos halogatási technika csökkentheti a stresszt, ami hatékonyabb probléma-megoldáshoz vezethet, amikor újból visszatérsz az adott feladathoz. Ha úgy érzed, nem haladsz egy feladattal egyről a kettőre, tedd félre tudatosan ezt a feladatot és kezdj bele egy másikba vagy tarts egy szünetet. Ha ideiglenesen félreteszel egy feladatot, az később segíthet abban, hogy új lendülettel és ötletekkel láss hozzá.

Ha ezeket a nem szokványos stratégiákat beépíted a napi rutinodba, az új perspektívát nyújthat a kiégés elleni küzdelemben és a munkahelyi jól-lét megteremtésében is. Az öngondoskodás, a határok kijelölése és a támogató kultúra kialakítása jelentősen hozzájárulhat ahhoz, hogy legyőzd a kiégést és kiteljesedj a karrieredben. Ne feledd, hogy a kis változtatások jelentős javulást eredményezhetnek az általános jólétében és a munkahelyi elégedettségedben.

Szerzőnk, Kertész Lilla szervezetpszichológusként és business coach-ként dolgozik, hogy startupokat, kis-és középvállalkozásokat, valamint azok vezetőit támogassa a fejlődésben, az üzleti és egyéni hatékonyság növelésében. Fő területe az én-vezetés, vagyis annak kérdése, hogyan tudjuk irányítani saját életünket, illetve hogyan válhatunk csapatok, egész szervezetek, valamint önmagunk eredményes és tudatos vezetőivé.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

A szülinapos György hercegre alig ismertünk rá a friss fotóján, elképesztően hasonlít az apukájára

A szülinapos György hercegre alig ismertünk rá a friss fotóján, elképesztően hasonlít az apukájára

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Strandkészülődés: tippek a tökéletes bikinivonalhoz (x)

Strandkészülődés: tippek a tökéletes bikinivonalhoz (x)

Most megmutatjuk, mi az a program, ami nélkül nincs „Girls' night” - Íme! (x)

Most megmutatjuk, mi az a program, ami nélkül nincs „Girls' night” - Íme! (x)

4 tuti tipp, hogyan építsd be a mozgást a mindennapjaidba (x)

4 tuti tipp, hogyan építsd be a mozgást a mindennapjaidba (x)

Baki a csajos nyaraláson: rossz ötlet volt az intimmosakodó (x)

Baki a csajos nyaraláson: rossz ötlet volt az intimmosakodó (x)