Kreativitás, jó sales- és marketingismeret plusz fenntartható nézőpont - Divattervezőnek lenni sokkal több, mint rajztudás
Körülbelül tíz évvel ezelőtt otthon, Kelet-Magyarországon írtam és olvastam a divatról, egyszer azon kaptam magam, hogy divatoktatási programok között böngészek. Persze, sok terület vonzott akkoriban, álmok és tervek jöttek és mentek, de arra hamar rájöttem: a tervezés nem az én asztalom.
Azóta is érdekel, mi minden szükséges ahhoz, hogy valaki divattervezővé váljon Magyarországon, mit képvisel a világ divatfővárosának, Franciaországnak az oktatási modellje, és milyen tantervi átalakítások várhatóak a közeljövőben itthon és világszinten a divatképzések terén?
A „hozott anyag” és ami utána jön
Ebben a világban fontos a komplex tudás. „A divattervezéshez nagyon sokrétű tudás és készség szükséges, többek között szín-, forma- és arányérzék, rajztudás, a különböző textilipari technológiák és szoftverek, továbbá szabászati és varrástechnikák ismerete, divat és művészeti fogékonyság, gyakorlati érzék és persze tehetség” – tudtam meg Horváth Szilvia textil- és ruhatervezőtől, a francia ModArt International budapesti intézményének tanszékvezetőjétől.
Az úgynevezett „skill set”-en túl meghatározó az intézményi háttér, amennyiben valaki eljut odáig, illetve megvan a kellő anyagi háttere ahhoz, hogy sikeresen felvételizzen egy jónevű iskolába. A képző intézményekkel kapcsolatban Horváth Szilvia kiemeli: nem lehet összehasonlítani a szakképzésekben elsajátítható szakmai alapokat az egyetemi szintű, diplomát adó képzésekkel, amelyeknek a programjaiban megszerezhető a fentebb említett komplex tudáscsomag.
A szakember szerint a szakképzések olyanok, mint az előkészítők, megfelelő alapot adhatnak arra, hogy sikeresebben felvételizzenek a hallgatók egy diplomát adó intézménybe, hiszen a divattervezői szakmák sikeres gyakorlását sok éves tanulási és tapasztalási folyamatnak kell megelőznie.
„A Z generáció lázadó ökotudatossága már nem trendkövető, hanem trendteremtő erővel bír” - Beszélgetés a magyar divat jövőbemutató eredményeiről Jakab Zsófiával
A francia modell
A munkám során többször szembesültem azzal, hogy egyes divattervező hallgatók hiányolják a gyakorlati oktatás mélységét, a szakmai tapasztalatok megszerzésének lehetőségét a hazai intézményekben. Pedig mindezek birtokában nagyobb esélyük lenne érvényesülni a piacon. Horváth Szilvia elmondása szerint a francia divatképzések a valós nemzetközi divatszakmai kihívásokra készítenek fel gyakorlatorientált képzéseikkel.
„A programok nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a divat- és textilipar minden szegmensét megismertessék a hallgatókkal, valamint, hogy minden végzett tanítványnak kialakuljon a saját stílusa és legyen víziója a karrierjéről.” Nem elhanyagolható tény az sem, hogy Franciaországban más megítélés alá esik a divatszakma, mint hazánkban.
Az országban évszázadok óta alakuló hagyománya, kultúrája van a divatnak, amit az egyik művészeti ágnak tekintenek. A divat- és textilipar gazdasági szerepére, illetve a marketing és sales ismeretek beemelésére szintén nagy hangsúlyt fektetnek. Nálunk – noha vannak nívós felsőfokú divatképzési programok – sajátos helyzetben vannak a magániskolák, hiszen államilag nem támogatottak.
Horváth Szilvia hozzátette: „Az európai magániskolák főiskolai, illetve egyetemi diplomáit nem ismeri el a magyar közoktatás, nincs megfeleltetés a magyar oktatási rendszerrel. Pedig a nemzetközi magániskolák híresek arról, hogy a falaik között nagyon magas szintű képzés folyik, és az ott frissen végzett diákokról tudják a cégek, hogy komoly tudással és nagy gyakorlattal rendelkeznek.”
Ha menyasszonyi ruhát kölcsönözhetünk, miért ne tennénk ezt meg más ruhadarabokkal is?
Társadalmi igazságosság
Ahogy az emberek egyre tudatosabbá válnak a környezeti és társadalmi fenntarthatósággal kapcsolatban, a divatoktatás úgy alakul át és formálja a divatipar jövőjét. Ben Barry, a New York-i Parsons School of Design dékánja a Vogue Business-nek elmondta, hogy hagyományosan a divatoktatás arról szól, hogy képes-e felkészíteni a hallgatókat arra, amire az iparnak szüksége van. Most azonban az az elvárás, hogy a divatszakemberek legyenek kritikusak az iparági gyakorlatokkal szemben, ami kihat a foglalkoztatási kilátásaikra.
„Sok konfliktus van a friss diplomások között azzal kapcsolatban, hogy hol dolgoznak, és hol érzik erkölcsileg biztonságban magukat” – tette hozzá Zinzi de Brouwer, az Amsterdam Fashion Institute (Amfi) munkatársa. Hywel Davies, a Central Saint Martins divatprogramjának igazgatója úgy látja, az úgynevezett örökségmárkák vonzereje továbbra is erős, de egyre több diák alapít saját márkát, és épít karriert a nagy divatközpontokon kívül is.
Nem vitás, hogy az egyes felsőoktatási intézményeknek világszerte korszerűsíteniük kell tanterveiket, hogy megfeleljenek a jelen kihívásainak és prioritásainak. Így tesz például a Parsons is, amelynek egyik küldetése, hogy az iskolát a társadalmi igazságosság felé terelje. A gyakorlatban ez többek között annak elősegítését jelenti, hogy hallgatók a különböző fogyatékossággal és testalkattal élők számára is tervezhetnek.
A Central Saint Martins új kurzusai közé tartozik a Voices, egy modul, amellyel azt vizsgálják, hogy a divat hogyan találkozik a különböző társadalmi kérdésekkel, valamint a Global Perspectives, ahol a divattörténetet és -elméletet tanuló hallgatók az öltözködéskultúra fejlődését vizsgálják a különböző kontinenseken. Égető szükség lenne arra is, hogy a kormányok és a képző intézmények felmérjék, hogyan tudják a társadalom kevésbé tudatos és/vagy kevésbé tehetős rétegeiből származó tehetségeit felzárkóztatni.
Öngyógyítás öltözködésen keresztül — mit üzen a Chokassy tervezője a fast fashion mókuskerekének?
Természet és technológia
Ma már több divatképzési program foglalja be tantervébe a fenntartható tervezést hazánkban is, hangsúlyt fektetve a hulladékcsökkentésre, a környezetbarát anyagok használatára és az etikus gyakorlatok beépítésére. Dr. habil. Keszeg Anna kultúrakutató, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem egyetemi docense szerint a fenntarthatóság helye a felsőoktatásban a komplex fenntarthatósági személetre neveléssel kezdődik.
„A fenntarthatóság nem eseti problémamegoldást jelent - bár adott tervezési folyamatokban nyilván azt is -, hanem mindsetet, mely alapjaiban kérdez rá a divatipar problémáira, a folyamatos termelés miértjére. Megpróbálja újra kitalálni, hogy milyen helye van az öltözködésnek az életünkben.
A tervezéssel, divattal szembeni kritikai attitűd tehát az elsődleges.
A másik összetevő az, hogy érdemes a fókuszt átirányítani a textilre és nem annyira a ruhatervezésre. Az anyaggal szembeni tisztelet tud olyan divatot teremteni, mely beleszervesül az életünkbe és nem válik gyorségésű szemétté” – véli a kutató.
VR, AR, AI - Így forgatja fel a turizmust a mesterséges intelligencia
Mindezek mellett nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy napjaink technológiája folyamatosan alakítja a divatipart. A viselhető technológia, az intelligens textilek, a digitális divattervezés, az AR (kiterjesztett valóság) és VR (virtuális valóság) mind-mind új és izgalmas kapukat nyitnak a divatiparban, amikhez a divatoktatásnak is alkalmazkodnia kell.
A divattervezők szerepe komplexebb, mint valaha. Fontos, hogy hogy a jelen és a jövő kreatívipari szakemberei még inkább felkészüljenek a folyamatosan változó világra és a képző intézmények támogatásával válaszokat találjanak korunk kérdéseire, miközben szabadon alkothatnak.
előfizetésem
Hírlevél
