A divatdiplomácia üzenete: Miről árulkodik egy first lady megjelenése?
Donald Trump beiktatásával divatsajtó ismét ünnepelhetett, mivel Melania Trump kalapján és Lauren Sanchez dekoltázsán túl is bőven akadt elemeznivaló. Úgy tűnik, hogy az új first lady divatszempontból sokkal tudatosabban áll a második ciklus elé, így a Fehér Ház visszatérhet a politikai öltözködés színpadára, ahol az elmúlt években csak Európa szerepelt.
A ruhák fő funkciója ugyan a test védelme, ám emellett üzenetet is hordoznak. Előszőr Ferdinand de Saussure svájci nyelvész tekintett a beszédhez hasonló eszközként, jelrendszerként a divatra, amely üzenetközvetítésre szolgál. Mára egész iparág épült egy-egy öltözet megkomponálására és értelmezésére.
Egy ruha üzenete
Dolley Madison, az Egyesült Államok negyedik elnökének, James Madisonnak a felesége volt az első, aki rájött, hogy a first lady öltözködése közérdeklődésre tart számot. Így az 1810-es években az ország helyzetétől és hangulatától függően jelent meg díszesebben vagy visszafogottabban. Az öltözködés tudatos üzenetei jóval régebbre datálódnak, történelmi példái már XIV. Lajos udvarában vagy I. Szulejmánnál is megtalálhatók. A modern változat megalapozása Jackie Kennedy Onassishoz köthető, igazán pedig a XX. század vége óta kap nagy hangsúlyt.
A cowboyimidzs kulturális jelentései a Disney-hősöktől a Hadid-klánig
Az államfők, a politikusfeleségek és a koronás fők gyakran élnek a divat nyújtotta lehetőséggel, hogy olyan üzenetet közvetítsenek politikai vagy társadalmi közösségek számára, amely verbális úton nem lenne kifejezhető. A divatdiplomácia alkalmas két ország barátságának, a másik fél iránti tiszteletnek megjelenítésére, illetve, a partner gazdasági céljainak megvalósítására, adott márka viselésén keresztül az ország számára gazdasági előny biztosítására. Emellett a darab viselőjének az adott ruha speciális személyiséget adhat, támogathatja imázscéljait.
Bonyolult eszköz- és szimbólumrendszerről van tehát szó, amely külön nyelvezet megtanulását és megfelelő társadalmi környezetet igényel. Melania Trump első négy éve a tanulási folyamatról, és még inkább a melléfogásokról szólt. Igaz utóbbiak Liz Plank divatújságíró szerint nem is feltétlen hibák, sokkal inkább tudatos döntések, mivel a nem konzervatív megjelenés elvonja a figyelmet a mondanivalóról. Plank szerint ezért
Melania öltözködése messze nem a sorozatos ballépésekről szólt.
Szakértők továbbá megjegyzik, hogy az elmúlt négy év alatt egyre jobban kirajzolódott az üzletasszony, military jelleget fontosnak tartó személyiség, amelyet 2025-ös beiktatáson és azt követő portrén már teljes mellszélességgel képvisel az új first lady. A New York-i Adam Lippes sötétkék kabát és elefántcsont blúz összeállítása egyszerre konzervatív, hordozza a katonai jelleget, illetve vállaltan amerikai.
A first lady hatása
Az amerikai divatipar jelentős válságban van, és ezen csak rontott, hogy az előző négy évben sem Jill Biden, sem Kamala Harris nem állt úgy mellé, mint korábban Michelle Obama. Ha Amerikában egy befolyásos politikus vagy annak felesége felvesz valamit, az eladási csúcsokat jelen a brand számára. Isabel Toledo annak köszönhetően lett jegyzett tervező, hogy Michelle Obama beiktatási ruháját tervezhette. Alexandra O'Neillnek, a Markarian designerének köszönhető Jill Biden beiktatási ruhája, az esemény után megötszöröződött a cég forgalma.
Párhuzamos valóságok találkozása egy ellentétes univerzumban -Anora, a film, ami kötelező
Most kérdés Melania Amerika-pártisága meddig tart, mivel korábban főként európai tervezők drága kreációit részesítette előnyben. A luxusról most sem mondott le a first lady: Lippes kreációi 1500 és 10000 dollár között mozognak.
Az óceán innenső oldalán Victoria Starmer meglehetősen széles skálán mozog: harminc fontos pólótól több mint ezerfontos ruhákig választ a mondanivalótól függően. A divatújságírók vitatkoznak, hogy Victoria maga fizeti-e a ruhatárát vagy a különféle márkák keresik meg. A Me+Em slágere lett például a Downing Street-i érkezéskor viselt fehér kabát és piros ruha. A webhely forgalma háromszáz százalékkal nőtt a költözés után.
Brigitte Macron ellenben inkább luxuspárti, rendszeresen felbukkan Louis Vuitton, a Balmain és a Dior bemutatóin, és gyakran hordja több ezer fontos tékakollekcióját is, az Emily Párizsban egyik epizódjában például egy háromezer-kilencszáz fontos Dior darabbal szerepel, amelyet nem a produkció bocsájtott a rendelkezésére.
A luxusmárkák válasza
Változó az országok hozzáállása, hogy ki mennyit költhet, ám ez nemcsak a valós gazdasági helyzettől függ, hanem a divat társadalmi beágyazódásától is, vagyis kérés, mit néz jól szemmel az utca embere. Franciaországban szinte elvárják, hogy az elnök felesége nagykövete legyen az ország luxusmárkáinak, Amerikában is helyeslik, ha felkarol bizonyos tervezőket és általában támogatja az amerikai ipart. Ezzel szemben például Magyarországon a túlzott drágaság vörös posztónak számít, illetve kevésbé vizsgáljuk a ruhák mélyebb jelentését.
Bőrápolás ázsiai módra - Hogyan őrzik meg a koreai nők a kortalan ragyogásukat?
Az itthoni közvetítésekben például senki sem jegyezte meg, hogy Hillary Clinton a környezetvédelemről és fenntarthatóságról híres Stella McCartney kreációját választotta, miközben a Trump kormányzat újfent kilépteti az Egyesült Államokat a párizsi klímaegyezményből. Érdekes, hogy Jeff Bezos menyasszonya, Lauren Sanchez sem kapott különös figyelmet, pedig az Alexander McQueen nadrágkosztümhöz felvett csipkemelltartó nem hagyott sokat a képzeletre.
Szakértők egybehangzóan állítják, hogy a protokolláris viselet hasonló semmibe vétele a személy hitelességét ássa alá, hiszen az öltözet és az ápolt kinézet a vizuális kommunikáció 55 százalékát adja. Éppen ezért lenne jó, ha Magyarországon is ugyanolyan figyelem övezné az öltözködést, mint Nyugaton vagy éppen keleten, hiszen Korea vagy Japán ugyanúgy odafigyel az elöljárók feleségeire.
előfizetésem
Hírlevél
