Egyetemi órai feladatból indult, ma a magyar női vállalkozókat segíti a MeNő

2025. február 2.
Egy egyetemi órai feladatból nőtte ki magát élő közösséggé a MeNő
Egy egyetemi órai feladatból nőtte ki magát élő közösséggé a MeNő
Fotó: MeNő projekt

Mind emlékszünk azokra az egyetemi csoportos projektmunkákra, amivel szívesen foglalkoztunk, amiről jó volt suli után vagy hétvégén ötletelni, mondván: ezt meg kellene valósítani. De csak nagyon kevesen jutnak el a gyakorlatig. Nem úgy, mint az a hat lány, akik valóra váltották az egyetemi projektmunkát, mi több, egyre több női vállalkozót inspirálnak. Ezt nevezzük mi összefogásnak! Egészen biztos, hogy még sokat fogunk hallani a csapatról.

A MeNŐ projekt egy órai feladathoz köthető, amelyet a Budapesti Corvinus Egyetem Kommunikáció- és Médiatudomány Szak hallgatói kaptak. Kezdetben valóban a tantárgy teljesítése volt a hatfős csapat (Erdős Lilla, Farkas Kata, Mészáros Krisztina, Páczkán Zsófia, Szalai Réka és Völgyi Dóra) célja, majd ahogy egyre többet ötleteltek a csoportos feladaton, úgy kezdték kinőni az egyetem falait.

Ezzel pedig a MeNŐ élő közösséggé vált, amely különböző kommunikációs megoldásokat kínál a női vállalkozók számára.

Miért szerepelnek kevesebbet a női vállalkozók?

A vállalkozókról készült statisztikák világszerte azt mutatják, hogy a nők alulreprezentáltak a piacon. Magyarországon is hasonló a helyzet: a legfrissebb adatok szerint a nők csupán 35%-ban képviseltetik magukat a vállalkozók körében, miközben a női vezetők aránya még ennél is alacsonyabb” – kezdi a beszélgetést Völgyi Dóra, a csapat oszlopos tagja, majd a társa, Szalai Réka azonnal hozzáteszi, hogy ők maguk is végeztek egy kutatást a témában, amelyből kiderült, hogy a női vállalkozóknak több akadállyal kell szembenézniük, mint a férfiaknak.

glamour plusz ikon Énmárka az, amit azután mondanak rólad, hogy kimentél a szobából

Énmárka az, amit azután mondanak rólad, hogy kimentél a szobából

A női üzletasszonyok, akik saját vállalkozást vezetnek, sokkal ritkábban jelennek meg a médiában, szemben a férfiakkal. Ez több szempontból is nagyon rossz, de leginkább azért, amiért így kevesebb inspiráló nőt látunk magunk előtt.” A csapat a hónapokon át tartó kutatómunka után rádöbbent, hogy nem csupán az a probléma, hogy kevesebb női vállalkozó látható a médiában, hanem az is, hogy miként viszonyul hozzájuk a nagy többség, ezért fontosnak tartották, hogy hangot adjanak a tényeknek.

Amikor egy nő a munkájáról posztol, akkor jó eséllyel fog negatív kommentárokat kapni, mondván, miért nem a gyerekével foglalkozik; milyen ruha van rajta; milyen a haja, sminkje stb. Míg egy férfinak nem kell ilyen negatív hozzászólásokkal szembesülnie, vagy legalábbis nem ilyen jellegűekkel.Tehát a MeNŐ rámutatott arra, hogy miért nem mernek bátrabban kommunikálni saját üzleti tevékenységükről a nők.

Ismert női vállalkozók támogatják a csapatot

A MeNŐ csapata nem állt meg a probléma felismerésénél, megoldást akart találni arra, hogyan inspirálhatná a nőket. Ennek érdekében novemberben egy nyilvános eseményt is szerveztek, ahova női vállalkozókat hívtak, többek között Viszkok Fruzsi online tartalomkészítőt, Cserháti-Herold Jankát, a Hormonmentes.hu alapítóját, Benes Anitát, a Daalarna esküvői ruhaszalon vezető tervezőjét és Krizsó Szilvia televíziós műsorvezetőt. Maga a csapat is meglepődött, amikor sorra melléjük álltak az ismert üzletasszonyok.

A MeNő nyilvános eseményén ismert női vállalkozók is megszólaltak
Fotó: MeNő projekt

„Amikor felkértük az általunk inspirálónak tartott női vállalkozókat, nem számítottunk rá, hogy ilyen nagy érdeklődés mutatkozik a projekt iránt” – mondja Dóri, aki szerint ez is jól mutatja, hogy milyen nagy igény van a nők kölcsönös támogatására. Hogy tovább bátorítsák a női vállalkozókat, egy Kiskönyvet is összeállítottak, benne különböző motiváló történetekkel. Nem csupán a problémákra akartunk rávilágítani, számukra a megoldás sokkal fontosabb volt.

Ezért szerkesztettük meg a Kiskönyvünket is, amely ma online mindenki számára elérhető, és amely olyan sikertörténeteket tartalmaz, amelyek erőt adhatnak azoknak a nőknek, akik elbizonytalanodtak a karrierépítéssel kapcsolatban.”

Így segít minket a social media

A MeNŐ csapata tehát különböző formákban nyújt segítséget a női vállalkozók számára. Elsősorban teret ad annak, hogy megosszák egymással a tapasztalataikat, és most nem a gyereknevelésre kell gondolni. „Amikor egy női üzletasszonyt kérdeznek, valamiért mindig a munka-magánélet téma körül megy a beszélgetés, pedig a női vállalkozókat nem csak ez foglalkoztatja. Miért ne lehetne konkrét vállalati dolgokról beszélni, amelyek új lendületet adhatnak másoknak? Ebben szeretnénk segíteni azáltal, hogy beszélünk a lehetőségekről.

glamour plusz ikon A hármasikrek főállásuk mellett gyereksarkokat biztosítanak rendezvényekre, hogy a legkisebbeknek se kelljen otthon maradniuk

A hármasikrek főállásuk mellett gyereksarkokat biztosítanak rendezvényekre, hogy a legkisebbeknek se kelljen otthon maradniuk

Ezen kívül a MeNŐ csapata arra ösztönzi a női vállalkozókat, hogy legyenek bátrabbak, amikor saját üzletük online reklámjáról van szó. „Viszkok Fruzsina és Cserháti-Herold Janka esete remek példák arra, hogyan lehet jól használni a közösségi médiát. Fruzsina például rendszeresen oszt meg olyan tartalmakat, amelyekkel a termékeit népszerűsíti, miközben a nők életét érintő fontos témákkal foglalkozik. Janka pedig az edukatív posztokkal és őszinte kommunikációjával vált hiteles szakemberré, habár eleinte ő is félve használta a social media eszközöket.

Ma mindketten profik, és mindketten vallják, hogy a közösségi média egy eszköz a női vállalkozók kezében, amelyen keresztül megmutathatják tehetségüket, kitartásukat és az üzleti érzéküket az emberek előtt.

Vállalkozni menő!

A MeNŐ története önmagában jó példa arra, hogyan segíthetik egymást a nők, és a csapat tervei szerint ez még csak a kezdet. Egyrészt azért, mert maguk is nyitottak lennének egy saját vállalkozás elindítására, másrészt azért, mert még sok tervük van arra vonatkozóan, hogyan segítsék a női vállalkozók kommunikációját. „Szeretnénk bebizonyítani, hogy nőként vállalkozni MeNő” – zárják a beszélgetést a lányok, de az egyetemi félév végéhez közeledve még muszáj megkérdeznem, hogy milyen eredménnyel zárták a tantárgyat, amelyből kinőtte magát a projekt.

A válasz nem meglepő: a lányoké lett a legjobb projektmunka – elvégre a vállalkozó szellemű nőknek elismerés jár.