„Lehet még egy kérdésem?” – Miért nem merünk kérdezni a nőgyógyásztól?
Sokan nem mernek kérdezni a nőgyógyásztól akkor sem, ha nem megfelelő vagy nem egyértelmű a tájékoztatás a diagnózisukkal, kezelésükkel, a felírt gyógyszerekkel kapcsolatban. Miért alakult ki ez a gyakorlat? Mi volna az ideális? Hogyan lehetünk asszertívabbak az orvos–páciens kommunikációban? Mit gondol minderről egy nőgyógyász orvos?
Talán sokaknak ismerős a helyzet, hogy kijövünk az orvosi rendelőből, és hirtelen belénk hasít: valami kimaradt. Nem értjük teljesen a diagnózist, nem vagyunk biztosak a felírt gyógyszerek adagolásában, nem tudunk a lehetséges mellékhatásokról vagy a kezelésünkkel kapcsolatos lehetőségekről. Ideális esetben az orvos tájékoztat mindenről, személyre szóló tanácsokat ad, de a tapasztalat azt mutatja, sok esetben nem ez a gyakorlat. Szóval marad az, hogy nekünk kell kérdezni.
Az orvosnak ilyenkor válaszolnia kell. Kellene. Nemcsak az állami, társadalombiztosítás-alapú ellátásban, hanem a magánegészségügyben is probléma azonban, hogy egy-egy páciensre csak kevés idő jut, ezért az orvos siet, és nem, vagy csak részben tájékoztat, válaszol. Ez pedig egyáltalán nem segíti, hogy a nők nagy része eljárjon nőgyógyászati szűrővizsgálatokra, hogy az adott esetben felmerülő problémáikkal foglalkozzanak, azokra megoldást találjanak.
Ezen kívül a nőgyógyászok kommunikációs készsége, érzelmi intelligenciája, együttérző képessége igencsak változó. Nincs ez másként más szakterületeken sem persze: akár tanárokról, jogászokról, edzőkről vagy kozmetikusokról van szó, mégis, talán egy orvos–páciens kommunikációs helyzetben még inkább szembeötlő, ha valami nem stimmel. A „nem stimmelről” fontos még valamit megjegyezni. Létezik ugyanis személyes szimpátia is.
Csernus Imre új könyve ezúttal sem kímél: épp ezért van rá szükségünk
Erre szokták mondani sokszor, hogy ez az első találkozáskor dől el, méghozzá másodpercek alatt. Valószínűleg érdemes csínján bánni ezzel: a szimpátia bizonyos hatásokra alakulhat, mégis jó, ha észben tartjuk, bizony előfordulhat, hogy aki nekem szimpatikus, és ezáltal rá tudom bízni magam, lehet, hogy a barátnőmnek, anyukámnak egyáltalán nem az – és fordítva. A téma egyrészt jóval túlmutat önmagán, másrészt bőven árnyalható is. Hogy mégis pontosabb képet kapjunk, Dr. Vörös Anna szülész-nőgyógyász, termékenységspecialista szakorvost, az L33 rendelők vezetőjét kérdeztem.
Rendelőitek mottója: „A rendelő, ahol mindig lehet még egy kérdésed.” Miért ezt választottátok?
Amikor megalapítottam a rendelőt egyedül, fiatal nőként, azt tapasztaltam, hogy sokkal nyíltabban, közvetlenebbül tudok kommunikálni a páciensekkel. Talán éppen ezért rengetegen kerestek is. Ez persze nem tetszett az idősebb férfi kollégáknak. Mindenesetre szinte minden alkalommal elhangzott: lehetne-e még egy kérdése a páciensnek, még úgy is, hogy előtte rákérdeztem, minden érthető volt-e, maradt-e kérdés. De tudom, ez így van, az ember lányos zavarában néha elfelejti, mit akart még kérdezni. Szóval ezért lett ez a mottónk.
Egyébként hihetetlenül fontos annak a légkörnek a megteremtése, ahol azt érzik a nők, hogy megnyílhatnak. Ha például szűrővizsgálatra érkezik egy páciens, de a vizsgálat közben elmondja, hogy megcsalta a párja, az nemcsak a lelki vonatkozások miatt lényeges, ebben az esetben tudok neki ajánlani kiegészítő vizsgálatokat is.
Ilyen lehet az is, amikor valaki elmondja, fájdalmas számára a szex.
Miért alakulhatott ki, hogy sokszor nem merünk kérdezni az orvosoktól?
Szerintem ennek a korábbi időkben kell keresni az okát. Az orvos a nagy fehér köpenyes varázsló – ezt tanulta a generációnk. A pap, az orvos, az iskolaigazgató a top, és az emberek a maguknál feljebb pozicionált személytől tartottak. És hát ott a tudásbeli egyenlőtlenség is. Azért megyünk orvoshoz, mert ő ért a saját szakterületéhez, amihez a páciens nem. Ő valami máshoz ért.
Mégis, mintha ez is benne lenne. Természetesen az rendben van, hogy megadjuk a tiszteletet a másik embernek, de azt gondolom, a 21. században, a nyugati társadalmakban legalábbis, nem elfogadott erre a különbségre ráerősíteni.
Tanítanak az orvosi egyetemen a szülészeknek, nőgyógyászoknak kommunikációt, pszichológiát?
Amikor én jártam egyetemre, orvosi kommunikáció és etika volt kötelezően, emellett választható tárgyak voltak ebben a témában. De konferenciákon is elő szokott ez kerülni, többek között az onkológia, a perinatális gyász vagy gyereknőgyógyászat témájával összefüggésben. Az ezeken az eseményeken elhangzó előadások jó kiindulási pontok lehetnek, inspirációt adhatnak.
Traumákból hivatás – Verók Adrienn energiagyógyásszal beszélgettünk
Milyen egy ideális orvos–páciens beszélgetés?
„Panasz, bánat, óhaj, sóhaj, kívánság” – ezzel szoktam zárni a beszélgetést, hogy ha bármi felmerült még, beszéljük meg. Ez persze idő kérdése is. Mi kitoltuk a megszokott tizenöt perces vizsgálatok időkeretét, éppen azért, hogy beleférjenek ezek. De fontos – akár az időkeret szempontjából is –, hogy a páciens felkészülten érkezzen, tudja, miért jött el a rendelésre. Gondolja végig, mivel keresi fel az orvost, ehhez kapcsolódóan milyen adatai vannak.
Például, ha a menstruációjában tapasztal változást, jó, ha van arról információja, pontosabban, mi ez az eltérés. Az is jó, ha vannak konkrét kérdései. Segíthet, ha készít még a vizsgálat előtt egy checklistet, amit magával is visz. Egyébként fontos, hogy különféle betegcsoportok vannak különféle kérdésekkel. Sok mindentől függ, mik lesznek a prioritások, mert mindenki más élethelyzetben van. Ami fontos, hogy a felmerülő kérdések és közlések ugyanolyan lényegesek. Az alap az ítélkezésmentes kommunikáció mindkét fél részéről.
Hogyan befolyásolja a közösségi média az orvos–páciens kommunikációt?
A közösségi média nőgyógyászellenes. Ez nem jó, mert ez a compliance csökkenéséhez vezet, ami magyarul annyit tesz, hogy a páciens milyen mértékben követi az orvos javaslatait. Legyünk kritikusak, orvosi vonalon kérjünk másodvéleményt nyugodtan, ez teljesen oké. De azért fogadjuk el, hogy az orvos tizenegy évig tanul minimum azért, hogy nőgyógyász lehessen.
A közösségi médiában viszont nem ritka, hogy úgy hirdetnek szolgáltatásokat, módszereket, hogy mögötte nincsen megfelelő tudás, ismeret. És vannak divatos fogalmak is, mint például az ösztrogéndominancia – ezekről olvasnak a páciensek, ezek felmerülnek a rendeléseken is. A lényeg, ahogy más témákban is, hogy ne higgyünk el mindent, amit az interneten olvasunk.
előfizetésem
Hírlevél
