Angelina Jolie olyan arcát mutatja meg a Maria című filmben, amit még soha nem láthattunk

2025. május 1.
Angelina Jolie csendes, visszafogott, mégis rendkívül összetett alakítása a Maria c. filmben hagyja, hogy a csend beszéljen helyette
Angelina Jolie csendes, visszafogott, mégis rendkívül összetett alakítása a Maria c. filmben hagyja, hogy a csend beszéljen helyette
Fotó: Profimedia

Angelina Jolie legújabb filmje, a Maria nemcsak a díva, Maria Callas tragikus utolsó napjait idézi meg, hanem egy színésznő újrafelfedezésének is tanúi lehetünk általa. Pablo Larraín rendezése érzékeny portrét fest a legendás operaénekesnőről, és Jolie visszafogott, mélyen átélt alakítása új mércét állít saját pályafutásában. Ez nem egy klasszikus életrajzi film, hanem egy lírai lélekutazás, amely a magányról, az emlékezésről és az elengedésről szól. A Maria nem harsány, mégis hangos utórezgéseket hagy a nézőben. Egy olyan film, amely csendben marad a stáblista után is — és mégis sokat mond. Angelina Jolie végre önmaga lehet egy szerepen keresztül, amely túlmutat a színészeten.

Angelina Jolie pályafutása során rengeteg karakter bőrébe bújt már: harcias kém, menekülő anya, Disney-gonosz, számítógépes hős vagy éppen torokszorító drámák főhőse. Bár régóta a világ egyik legismertebb színésznőjeként tartják számon, mégis kevés alkalommal volt lehetősége igazán mély, introspektív szerepekben megmutatni magát. A 2024-es Maria című film viszont fordulópont: Jolie egy csendes, visszafogott, ugyanakkor rendkívül összetett alakítással lép újra a rivaldafénybe — ezúttal nem mint celebikon, hanem mint érett művész.

Egy lassan kibontakozó, fájdalmas portré

Pablo Larraín filmje Maria Callas utolsó heteit követi nyomon 1977-ben, Párizsban. A film nem kronologikus életrajz, hanem egy atmoszferikus, lélektani utazás, amely a díva emlékein, gyászán, megbékélésén keresztül tárja fel, mi történik egy olyan emberrel, aki már mindent elért – és mindent el is veszített.

glamour plusz ikon „A tehetséget támogatni, építeni és felemelni kell” - Így építette fel Seszták Szidónia a Thália Tanodát

Elfogták a komáromi rablókat

A film nyelve lassú és szemlélődő, a képek kompozíciója gyakran festői. Edward Lachman operatőr fekete-fehér visszaemlékezései és álomszerű jelenetei nem csupán a múltat idézik, hanem a belső világ vizuális lenyomataként is működnek. A zenei aláfestés Callas híres áriáit használja fel, amelyek sokszor többet mondanak, mint a párbeszédek.

Angelina Jolie játéka meglepően minimalista. Arcának rezdülései, mozdulatainak precizitása, a gesztusok csendes intenzitása mind azt szolgálják, hogy ne a színésznőt lássuk, hanem a magányos, emlékeiben élő nőt, aki valaha a világ színpadain uralkodott. A szerepre fél évet készült: tanulmányozta Callas beszédét, mozgását, eleganciáját – de nem másolta, hanem újraértelmezte őt.

A színésznő így nyilatkozott a szerepről: „Segített meggyógyítani egy részemet. Visszataláltam a saját hangomhoz… Nem úgy, ahogy az emberek gondolnák. Hanem úgy, hogy megtanultam a sebezhetőségemben bízni másokban.” Ez a belső út látható a vásznon is. Jolie nem próbál ragyogni – hagyja, hogy a csönd beszéljen helyette. A karakteren keresztül önmagáról is vall: egy olyan nőről, aki saját mítoszát hátrahagyva, egy emberibb valóságban próbál megmaradni.

Kritikus szemmel: megosztó, de dicsért

A Maria fogadtatása változatos. A Variety szerint Jolie játéka „intim és emelkedett egyszerre”, a The Guardian szerint „finoman megkomponált, de néhol túlzottan sötét és tragikus”, míg az Index kiemelte, hogy „a film az önmeghasonlás határáig viszi Callast, majd egyfajta feloldozásként kínálja a megbékélést”. A Filmtekercs úgy fogalmaz: „A Maria bölcsebb és összetettebb film annál, semhogy életrajzi struktúrába szorítsák – inkább hangulat, mint történet.

glamour plusz ikon A csend ára: beteggé tehet a konfliktusok elkerülése

Elfogták a komáromi rablókat

A New Yorker bírálta a túlírt narrációt és a „kissé elnagyolt álomképeket”, ugyanakkor Jolie teljesítményét „karrierje egyik legmélyebb és legőszintébb alakításának” nevezte. A Maria így egyszerre intellektuális kihívás és érzelmi tapasztalat – nem a klasszikus közönségsikerek receptjét követi, inkább a művészfilmes hagyományokra épít.

Maria Callas: a nő a hang mögött

Callas maga is ellentmondásos figura volt: egyszerre volt isteni hangú díva és sebezhető asszony, akit karrierje csúcsán is gyötört a magány. Görög származása, különleges hangszíne, botrányos szerelmi kapcsolatai (elsősorban Onassisszal), és méltatlan utolsó évei a nyilvánosság előtt zajlottak. A film azonban nem a bulvárhírekre épít – Larraín és Jolie célja nem a Callas-mítosz újjáépítése, hanem annak lebontása, hogy meglássuk mögötte az embert.

A karakter és a színésznő sorsa itt összefonódik. Jolie – aki maga is a nyilvánosság és a magánélet határán élt évtizedekig – saját tapasztalatait építi bele a szerepbe. Így válik a Maria nemcsak Callas, hanem Jolie történetévé is.

Egy trilógia méltó lezárása

Pablo Larraín filmje egy laza trilógia záróakkordja, amely korábban a Jackie (Natalie Portman) és a Spencer (Kristen Stewart) révén más női ikonok belső világát tárta fel. A Maria ehhez a hagyományhoz hűen nem az eseményekről, hanem az identitás elvesztéséről, a közéleti szerep és a személyes én küzdelméről szól. Jolie méltó lezárást ad a sorozatnak, szinte monodrámába hajló alakításával.

Angelina Jolie sokat látott, sokat tapasztalt művészként tér vissza a Maria-ban. Nem próbálja visszanyerni korábbi státuszát – inkább újradefiniálja önmagát. A Maria nem csak Callas búcsúja: egyben egy színésznő új fejezetének nyitánya. Érettebb, csendesebb, de annál kifejezőbb.

Bár lehet, hogy a nézők egy része hiányolni fogja a tempót, az akciót vagy a klasszikus történetvezetést, a Maria azok számára kínál katartikus élményt, akik hajlandók lelassulni, figyelni, és beengedni egy emlékezetes színészi pillanatot. Jolie valóban olyat mutat, amit még sosem láthattunk tőle.

glamour plusz ikon Modell helyett Gaga - Múzsa vagy marketingeszköz egy sztár a kifutón?

Elfogták a komáromi rablókat

A Maria nem csupán egy életrajzi film, hanem egy bensőséges, szinte személyes meditáció az identitásról, a múló időről és a női méltóságról. Angelina Jolie alakítása nemcsak technikailag kifinomult, hanem lelkileg is megrendítő: átlényegül, de nem tűnik el Callas mögött — inkább vele együtt születik újjá. A film lassú, kontemplatív ritmusa nem mindenkinek való, de aki türelmet és nyitottságot visz magával, különleges filmélménnyel gazdagodik. Jolie számára ez a szerep több, mint egy újabb kihívás: egyfajta megérkezés, összeolvadás önmagával. A Maria a fájdalom, a szépség és a belső béke elegye. Egy csendes, de emlékezetes alkotás — akárcsak a főszereplője.